Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

*blueberry* skrev (2 timer siden):

Jo, til syvende og sist har kcalorier mest å si for vektnedgang. Ettersom jeg har skjønt er derimot ikke vektnedgang HDs mål (i tillegg til at hun blir fortere mett pga operasjonen). HDs mål er vel i all hovedsak å spise mat og slippe søtsug tror jeg utifra det hun selv fronter🤔

Når det er sagt så synes jeg hun burde oppgi antall porsjoner på oppskriftene sine. Keto måltider må være ganske små for å ikke overstige kaloriinntaket hos de som ønsker å ned i vekt. 

Der kommer hele poenget ja: hun spiser mye mindre som operert. 
Ingen lever sånn hvis man ikke blir slank og…

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (11 minutter siden):

Der kommer hele poenget ja: hun spiser mye mindre som operert. 
Ingen lever sånn hvis man ikke blir slank og…

Hun fikk jo spørsmål om hvor mange porsjoner den brokkoli bacon oppskrifta er til. Hun sa to. I følge hennes egen fremgangsmåte har oppskriften drøye 1600 kcal pluss osten hun legger på toppen (noe som vil tilsi 100-200 kcal til). Så totalt 1600-1800 kcal (egen utregning). Det betyr at en porsjon er 800-900 kcal, ikke akkurat slankekost for folk flest. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
*blueberry* skrev (27 minutter siden):

Hun fikk jo spørsmål om hvor mange porsjoner den brokkoli bacon oppskrifta er til. Hun sa to. I følge hennes egen fremgangsmåte har oppskriften drøye 1600 kcal pluss osten hun legger på toppen (noe som vil tilsi 100-200 kcal til). Så totalt 1600-1800 kcal (egen utregning). Det betyr at en porsjon er 800-900 kcal, ikke akkurat slankekost for folk flest. 

Og det er bare i ett måltid. Opplever det som veldig uredelig at det selges inn et kosthold med bare delvis informasjon om hva som gjelder rundt kostholdet. Blant annet at hun ammer (som forøvrig er helt på trynet på keto), at hun ikke informerer om hvor kaloririk mat dette er, og at en del av hennes suksess med dette er at hun trenger mindre mat pga slankeoperasjonen. I tillegg opplever jeg HD som en av de mest uredelige når det gjelder merking av reklame. Kan ikke skylde på korona for at hun ikke klarer å merke hverken keto opplegget sitt eller klær. Har hun kronisk hukommelsestap når det gjelder dette?

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (1 time siden):

Opplever det som veldig uredelig at det selges inn et kosthold med bare delvis informasjon om hva som gjelder rundt kostholdet. Blant annet at hun ammer (som forøvrig er helt på trynet på keto), at hun ikke informerer om hvor kaloririk mat dette er, og at en del av hennes suksess med dette er at hun trenger mindre mat pga slankeoperasjonen.

Så enig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten
Lillemor1982 skrev (15 timer siden):

Fatter ikke at slik mat kan være bra for henne som er slankeoperert🤮

Fabiola skrev (17 timer siden):

"Vafler" laget av 2 egg og 2,5 dl hvitost. "Siden vaflene har mye protein kan du fint toppe med fett" 😳🤢🤢🤢

Hva er egentlig motivasjonen for å skrive om maten folk spiser med «kvalm» og «spy»-emojier?  

Hvor mange kcals som er «passelig» til middag handler om antall måltid, og hva som er limiten per dag. Om man ligger et sted mellom 2000-2500 og spiser 3 måltid/dag så er jo ikke 800-900 helt katastrofe akkurat. 

Endret av Bobleplasten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bobleplasten
Lileep skrev (4 timer siden):

Sikkert dumt spørsmål, men trenger man ikke å tenke noe på antall kalorier på et slikt kosthold? For uansett har jo antall kalorier inn og antall ut  veldig mye å si for vektnedgang? 

Nei de aller fleste trenger ikke det, for så restriktive diettene er selvregulerende. Ketoner demper apetitt. Å være i fettforbrenningsmodus er apetittdempende. Inntak av protein og fett gir høy metthetsfølelse. Men det finnes alltid folk på lavkarboforum som lurer på hvorfor de ikke går ned i vekt. Også kommer det oppfølgingsspørsmål også viser det seg at de spiser 600-900 gram peanøtter hver kveld 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobleplasten skrev (19 minutter siden):

…  

Hvor mange kcals som er «passelig» til middag handler om antall måltid, og hva som er limiten per dag. Om man ligger et sted mellom 2000-2500 og spiser 3 måltid/dag så er jo ikke 800-900 helt katastrofe akkurat. 

Det er fortsatt normalt å skrive antall porsjoner når man legger ut oppskrifter man tjener penger på. Det er ikke til å stikke under en stol at mange av HDs følgere ønsker å gå ned noen kilo (sjekk kommentarfeltene), og da ligger man som regel ikke på 2000-2500 kcal om dagen. Mitt største problem er uansett at antall porsjoner ikke er oppgitt, som selger av et ketohefte bør dette være oppgitt, og folk i kommentarfeltet burde slippe å spørre. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten

Jo men masse av denne kritikken handler jo om at man ikke forstår hva lavkarbo/ketogent kosthold egentlig innebærer, også kritiserer man Helene for å være useriøs fordi man måler det etter en standard som ingen som spiser etter den dietten benytter seg av. Det er som å kritisere en sykkel for at det ikke går an å skøyte med den, på samme måte som langrennsski. 

I keto/LK verden er det ikke vanlig å skrive kaloriinnhold. Det er vanlig å skive net karbs eller karbohydratinnhold fordi en del av de som følger dietten forsøker å holde seg innenfor en eller annen "grense" for eksempel 5 g karb/100 g i alt man spiser, eller rundt 50 gram karbohydrat om dagen. Noen mer, noen svært få mindre. Andre kan være i ketose på 100-150 gram om de er fysisk aktive (som undertegnede).

For mange oppleves det også som en befrielse, fordi man har et mindre måle/veie/telle-regime enn å telle kalorier. Så fort man vet hva slags karbs det er i mat, kan man holde seg innenfor så lenge man velger riktige matvarer. Og som jeg nevnte i et tidligere innlegg, noen få klarer ikke denne måten å spise på men for det aller største flertallet blir det da helt selvregulerende. 

Og mer generelt og helt seriøst denne trådens besettelse med smeltet ost :sprettoy:

Jeg skjønner det jo litt, vi har vokst opp i et samfunn der smeltet ost er sett på som et litt "syndig" og usunt tilbehør innhold i en rett. Jeg vet flere kantiner på skoler som for eksempel nekter skolebarn å få varmet osteskiver i mikroen fordi smeltet ost på et eller annet absurd grunnlag skulle være mer usunt enn den samme osten, bare kald.

Vi er i et samfunn der vi VASSER i ultraprosessert mat som er blitt endret så mye at kroppen vår nesten ikke vet hva vi kan gjøre med den lenger og hærper biomet vårt er faktisk ikke et produkt som er laget av melk og et par tilsatte bakterier det verste man kan putte i seg. Ikke med margin en gang. Og da har man ikke en gang begynt å adressere hvor utrolig barnslig og absurd det er å snakke om vanlige folks mat med spy- og kvalmemojier. Sist jeg sjekket dro ikke HD hjem til dere og dyttet chaffles rett i fjeset på dere. 

Endret av Bobleplasten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobleplasten skrev (1 time siden):

Og som jeg nevnte i et tidligere innlegg, noen få klarer ikke denne måten å spise på men for det aller største flertallet blir det da helt selvregulerende. 

Forskningen er uenig med deg, flertallet klarer ikke denne måten å spise på over lang tid. Noen få gjør det. Når det gjelder kort tid så viser forskningen at ca halvparten selvregulerer bra på moderat lavkarbo (noe vi ikke snakker om her, dette er keto) og den andre halvparten selvregulerende bra på de offisielle helsemyndighetenes råd (høyfiber, lavfett). Begge kostholdene var basert på råvarer, ikke ultraprosessert mat. Hvor du får det fra at bare noen få ikke er selvregulerende i ketose vet ikke jeg, men det stemmer ikke med dagens forskning. 

Resten av innlegget ditt har ingen relevans for meg i debatten. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Bobleplasten skrev (13 timer siden):

Hva er egentlig motivasjonen for å skrive om maten folk spiser med «kvalm» og «spy»-emojier?  

Mener du at 2500 kcal i fett hver dag fører til vektnedgang?  I HD sitt tilfelle er mye av maten også ultraprossesert med mye saltinnhold. All logikk og kunnskap vi har om hva salt og fett gjør med kroppen tilsier noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (5 minutter siden):

Mener du at 2500 kcal i fett hver dag fører til vektnedgang?  I HD sitt tilfelle er mye av maten også ultraprossesert med mye saltinnhold. All logikk og kunnskap vi har om hva salt og fett gjør med kroppen tilsier noe annet.

Alle matvarer, salt, fett og karbohydrater kan være både bra og dårlig for kroppen. Det handler mye om prosesseringsgrad, mengde, balanse med andre matvarer og evt intoleranser/ allergier eller diagnoser hos individet. HD viser et ensidig kosthold med mye prosessert og ultraprossesert mat, det må gå an å kritisere når dette er noe hun promoterer til andre med diverse helsepåstander. I tillegg er det fair å snakke om kcal når mange i hennes målgruppe snakker/ spør om råd om vektnedgang, HD selv snakker om at hun går ned flere kilo osv. Jeg tenker ikke at å opplyse om kcal innhold er så viktig, men antall porsjoner bør være på plass når man promoterer oppskrifter. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten
Lill :) skrev (14 minutter siden):

Det spørs helt hva du veier, og alt er ikke fett. Nå følger jeg ikke menyen hennes med samme intensitet som enkelte andre her inne men jeg ser ikke mye sånt i hennes kosthold. 

Bacon, som jeg antar er det du refererer til, er ikke ultraprosessert mat (det er prosessert, ikke UP men man skal selvfølgelig ikke overdrive inntaket her heller). 

image.thumb.png.d65e98b7786cc3215d5608fd9ca456ff.png

*blueberry* skrev (3 minutter siden):

Alle matvarer, salt, fett og karbohydrater kan være både bra og dårlig for kroppen. Det handler mye om prosesseringsgrad, mengde, balanse med andre matvarer og evt intoleranser/ allergier eller diagnoser hos individet. HD viser et ensidig kosthold med mye prosessert og ultraprossesert mat, det må gå an å kritisere når dette er noe hun promoterer til andre med diverse helsepåstander. I tillegg er det fair å snakke om kcal når mange i hennes målgruppe snakker/ spør om råd om vektnedgang, HD selv snakker om at hun går ned flere kilo osv. Jeg tenker ikke at å opplyse om kcal innhold er så viktig, men antall porsjoner bør være på plass når man promoterer oppskrifter. 

Hva er det Helene spiser som er ansett for å være ultraprosessert? Så vidt meg bekjent er NOVA gullstandarden her.

https://www.fao.org/3/ca5644en/ca5644en.pdf

Endret av Bobleplasten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bobleplasten skrev (17 minutter siden):

Det spørs helt hva du veier, og alt er ikke fett. Nå følger jeg ikke menyen hennes med samme intensitet som enkelte andre her inne men jeg ser ikke mye sånt i hennes kosthold. 

Bacon, som jeg antar er det du refererer til, er ikke ultraprosessert mat (det er prosessert, ikke UP men man skal selvfølgelig ikke overdrive inntaket her heller). 

image.thumb.png.d65e98b7786cc3215d5608fd9ca456ff.png

Hva er det Helene spiser som er ansett for å være ultraprosessert? Så vidt meg bekjent er NOVA gullstandarden her.

Kikk litt på instagrammen hennes så ser du det. Gidder ikke ramse opp noe du lett kan se på egenhånd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobleplasten skrev (1 time siden):

Jeg følger Helene og kan kun si at jeg har sett Chorizo som faller inn under denne kategorien. Hun spiser mye prosessert mat, men ikke så mye ultraprosessert som jeg kan se.

Jeg synes hele diskusjonen om akkurat hva hun spiser, å slå opp for å se kcalinnhold osv. er litt uinteressant. Man kan gjøre lavkarbo og Keto på mange måter. Ingen bør kaste seg på Keto uten å ha snakket med lege.

Det som er problematisk synes jeg er manglende adressering av at hun faktisk er slankeoperert, manglende merking av reklame generelt og en blanding og vingling med eksponering/ikke-eksponering av barnet. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobleplasten skrev (4 timer siden):

Jo men masse av denne kritikken handler jo om at man ikke forstår hva lavkarbo/ketogent kosthold egentlig innebærer, også kritiserer man Helene for å være useriøs fordi man måler det etter en standard som ingen som spiser etter den dietten benytter seg av. Det er som å kritisere en sykkel for at det ikke går an å skøyte med den, på samme måte som langrennsski. 

I keto/LK verden er det ikke vanlig å skrive kaloriinnhold. Det er vanlig å skive net karbs eller karbohydratinnhold fordi en del av de som følger dietten forsøker å holde seg innenfor en eller annen "grense" for eksempel 5 g karb/100 g i alt man spiser, eller rundt 50 gram karbohydrat om dagen. Noen mer, noen svært få mindre. Andre kan være i ketose på 100-150 gram om de er fysisk aktive (som undertegnede).

For mange oppleves det også som en befrielse, fordi man har et mindre måle/veie/telle-regime enn å telle kalorier. Så fort man vet hva slags karbs det er i mat, kan man holde seg innenfor så lenge man velger riktige matvarer. Og som jeg nevnte i et tidligere innlegg, noen få klarer ikke denne måten å spise på men for det aller største flertallet blir det da helt selvregulerende. 

Og mer generelt og helt seriøst denne trådens besettelse med smeltet ost :sprettoy:

Jeg skjønner det jo litt, vi har vokst opp i et samfunn der smeltet ost er sett på som et litt "syndig" og usunt tilbehør innhold i en rett. Jeg vet flere kantiner på skoler som for eksempel nekter skolebarn å få varmet osteskiver i mikroen fordi smeltet ost på et eller annet absurd grunnlag skulle være mer usunt enn den samme osten, bare kald.

Vi er i et samfunn der vi VASSER i ultraprosessert mat som er blitt endret så mye at kroppen vår nesten ikke vet hva vi kan gjøre med den lenger og hærper biomet vårt er faktisk ikke et produkt som er laget av melk og et par tilsatte bakterier det verste man kan putte i seg. Ikke med margin en gang. Og da har man ikke en gang begynt å adressere hvor utrolig barnslig og absurd det er å snakke om vanlige folks mat med spy- og kvalmemojier. Sist jeg sjekket dro ikke HD hjem til dere og dyttet chaffles rett i fjeset på dere. 

Veldig bra skrevet 👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lill :) skrev (2 timer siden):

Ja mange raser altså ned i vekt på keto/lavkarbo og har langt mer fett enn det i kostholdet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (7 minutter siden):

Ja mange raser altså ned i vekt på keto/lavkarbo og har langt mer fett enn det i kostholdet 

Man skal veie ganske mye for å gå ned i vekt om man spiser 2500 kalorier om dagen😊 Ellers er jeg enig i at man fint kan gå ned i vekt med et kosthold med høyt fettinnhold så lenge kalorier inn er mindre enn kalorier ut.

Mange opplever et større vekttap i begynnelsen, men det er mesteparten vann.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Lill :) skrev (På 6.1.2022 den 13.39):

Så du tenker at man får bedre psykisk helse av å ikke spise frukt, grønt, rene fisk og kjøttprodukter?  Det er dokumentert at man tvert i mot bør spise variert og få i seg nok av disse varene, hvis man sliter med psykisk helse. Å få i seg salt, røkt og prosessert mat trigger belønningssystemet i hjernen på samme måte som karbohydrater (sukker). Så man skal bytte ut noe ekstremt (sukkeravhengighet) med en annen ekstrem diett? Det virker ikke så lurt når man har en spiseforstyrrelse, uansett  hvem det er. Da er det hjelp fra helsevesen som er rette hjelpen. 

F2521F92-0B51-4E76-B723-9D6A4DFE7A31.jpeg

Jeg siterer meg selv her. Falukorv, og pepperoni anses vel som ultraprossesert? Finne det noe dokumentasjon på at bacon ikke er ultraprossesert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...