Gå til innhold

Bergen, å tiltale noen med "frue"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette vanlig i Bergensområdet? Jeg ser på Ambulansen på Dplay, og ambulansearbeiderne bruker ofte "frue" når de snakker med eldre kvinner. Jeg har bodd mange andre stedet i landet, og jobbet i eldreomsorgen flere steder, men dette har ikke vært vanlig noe sted. 

Er dette vanlig andre steder? Det høres jo veldig respektfullt og fint ut. 

Anonymkode: 3e37d...d82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var vanlig mange plasser, det, for bare noen tiår siden. Jeg jobbet på slutten av 1980-tallet i en klesforretning i Oslo sentrum. Den var stor. Der hadde vi tre eldre kvinner ansatt, som begynte å nærme seg pensjonsalderen. Alle disse tre ble uten unntak tiltalt ved etternavn, med "fru" foran. "Fru Martinsen, skal du gå til lunsj snart?" Jeg ante ikke hva de het til fornavn en gang. Ingen brukte det.

Det var imidlertid det siste jeg erfarte med at eldre damer ble tiltalt med fru eller frue i hovedstaden. Det døde liksom ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst vest i Oslo, og er vant med å tiltale eldre naboer og venners besteforeldre med etternavn. Dette til tross for at jeg er forholdsvis ung. Tror dette er mer knyttet til miljøet man hører til, heller enn geografisk. 

Anonymkode: 59f1c...f60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Har jobbet i eldreomsorg i Bergen. Brukte frue en god del. Har selv vært pasient på Dps, der har jeg blitt omtalt som frøken + etternavn ofte. På skolen brukte vi for det meste etternavn på lærere. Er født i 1992, og ikke fra verken sentrum eller i søndre del av byen, så er ikke fra et «meget pent» miljø.

Anonymkode: 6d18b...bc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...