Gå til innhold

Hvordan sjekke om luftventilene i bilen fungerer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått meg en ny bil (bruktbil) for en måned siden, og reagerte ikke på dette før en venninne påpekte at det tok så lang tid før bilen ble god og varm. Så jeg sjekka tidligere i dag, kald bil, sørget for at alle ventilene i bilen er åpen, og satte klimaanlegget på det varmeste og kjørte meg en tur. Ventilen som er til venstre for rattet ble varm, det samme ble den som hører til passasjersiden, lengst til høyre. Men de to midterste syns jeg ikke ble noe spesielt varm, kun litt lunken og følte ikke at det ble presset luft utigjennom disse. Kanskje det ikke skal blåse luft ut av disse? Jeg vet ikke. Hvordan kan jeg få sjekket opp i dette, uten å miste tusenlappene mine på et verksted? Kan jeg fikse det selv hvis det er et filter eller noe som er tett? 

Anonymkode: d520e...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier temperaturmåleren til motoren da?

Anonymkode: b0494...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også se på hvordan innstillingen av luftstrømmen er stilt. Det er nok helt normalt det du har funnet ut. Er den stilt inn slik at det skal blåse opp på frontruta og ned på beina, kommer det lite eller ikkeno på midten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren blir varm den, etter en liten kjøretur er det ca 2 streker av 9 totalt. Så motoren blir varm etterhvert. 

Prøvde å endre på forskjellige vifteretninger (oppstrøms, nedstrøms) og de i midten forblir kalde/lunkne, og de til lengst til høyre og venstre blir varme. Vet ikke om det er trygt å si at disse er defekte og forhøre meg med forhandler om det blir en garantisak? 

Anonymkode: d520e...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Motoren blir varm den, etter en liten kjøretur er det ca 2 streker av 9 totalt. Så motoren blir varm etterhvert. 

Prøvde å endre på forskjellige vifteretninger (oppstrøms, nedstrøms) og de i midten forblir kalde/lunkne, og de til lengst til høyre og venstre blir varme. Vet ikke om det er trygt å si at disse er defekte og forhøre meg med forhandler om det blir en garantisak? 

Anonymkode: d520e...19f

Ville aller først kjørt meg en lengre tur slik at motor får bli skikkelig varm. Hvis det fremdeles ikke kommer varme ville jeg tatt det mot forhandleren som solgte bilen, så fremt den ble solgt med garanti.

Anonymkode: 4e2b2...a74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Motoren blir varm den, etter en liten kjøretur er det ca 2 streker av 9 totalt. Så motoren blir varm etterhvert. 

Prøvde å endre på forskjellige vifteretninger (oppstrøms, nedstrøms) og de i midten forblir kalde/lunkne, og de til lengst til høyre og venstre blir varme. Vet ikke om det er trygt å si at disse er defekte og forhøre meg med forhandler om det blir en garantisak? 

Anonymkode: d520e...19f

Aller først: Hvilken bil er det du har, og hva slags anlegg? Du snakker om vifteretninger, men har du valgt riktige knapper på lufteanlegget? Har du justert retningen på lamellene, eller har du passet på å åpne for luftstrømmen også? (Kanskje dumme spørsmål dette, men alt er jo relevant for å finne feilen. :) )

Anonymkode: 01da6...268

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...