Gå til innhold

Er det greit av foreldre å opprette "gjenger" allerede i førsteklassen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Om alle uten en eller to stk ble invitert så er det såklart mobbing!

Vi voksne omgås også andre selv om vi ikke går over ens. Om vi tar en lønningspils så er det ikke sånn at jeg kan droppe å invitere Trine og Jens fordi jeg synes ikke de er så kul.

har du overhodet barn...? 

Anonymkode: ac310...15e

Har du en lov på arbeidsplassen din som pålegger deg å invitere alle kollegaene dine? Synes du det er ok om din arbeidsgiver sier at du må invitere alle eller ingen av dine kollegaer på din bursdagsfest, grillaften eller bryllup? Selv om du kjenner et par av disse kollegaene på privaten og er venner, så kan du altså ikke invitere disse på noe uten å inkludere alle dine kollegaer som du ellers aldri omgås...

Enig med noen andre her, det er ikke bursdagsfeiringene som er viktig, men hverdagsinkluderingen og den blir ikke bedre av å lære ungene at det holder å invitere pliktgjester til bursdagen.. 

Anonymkode: 5d344...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om alle uten en eller to stk ble invitert så er det såklart mobbing!

Vi voksne omgås også andre selv om vi ikke går over ens. Om vi tar en lønningspils så er det ikke sånn at jeg kan droppe å invitere Trine og Jens fordi jeg synes ikke de er så kul.

har du overhodet barn...? 

Anonymkode: ac310...15e

Nei, det er ikke mobbing. Du må slutte med offer galskapen din.

Såklart du ikke trenger å omgås mennesker du ikke har noe interesse av, hvor falsk er du egentlig? Klart man kan omgås på jobb, men etterpå bestemmer man selv.

Ja, jeg har barn. Som skal få bestemme selv hvem de ønsker å ha sin bursdag.

Anonymkode: 2c782...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis de ikke hadde det? Skulle de bare latt være å feire bursdagen sin?

Synes det er helt sykt at folk blir tvunget til å ha 15 unger i bursdag. Langt fra alle har råd eller plass til det.

Til de som drar frem mobbing - vel, jeg ble mobbet/utestengt på skolen i alle år, om jeg var i bursdagen til alle hadde null å si. Kampen mot mobbing står ikke om bursdagsfeiringene, men i hverdagen. Inviter unger hjem, oppfordre til å leke med flere osv. Bursdager med 15 unger er bare helt meningsløst. 

Anonymkode: 54fe8...087

Jeg hadde en annen opplevelse av dette som barn.

Jeg var omtrent aldri den som ble invitert i «gruppen», så jeg følte jo konstant på at jeg var utenfor. 

Samtidig: nå inviterer vi alle fordi vi har mulighet til å leie lokale i barnehagen. Om skolen vår ikke tilbyr tilsvarende mulighet, så har vi neppe plass til 15 barn - spesielt ikke når det er vinter og man ikke kan invitere i nærmeste park e.l. 

Og de gruppene som ble invitert var jo forøvrig også de barna lekte med til vanlig, eller de som bursdagsbarnet ønsket at skulle «ta dem inn i varmen». Så i min oppvekst hadde dette mye å si, og dannet mønstre.

Anonymkode: 991fc...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en lov på arbeidsplassen din som pålegger deg å invitere alle kollegaene dine? Synes du det er ok om din arbeidsgiver sier at du må invitere alle eller ingen av dine kollegaer på din bursdagsfest, grillaften eller bryllup? Selv om du kjenner et par av disse kollegaene på privaten og er venner, så kan du altså ikke invitere disse på noe uten å inkludere alle dine kollegaer som du ellers aldri omgås...

Enig med noen andre her, det er ikke bursdagsfeiringene som er viktig, men hverdagsinkluderingen og den blir ikke bedre av å lære ungene at det holder å invitere pliktgjester til bursdagen.. 

Anonymkode: 5d344...8e3

Snu på spørsmålet da:

Tar du eller dine barn ofte initiativ til å invitere hjem «pliktgjestene» ellers? 

Anonymkode: 991fc...81d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbingen er fortsatt godt levende i Norge dessverre. Selv blant voksne, selvfølgelig det finnesjo foreldre som oppmuntrer barna sine til både utestenge og mobbe andre. 

Anonymkode: 47160...156

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke bare er 1-3 personer som er utelatt, så hadde jeg latt det gå. Spesielt om det er ca. halvparten som ikke blir invitert. Har gjort det samme selv. Hos oss er plassmangel begrunnelsen.

Anonymkode: f0e8e...040

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en lov på arbeidsplassen din som pålegger deg å invitere alle kollegaene dine? Synes du det er ok om din arbeidsgiver sier at du må invitere alle eller ingen av dine kollegaer på din bursdagsfest, grillaften eller bryllup? Selv om du kjenner et par av disse kollegaene på privaten og er venner, så kan du altså ikke invitere disse på noe uten å inkludere alle dine kollegaer som du ellers aldri omgås...

Enig med noen andre her, det er ikke bursdagsfeiringene som er viktig, men hverdagsinkluderingen og den blir ikke bedre av å lære ungene at det holder å invitere pliktgjester til bursdagen.. 

Anonymkode: 5d344...8e3

Ærlig talt, det er forskjell på jobb/skole og et bryllup.

Nei, sjefen pålegger ikke oss å invitere alle, men sier seg selv at det blir himla dårlig stemning om man inviterer 20 av 25 på lønningspils. Handler om å lære bort litt sosialt ansvar og sosiale koder. Jeg kan ikke forvente at ungen min skal invitere med alle 25 barna fra klassen hver uke for å forebygge mobbing, men jeg kan forvente at til store sosiale sammenkomster så inviteres enten alle eller ingen om majoriteten av gjestene har en felles arena hvor de møtes. Være seg at det er via fritidsaktiviteter eller skole. Om 80 % fra en felles arena utgjør 100% av gjestelista er det åpenlyst ekskludering å ikke invitere alle fra denne arenaen.

Ærlig talt er det rart barn mobber med så kunnskapsløse og ignorante voksne? Å fryse ut og å ekskludere er mobbing. Å invitere nesten alle utenom noen få = ekskludere.  

 

 

Anonymkode: ac310...15e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Snu på spørsmålet da:

Tar du eller dine barn ofte initiativ til å invitere hjem «pliktgjestene» ellers? 

Anonymkode: 991fc...81d

Vanskelig å svare på, for det er så få (færre enn 8  jenter i klassen at min jente er venner med alle og vi har ikke "pliktgjester" egentlig. Likevel er det ikke så enkelt at alle jentene i klassen er i bursdagen til alle jentene, det er et 2-3 som ikke går overens og da inviter de ikke hverandre uten at at jeg noen gang har vært borti sure miner hos noen av den grunn. Nei, bor ikke i Norge så her er det ikke bursdagsinvitasjonstvang.... 

Anonymkode: 5d344...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er regelen alle av samme kjønn hvis innbydelser skal deles ut på skolen. Eldste går i 7. klasse og helt til nå har de aller aller fleste bursdager blitt feiret med alle de 18 jentene invitert. 

Særlig i førsteklasse er det jo viktig å jobbe for fellesskap, samhold og vennskap i klassen. At fire da bare inviterer hverandre i bursdsg bidrar ikke til det. 

Anonymkode: cd499...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å svare på, for det er så få (færre enn 8  jenter i klassen at min jente er venner med alle og vi har ikke "pliktgjester" egentlig. Likevel er det ikke så enkelt at alle jentene i klassen er i bursdagen til alle jentene, det er et 2-3 som ikke går overens og da inviter de ikke hverandre uten at at jeg noen gang har vært borti sure miner hos noen av den grunn. Nei, bor ikke i Norge så her er det ikke bursdagsinvitasjonstvang.... 

Anonymkode: 5d344...8e3

Vel, slik er det blitt i norge. Alt blir vurdert, brutt ned og ødelagt. Norge er jo det mest konforme landet etter nord-korea. Alt skal skje i flokk, etter normene som andre bestemmer såklart.

Man lager et problem at man ikke inviterer alle i en bursdag, så galt er det blitt. Hysteriske foreldre som er totalt tilbakestående sosialt, som tror at det å tvinge mennesker sammen er sosialt.

Det sosiale i norge er et kjempeproblem, man velger å merkelappe hva som er sosialt. Fordi man ikke forstår det, selv i arbeidslivet er det helt ute av kontroll. Man tvangssosialiserer mennesker, som skal tvinges til å like hverandre å omgås hverandre.

Nei, takk seg til andre kulturer der det er natulig. Man lever livet som man vil selv, bodd i spania i 5år. Der bestemte man selv hvordan man ville leve, livet var ute med andre mennesker. Man omgås frivillig. Tenk det!

Heia norge!

Anonymkode: 2c782...516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er regelen alle av samme kjønn hvis innbydelser skal deles ut på skolen. Eldste går i 7. klasse og helt til nå har de aller aller fleste bursdager blitt feiret med alle de 18 jentene invitert. 

Særlig i førsteklasse er det jo viktig å jobbe for fellesskap, samhold og vennskap i klassen. At fire da bare inviterer hverandre i bursdsg bidrar ikke til det. 

Anonymkode: cd499...7d8

Hvem har laget denne regelen? Kongen? Din lokale ordfører?

Anonymkode: 2c782...516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting å gjøre det sånn, og at foreldre bør ta en aktiv rolle i å skape et godt klassemiljø ved å invitere alle/jentene/guttene. Så får man heller tilpasse feiringen slik at det ikke blir så dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterte hele klassen opp til og med 6.trinn. Oftest har vi hatt det hjemme. Vi har et lite hus, men det med plass er en voksenting. Barn bryr seg ikke. For oss handler det om å være inkluderende, så min gutt også kunne by på noe kult. For vi arrangerte kule bursdagsfester. Nå er det mer dempet, etter guttens ønske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en annen opplevelse av dette som barn.

Jeg var omtrent aldri den som ble invitert i «gruppen», så jeg følte jo konstant på at jeg var utenfor. 

Samtidig: nå inviterer vi alle fordi vi har mulighet til å leie lokale i barnehagen. Om skolen vår ikke tilbyr tilsvarende mulighet, så har vi neppe plass til 15 barn - spesielt ikke når det er vinter og man ikke kan invitere i nærmeste park e.l. 

Og de gruppene som ble invitert var jo forøvrig også de barna lekte med til vanlig, eller de som bursdagsbarnet ønsket at skulle «ta dem inn i varmen». Så i min oppvekst hadde dette mye å si, og dannet mønstre.

Anonymkode: 991fc...81d

Ja.. min tanke er at om alle gjør det på dette viset så er det jo alltid en eller to som aldri blir invitert.. Det er jo det skolen prøver å unngå.

23 minutter siden, ViljaH skrev:

Jeg synes det er en uting å gjøre det sånn, og at foreldre bør ta en aktiv rolle i å skape et godt klassemiljø ved å invitere alle/jentene/guttene. Så får man heller tilpasse feiringen slik at det ikke blir så dyrt.

enig!

 

 

Anonymkode: 53000...5c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...