Gå til innhold

Hvordan få et godt bånd med mor? Hun insisterer på å være så "gammel".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor har nylig fylt 60, jeg er 22. Personlig syntes jeg ikke 60 er noen alder. Jeg har flere tanter på samme alder, svigermor er på samme alder osv, og de syntes jeg i grunn er ganske ungdommelige og enkle og omgås.

Når sant skal sies har min mor aldri vært ungdommelig, men hun har i allefall ikke vært... "gammel". Etter jeg flyttet ut for 5 år siden føler jeg hun har blitt økende sær og "gammel", og jeg syntes det er vanskelig å ha et voksent bånd med henne nå som hun ikke lenger skal være en forelder med oppdrageransvar for meg (hvis det gir mening).

Utfordringen er som sagt at jeg føler hun nesten gjør seg så gammel som mulig med vilje. Hun teller ned til hun skal førtidspensjonere seg som 62-åring, har meldt seg inn i fugletitterklubb, sier nei til omtrent alt av forslag til aktiviteter vi kan gjøre sammen fordi "hun orker ikke sånt, hun er så gammel" (men har ingen forslag til aktiviteter vi kan finne på selv). Vi har vært på et par jenteturer sammen, og det er lite gjennomslag for å gjøre annet enn å stå opp tidlig, se på severdigheter, spise tidlig middag og være tilbake på hotellet i 18-20tiden.

Andre i samme alder som henne prater jeg fint med, og vi klarer å finne felles ting å prate om, eller utveksle erfaringer.

Når jeg forteller om ting fra mitt liv føler jeg hun er mer opptatt av å snakke om hvordan "ungdommen er til dags", enn å møte meg og ha litt morsomme samtaler rundt dette, kanskje dele noen erfaringer fra hun var ung.

Hva gjør jeg egentlig? Jeg ønsker sterkt å ha et godt forhold til moren min, men jeg føler jeg begynner å få samme forhold til henne som jeg har til min farmor på 92 (og selv hun syntes jeg er mer "ungdommelig" i tankegangen). 

Anonymkode: c7251...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva du gjør? Du aksepterer at folk er forskjellige, og har forskjellige ønsker for hva de har lyst til å gjøre på fritiden sin.

Høres dog ut som at din mor jobber i et tungt yrke, og at hun er sliten og begynner å kjenne på alderen. Vis omsorg og respekt, og vær sympatisk. 

Anonymkode: 675ee...7c6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun egentlig er syk, har vitaminmangler, er overvektig og spiser dårlig? Eller noe lignende?

Kanskje hun har angst for å gjøre nye eller ukjente aktiviteter og unnskylder seg emd at hun er for gammel?

Anonymkode: 4efb6...3d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva du gjør? Du aksepterer at folk er forskjellige, og har forskjellige ønsker for hva de har lyst til å gjøre på fritiden sin.

Høres dog ut som at din mor jobber i et tungt yrke, og at hun er sliten og begynner å kjenne på alderen. Vis omsorg og respekt, og vær sympatisk. 

Anonymkode: 675ee...7c6

Jeg vil jo ha et godt forhold med moren min?????

mor jobber på kontor i staten og har det ganske greit. Ja, hun er sikkert sliten. Jeg viser henne omsorg, respekt og er sympatisk med henne. 

Men det endrer ikke det at vi ikke har spesielt å prate om fordi hun «stenger ned» de fleste samtaler, og ikke vil finne på noe med meg.

 

rettere sagt presser hun på at jeg skal komme hjem og besøke henne, ringe henne oftere osv, men jeg syntes det er vanskelig når hun i praksis viser null interesse når vi først er sammen.

Anonymkode: c7251...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun egentlig er syk, har vitaminmangler, er overvektig og spiser dårlig? Eller noe lignende?

Kanskje hun har angst for å gjøre nye eller ukjente aktiviteter og unnskylder seg emd at hun er for gammel?

Anonymkode: 4efb6...3d8

Ikke syk, men spiser nok for lite. Det har hun gjort i alle år og er ikke noe nytt. Tynn dame.

Tror ikke hun har angst eller noe der omkring.

Anonymkode: c7251...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er heldig som har deg til datter, og som bryr seg om henne!

Ta henne med ut på cafe og shopping. 

 

Anonymkode: dd41f...c85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun egentlig er syk, har vitaminmangler, er overvektig og spiser dårlig? Eller noe lignende?

Kanskje hun har angst for å gjøre nye eller ukjente aktiviteter og unnskylder seg emd at hun er for gammel?

Anonymkode: 4efb6...3d8

Du glemte AIDS og ebola. 🤪

Anonymkode: 443fa...c1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er heldig som har deg til datter, og som bryr seg om henne!

Ta henne med ut på cafe og shopping. 

 

Anonymkode: dd41f...c85

Hun vil ikke bli med. "Er ikke interessert i shopping lenger. Da jeg var på din alder shoppet jeg mye og syntes det var gøy, men nå har jeg alt jeg trenger. Sånn er det når man blir litt eldre, trenger ikke noe nytt til stadighet".

Litt samme greia med cafe.

Syntes det er skikkelig vanskelig. 

Anonymkode: c7251...710

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil ikke bli med. "Er ikke interessert i shopping lenger. Da jeg var på din alder shoppet jeg mye og syntes det var gøy, men nå har jeg alt jeg trenger. Sånn er det når man blir litt eldre, trenger ikke noe nytt til stadighet".

Litt samme greia med cafe.

Syntes det er skikkelig vanskelig. 

Anonymkode: c7251...710

Hvorfor forventer du at hun skal tilpasse seg deg og bli med deg på aktiviteter du ønsker å gjøre, når du ikke tilpasser deg henne og blir med henne på fuglekikking og andre aktiviter hun liker? 

Anonymkode: 675ee...7c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎03‎.‎2019 den 15.40, AnonymBruker skrev:

Jeg vil jo ha et godt forhold med moren min?????

mor jobber på kontor i staten og har det ganske greit. Ja, hun er sikkert sliten. Jeg viser henne omsorg, respekt og er sympatisk med henne. 

Men det endrer ikke det at vi ikke har spesielt å prate om fordi hun «stenger ned» de fleste samtaler, og ikke vil finne på noe med meg.

 

rettere sagt presser hun på at jeg skal komme hjem og besøke henne, ringe henne oftere osv, men jeg syntes det er vanskelig når hun i praksis viser null interesse når vi først er sammen.

Anonymkode: c7251...710

Kjenner meg igjen i dette. Det er faktisk ikke lett. Hva med å foreslå en film, konsert eller forestilling som dere begge kan ha glede av? Eller at du ofrer deg og tar henne med på noe hun synes er kjekt? Biltur, ut og spise, besøke slektninger osv. ev. presentere det som en gave, slik at det blir vanskeligere for henne å si nei.

Akkurat det med fuglekikkingen klarer jeg ikke å se noe negativt med, det gir henne jo noe å drive med, får henne sikkert ut osv. Kanskje møter hun likesinnede og kan være sosial? Det hadde vært mye verre hvis hun ikke hadde hatt noen interesser.

Anonymkode: b23ec...c57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ung og umoden, hun er en gammel og gammeldags, tydeligvis. Alder er gjerne noe i hodet, men også i kroppen. Hun føler seg gammel. Har lav energi. Dere kan jo dra på fugletitting sammen om hun liker det?  

Du vet, din mor er faktisk eldre, 60 er gammelt for mange, men for noen er det ingen alder. Du som er ung og er frisk og rask vet ikke hvordan det kjennes å være i en kropp som har vondter og er støl og har en hjerne som ikke husker eller er sliten. Nei hun er ikke eldgammel, men hun er ikke ung lengre heller. Respekter at hun har sine interesser. 

Og fugler er fine de.

Anonymkode: 6739c...ee2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres sliten og deprimert ut ❤️ 

 

 

Vær glad hun vil være med på fugletitting. Ærlig talt , shopping kan du vel gjøre med en venninne ? 

Du kan vel gå turer, spise middag og se film med din mor. Det trenger vil ikke være så avansert. 

Min mor fikk diagnosen demens da hun var 63.  jeg minnes da jeg fortsatt kunne gå tur med henne og se film. Hun er nå 66 og det er umulige prosjekter begge to. Min mor klarer ikke engang å ringe meg. Jeg sier ikke dette for å ta oppmerksomheten eller noe, men bare vær klar over å ha en mor som ringer deg er ikke alle forunt. 

Anonymkode: 9c837...c94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor forventer du at hun skal tilpasse seg deg og bli med deg på aktiviteter du ønsker å gjøre, når du ikke tilpasser deg henne og blir med henne på fuglekikking og andre aktiviter hun liker? 

Anonymkode: 675ee...7c6

Fuglekikking for henne: stå i kjøkkenvinduet og telle hvor mange fugler av hvert slag på fuglebrettet, som hun registrerer inn på en nettside. Dette bruker hun ca fem minutter på.

Hadde hun inkludert meg i dette så hadde jeg selvfølgelig vist interesse for det. Har forsøkt å få i gang en samtale med henne om dette, og det gikk men den var fort ferdig.

jeg prøver ikke å tvinge henne til å gjøre «mine» aktiviteter.

Anonymkode: c7251...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun høres sliten og deprimert ut ❤️ 

 

 

Vær glad hun vil være med på fugletitting. Ærlig talt , shopping kan du vel gjøre med en venninne ? 

Du kan vel gå turer, spise middag og se film med din mor. Det trenger vil ikke være så avansert. 

Min mor fikk diagnosen demens da hun var 63.  jeg minnes da jeg fortsatt kunne gå tur med henne og se film. Hun er nå 66 og det er umulige prosjekter begge to. Min mor klarer ikke engang å ringe meg. Jeg sier ikke dette for å ta oppmerksomheten eller noe, men bare vær klar over å ha en mor som ringer deg er ikke alle forunt. 

Anonymkode: 9c837...c94

Jeg liker ikke å shoppe, og jeg er ikke noen fanatisk cafegåer heller. Poenget her er at jeg ønsker å ha et forhold med moren min, hvor vi prater sammen og gjør ting. Hun sier hun ønsker det samme, men avviser alle forslag fra min side.

hun liker ikke gå tur (eller noen form for fysisk aktivitet), mat er hun ikke interessert i (alltid spist lite, ingen interesse for god mat), hun kan «se en film» sånn i helga som går på TV, men sovner etter 20 minutter.

min mor ringer meg ikke (kanskje en gang i året om det er noe spesielt), det er jeg som ringer henne. Og da sier hun hun skulle ønske vi snakkes mer, at jeg var mer hjemme osv. Men jeg syntes jo hun gjør det veldig vanskelig når hun ikke «hjelper til»

Anonymkode: c7251...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er ung og umoden, hun er en gammel og gammeldags, tydeligvis. Alder er gjerne noe i hodet, men også i kroppen. Hun føler seg gammel. Har lav energi. Dere kan jo dra på fugletitting sammen om hun liker det?  

Du vet, din mor er faktisk eldre, 60 er gammelt for mange, men for noen er det ingen alder. Du som er ung og er frisk og rask vet ikke hvordan det kjennes å være i en kropp som har vondter og er støl og har en hjerne som ikke husker eller er sliten. Nei hun er ikke eldgammel, men hun er ikke ung lengre heller. Respekter at hun har sine interesser. 

Og fugler er fine de.

Anonymkode: 6739c...ee2

Fugler er fine, jeg er enig. Hun «drar ikke på fugletitting» - hun står i kjøkkenvinduet og ser på fugl 5 min per dag og teller dem. Har forsøkt å involvere meg i dette, men hun er jo ferdig etter 5min og så er hun liksom ferdig med det.

selvfølhelig vet jeg ikke hvordan det er å være 60. Jeg forstår det kan være lett å tilskrive henne masse egenskaper, men sannheten er at hun er en oppegående dame som er skarp til sinns, lite/ingen vondter (som jeg vet om. Ikke bruker hun ble smertestillende fast, og hun sier fra feks hvis hun har vondt i ryggen). Stiller opp på det hun må (hjelper mormor, reiser på jobbreiser i blant, pusser opp litt hjemme, rydder i boden etc)

hun har ingen interesser utenom fugl, katt og hagearbeid. Jeg er interessert i hagearbeid selv, men overraskende nok er ikke det nok til å fylle samtalen hver gang vi møtes, hele året.

Anonymkode: c7251...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kritikken mot ts er merkelig. Hun kommer med mange forslag til sin mor, hun viser initiativ, men moren kommer ikke med forslag selv, og er i grunn negativ til alt. 

Altså, jeg skjønner det både føles leit og frustrerende for deg ts. Jeg har ikke inntrykk av at du er umoden, jeg synes derimot det er beundringsverdig at du prøver, igjen og igjen. Hun er heldig som har deg som datter, som gjerne vil ha et godt forhold til henne. Ikke alle foreldre er så heldige. 

Det er jammen ikke lett å vite hva man skal gi av råd. Kanskje sette deg ned med henne og fortelle henne hvordan du føler det? At du gjerne ønsker et nært forhold med henne, men at det er vanskelig så lenge alle dine forslag blir nedstemt, og hun selv ikke heller har noen forslag å komme med?

Lykke til, jeg forstår dette oppleves vanskelig for deg ts.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...