Gå til innhold

Hvor mye kan man forme barna som små?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! En liten tanke mandags morgen.  Jeg leser ikke bøker,men hadde virkelig ønske jeg gjorde. Leste litt enkle bøker som liten og husker det var greit. 

Lurer på om jeg kan lese masse masse for mine barn og på en måte "oppdra"de til å bli glad i bøker, eller må det helst komme innenfra? Det gjelder sånn sett flere ting.  Hvor mye innvirkning på fremtidig interesser hos barna våre tror dere egentlig at vi har? 

Anonymkode: 5b30c...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel litt 50/50, tror jeg. Man kan stimulere f.eks leseglede ved å lese mye for ungene som små, men hvis de ikke har en iboende interesse så vil det ikke hjelpe like mye på lesegleden som voksen.

Min mor er veldig glad i å lese. I barndommen husker jeg henne med enten bok eller kryssord når hun skulle slappe av. Både jeg og broren min ble lest for på sengekanten så å si hver eneste dag som små. Jeg utviklet meg til å bli en skikkelig lesehest som kunne pløye gjennom 10-20 bøker i uka (selvsagt litt etter tykkelse og vanskelighetsgrad) og har fortsatt lesegleden som voksen. Broren min leste ikke skjønnlitteratur før Ringenes Herre kom på film, da oppdaget han Tolkien og begynte å interessere seg for den sjangeren. Han var vel rundt 20. Han leser ikke mye, mens jeg fortsatt kan sluke bøker som i barndommen. 

Sånn er det vel med det meste. Om foreldrene er interessert i fotball, turn, friluftsliv, teologi, politikk eller hva det måtte være, blir ungene presentert for det og sannsynligheten for at interessen blir vekket øker. En del personlighetstrekk later også til å være arvelig, slik at ungene har en predisponert sannsynlighet for å få samme interesse som foreldrene. 

Å lese for ungene vil uansett stimulere språkutvikling, fantasi, begrepsforståelse, bokstavinnlæring, leseforståelse, ordautomatisering, samfunnskunnskap, og generell forståelse av relasjoner. Å presentere ungene for et bredt spekter av sjangere er et gode, enten ungene vokser opp til å like å lese eller ikke.

Anonymkode: ace37...ebf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tørrfisk skrev:

https://forskning.no/sprak-barn-og-ungdom-partner/lesing-i-hjemmet-avgjorende-for-barnas-leseferdigheter/464658

 

Hvor gamle er barna dine? Hvis de går i barnehage så kan du f.eks spørre om de ansatte vet om noen spesielle bøker barna dine liker, da starter dere jo med noe kjent (for barnet værtfall) 😊

Takk,skal lese linken 😀 De er 3,5 og snart 5! Skal spørre bhg,det var lurt:) 

Anonymkode: 5b30c...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel litt 50/50, tror jeg. Man kan stimulere f.eks leseglede ved å lese mye for ungene som små, men hvis de ikke har en iboende interesse så vil det ikke hjelpe like mye på lesegleden som voksen.

Min mor er veldig glad i å lese. I barndommen husker jeg henne med enten bok eller kryssord når hun skulle slappe av. Både jeg og broren min ble lest for på sengekanten så å si hver eneste dag som små. Jeg utviklet meg til å bli en skikkelig lesehest som kunne pløye gjennom 10-20 bøker i uka (selvsagt litt etter tykkelse og vanskelighetsgrad) og har fortsatt lesegleden som voksen. Broren min leste ikke skjønnlitteratur før Ringenes Herre kom på film, da oppdaget han Tolkien og begynte å interessere seg for den sjangeren. Han var vel rundt 20. Han leser ikke mye, mens jeg fortsatt kan sluke bøker som i barndommen. 

Sånn er det vel med det meste. Om foreldrene er interessert i fotball, turn, friluftsliv, teologi, politikk eller hva det måtte være, blir ungene presentert for det og sannsynligheten for at interessen blir vekket øker. En del personlighetstrekk later også til å være arvelig, slik at ungene har en predisponert sannsynlighet for å få samme interesse som foreldrene. 

Å lese for ungene vil uansett stimulere språkutvikling, fantasi, begrepsforståelse, bokstavinnlæring, leseforståelse, ordautomatisering, samfunnskunnskap, og generell forståelse av relasjoner. Å presentere ungene for et bredt spekter av sjangere er et gode, enten ungene vokser opp til å like å lese eller ikke.

Anonymkode: ace37...ebf

Takk for langt og fint svar!😄

Anonymkode: 5b30c...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt delt, du kan påvirke noe, men hvis barnet overhodet ikke liker å lese, så blir det nok ingen lesehest, selv om du leser for det hver dag.

Jeg ble aldri lest for som barn, det var faktisk nabogutten som lærte meg å lese før jeg startet på skolen, og fra da slukte jeg bøker. Foreldrene mine leste aldri bøker, moren min leste ukeblad. Ingen i familien holdt på med idrett, og jeg måtte finne idretten selv, gå dit selv, og de kom aldri og så på. Men jeg elsket idrett og gikk på idrettslinja. Jeg er og den eneste i familien som har høyere utdannelse. Her er bokhyllene fulle av bøker, og jeg leser mye. Har lest mye for mine barn og, men de leser lite bøker. 

Anonymkode: 64267...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør uansett lese masse for barna dine, det er bra for språkutvikling, ordforråd og det å knekke lesekoden (som det står om i linken over her). Om de selv blir glade i å lese tror jeg kommer an på andre ting også, men det hjelper nok å få et positivt forhold til bøker og lesing fra tidlig alder.

Jeg ble lest masse for som liten, og slukte bøker da jeg lærte å lese selv. Var med i flere bokklubber. (Som voksen leser jeg litt mindre, siden det er så mye annet å bruke tida på...)

Jeg har lest enormt mye for mine barn, helt siden de var babyer, og det har nok gjort at de både liker bøker godt og har mye tålmodighet til å sitte stille og lytte til høytlesning. De knakk også lesekoden tidlig begge to. 

Mitt tips er å finne bøker du liker å lese. Ikke sitt med dårlige Disney-bøker når det finnes så utrolig mye god barnelitteratur der ute. Spør for eksempel på biblioteket om de har forslag. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...