Gå til innhold

Turnus og barn i skolealder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber turnus. Jobber sene kvelder og langvakter i helger. Snart har jeg barn i skolealder og jeg gråter bare av tanken. De går foreløpig i barnehagen og da har jeg hatt de en del hjemme når jeg jobber kvelder og også da jeg har fri etter og før helgene mine. Når de starter på skolen er det så mange dager vi mister. Jeg ser etter jobber, men tiden går snart ut. Etter sommeren er skolen i gang. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som jobber turnus her som har noen gode gode tanker/tips som gjør at man føler seg bedre? At det kommer til å gå bra? Jeg klarer ikke rettferdiggjøre tiden jeg må være på jobb hvor "alle" andre har familietid. Føler meg så egoistisk og at jeg svikter som mamma...

Anonymkode: ff6ac...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber også turnus og har gått over til nattstilling heller. Eldste begynner snart på skolen og jeg er da hjemme til å kunne følge på skolen, er hjemme når skoledagen er over (vi bor i gangavstand og ser for meg at han kan gå hjem). Jobber fortsatt helger, men får jo hele ettermiddagen sammen med barna. 

Hadde jeg ikke klart å jobbe natt eller fått denne stillingen hadde jeg søkt på alle andre jobber for å slippe turnus og bare holdt ut inntil det blir bedre. Kan du evt gå ned i stilling og fjerne de vaktene som blir en belastning?

Anonymkode: 3d0a9...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jobber også turnus og har gått over til nattstilling heller. Eldste begynner snart på skolen og jeg er da hjemme til å kunne følge på skolen, er hjemme når skoledagen er over (vi bor i gangavstand og ser for meg at han kan gå hjem). Jobber fortsatt helger, men får jo hele ettermiddagen sammen med barna. 

Hadde jeg ikke klart å jobbe natt eller fått denne stillingen hadde jeg søkt på alle andre jobber for å slippe turnus og bare holdt ut inntil det blir bedre. Kan du evt gå ned i stilling og fjerne de vaktene som blir en belastning?

Anonymkode: 3d0a9...16f

TS: 

Jeg blir ikke fritatt for kveldsvakter og heller ikke langvaktene i helgene selv om jeg går ned i stilling sier sjefen. Har forsøkt meg på nattevakter før, men det går virkelig utover helsa mi. Både psykisk og fysisk. Ser etter jobber, men finner sjelden jobber hvor man kan jobbe dagvakter. (søker på disse, men har ikke fått noen av de) Finner andre type jobber som også er turnus, men det hjelper ikke stort. 

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Er på grensen til deprimert pga. dette (om jeg ikke allerede er). Finner ingen vei ut av dette, føler meg så låst.  Gråter nesten daglig pga. situasjonen jeg har satt meg selv og barna i. 

Anonymkode: ff6ac...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber du med? Kanskje noen her kan komme med tips til alternativer som du ikke har tenkt på? 

Anonymkode: c2aae...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettferdiggjøre hva da? Jeg er på jobb. Faren er hjemme. Det går helt fint at jeg ikke er hjemme hver lørdag, hver eneste kveld på ukedagene. Vi er to, vi jobber sammen med å drive familie AS samtidig som vi trives i hver vår jobb. Det er mange i turnus som har barn og de jobber. Ansatte på hotell, på bensinstasjoner, butikker, restauranter, aldershjem, sykehjem, sykehus osv. Personlig så kjenner jeg en overvekt med sykepleiere som jobber turnus og har barn. Det går fint. ;) 

Endret av Sylveon
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sylveon skrev:

Rettferdiggjøre hva da? Jeg er på jobb. Faren er hjemme. Det går helt fint at jeg ikke er hjemme hver lørdag, hver eneste kveld på ukedagene. Vi er to, vi jobber sammen med å drive familie AS samtidig som vi trives i hver vår jobb. 

Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde samme innstilling! Tenker du ikke noe på tiden du mister sammen med barna dine? Det er greit vi er familie AS og at det sikkert ordner seg rent praktisk. Men barna er barn en gang. Og den tiden de har fri, har ikke jeg fri. Det er det kun far som har. Altså mye av fritiden til barna er jeg på jobb istedenfor med de. Hvordan klarer du å tenke så praktisk på det? Trenger sårt tips og råd til det! 

Anonymkode: ff6ac...5ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva? Barna trenger deg ikke hele tiden. Du har garantert flere ettermiddager med dem i uken. Helger har du også, bare ikke alle. Når du har fri på dagtid har du også morgener med dem hvor du sparer mye tid siden du egentlig ikke trenger å stelle deg selv før etter barna har gått. De første årene er skolen ferdig mellom 12 og 14. Du kan jo ha dem hjemme fra SFO når du er hjemme på ettermiddag. Men sannsynligvis kommer du til å bli sittende alene en del av dagene uansett, de blir mer mobile, mer opptatt av venner. Kommer til å legge seg senere og senere så da har dere lengre kvelder også, når de ikke er opptatt med viktigere ting da 😉 det er absolutt ikke gitt at familielivet blir bedre av at du jobber 8-16 hver dag. Da har dere stress hver eneste morgen og ettermiddag. Slik du har det nå har du faktisk mulighet til kvalitetstid og roligere dager på en annen. Selv om det ikke er hver dag. Og så får barna tid med far også. Jeg synes du skal slappe av litt. Barna lider ikke i det hele tatt ❤ du har også mulighet til å gjøre unna en del husarbeid og ærender på dagtid. De som jobber vanlig må dra ungene med til byen på lørdager og på kvelden. Det slipper du, og kan faktisk kose deg de dagene dere er sammen. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde samme innstilling! Tenker du ikke noe på tiden du mister sammen med barna dine? Det er greit vi er familie AS og at det sikkert ordner seg rent praktisk. Men barna er barn en gang. Og den tiden de har fri, har ikke jeg fri. Det er det kun far som har. Altså mye av fritiden til barna er jeg på jobb istedenfor med de. Hvordan klarer du å tenke så praktisk på det? Trenger sårt tips og råd til det! 

Anonymkode: ff6ac...5ac

Nei. De trenger ikke at jeg er tilstede hver dag, hvert minutt. Nå går eldste i 7. klasse så jeg har nok kuttet navlestrengen for lengst. 

Familietid har vi når vi kan. Tar oss en tur med danskebåten, kjører til Sverige, skulker fotballtreningen for å gå på kino (samboer er ikke så glad i meg i de øyeblikkene, siden han er treneren😂), smugspiser sjokolade, spiller videospill og alt annet. 

Jobber jeg sent (type 16), så kan jeg hente alle om det passer sånn - og ta dem med ut for å spise middag ute. Etter å da ha laget en laaaaaaaang frokost på morgenen med masse deilig bacon, egg, hjemmelagde grove vafler, masse frukt osv. 

Endret av Sylveon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du bør endre innstillingen din litt, du har sikkert turnusfri, noen stressfrie morgener, noen ettermiddager hjemme og så videre. Ungene trenger ikke at du er der konstant, det er en del av det å vokse opp og løsrive seg. 

Ved å jobbe turnus så ofrer man noe og får noe. Ved å jobbe kun dagtid er det ikke sikkert det gir deg mer tid sammen med barna, med mindre de henger i foten din når du tar klesvasken, støvsuger, lager middag og gjør forefallende ting du kunne gjort i turnusfri eller på dagtid når de er på skolen. 

Anonymkode: a0328...529

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke noe problem, tro meg. Jeg har to- en i første og en i tredje. Det siste de vil- er å bruke tid sammen med mor;) de flyr ut og inn dørene med venner, og bryr seg katten om jeg er hjemme. Helst vil de være alene hjemme;) og jeg jobber turnus- har barna 70 %. Går helt fint.

Anonymkode: c9dab...81f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt. Jobbet selv turnus i noen år og har tre barn. Men så bestemte jeg meg for å søke meg over til dagtid. Det tok noen mnd med søking men var heldig å fikk jobb på poliklinikk. Før jeg gikk jeg tredelt turnus og følte alltid at jeg enten var på jobb, hadde vært på jobb eller skulle på jobb. 

Der ble en helt annen hverdag når jeg sluttet i turnus og angrer ikke. Er så godt å komme hjem hver dag å legge ungene og være i samme døgnrytme som resten av familien. Ha hver eneste helg fri og alle røde dager fri. 

Regner med du har søkt på dagstillinger men jeg ville bare fortsatt med det. En dag får du helt sikkert napp. Jeg er så heldig å bo i oslo området så her er det mange dagstillinger som blir utlyst. 

Anonymkode: 552c1...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1.trinn har barna korte skoledager. Du kan hente når skolen er over og droppe SFO når du kan. Her er skolen ferdig ca kl 13 (varierer med en halvtime på ulike dager). Da får du kosetid fra 13-19 med barnet.

Om du har flere barn, så hold bhg-barn hjemme på dine fridager, så dere får bonde 1:1.

Pass på å ha fri på alle planleggingsdager.  

Prøv å time det så du har mye fri i skolenes ferier (høst/jul/vinter/påske/sommer) når alternativet er hel dag på SFO. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber turnus begge to, begge har kveldsvakter og helgejobbing. Og vi har to skolebarn. 

Selvsagt fører det til st ikke begge kan få med seg absolutt alle arrangementer på alle fritidsaktiviteter barna driver med, men vi synes vi får til veldig mye likevel. Og her er ofte en av oss hjemme når barna klmmer hjem, så vi kan hjelpe til med lekser og komme tidlig i gang med middag en del dager. 

Vi er avhengig av mye planlegging for å få hverdagen til å gå opp, og vi er nødt til å være veldig likestilt. Begge må ta ansvar hjemme, ellers fungerer jo ikke dette. 

Men vi har innrettet oss så vi går det til. Man finner løsninger, turnusarbeid er ingen krise. Mange fordeler og. Husarbeid, handling etc trenger man ikke bruke lørdagen til. 

Anonymkode: 9c190...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Sylveon skrev:

Rettferdiggjøre hva da? Jeg er på jobb. Faren er hjemme. Det går helt fint at jeg ikke er hjemme hver lørdag, hver eneste kveld på ukedagene. Vi er to, vi jobber sammen med å drive familie AS samtidig som vi trives i hver vår jobb. Det er mange i turnus som har barn og de jobber. Ansatte på hotell, på bensinstasjoner, butikker, restauranter, aldershjem, sykehjem, sykehus osv. Personlig så kjenner jeg en overvekt med sykepleiere som jobber turnus og har barn. Det går fint. ;) 

Alle takler ting forskjellig. Det som er greit for deg trenger ikke være greit for en annen mor. 
Hilsen en mamma i turnus

Anonymkode: 7580b...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at de som jobber 8-16 må rekke veldig mye annet enn barna de timene de ikke er på jobb. Jeg syns det er deilig med turnusliv, for jeg får unnagjort handling, matlaging, vasking og husarbeid mens barna er på skolen. Den tiden vi har sammen kan jeg derfor fokusere 100% på å ha det kjekt med barna mine. :) Det er ikke sikkert du hadde fått mer kvalitetstid med "vanlig" arbeidstid heller. 

Anonymkode: ca369...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...