Gå til innhold

Leser du gamle klassikere? Bøker fra 1800-tallet fra eksempel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke romaner fra 1800-tallet er lettleste? 

Anonymkode: 7fd50...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stolthet og fordom er forholdsvis enkel.

Anonymkode: 636ce...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stendhal, "The red and the black" er en fransk klassiker. Veldig bra! Ifølge franskmenn forklarer boken "den franske mentaliteten" meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Madame Bovary" av Flaubert er lettlest.

Amalie Skrams bøker likeså, "Forrådt" er en god start.

"Jane Eyre" av Charlotte Brontë (Emilys Stormfulle høyder er nydelig, men spesiell, Jane Eyre er mer tradisjonell, men veldig spennende og god.

Jane Austen er relativt grei å lese når du kommer inn i stilen. Alexandre Dumas og Jules Verne skrev mange underholdende bøker. De elendige av Victor Hugo var opprinnelig skrevet som dramatisk føljetong og er også grei å lese.

Anonymkode: d2526...810

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettlest og lettlest, det spørs helt på dine leseferdigheter og hvilket språk du velger. En nordmann som leser Austen på engelsk vil kan slite mer enn en person med engelsk som morsmål, for eksempel. 

Blant klassikerne er det meste av Austen et trygt valg, samt alle tre Brontë søstrene (men Charlotte og Emily er de mest populære), Amalie Skram og Camilla Collett er gode alternativer hvis du er interessert i norske forfattere. Charles Dickens er også et alternativ, Oliver Twist er nok et godt valg siden du sikkert allerede er litt kjent med historien. Ellers hvis du er interessert i gotisk litteratur er Edgar Allan Poe et flott alternativ (og en personlig favoritt), men merk deg at han er skrev noveller og dikt. 

Anonymkode: c4941...8bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amalie Skram om du liker det groteske og tragikomiske :)  Fant disse i bokhylla  i10 års alderen og leste med digre øyne, m og p ante ikke hvor stygt det var, det høres veldig flinkt og uskyldig ut med "Amalie Skram samlede verker" men det var det ikke ;) 

Anonymkode: dd77d...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg elsker de eldre bøkene, og har også studert engelsk litteratur før 1900. Jeg vet ikke om jeg vil kalle dem lettleste, men det skal sies at jeg slukte disse bøkene fra jeg var 13-14 år. Det kommer litt an på interesse også antar jeg. Flere av disse er oversatt til norsk.

Mine favorittbøker er;
* North & South - Elizabeth Gaskell
* Wives & Daughters - Elizabeth Gaskell
* Pride & Prejudice - Jane Austen
* Sense & Sensibility - Jane Austen
* Persuasion - Jane Austen
* Mansfield Park - Jane Austen
* Jane Eyre - Charlotte Brontë 
* Agnes Grey - Anne Brontë
* David Copperfield - Charles Dickens
* Bleak House - Charles Dickens
* Little Dorrit - Charles Dickens
* Our Mutual Friend - Charles Dickens
* Great Expectations - Charles Dickens
* Palliser - romanene (Can You Forgive Her?, Phineas Finn, The Eustace Diamons, Phineas Redux, The Prime Minister og The Duke's Children) - Anthony Trollope
* Chronicles of Baretshire (The Warden, Barchester Towers, Docter Thorne, Framley Parsonage, The Small House at Allington og The Last Chronicle of Barset) - Anthony Trollope
* Daniel Deronda - George Eliot
* Far From the Madding Crowd - Thomas Hardy

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedsakelig romaner fra 1800 tallet jeg leser.

 

Krig og Fred av Tolstoy er faktisk veldig lettlest.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt av Jane Austen er lettlest. 

Anonymkode: aa4cb...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Women av Louisa Alcott er lettlest. I tillegg er jo Dracula (Stoker), Frankenstein (Shelley) og Dr. Jekyll And Mr. Hyde (Stevenson) ganske lettleste

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at vi er mange som liker, og anbefaler bøkene til Jane Austen og søstrene Brontê :)  Amalie Skram har vært nevnt, men ikke med min absolutte favoritt Hellemyrsfolket :hjerte:  Andre som må med er:

Leo Tolstoj`s  Anna Karenina. (gamle russere kan være litt krevende i starten, det er så mange navn + kjælenavn, men når man har fått de på plass er det straks mer lettlest).

Victor Hugo`s Samfunnets ulykkelige (som sto mange år i bokhylla mi fordi jeg trodde den skulle være så tung. Den er ikke det :) 

Og så må jeg hoppe litt inn 1900-tallet og nevne En amerikansk tragedie av Theodore Dreiser, en veldig lettlest og god klassiker. Og til slutt: Livets lenker av William Somerset Maugham.

 

 

Anonymkode: ee495...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg på Jane Austen sine bøker. Synes de er litt tunge i språket, men jeg gikk over til lydbok på norsk, og det funka bedre! De er vel verdt en lesning/ lytting. Overraskende dagsaktuelle, faktisk. Noe som egentlig ikke bør overraske, siden de er blitt klassikere av en grunn. Liker godt Mansfield Park, fordi hovedkarakteren der skiller seg litt fra hovedkarakterene i de andre bøkene av Austen. 

Anonymkode: 94de0...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lest mye av de norske Lie, Kielland, Undseth (hun var litt senere da), Hamsun (også senere) og Duun, Hoel, Vesaas Sandel osv. De er ofte mer lettleste enn man skulle tro/frykte.

Skram likte jeg IKKE!

Anonymkode: 647e8...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Ikke vanligvis, men siden jeg studerer språk måtte jeg lese boka «une vie» av Maupassant

Anonymkode: bfb39...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 13.15, AnonymBruker skrev:

. Alexandre Dumas og Jules Verne skrev mange underholdende bøker.

Anonymkode: d2526...810

Særlig greven av monto christo er verdt å lese av Alexandre Dumas, - han er også kjent for de tre musketerene som alle har hørt om. Jules Verne, fransk forfatter har skrevet mange gøyale bøker om naturen og fremtiden og teknologien. Den hemmelighetsfulle øya, en verdensomseiling under havet og en bok til jeg ikke husker navnet på, men handlet om å reise til jordas indre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2019 den 9.49, Agathe skrev:

Little Women av Louisa Alcott er lettlest. I tillegg er jo Dracula (Stoker), Frankenstein (Shelley) og Dr. Jekyll And Mr. Hyde (Stevenson) ganske lettleste

Er det ikke viden kjent at Dr. Jekyll og Mr Hyde er skrevet under kokainrus? Stevenson skrev den ifølge sagnet i løpet av to dager uten pause eller søvn.

Den boken jeg har lest av Stevenson er Robision Cruise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, waco skrev:

Særlig greven av monto christo er verdt å lese av Alexandre Dumas, - han er også kjent for de tre musketerene som alle har hørt om. Jules Verne, fransk forfatter har skrevet mange gøyale bøker om naturen og fremtiden og teknologien. Den hemmelighetsfulle øya, en verdensomseiling under havet og en bok til jeg ikke husker navnet på, men handlet om å reise til jordas indre.

Så sant, så sant, Greven av Monte Cristo er nok verdens beste bok innen fiksjon :)

Endret av Hedersbrukeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...