Gå til innhold

Ferie i Italia, hvor lenge i Roma og hvor lenge i Napoli?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg og samboer har tenkt oss på tur til Italia i sommer. Jeg har vært i Roma to ganger tidligere, så er «halvkjent» i byen, kjæresten har aldri vært i Italia. Vi planlegger en 8-9 dagers tur. Vi tenker å dra til Roma først og være der noen dager, så ta toget videre til Napoli. Spørsmålet mitt er hvor mange dager bør man ha på hvert sted? 4 dager i Roma og 4 dager i Napoli? Jeg har ikke vært i Napoli, så er ikke kjent i byen der. Når jeg har vært i Roma har vi hatt 5 dager og da har man fått med seg det viktigste. Tips fra noen som har prøvd en lignende tur? :) 

 

Anonymkode: cb4ab...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Fortsetter under...

Håpet noen har lyst å svare her 😉

Anonymkode: b8501...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren ville jeg droppet både Roma og Napoli, det kan bli uutholdelig varmt. Napoli har jeg uansett ikke sansen for, den er ganske raskt gjort. Og Roma når man har sett ting før, da holder det med 2-3 netter. 

Personlig velger jeg alltid Nord-Italia om sommeren. Men om dere vil sørover ville jeg heller tatt ut en bil og kjørt til Sorrento, og derfra tatt dagstur med båt til Capri, kjørt til Pompeii, båttur til Capri

Anonymkode: 95c24...4ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting tar tid i Roma. Om du skal vise kjæresten din alle turistattraksjonene uten å stresse må du ha 5 dager spør du meg.

Du skal være litt forsiktig i Napoli. Der er det mange områder av byen du ikke bør gå. Napoli har sin sjarm, men når du bare kan holde deg til visse områder ser du byen kjapt.
 

Dere kunne jo leid en bil i Roma og kjørt til Umbria, der er det mye fint å se :)

Ellers kan dere ta toget til Sperlonga og være der noen dager, eller toget til Porto Santo Stefano. 
En annen ting du også kan gjøre (men som tar litt lenger tid) er å dra til Ponza. 

Mange muligheter, kan dere ikke være borte 10 dager i stede for 8?

Anonymkode: 6b0eb...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roma var bortkastet tid. Tre dager der føltes som evighet. Aldri igjen. 

Anonymkode: 465ea...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Roma var bortkastet tid. Tre dager der føltes som evighet. Aldri igjen. 

Anonymkode: 465ea...c5a

Bortkastet tid? Roma er en helt fantastisk by. Har vært der tre ganger og må tilbake dit veldig snart. Jeg reiser mye og Roma er på min topp tre liste av alle byer jeg har vært. Folk har ulik smak, men kan likevel ikke skjønne at noen mener Roma er bortkastet tid. All historien, maten og de fantastiske severdighetene er en helt uslåelig kombinasjon😍Men det er for varmt der midt på sommeren. Vår eller høst er best. 

Anonymkode: 2ac37...dca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Bortkastet tid? Roma er en helt fantastisk by. Har vært der tre ganger og må tilbake dit veldig snart. Jeg reiser mye og Roma er på min topp tre liste av alle byer jeg har vært. Folk har ulik smak, men kan likevel ikke skjønne at noen mener Roma er bortkastet tid. All historien, maten og de fantastiske severdighetene er en helt uslåelig kombinasjon😍Men det er for varmt der midt på sommeren. Vår eller høst er best. 

Anonymkode: 2ac37...dca

Har jeg ikke rett til å ha en mening? JEG synes at Roma er bortkastet tid. 

Anonymkode: 465ea...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har jeg ikke rett til å ha en mening? JEG synes at Roma er bortkastet tid. 

Anonymkode: 465ea...c5a

Selvsagt, men du er den første jeg har hørt om som sier at Roma er bortkastet tid. 

Anonymkode: 2ac37...dca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2022 den 10.07):

Om sommeren ville jeg droppet både Roma og Napoli, det kan bli uutholdelig varmt.

Anonymkode: 95c24...4ff

Enig. Vi var i Roma en uke i juli i fjor og hadde kjempefint vær hele tiden. Temperaturen på dagtid lå vel på 35 grader og det ble rett og slett alt for varmt for oss. Neste gang vi skal til Roma reiser vi tidlig vår eller utpå høsten.

Anonymkode: b3ff1...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Enig. Vi var i Roma en uke i juli i fjor og hadde kjempefint vær hele tiden. Temperaturen på dagtid lå vel på 35 grader og det ble rett og slett alt for varmt for oss. Neste gang vi skal til Roma reiser vi tidlig vår eller utpå høsten.

Anonymkode: b3ff1...a3d

Dra dit i slutten av januar og frem til mars...perfekt :) Første uken i november også.

Anonymkode: 182fa...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2022 den 14.58):

Har jeg ikke rett til å ha en mening? JEG synes at Roma er bortkastet tid. 

Anonymkode: 465ea...c5a

Det er bare vanskelig å forstå. Jeg tenker 2 dager i Napoli, kanskje 3. resten i Roma. For serverdigheter i Roma ville jeg kostet på meg «foran køen» billetter. Koster litt mer men verd hver krone når du ser køene utenfor Vatikanet 🙈🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2022 den 10.24):

Ting tar tid i Roma. Om du skal vise kjæresten din alle turistattraksjonene uten å stresse må du ha 5 dager spør du meg.

Du skal være litt forsiktig i Napoli. Der er det mange områder av byen du ikke bør gå. Napoli har sin sjarm, men når du bare kan holde deg til visse områder ser du byen kjapt.
 

Dere kunne jo leid en bil i Roma og kjørt til Umbria, der er det mye fint å se :)

Ellers kan dere ta toget til Sperlonga og være der noen dager, eller toget til Porto Santo Stefano. 
En annen ting du også kan gjøre (men som tar litt lenger tid) er å dra til Ponza. 

Mange muligheter, kan dere ikke være borte 10 dager i stede for 8?

Anonymkode: 6b0eb...ae5

Hvorfor er Napoli farlig? 

Anonymkode: 5d866...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2022 den 10.07):

Om sommeren ville jeg droppet både Roma og Napoli, det kan bli uutholdelig varmt. Napoli har jeg uansett ikke sansen for, den er ganske raskt gjort. Og Roma når man har sett ting før, da holder det med 2-3 netter. 

Personlig velger jeg alltid Nord-Italia om sommeren. Men om dere vil sørover ville jeg heller tatt ut en bil og kjørt til Sorrento, og derfra tatt dagstur med båt til Capri, kjørt til Pompeii, båttur til Capri

Anonymkode: 95c24...4ff

Gjelder dette også i juni? Hva med å starte ferien i Roma og så dra nordover i landet.

Anonymkode: 39a4a...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.4.2022 den 13.46):

Hvorfor er Napoli farlig? 

Anonymkode: 5d866...6a3

Mye kriminalitet og mafia. Jeg synes også Roma var altfor varmt om sommeren og ble spist opp av noen giftige mygg på kveldstid. 

Anonymkode: 1b5b0...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gjelder dette også i juni? Hva med å starte ferien i Roma og så dra nordover i landet.

Anonymkode: 39a4a...d1c

Du kan ha flaks, eller uflaks, med været. Bikker temperaturen 30 grader er det ikke behagelig. 

Roma er en by det er perfekt å velge seg vår eller høst, som et avbrekk til lavere temperaturer i Norge, og garantert behagelige temperaturer der. Det er også rimelige direkteruter, og derfor greit å ta som en enkelttur, i stedet for å kombinere med en lengre sommerferie. 

Men om dere ikke er så sensitive for varme går det nok helt fint. Jeg har vært i mange storbyer i over 30 grader, og det går jo. 
 

Anonymkode: 95c24...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje hatt en dag mer tid i Roma enn i Napoli. Men helst ville jeg nok bare dratt til én av de to byene, og heller leid bil og sett litt av landsbygda i stedet. 
Når det er sagt, jeg liker både Napoli og Roma. Har vært i begge byer i august, og jada, det er varmt - men om man tåler byer i 30+ (varierer jo veldig hva man tåler), så går det helt fint. Drikk masse, og ta gjerne en liten siesta på rommet (aircon!!) tidlig på ettermiddagen, så går det fint. 
Pizzaen i Napoli er såååå god! Få også med dere Vesuv. 

Anonymkode: 2456e...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg likte meg ikke i Napoli. Roma er flott, Firenze er fantastisk. Dit skal jeg tilbake. Du kan gå overalt, på sørsiden av elva har du restaurantene de lokale bruker (mer autentisk mat og bedre priser). Stort marked om man vil ha noe i lær. 

Hadde 3 dager i Roma og 5 i Firenze. Tar gjerne 2 uker der neste gang, men da blir det dagsturer til vingårder i området også.

Anonymkode: a8f01...de1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt sorrento framfor Napoli og tatt evnt dagsturer til Napoli, Pompeii, capri etc. eller gå for Toscana og besøk Firenze, Siena, mm

Anonymkode: 1314b...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor så negative til Napoli?

Anonymkode: b8501...565

Veldig varmt om sommeren. Og få muligheter for bad. 

Man blir relativt raskt ferdig med byen. 

Mange områder som fortsatt er preget av forfall, og søppel. 

Veldig turistifisert. Hop-on-hop off går i kø. 

Anonymkode: 95c24...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...