Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Full Ugle skrev (19 minutter siden):

Jeg er enig i at det å informere om en overspisingslidelse for å etterpå promotere dietter og livsstilsopplegg kanskje ikke er det smarteste, jeg har selv påpekt at jeg skulle ønske hun heller fokuserte på det hun er god på (sminke, kjoler, klær, hår, interiør) enn vekt og kropp.

- Men til Helene sitt forsvar så er det vel ikke så mange år siden hun fikk diagnosen overspisingslidelse? At du (relativt nylig) har fått en diagnose, gjør ikke at du automatisk vet hvordan du skal «helbrede den». Den er heller en forklaring på hvorfor du gjør det du gjør. Ikke til sammenligning forøvrig, men får man eksempelvis en ADHD diagnose så er det ikke sånn at man automatisk ikke har en ADHD adferd lenger, eller automatisk gjør alle «gode valg» som demper utfordringer med å ha ADHD. Det gjelder de aller fleste lidelser; angst, depresjon, du vet ikke mirakuløst hvordan du behandler dem bare fordi du har fått diagnosen, og du tar ikke nødvendigvis alle gode valg du burde tatt bare fordi du fikk diagnosen. Tvert imot så er vel heller diagnosen en forklaring på hvorfor du tar «de valgene du tar» eller bedre sagt: Har den adferden du har. For en som overspiser «velger» det like mye som en med angst «velger» et angstanfall. Også kan man si at den må angst må forsøke å jobbe med angsten sin og melde seg på diverse terapeutiske ting, og helst ikke gjøre noe som trigger angsten, men vedkommende er faktisk bare et menneske og det er himla enkelt å leve andre sine liv riktig. Å «kurere» andre sine diagnoser, via å fortelle dem hva de bør eller ikke bør gjøre. 

Jeg har ikke kritisert valgene Helene gjør for seg selv, bare at hun deler de og reklamerer for uetiske opplegg mot sårbare grupper. Det er stor forskjell på hva man velger å gjøre og hva man velger å fronte/ reklamere for. 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig2.0

Ingeborg Senneset har aldri vært kritisert for å være syk i seg selv.

Snarere tvert imot, i den grad hun har blitt kritisert har det vært for å poste pro-ana, og å bruke sin egen sykdomserfaring som inngang til allmenngjørende innsikt om psykisk helse. Det å være en syk person er jo bare det. En erfaring, og en anekdote, og du vil kanskje få god kunnskap om å ta vare på deg selv etter hvert, men det betyr ikke at du nødvendigvis har mye å bidra med for andre.

Her har også HD fått rettmessig kritikk, både med tanke på at hun har postet potensielt triggende innhold (krageben osv) og det at hun også til dels har dratt generelle, overordnede "tips" ut fra sin egen situasjon. 

Jeg snakker ikke om det i det hele tatt.

Jeg snakker om at hver gang hun får tilbakefall tas det til inntekt for den dårlige selvkontrollen hennes, at hun aldri får noe til, at hun ikke har nok selvdisiplin og prøver hardt nok. At svikten i å få "kontroll" på spiseforstyrrelsen reflekteres tilbake igjen på kvaliteten hennes som menneske. Og at hun ikke gjør *hver enkelt deltager i trådens personlige kjepphest*, som varierer litt mellom deltagerne. 

Og tilbakefallet er et slags "bevis" på at hun ikke har "fikset" psyken sin, og at hun egentlig ikke har gjort noe særlig for å bli frisk. Fordi samfunnet vårt forteller oss at psykisk uhelse er noe som skjer en gang og deretter går over så vi kan bruke det som en historie om motgangen vi overkom, i stedet for den langt mer realistiske fortellingen om en mer evigvarende tilstand, med gode og dårlige perioder. 

Endret av Bolledeig2.0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolledeig2.0 skrev (1 time siden):

Jeg snakker om at hver gang hun får tilbakefall tas det til inntekt for den dårlige selvkontrollen hennes, at hun aldri får noe til, at hun ikke har nok selvdisiplin og prøver hardt nok. At svikten i å få "kontroll" på spiseforstyrrelsen reflekteres tilbake igjen på kvaliteten hennes som menneske. Og at hun ikke gjør *hver enkelt deltager i trådens personlige kjepphest*, som varierer litt mellom deltagerne. 

Og tilbakefallet er et slags "bevis" på at hun ikke har "fikset" psyken sin, og at hun egentlig ikke har gjort noe særlig for å bli frisk. Fordi samfunnet vårt forteller oss at psykisk uhelse er noe som skjer en gang og deretter går over så vi kan bruke det som en historie om motgangen vi overkom, i stedet for den langt mer realistiske fortellingen om en mer evigvarende tilstand, med gode og dårlige perioder. 

Dette!

Presis analyse - trist tråd.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolledeig2.0 skrev (2 timer siden):

Og tilbakefallet er et slags "bevis" på at hun ikke har "fikset" psyken sin, og at hun egentlig ikke har gjort noe særlig for å bli frisk. Fordi samfunnet vårt forteller oss at psykisk uhelse er noe som skjer en gang og deretter går over så vi kan bruke det som en historie om motgangen vi overkom, i stedet for den langt mer realistiske fortellingen om en mer evigvarende tilstand, med gode og dårlige perioder. 

Det er vel i forhold til dette jeg mener H.D har drevet med litt (ufrivillig) folkeopplysning. Fordi hun viser jo nettopp hvordan det er å leve med psykisk uhelse, og at det ikke er noe man nødvendigvis noensinne klarer å bli kvitt. Man må forsøke å finne seg en måte å leve med det på. Og er man heldig klarer man kanskje å Dempe symptomtrykket.  
 

*blueberry* skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke kritisert valgene Helene gjør for seg selv, bare at hun deler de og reklamerer for uetiske opplegg mot sårbare grupper. Det er stor forskjell på hva man velger å gjøre og hva man velger å fronte/ reklamere for. 

Det kan vi være enig i. Jeg ønsket vel bare å få frem forskjellen. At hun har en overspisingslidelse hun sliter med og er åpen om mener jeg hun skal ha samme respekt for som alle andre med ulike lidelser, og kanskje enda mer, fordi hun snakker om det mens det står på, ikke i fortid, som noe hun har lagt bak seg. Det er langt enklere å trekke frem egne «feil og mangler» når man har overkommet dem. Da er det slik Bolledeig sier ovenfor; et symbol på at man er sterk og har «bekjempet» sine indre demoner. Viser man dem frem når man står midt i dem er det, avhengig av stigma knyttet til lidelsen, ikke like vel ansett av omgivelsene. Og her tror jeg H.D har tråkket nye veier, fordi hun snakker om en utrolig stigmatisert lidelse. 
 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (8 minutter siden):

Det kan vi være enig i. Jeg ønsket vel bare å få frem forskjellen. At hun har en overspisingslidelse hun sliter med og er åpen om mener jeg hun skal ha samme respekt for som alle andre med ulike lidelser, og kanskje enda mer, fordi hun snakker om det mens det står på, ikke i fortid, som noe hun har lagt bak seg. Det er langt enklere å trekke frem egne «feil og mangler» når man har overkommet dem. Da er det slik Bolledeig sier ovenfor; et symbol på at man er sterk og har «bekjempet» sine indre demoner. Viser man dem frem når man står midt i dem er det, avhengig av stigma knyttet til lidelsen, ikke like vel ansett av omgivelsene. Og her tror jeg H.D har tråkket nye veier, fordi hun snakker om en utrolig stigmatisert lidelse. 
 

Jeg ser forskjellen, og jeg vet at det er noen her i tråden som ofte snakker om latskap og slik bullshit. Dette prøver jeg ofte å kommentere imot, og rapportere. Jeg er en stor forkjemper for nye holdninger mot overvektige, fedmeproblematikk og overspisingslidelse både i helsevesenet og i samfunnet. Jeg har en del lange innlegg om dette her inne, så jeg gjentar ikke meg selv nå. 

Det er flott å se flere bidra i tråden med flere perspektiver. Både du og @Luka_S har kommet med fine innlegg i det siste synes jeg. Bare husk at vi i tråden er individer og vi står ikke nødvendigvis for det andre sier. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så alt i alt, i denne tråden kan man egentlig ikke si noe kritisk eller negativt om det som postes av HD, fordi alt kan knyttes til en ubehandla lidelse(r) hun har muligens hatt hele livet? 

Hennes bruk av barn i SoMe, som har vært nevnt her flere ganger, knyttes det også oppmot lidelsene? Hva med lovnader om informasjon om et samarbeid som aldri kommer, som ble kritisert her inne med bakgrunn i å være respektløs mot samarbeidspartnere. Knyttes det også opp mot manglende vilje pga spiseforstyrrelse? 
Hva med det enorme fokuset og dobbeltmoralen  som har vært på utseende og vekt, som ble heftig kritisert og diskutert tidligere i år? Skal en ikke kunne ta opp dette heller fordi det knyttes til mat og hennes forvrengte syn? Hva med den vanvittige mengden umerkede reklamen som også har vært tatt opp her flere ganger? Skyldes det også  manglende vilje pga spiseforstyrrelsen? 
 

Kjempegode innlegg fra flere her nå, men det fokuseres på temaer som enten har vært for evigheter siden, eller enkeltinnlegg som egentlig ikke får mye plass nå lenger. Tråden var veldig ille før, men jeg vil påstå at den har virkelig blitt bedre siste tiden (med noen unntak, slik vil det alltid være). Så hvorfor «straffe» med å hente frem enkelte temaer og fremstille det som at det er kun latskap og ikke evnen til å gjennomføre noe, er det eneste tråden handler om. 
 

Det ble diskutert viljestyrke nå nettopp, bakgrunnen for at dette kom opp var manglende oppfølging av diverse lovnader, legge skyld over på andre osv. Det ble ikke diskutert fordi hun ikke gjør husarbeid og er lat! 

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig2.0

Jeg tar dette litt sekvensielt jeg @Lileep

Det er ingen som mener at man ikke skal kunne kritisere eksponering av verken barn eller utidig kroppspress fordi man er spiseforstyrret. Heller ikke at hun ikke merker reklame dårlig på grunn av spiseforstyrrelse. Det tror jeg oppriktig ikke noen som helst i verden mener, og fremstår aller mest som en måte å stemple all motvekt til kritikken her inne som helst usaklig og urimelig.

Men ja denne gnægingen om samarbeidet med Omnia synes jeg er ganske ekkel. Det er liksom ikke grenser vet hvor mye man skal dvele ved hvor utrolig uprofesjonelt det er at hun ikke har "levert" på dette samarbeidet, og at hun (når hun presses av folk på dm og i kommentarer) går ut og sier at hun skal omtale samarbeidet og ikke gjør det likevel. Man skulle tro at Omnia hadde gitt henne ting av verdi av en liten formue, og at det liksom ikke er grenser for dårlig gjort dette skal være.

Jeg har forklart flere ganger I realiteten har hun mottatt tilgang til et åndsverk (som man selvsagt skal ha betalt for!!) der marginalkostnaden for en ekstra kunde er bortimot null. Det er litt som et innstudert musikkstykke eller å trykke opp et ekstra eksemplar av et bok. Selvfølgelig må du ta deg betalt for det  _i det store og hele_ men om du gir bort et "opplegg" til noen som deretter viser seg å være en lite aktiv "ambassadør" så er det ikke så mye tapt heller. Som er grunnen til at disse "samarbeidene" sitter ganske løst også. 

Ja, hun har helt åpenbart underrepresentert annonsøren  sin, men hvor mange ganger er det nødvendig å skrive det i samme tråd?`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bolledeig2.0 said:

Jeg tar dette litt sekvensielt jeg @Lileep

Det er ingen som mener at man ikke skal kunne kritisere eksponering av verken barn eller utidig kroppspress fordi man er spiseforstyrret. Heller ikke at hun ikke merker reklame dårlig på grunn av spiseforstyrrelse. Det tror jeg oppriktig ikke noen som helst i verden mener, og fremstår aller mest som en måte å stemple all motvekt til kritikken her inne som helst usaklig og urimelig.

Men ja denne gnægingen om samarbeidet med Omnia synes jeg er ganske ekkel. Det er liksom ikke grenser vet hvor mye man skal dvele ved hvor utrolig uprofesjonelt det er at hun ikke har "levert" på dette samarbeidet, og at hun (når hun presses av folk på dm og i kommentarer) går ut og sier at hun skal omtale samarbeidet og ikke gjør det likevel. Man skulle tro at Omnia hadde gitt henne ting av verdi av en liten formue, og at det liksom ikke er grenser for dårlig gjort dette skal være.

Jeg har forklart flere ganger I realiteten har hun mottatt tilgang til et åndsverk (som man selvsagt skal ha betalt for!!) der marginalkostnaden for en ekstra kunde er bortimot null. Det er litt som et innstudert musikkstykke eller å trykke opp et ekstra eksemplar av et bok. Selvfølgelig må du ta deg betalt for det  _i det store og hele_ men om du gir bort et "opplegg" til noen som deretter viser seg å være en lite aktiv "ambassadør" så er det ikke så mye tapt heller. Som er grunnen til at disse "samarbeidene" sitter ganske løst også. 

Ja, hun har helt åpenbart underrepresentert annonsøren  sin, men hvor mange ganger er det nødvendig å skrive det i samme tråd?`

Denne repetisjonen om hva som er greit og ikke greit, og stadige stemplingen som usaklig og urimelig, er det virkelig nødvendig. Det trekkes frem poster fra flere år tilbake. Det går på repeat hele tiden. Så jeg spør deg det samme, hvor mange ganger må enkelte påpeke hva som er rett og galt? Hver gang det foregår en diskusjon, som nå den siste uka, kommer det innlegg om at det er feil å si det og det, og begrunner med hvor tåpelig hele tråden er og trekker fram ord og setninger fra år tilbake.  

Er et par innlegg som er gode her nå, som kommer med mye nytting info istedenfor å stemple alle som skriver her. 
 

Og jeg skjønner ikke hvorfor du har så voldsom trang til å forklare hvordan Omnia fungerer. Jeg bryr meg ikke om det, jeg reagerer på HD sin oppførsel om man kan kalle det det, og din forklaring forsvarer ingenting av det HD gjør og ikke gjør. 
 

Gjenganger her er å plukke ting ut av sammenheng for å fremstille det på verst mulig måte. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (13 timer siden):

«Å gå med en ubehandlet spiseforstyrrelse»..? Hvordan behandler du overspisingslidelse? Hvordan mener du hun blir frisk? Det må du gjerne dele fordi jeg tror mange ønsker å vite svaret på det.

Jeg er enig i veldig mye av det du sier.

«Prioriterer å ikke gjøre det som må til for å gjøre noe med det» skriver du. Kan du fortelle hva du mener det er som «må til» for å «gjøre noe med det», som du mener hun «ikke prioriterer»? Hva slags behandlingsopplegg er det du mener hun velger å ikke gjennomføre ? Jeg antar du kjenner til hva slaga tilbud som finnes for hennes lidelse der hvor hun bor siden du så bombastisk kan vise til at det er et tilbud hun velger bort ?

- Jeg lurer også på om Senneset kunne bli omtalt på samme måte med sin (velkjente og velomtalte) spiseforstyrrelse ? At hun «ikke prioriterer det som må til for å gjøre noe med det»? Ja, hvorfor kan ikke Senneset bare prioritere riktig og bli frisk liksom, er det virkelig vanskelig? Hun må jo bare følge et behandlingsopplegg.

—-

Jeg synes begge dere to som siteres i mitt innlegg over og under bolledeig viser at det ikke er samme forståelse for en overspisingslidelse som det er for andre spiseforstyrrelser. Dere snakker om Helene sin spiseforstyrrelse som noe hun tilsynelatende kan velge bort bare hun prioriteter det. Det er uvitenhet enkelt og greit.
 

Ingen spiseforstyrrelser er slik at de automatisk kan behandles vekk 100% bare man «prioriterer riktig». 

Både du og bolledeig har ikke vært innom Senneset tråden ser jeg. Her var det mye bombastiske uttalelser om hva som menes om Senneset kontra HD.

Endret av Lill :)
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolledeig2.0 skrev (11 timer siden):

Ingeborg Senneset har aldri vært kritisert for å være syk i seg selv.

Snarere tvert imot, i den grad hun har blitt kritisert har det vært for å poste pro-ana, og å bruke sin egen sykdomserfaring som inngang til allmenngjørende innsikt om psykisk helse. Det å være en syk person er jo bare det. En erfaring, og en anekdote, og du vil kanskje få god kunnskap om å ta vare på deg selv etter hvert, men det betyr ikke at du nødvendigvis har mye å bidra med for andre.

Her har også HD fått rettmessig kritikk, både med tanke på at hun har postet potensielt triggende innhold (krageben osv) og det at hun også til dels har dratt generelle, overordnede "tips" ut fra sin egen situasjon. 

Jeg snakker ikke om det i det hele tatt.

Jeg snakker om at hver gang hun får tilbakefall tas det til inntekt for den dårlige selvkontrollen hennes, at hun aldri får noe til, at hun ikke har nok selvdisiplin og prøver hardt nok. At svikten i å få "kontroll" på spiseforstyrrelsen reflekteres tilbake igjen på kvaliteten hennes som menneske. Og at hun ikke gjør *hver enkelt deltager i trådens personlige kjepphest*, som varierer litt mellom deltagerne. 

Og tilbakefallet er et slags "bevis" på at hun ikke har "fikset" psyken sin, og at hun egentlig ikke har gjort noe særlig for å bli frisk. Fordi samfunnet vårt forteller oss at psykisk uhelse er noe som skjer en gang og deretter går over så vi kan bruke det som en historie om motgangen vi overkom, i stedet for den langt mer realistiske fortellingen om en mer evigvarende tilstand, med gode og dårlige perioder. 

Senneset får kritikk for nøyaktig det samme som HD. Men forskjellen er at HD har nye løsninger rundt enkelte problemstillinger som skal selges inn når et samarbeid ramler inn i innboksen hennes. Nå er det siste Omnia. Når det er sagt så får andre thinspo influensere kritikk for å fronte angst og diverse  når det gjelder kommersielle samarbeid, men det har vel muligens ikke noen i denne tråden fått med seg. Det passer ikke helt inn i narrative om at HD får pes fordi hun har høy BMI. 

 

Endret av Lill :)
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolledeig2.0 skrev (6 timer siden):

Jeg tar dette litt sekvensielt jeg @Lileep

Det er ingen som mener at man ikke skal kunne kritisere eksponering av verken barn eller utidig kroppspress fordi man er spiseforstyrret. Heller ikke at hun ikke merker reklame dårlig på grunn av spiseforstyrrelse. Det tror jeg oppriktig ikke noen som helst i verden mener, og fremstår aller mest som en måte å stemple all motvekt til kritikken her inne som helst usaklig og urimelig.

Men ja denne gnægingen om samarbeidet med Omnia synes jeg er ganske ekkel. Det er liksom ikke grenser vet hvor mye man skal dvele ved hvor utrolig uprofesjonelt det er at hun ikke har "levert" på dette samarbeidet, og at hun (når hun presses av folk på dm og i kommentarer) går ut og sier at hun skal omtale samarbeidet og ikke gjør det likevel. Man skulle tro at Omnia hadde gitt henne ting av verdi av en liten formue, og at det liksom ikke er grenser for dårlig gjort dette skal være.

Jeg har forklart flere ganger I realiteten har hun mottatt tilgang til et åndsverk (som man selvsagt skal ha betalt for!!) der marginalkostnaden for en ekstra kunde er bortimot null. Det er litt som et innstudert musikkstykke eller å trykke opp et ekstra eksemplar av et bok. Selvfølgelig må du ta deg betalt for det  _i det store og hele_ men om du gir bort et "opplegg" til noen som deretter viser seg å være en lite aktiv "ambassadør" så er det ikke så mye tapt heller. Som er grunnen til at disse "samarbeidene" sitter ganske løst også. 

Ja, hun har helt åpenbart underrepresentert annonsøren  sin, men hvor mange ganger er det nødvendig å skrive det i samme tråd?`

Så det er folk som presser henne? Det passer jo fint med den omskrivingen av sannheten når det faktisk er hun som spør følgerne om de har noe de lurer på om samarbeidet med Omnia. Her er det faktisk HD som må ta ansvar for dårlig markedsføring. Det er tross alt hun og ingen andre som har presentert Omnia for følgerne sine. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (8 timer siden):

Så alt i alt, i denne tråden kan man egentlig ikke si noe kritisk eller negativt om det som postes av HD, fordi alt kan knyttes til en ubehandla lidelse(r) hun har muligens hatt hele livet? 

Hennes bruk av barn i SoMe, som har vært nevnt her flere ganger, knyttes det også oppmot lidelsene? Hva med lovnader om informasjon om et samarbeid som aldri kommer, som ble kritisert her inne med bakgrunn i å være respektløs mot samarbeidspartnere. Knyttes det også opp mot manglende vilje pga spiseforstyrrelse? 
Hva med det enorme fokuset og dobbeltmoralen  som har vært på utseende og vekt, som ble heftig kritisert og diskutert tidligere i år? Skal en ikke kunne ta opp dette heller fordi det knyttes til mat og hennes forvrengte syn? Hva med den vanvittige mengden umerkede reklamen som også har vært tatt opp her flere ganger? Skyldes det også  manglende vilje pga spiseforstyrrelsen? 
 

Kjempegode innlegg fra flere her nå, men det fokuseres på temaer som enten har vært for evigheter siden, eller enkeltinnlegg som egentlig ikke får mye plass nå lenger. Tråden var veldig ille før, men jeg vil påstå at den har virkelig blitt bedre siste tiden (med noen unntak, slik vil det alltid være). Så hvorfor «straffe» med å hente frem enkelte temaer og fremstille det som at det er kun latskap og ikke evnen til å gjennomføre noe, er det eneste tråden handler om. 
 

Det ble diskutert viljestyrke nå nettopp, bakgrunnen for at dette kom opp var manglende oppfølging av diverse lovnader, legge skyld over på andre osv. Det ble ikke diskutert fordi hun ikke gjør husarbeid og er lat! 

I tillegg så er det mange som følger tråden og HD fordi man har eller hatt overvektsproblematikk, så jeg er lei dette fatshaming kortet som trekkes her. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Lill :) said:

Så det er folk som presser henne? Det passer jo fint med den omskrivingen av sannheten når det faktisk er hun som spør følgerne om de har noe de lurer på om samarbeidet med Omnia. Her er det faktisk HD som må ta ansvar for dårlig markedsføring. Det er tross alt hun og ingen andre som har presentert Omnia for følgerne sine. 

Mulig @Bolledeig2.0 har inside info om hva HD får av private meldinger, så skal ikke si noe på det. Men ellers så er det en kommentar på IG som etterspør Omnia og noen innlegg her.. hvis det går under kategorien «presser henne» så må jeg bare le. Hvis dette virkelig skal brukes som argument for hvor ille det er, så begynner jeg å lure på om det er ironisk ment..?

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lill :) said:

I tillegg så er det mange som følger tråden og HD fordi man har eller hatt overvektsproblematikk, så jeg er lei dette fatshaming kortet som trekkes her. 

Helt enig! Samtlige her blir stempla som personer som hater overvektige, har fordommer mot overvektige, bruker overvekt mot henne osv osv! Er så lei, for som du sier; mange av oss har eller har hatt samme problematikken som HD! Det kortet er så misbrukt.. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (48 minutter siden):

Mulig @Bolledeig2.0 har inside info om hva HD får av private meldinger, så skal ikke si noe på det. Men ellers så er det en kommentar på IG som etterspør Omnia og noen innlegg her.. hvis det går under kategorien «presser henne» så må jeg bare le. Hvis dette virkelig skal brukes som argument for hvor ille det er, så begynner jeg å lure på om det er ironisk ment..?

Det blir feil å kritisere følgere når influenseren ikke følger opp. Det er ikke bare det at man ikke hører noe om opplegget men hun stikker hodet i sanden og forholder seg ikke til hva hun tidligere har skrevet i flere innlegg. Det er flere måneder siden dette samarbeidet startet, og hun klarer både å hoste opp skjult reklame, eksponering  av mindreårig og reklame for andre ting uten problemer. Så ja, det er veldig merkelig at man ikke får noe info.

 

Endret av Lill :)
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden jeg bare følger henne av og til er det slik at disse kommentarene om at hun er "feit" kommer privat? Ser da ingen i kommentarfeltet? Siden hun har vært ute i media og slikt med det også? Eller er det bare noe hun tenker at andre tenker?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig2.0

Jeg har vært en av de som har kritisert Senneset ja, jeg synes hun er uryddig. 

Ellers synes jeg det er en litt absurd påstand at folk som sliter eller tidligere har slitt med overvektsproblematikk ikke skulle ha fordommer mot tjukke folk eller folk som driver med overspising. Selvfølgelig kan de det. De lever som alle oss andre i et samfunn som peprer oss med fortellingen om at det å være tjukk er en moralsk svikt, som betyr at du ikke har kontroll på kroppen din og livet ditt. At man er lat, at man er viljesvak og kanskje litt dum, som ikke får det til. Har man slitt med vekten har man gjerne enten følt på disse tankene selv, eller opplevd at folk har sagt det til deg, om deg, eller antydet det.

Så internaliserer man dem, klar for å kaste dem videre på neste person. Det handler jo ingenting om vekten en selv har, eller har hatt, men om samfunnet som sådan. Det er ganske mange damer som videreformidler ganske fæl kvinnefientlighet også, bare fordi det er internalisert. 

Men det er helt klart at denne tråden har blitt bedre på noen ting, og særlig det rundt at så vidt jeg kan se er det ingen som kjører på en sånn "det å være tjukk og ha en stor kropp er ekkelt og vulgært" greie lenger, annet enn noen små drypp en sjelden gang, som modereres vekk. Det er helt klart en bevegelse i riktig retning :)

Endret av Bolledeig2.0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolledeig2.0 skrev (42 minutter siden):

Ellers synes jeg det er en litt absurd påstand at folk som sliter eller tidligere har slitt med overvektsproblematikk ikke skulle ha fordommer mot tjukke folk eller folk som driver med overspising. Selvfølgelig kan de det. De lever som alle oss andre i et samfunn som peprer oss med fortellingen om at det å være tjukk er en moralsk svikt, som betyr at du ikke har kontroll på kroppen din og livet ditt. At man er lat, at man er viljesvak og kanskje litt dum, som ikke får det til. Har man slitt med vekten har man gjerne enten følt på disse tankene selv, eller opplevd at folk har sagt det til deg, om deg, eller antydet det.

Så internaliserer man dem, klar for å kaste dem videre på neste person. Det handler jo ingenting om vekten en selv har, eller har hatt, men om samfunnet som sådan. Det er ganske mange damer som videreformidler ganske fæl kvinnefientlighet også, bare fordi det er internalisert. 

Enig i dette resonnementet. Koblingen overvekt --> moralsk svikt er en seiglivet stereotypi som gjennomsyrer hele samfunnet, inklusive helsevesenet og fagpersoner, og som også er gjennomgående i denne tråden.

(Uten sammenlikning for øvrig: De fem politibetjentene som i USA nylig fikk sparken etter å ha banket opp en svart mann slik at han senere døde av skadene var alle sammen også selv svarte).

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi det finnes folk i verden som er tjukke og har veldig mye imot andre tjukke, så er vi som kommenterer i denne tråden, overvektig eller ei, fatshamere, fordi vi har kritisert HD på en eller annen måte? For det er jo det som skrives titt og ofte.. noe negativt mot HD = fat shaming  

Eller er det igjen et typisk eksempel på at det finnens noen kommenterer langt tilbake i tråden som kan gå under fat shaming og dermed kalles likegreit hele tråden og samtlige deltakere for fatshamere? 

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...