Gå til innhold

Frykter å bli utbrent etter min fars dødsfall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Litt usikker på hvor jeg skulle legge denne, men jeg prøver her.

Jeg mistet min far for noen uker siden. Det var brått og uventet. Den største sorgfasen har begynt å gå over, men det som er i ferd med å knekke meg nå er alt det praktiske som må ordnes. 

Jeg er eneste arving som bor i byen der pappa bodde. De andre bor langt unna. Jeg må derfor ta det fulle ansvaret for dødsboet. Vi er ferdig med begravelse og slikt (der jeg ordnet det aller meste) men det føles som om det er så vanvittig mye mer som gjenstår. Salg av bolig og bil, organisering med alle instanser som skal bidra på diverse områder, henting av ting som vi skal beholde, betaling av regninger, avslutting av diverse abonnementer, forsikringer og sånt.

Jeg vet jo godt at jeg må ta en ting av gangen, men jeg klarer bare ikke å se hvordan jeg skal makte dette. Jeg har en krevende jobb og jeg ønsker virkelig ikke å bli sykmeldt. Samtidig forstår jeg ikke hvordan jeg skal klare å ivareta både jobb, dødsbo og meg selv oppi dette. Jeg begynner å kjenne klare tegn på at jeg går i retning av å bli utbrent, og det skremmer meg.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men tenkte kanskje å høre om det er noen som har noen gode råd som jeg kan ta med meg videre. Noen som har vært igjennom det samme og som vet hva som må til for å se lyset i tunnelen. Eller hva som helst egentlig...

Hilsen sliten arving

Anonymkode: 53dba...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondolerer med tapet ❤

Har du mulighet til å ta noen feriedager? Evt samtidig med familien så dere kan ta noen dager og få gått gjennom/samlet/flyttet det dere vil ha?

Er det nok penger i boet til at dere kan leie inn noen til å tømme huset for det dere ikke vil ha? 

Hvordan tenker dere å selge bilen, kan dere evt selge den til bruktbilforhandler? Da får dere riktignok sannsynligvis litt mindre for bilen, men det blir til gjengjeld mindre arbeid. 

Når det gjelder alt av abbonementer/forsikringer etc, kan du skrive en liste og begynne i en ende. Tar du én hver dag, så kommer du gjennom. 

Og du, det trenger ikke være enten/eller når det kommer til sykemelding. Kanskje du kan vurdere 20%, pga utmattelse? Om du brenner deg ut, kan det ta årevis utenfor arbeidslivet å komme opp igjen. Da er det bedre med gradert/kort sykmelding nå. Hør med legen din du.

Anonymkode: 5fae4...b0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kondolerer med tapet ❤

Har du mulighet til å ta noen feriedager? Evt samtidig med familien så dere kan ta noen dager og få gått gjennom/samlet/flyttet det dere vil ha?

Er det nok penger i boet til at dere kan leie inn noen til å tømme huset for det dere ikke vil ha? 

Hvordan tenker dere å selge bilen, kan dere evt selge den til bruktbilforhandler? Da får dere riktignok sannsynligvis litt mindre for bilen, men det blir til gjengjeld mindre arbeid. 

Når det gjelder alt av abbonementer/forsikringer etc, kan du skrive en liste og begynne i en ende. Tar du én hver dag, så kommer du gjennom. 

Og du, det trenger ikke være enten/eller når det kommer til sykemelding. Kanskje du kan vurdere 20%, pga utmattelse? Om du brenner deg ut, kan det ta årevis utenfor arbeidslivet å komme opp igjen. Da er det bedre med gradert/kort sykmelding nå. Hør med legen din du.

Anonymkode: 5fae4...b0f

Hei

Tusen takk for gode ord og råd. Jeg kommer til å leie inn alt jeg kan av hjelp. Det er det penger nok til når boligen er solgt. 

Bilen tror jeg vi har funnet en grei løsning på, ved salg til forhandler. Som du sier så får man litt mindre, men man slipper så mye ekstra greier.

Føler det hjelper litt bare å snakke om det og nøste litt på det som skal gjøres sammen med noen. For det er jo ikke uoverkommelig. Det bare føles sånn når alt ligger i en slags «haug» i hodet. 

Jeg skal prøve å være så flink jeg kan med å delegere oppgaver til folk som kan hjelpe meg. Også får jeg bare vurdere dette med gradert sykemelding. Forhåpentligvis så vil det føles som om ting går i riktig retning snart, og da slipper forhåpentligvis stresset litt etter litt.

Takk igjen for støtte og tips.

Anonymkode: 53dba...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. Slike oppgaver må vel løses på samme måte som sammenfiltret hyssing - finne en ende og nøste/lirke/trekke til det løser seg. 

Jeg vil slå nok et slag for lister, da får du delt opp litt og ser bedre hva du må gjøre snarest, hva som kan vente og om én oppgave er avhengig av at en annen gjøres først. Og så kan du også notere hvem som delegeres ansvaret for hvert punkt.

Anonymkode: 5fae4...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye og ordne opp i etter dødsfall, men folk klarer det, og det gjør nok også du. 

Hvordan vet du at du nærmer deg utbrent, har du vært det før? Du er nok ekstremt sliten, men synes det i enkelte tilfeller er for lettvint og bruke at man er utbrent. 

Hva med å ta noen feriedager? Du er ansvarlig for din egen helse og må ikke la det gå for langt for å bevise for deg selv eller andre at du er flink pike.

skal arven deles med noen? Hvis det så burde du forlange at ev andre arvinger bidrar med rydding og klargjøring av salg. Det er ikke riktig at en person skal ha mye jobb med dette mens de andre arvingene bare kan håve inn arven. 

Anonymkode: ed2fa...5b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å tipse om at når du står i fare for å bli sykemeldt så finnes det et opplegg hvor du kan du få rask hjelp hos psykolog. Dette opplegget het tidligere "Raskere tilbake", fastlegen bør kjenne til det. Plutselig død i nære relasjoner kan helt klart få konsekvenser for helsen, både fysisk og psykisk. Ta det du kjenner på alvor. :klem:

Anonymkode: 1d234...6c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kondolerer!

Smart å delegere det som kan gjøres av andre. Det at de andre arvingene ikke er på stedet betyr jo ikke at de slipper å gjøre noe. Mye kan gjøres på telefon (oppsigelse av abonnementer etc). Forventer de virkelig at du skal fikse alt? Har du sagt at du trenger hjelp?

Ellers vil jeg anbefale å skrive lister, slik at du kan konkretisere det som må gjøres. Det kan hjelpe mot at alt føles så enormth overveldende.

Og planlegg å ta et par feriedager! Så får du unna mye på kort tid, og det blir så mye mindre stress enn å sitte med dette hver dag etter jobb i lang tid!

Lykke til! Dette ordner seg!

Anonymkode: 735fa...852

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte også gjøre alt av det «administrative». Ble lenge sykemeldt. Gikk på en smell, rett og slett. Og snakker ikke med søsken på grunn av det. 

Anonymkode: 21572...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Selv om de andre arvingene bor langt unna, må de også bidra; ikke ta på deg alt. Ta ting  pø om pø; mange ting haster det ikke med. 

Når det gjelder redselen for utbrenthet, så vil jeg ikke ta sorgene på forskudd. Man skal selvsagt være obs, men å miste noen brått og uventet er en tøff påkjenning. Og alt man må gjøre i etterkant gjør det ikke lettere. Få så mye hjelp som mulig, snakk med sjefen (velferdspermisjon?) og fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...