Gå til innhold

Hvordan bli kvitt ekstremt fet hud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 26 og har ekstremt fet hud. Får aldri kviser, men har konstante sorte prikker på nese og hake. Jeg har nå hatt dette i så mange år at jeg begynner å bli riktig lei. Selv en time etter rens om morgenen er jeg shiny igjen, også må det pudres. Er jeg hjemme og ikke gjør noe bruker jeg ikke sminke, men like oljete blir jeg. 

Jeg får noe tørre partier i t-sonen om vinteren, ellers er det ingen tegn på tørrhet. Jeg har prøvd nesten alt som er av hudpleie-produkter og programmer, og det er virkelig ingenting som hjelper. Majoriteten av fuktighetskremer legger seg som et lag oppå huden og gjør meg enda mer oljete, mens de som "trekker" inn ikke gjør noe for huden i det hele tatt. Har prøvd alle slags oljer også. Sist prøvde jeg Retinol, og det ga meg enda mer fet hud etter et halvt års bruk. 

Jeg kan godt leve med at huden er litt oljete på slutten av dagen, men å måtte bruke toalettpapir for å fjerne overflødig fett i ansiktet daglig er ikke veldig gøy. Tok et bilde i profesjonell sammenheng her om dagen - det ble tatt grytidlig på morgenen og hvem mottar bilde i posten og er helt shiny på kinn og panne? Jo, meg!

Flere ganger har jeg blitt spurt om jeg er svett, når jeg i realiteten har fet hud, og det er ekstremt kjedelig å måtte passe på at jeg ikke ser sånn ut til enhver tid.....

Noen her som har gått gjennom det samme og som vet om konkrete behandlinger som FAKTISK fungerer? Ja, jeg er klar for kjemiske peelinger, laser og alt annet som er....ville Obagi fungert?

Anonymkode: 5302c...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også ekstremt oljete hud. Fikk prøve denne her hos en venninne en gang og så at den fungerte kjempebra på meg, så jeg kjøpte den og kjørte den 3 kvelder på rad, 4 dagen var huden min så tørr at den ble rød. Nå bruker jeg den 2-3 ganger i uka og huden min er er endelig balansert. Den tok knekken på hudormene også! Morsomme er at den er det billigste av alle produkter jeg har kjøpt og prøvd, har svidd av mye penger på dette.

https://uk.iherb.com/pr/queen-helene-mint-julep-masque-oily-and-acne-prone-skin-8-oz-227-g/5796

Anonymkode: bd8bc...7e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt lik, men fikk et nytt liv etter en kur med tetralysal fra hudlege. Kanskje du kan få samme hjelp?

Anonymkode: 14986...d70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P piller mot kviser gir generelt tørrere hud og mindre fett hår også 😜 men kan liksom ikke anbefale deg å stappe kroppen full av hormoner.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Jeg var helt lik, men fikk et nytt liv etter en kur med tetralysal fra hudlege. Kanskje du kan få samme hjelp?

Anonymkode: 14986...d70

Får man skrevet ut det om man ikke har kviser?

Hvor lenge gikk du på kuren?

Tusen takk for tips :) Jeg har dessverre mer tro på medikamenter enn kremer heretter.. 

-TS

Anonymkode: 5302c...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Jeg har også ekstremt oljete hud. Fikk prøve denne her hos en venninne en gang og så at den fungerte kjempebra på meg, så jeg kjøpte den og kjørte den 3 kvelder på rad, 4 dagen var huden min så tørr at den ble rød. Nå bruker jeg den 2-3 ganger i uka og huden min er er endelig balansert. Den tok knekken på hudormene også! Morsomme er at den er det billigste av alle produkter jeg har kjøpt og prøvd, har svidd av mye penger på dette.

https://uk.iherb.com/pr/queen-helene-mint-julep-masque-oily-and-acne-prone-skin-8-oz-227-g/5796

Anonymkode: bd8bc...7e0

Det skader ikke prøve når det er så rimelig! Tusen takk for tips, skal prøves :) 

18 timer siden, Blingblingtahei skrev:

P piller mot kviser gir generelt tørrere hud og mindre fett hår også 😜 men kan liksom ikke anbefale deg å stappe kroppen full av hormoner.. 

Jeg bruker p-ring og har gjort det i mange år - er så fornøyd at jeg ikke ønsker å bytte :P Men takk for tips likevel!

-TS

Anonymkode: 5302c...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt generelt:

https://theacidqueenblog.com/2016/06/23/skin-types-proclivities-and-conditions/

  • "Low-pH foaming cleansers (high-pH products give a better environment for acnesto flourish)
  • Water-based serums and gels to add moisture to your skin without adding oil
  • Translucent powders that soak up oil throughout the day – finish your skincare routine with a dusting of powder to reduce shine"

 

Og mer konkrete tips fra folk som har samme problem:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok fukt. Du må tilføre nok fukt, slik at huden ikke overproduserer olje i mangel på det. Ta deg en tur til en plass som WahWah eller en annen god hudpleier som gir deg en skikkelig hudanalyse, evt en hudlege hvis det føles som om du trenger medisin. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på hudtypen din (Caroline Hirons, Sali Hughes anbefales), og å lære deg selv hva du trenger å kunne for å handle riktige produkter. Du er kanskje også en med blandingen oljete/fet og dehydrert. En vanskelig kombo, men det finnes løsning.

Feil produkter var løsningen for meg. Har brukt helt motsatt av det jeg faktisk trengte.

Anonymkode: 085ef...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ts, jeg har prøvd alt og det er dessverre ingenting som fungerer. Og da har jeg virkelig prøvd ALT!!! bortsett fra å gå til hudlege og si hei, jeg har ekstremt fet hud, kan du hjelpe meg. Jeg tror helt ærlig det ikke er så mye å gjøre med det, det er slik huden er. 😕 Jeg har også gått på tetracyclin mot kviser, og det hadde null innvirkning på den fete huden min. Det er forferdelig frustrerende med fet hud, men sånn går no dagan.. 

Anonymkode: ee228...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...