Gå til innhold

Mister jeg uførevedtak dersom jeg forsøker meg i full stilling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta ekstravakter og fylle opp stillingen min til nærmere 100% for å teste ut funksjonsevnen min over en periode. Jeg er 50% ufør i dag og er fast ansatt i 60%. Har noen erfaring med hva som eventuelt skjer dersom jeg tester ut funksjonsevnen over tid? Jeg har ingen mulighet til å søke andre faste stillinger på normalt grunnlag senere dersom jeg mister uførevedtaket nå. Jeg er ikke funksjonsfrisk, men ønsker å jobbe det jeg kan der jeg kan og føler at jeg har mulighet til å teste ut dette på nåværende arbeidssted grunnet sykdom på stedet som gir meg mulighet for ekstravakter/vikariat opptil full stilling i 6-12 måneder fremover. Jeg er innenforstått med at jeg ikke vil få utbetalt uføretrygd når jeg overstiger inntektsgrensen (skulle bare mangle), men vil det få andre konsekvenser i forhold til vedtaket jeg har fra noen år tilbake om 50% varig ufør? Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 0dc5d...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mister ikke ufør nei. Men den vil bli redusert for det du tjener over fribeløp. Etter din kompensasjonsgrad. Man må tjene mer enn 80% av tidligere lønn i minst 5 år + 5 år før ufør kan bli revurdert. 

Anonymkode: 4d89e...efa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansatt 60% og er 50% ufør? Det blir 110%..... Ikke for å være pirkete, men hvordan er dette mulig?

Anonymkode: 2613e...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ansatt 60% og er 50% ufør? Det blir 110%..... Ikke for å være pirkete, men hvordan er dette mulig?

Anonymkode: 2613e...e35

Jeg er ansatt 100% og 50% ufør. Jobber 50%. 

Anonymkode: 4d89e...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ansatt 60% og er 50% ufør? Det blir 110%..... Ikke for å være pirkete, men hvordan er dette mulig?

Anonymkode: 2613e...e35

Jeg er gradert ufør med uføregrad på 50%. Jeg er ansatt i 60% stilling som tilsier at jeg jobber det jeg har evnet til nå. Normalt har man som ufør en inntektsgrense å forholde seg til. Når jeg tjener mer enn inntektsgrensen tilsier reduseres uføretrygden tilsvarende. Summen blir da ikke 110%, men heller 60% arbeidsfør og at jeg får uføretrygd for siste delen. Men vedtaket fra uføretidspunktet tilsier gradert ufør tilsvarende 50%, da selvsagt med justeringer ut fra arbeidsevne/-inntekt 😉

Anonymkode: 0dc5d...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...