Gå til innhold

Overnattingstur med skolen, kan man nekte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gikk på skole på 90 og 00 tallet, er det ikke vanlig/et krav om et alternativ som ikke krever så mye utstyr? Husker vi kunne få valg mellom f.eks. skitur og aketur for de som ikke hadde ski. Men jeg husker også lavo-turen alle skulle være med på, og vi eide ikke nåla i veggen og hadde ikke råd til å kjøpe hverken nytt eller brukt. Så jeg kom jo i improviserte løsninger og min fars sko i størrelse 43 mens jeg var størrelse 33 dengang. Jeg hadde ikke hud igjen på føttene etter 2,5 dag med tur i myr:(

Anonymkode: e47a9...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har retten på din side. Det er gratisprinsippet som gjelder. Her må du sette skolen til veggs.

Anonymkode: 76461...340

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe utstyr må man regne med at familiene har. Det blir som en matoppskrift, salt og pepper, buljong osv regnes ikke med i det man må handle, det har man alltid. Så en familie burde ha tilgang på mye av det utstyret som nevnes.

Hvis det er noe ekstraordinært så bør dere låne eller kjøpe, eller bare bli hjemme.

Anonymkode: 3495b...9dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk på skole på 90 og 00 tallet, er det ikke vanlig/et krav om et alternativ som ikke krever så mye utstyr? Husker vi kunne få valg mellom f.eks. skitur og aketur for de som ikke hadde ski. Men jeg husker også lavo-turen alle skulle være med på, og vi eide ikke nåla i veggen og hadde ikke råd til å kjøpe hverken nytt eller brukt. Så jeg kom jo i improviserte løsninger og min fars sko i størrelse 43 mens jeg var størrelse 33 dengang. Jeg hadde ikke hud igjen på føttene etter 2,5 dag med tur i myr:(

Anonymkode: e47a9...079

Jo, men slike valg fører til klasseskiller blant elevene, og sånt blir man merket av. Jeg husker at de som valgte aketur fordi de manglet ski ble latterliggjort. Skolen bør lage en aktivitet alle har råd til å være med på og ikke bare «fiffen» i klassen. Hvis ikke så kan skolen gi F i å ha sånne aktiviteter i det hele tatt, for til syvende og sist så går man på skolen for å lære noe i form av undervisning og ikke for å utforske lysløypa.

Anonymkode: b927a...bf9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noe utstyr må man regne med at familiene har. Det blir som en matoppskrift, salt og pepper, buljong osv regnes ikke med i det man må handle, det har man alltid. Så en familie burde ha tilgang på mye av det utstyret som nevnes.

Hvis det er noe ekstraordinært så bør dere låne eller kjøpe, eller bare bli hjemme.

Anonymkode: 3495b...9dd

Det er ikke alle familier som har råd til å ha sånt utstyr du tror hvermansen har i huset.

Anonymkode: b927a...bf9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jo, men slike valg fører til klasseskiller blant elevene, og sånt blir man merket av. Jeg husker at de som valgte aketur fordi de manglet ski ble latterliggjort. Skolen bør lage en aktivitet alle har råd til å være med på og ikke bare «fiffen» i klassen. Hvis ikke så kan skolen gi F i å ha sånne aktiviteter i det hele tatt, for til syvende og sist så går man på skolen for å lære noe i form av undervisning og ikke for å utforske lysløypa.

Anonymkode: b927a...bf9

Er enig i at det bør være aktiviteter som er gjennomførbare for alle, men å tilby et rimeligere alternativ i forhold til en tur som krever mye utstyr er i alle fall bedre enn å kun tilby den turen med masse utstyr. Det blir jo ikke noe mindre klasseskille av at jeg ble "syk" på en turdag min familie ikke hadde råd til å la meg delta på, og da fikk fravær. Evt. sitte på skolen med vanlig undervisning mens de andre var i lysløypa.

Anonymkode: e47a9...079

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

til syvende og sist så går man på skolen for å lære noe i form av undervisning og ikke for å utforske lysløypa.

Det var et snevert syn på læring..

Anonymkode: 35db5...024

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke alle familier som har råd til å ha sånt utstyr du tror hvermansen har i huset.

Anonymkode: b927a...bf9

Sovepose, liggeunderlag og varme klær til vinteren- det må alle ha. Skolen handler om mer enn matematikk og norsk, det er om ‘danning’. Så dette må man ordne. 

Lån eller si nei til tur eventuelt.

Alle som skal ha barn burde ha råd til dette, hvis ikke er de for dårlige til å prioritere til å få barn. 

Anonymkode: 3495b...9dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var et snevert syn på læring..

Anonymkode: 35db5...024

Det er jo en sannhet. Heller bruke skolen til det den egentlig skal brukes til fremfor å fremme mobbing grunnet at man ikke har all slags svindyrt dritt man må ha til forskjellige turer. Du aner ikke hvordan det er for de barna som aldri kan være med på noe.

Anonymkode: b927a...bf9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sovepose, liggeunderlag og varme klær til vinteren- det må alle ha. Skolen handler om mer enn matematikk og norsk, det er om ‘danning’. Så dette må man ordne. 

Lån eller si nei til tur eventuelt.

Alle som skal ha barn burde ha råd til dette, hvis ikke er de for dårlige til å prioritere til å få barn. 

Anonymkode: 3495b...9dd

Vi hadde ingen av tingene du snakker om. Virker som du har null forståelse for hva dårlig råd egentlig betyr.

Anonymkode: b927a...bf9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt vilt ut TS! Håper du tar dette opp med FAU! Eventuelt er finn.no eller facebookgrupper en god plass å leite...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en sannhet. Heller bruke skolen til det den egentlig skal brukes til fremfor å fremme mobbing grunnet at man ikke har all slags svindyrt dritt man må ha til forskjellige turer. Du aner ikke hvordan det er for de barna som aldri kan være med på noe.

Anonymkode: b927a...bf9

Hva vet du om min økonomi? Nå skal vel skolen også formidle fysisk fostring og norsk kultur? Læring er mer enn klasseromsundervisning. Turer er kjempefint for klassemiljø. Denne turen kunne vært gjort tilgjengelig for alle dersom det var mulig å låne ski og å sove på hytte. Man må ikke ha fjellski for å gå på fjellet, turen må legges til skispor. 

Anonymkode: 35db5...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uten problemer lånt bort utstyr til kjente, og hadde også uten skam spurt om å få låne. Ellers forsøker jeg å kjøpe skiutstyr, skøyter og slikt brukt. Begynner å søke straks jeg ser at det vi har snart må byttes, for jeg vet at slike turer kommer, og jeg synes det er viktig at barna får være med. Så selger jeg det som er blitt for lite, og det går opp i opp. 

Til jul ønsket jeg meg 50-60 liters sekk. Og fikk det. Ikke fordi jeg trenger det, men fordi jeg vet at det vil være behov for at vi (altså barna) trenger det til kommende turer. Gode soveposer satt jeg opp på deres ønskeliste et år, fordi jeg visste at det ville komme behov. De er allerede brukt mange ganger. 

Før vi selv hadde lånte vi. 

Det trenger ikke å bli dyrt med slike turer, for man vet egentlig at de kommer, og kan planlegge. Og låne! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med vanlige langrennski, det går nok helt fint. At ungen din ikke liker å gå med ullundertøy er bare tull, det får han tåle.

Ta med ekstra ullgenser, gjerne et ullteppe. Ullteppe kan han bruke om natta og om dagen.

Vær litt kreativ, og tenk fornuftig. Man MÅ ikke ha masse fancy greier på tur :)

Anonymkode: 4bcbb...081

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi hadde ingen av tingene du snakker om. Virker som du har null forståelse for hva dårlig råd egentlig betyr.

Anonymkode: b927a...bf9

Da tar du feil. Vokste opp med alenemor helt skrapa fant. Dette var for 30 år siden, så det var enda vanskeligere da. Vi manglet aldri noe, hun prioriterte barna og gjorde strategiske valg. 

Jeg har meget god råd i dag, men vet godt hvordan det er å være fattig barn.

Anonymkode: 3495b...9dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en sannhet. ... Heller bruke skolen til det den egentlig skal brukes til fremfor å fremme mobbing grunnet at man ikke har all slags svindyrt dritt man må ha til forskjellige turer. Du aner ikke hvordan det er for de barna som aldri kan være med på noe. ...

NÅR STØMMEN Går, -er du -E H H  Dumt for barnet mitt... -Eller hva er planen din da ... :vetikke: ... Anonym b927a...bf9

SNYLTE ... 

a.

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sovepose, liggeunderlag og varme klær til vinteren- det må alle ha. Skolen handler om mer enn matematikk og norsk, det er om ‘danning’. Så dette må man ordne. 

Lån eller si nei til tur eventuelt.

Alle som skal ha barn burde ha råd til dette, hvis ikke er de for dårlige til å prioritere til å få barn. 

Anonymkode: 3495b...9dd

Selv jeg som er turmenneske og har boden full av telt, sekker, liggeunderlag, lavvo og matlagingsutstyr har ikke vintersovepose! For det første foretrekker jeg telttur på sommeren, og for det andre koster en god vintersovepose noen tusen!

Fjellski har jeg heller ikke, holder meg til truger og samboeren har langrennsski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
15 hours ago, AnonymBruker said:

Sovepose, liggeunderlag og varme klær til vinteren- det må alle ha. Skolen handler om mer enn matematikk og norsk, det er om ‘danning’. Så dette må man ordne. 

Lån eller si nei til tur eventuelt.

Alle som skal ha barn burde ha råd til dette, hvis ikke er de for dårlige til å prioritere til å få barn. 

Anonymkode: 3495b...9dd

Men fjellski (!?!?) og dyr vinterpose er IKKE innafor "basisutstyr" som "alle" må ha. Hvis skolen skal arrangere slike turer hvor slikt er nødvendig (som sagt - skal de sove under åpen himmel??) må de stå for utstyr selv. Min skole sto for eksempel alltid for reinskinn når vi skulle på lavvutur, i stedetfor å forvente at 40 elever skulle dra dette med seg. Det var alltid mulig å gå, eventuelt ble alle transportert med skuter - ingen plikt til å ha ski. Skolen må arrangere turer innenfor rammer de selv kan tilrettelegge for, og klarer de ikke det så må de ha lavere ambisjoner mtp hvor fancy turen skal være. Det er ikke sånn at det enten er fjellski eller så er det ingenting... 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...