Gjest Bobleplasten Skrevet 4. august 2021 #7721 Del Skrevet 4. august 2021 Oi ja en baby med favorittside, stopp pressen. Ellers er dette en påminnelse om at overspisingslidelser også er spiseforstyrrelser, denne sykdommen har ekte helsekvenser for folk fysisk og psykisk og at sukker er en trigger for veldig mange. Å «skeie» ut kan gjøre vondt verre for mange. Sammenlikningen med peanøtter er ikke så fjern. Det er ingen som tror at man vil dø av å spise sukker av den grunn. Og før jeg blir anklaget for å være ufølsom og ikke kunne noe om allergier, velg noen som ikke har satt epi-penner på venner med allergisjokk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EtFo Skrevet 4. august 2021 #7722 Del Skrevet 4. august 2021 Sjekka ut FUS nå…Virker som noe useriøst humbug. En dame uten relevant utdannelse innen ernæring lirer av seg om sukker som om det var kokain😂🙈 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gull vaffel Skrevet 4. august 2021 #7723 Del Skrevet 4. august 2021 EtFo skrev (37 minutter siden): Sjekka ut FUS nå…Virker som noe useriøst humbug. En dame uten relevant utdannelse innen ernæring lirer av seg om sukker som om det var kokain😂🙈 Hu som startet det har vært gjest i foodie podcasten til Emilie Nereng, verdt å høre på egentlig, er humbug 😅 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leila87 Skrevet 4. august 2021 #7724 Del Skrevet 4. august 2021 Bobleplasten skrev (2 timer siden): Oi ja en baby med favorittside, stopp pressen. Ellers er dette en påminnelse om at overspisingslidelser også er spiseforstyrrelser, denne sykdommen har ekte helsekvenser for folk fysisk og psykisk og at sukker er en trigger for veldig mange. Å «skeie» ut kan gjøre vondt verre for mange. Sammenlikningen med peanøtter er ikke så fjern. Det er ingen som tror at man vil dø av å spise sukker av den grunn. Og før jeg blir anklaget for å være ufølsom og ikke kunne noe om allergier, velg noen som ikke har satt epi-penner på venner med allergisjokk Takk! Mange slankeopererte får en ny avhengighet, de starter å røyke, drikke eller med narkotika. Jeg tror ikke slankeoperasjon er for alle. At mennesker spiser seg til ekstrem fedme, til dødelige livsstilssykdommer, ødelegger seg selv, kan det fikses med en operasjon? Jeg er ingen ekspert altså, men det er jo tydelig at HD sliter selv etter operasjon. Med tanke på overvektsproblematikken i Norge (hele verden egentlig) så mener jeg at man ikke skal gjøre narr av de som sliter med mat. EtFo skrev (2 timer siden): Sjekka ut FUS nå…Virker som noe useriøst humbug. En dame uten relevant utdannelse innen ernæring lirer av seg om sukker som om det var kokain😂🙈 Det er flere forskninger som viser til at sukker kan være like vanedannende som kokain. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EtFo Skrevet 4. august 2021 #7725 Del Skrevet 4. august 2021 Leila87 skrev (4 minutter siden): Det er flere forskninger som viser til at sukker kan være like vanedannende som kokain Kokain er narkotika; Det forandrer ens personlighet og vurderingsevne. Det ødelegger hele familier. Brødskive med syltetøy gjør ikke det… 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leila87 Skrevet 4. august 2021 #7726 Del Skrevet 4. august 2021 EtFo skrev (56 minutter siden): Kokain er narkotika; Det forandrer ens personlighet og vurderingsevne. Det ødelegger hele familier. Brødskive med syltetøy gjør ikke det… Jo, for mennesker med en overspisingslidelse kan sukker gjøre at de havner "på kjøret" igjen. Mange har holdt seg i mange år, gått ned flere 10talls kilo, for så å ta en dag hvor de skeier ut, og er i gang med overspising igjen. En overspisingslidelse kan sammenlignes med bulimi uten oppkast, har selv vært borti eksteme tilfelle med bulimi. Det har vært flere tilfeller hvor mennesker har stjålet fra venner, familie og butikk. Skjønner at det kan være vanskelig for de med et normalt forhold til mat å skjønne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 4. august 2021 #7727 Del Skrevet 4. august 2021 Leila87 skrev (37 minutter siden): Jo, for mennesker med en overspisingslidelse kan sukker gjøre at de havner "på kjøret" igjen. Mange har holdt seg i mange år, gått ned flere 10talls kilo, for så å ta en dag hvor de skeier ut, og er i gang med overspising igjen. En overspisingslidelse kan sammenlignes med bulimi uten oppkast, har selv vært borti eksteme tilfelle med bulimi. Det har vært flere tilfeller hvor mennesker har stjålet fra venner, familie og butikk. Skjønner at det kan være vanskelig for de med et normalt forhold til mat å skjønne. Har du link til dette? At sukker er som kokain og det siste du skriver her? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 5. august 2021 #7728 Del Skrevet 5. august 2021 Jeg tror ikke sukker ER som kokain, men jeg føler ofte at det kan være en god sammenligning. Jeg lever ved at jeg tar alt med måte, men når det kommer sukker så er det som at det er en switch i hjernen som bare skrus helt av. Begynner jeg å spise sukker så klarer jeg ikke å stoppe. Da spises ALT usunt jeg kommer over, noe som er grunnen til at jeg aldri har godteri liggende hjemme. har jeg skeiet ut en helg så kan jeg gå hele uka etter å føle meg rastløs, smådårlig, sliter med å spise skikkelig mat og alt jeg vil ha er junk eller godteri. Det gjelder heldigvis ikke all type sukker, mest om jeg spiser sjokolade, godteri, bakverk med mye sukker osv. Så jeg skjønner sammenligningen 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 5. august 2021 #7729 Del Skrevet 5. august 2021 (endret) Wenda skrev (1 time siden): Jeg tror ikke sukker ER som kokain, men jeg føler ofte at det kan være en god sammenligning. Jeg lever ved at jeg tar alt med måte, men når det kommer sukker så er det som at det er en switch i hjernen som bare skrus helt av. Begynner jeg å spise sukker så klarer jeg ikke å stoppe. Da spises ALT usunt jeg kommer over, noe som er grunnen til at jeg aldri har godteri liggende hjemme. har jeg skeiet ut en helg så kan jeg gå hele uka etter å føle meg rastløs, smådårlig, sliter med å spise skikkelig mat og alt jeg vil ha er junk eller godteri. Det gjelder heldigvis ikke all type sukker, mest om jeg spiser sjokolade, godteri, bakverk med mye sukker osv. Så jeg skjønner sammenligningen Ja, og det tror jeg mange kjenner seg igjen i. Kritikken her går vel mer på at en som nettopp har født, ammer og er slankeoperert (krever annet spisemønster/porsjonskontroll en uopererte) - og uten formell ernæringsutdannelse- selger og reklamerer for kostplaner for ketose. FUS og ketose dreier seg dessuten ikke om å kutte bare det åpenbare sukkeret i bakverk, godteri osv, men også som i et knekkebrød, melk, gulrøtter osv. Da skal man ha god kompetanse for å sette sammen et godt kosthold(etter amming) Endret 5. august 2021 av cerruti 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobleplasten Skrevet 5. august 2021 #7730 Del Skrevet 5. august 2021 cerruti skrev (1 time siden): Ja, og det tror jeg mange kjenner seg igjen i. Kritikken her går vel mer på at en som nettopp har født, ammer og er slankeoperert (krever annet spisemønster/porsjonskontroll en uopererte) - og uten formell ernæringsutdannelse- selger og reklamerer for kostplaner for ketose. FUS og ketose dreier seg dessuten ikke om å kutte bare det åpenbare sukkeret i bakverk, godteri osv, men også som i et knekkebrød, melk, gulrøtter osv. Da skal man ha god kompetanse for å sette sammen et godt kosthold(etter amming) Noen kritiserer det. Ganske mange kritiserer alt som går på helt ukontroversielle erfaringer som man har gjort seg etter år med et forstyrret forhold til mat. Som for eksempel det at man ikke nødvendigvis kan "skeie ut bittelitt". Og, relatert til det punktet, er det helt utrolig at man må drive med voksenopplæring av folk på dette igjen og igjen, og at man ikke bare kan akseptere det som en sannhet. Fordi SELV OM det er mange ting som ikke er likt når det gjelder sukkerinntak og avhengighet av rusmidler, så er det noe som er 100% likt. Og det er at du har en eller annen mekanisme for å håndtere at du har angst, er stressa, deprimert, sint eller lei deg som ikke er bra for deg og som har en selvforsterkende effekt. Noen drikker bort vanskelige følelser, andre spiser 200 gram sjokolade. Når man spiser sjokolade kan man i det minste kjøre bil etterpå. Og hele den der "jo men HD har jo tatt operasjon og fortsatt sliter hun med forholdet sitt til mat det er jo ganske trist". Legg det av dere. Newsflash: Det går aldri bort! Det er en jobb du må ha resten av livet ditt, som i perioder kan være ganske enkel å håndtere og i andre faser av livet, som i for eksempel livskriser kan være en ekstra fulltidsjobb. På samme måte som man ikke får alkoholikere til å drikke bare en liten øl for å kose seg. Heller ikke alkoholfri øl ofte. Det er bare et lokkesignal til hjernen om at HEIHEIHEI her er denne greien som du bare eelsker å fortrenge vanskelige følelser med, hva med noen liter/kilo til av det? Hæ? Man kan leve uten rusmidler. En kan ikke leve uten mat. At man da velger å unngå matgrupper en vet trigger usunne mønstre i kropp og hjerne, burde ikke være så vanskelig for folk å akseptere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leila87 Skrevet 5. august 2021 #7731 Del Skrevet 5. august 2021 Lill skrev (10 timer siden): Har du link til dette? At sukker er som kokain og det siste du skriver her? Det klarer du fint å finne selv ved å google "sukker kokain". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 5. august 2021 #7732 Del Skrevet 5. august 2021 Like tynt med dokumentasjon her som hos HD. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hebi Skrevet 5. august 2021 #7733 Del Skrevet 5. august 2021 Er hun seriøs med dagens babyantrekk? Trodde det ikke skulle bli verre. Og litt sjult reklame side settet tilfeldigvis var fra en samarbeidspartner men gitt i gave 😫😫 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 5. august 2021 #7734 Del Skrevet 5. august 2021 Bobleplasten skrev (1 time siden): At man da velger å unngå matgrupper en vet trigger usunne mønstre i kropp og hjerne, burde ikke være så vanskelig for folk å akseptere. Leste du det jeg skrev? Enig i mye av det du skriver, og folk kan spise hvordan de vil. Det var ikke det som er poenget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 5. august 2021 #7735 Del Skrevet 5. august 2021 Hebi skrev (8 minutter siden): Er hun seriøs med dagens babyantrekk? Trodde det ikke skulle bli verre. Og litt sjult reklame side settet tilfeldigvis var fra en samarbeidspartner men gitt i gave 😫😫 Hva er nå galt med det da???? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 5. august 2021 #7736 Del Skrevet 5. august 2021 Tessa12 skrev (5 minutter siden): Hva er nå galt med det da???? Det skal være merket med reklame siden det er fra butikken til moren, og butikken er navngitt pluss at det neppe er betalt fullpris for klærene 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nussepus Skrevet 5. august 2021 #7737 Del Skrevet 5. august 2021 Er hun ikke fedmeoperert da? Trenger da ikke spise lavkarbo da. Men hun er jo nok et bevis på at fedme/overvekt sitter mye i hodet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 5. august 2021 #7738 Del Skrevet 5. august 2021 Summeer skrev (22 minutter siden): Det skal være merket med reklame siden det er fra butikken til moren, og butikken er navngitt pluss at det neppe er betalt fullpris for klærene Det er et antrekk babyen har fått av oldemoren, ja butikken er nevnt, antakelig for å unngå x-antall meldinger om hvor det er kjøpt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hebi Skrevet 5. august 2021 #7739 Del Skrevet 5. august 2021 Tessa12 skrev (9 minutter siden): Det er et antrekk babyen har fått av oldemoren, ja butikken er nevnt, antakelig for å unngå x-antall meldinger om hvor det er kjøpt. Spiller ingen rolle det mår hun har ett samarbeid med butikken og når hun tagger den i teksten. Da skal det være merket med reklame 🎈 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 5. august 2021 #7740 Del Skrevet 5. august 2021 Nussepus skrev (26 minutter siden): Er hun ikke fedmeoperert da? Trenger da ikke spise lavkarbo da. Men hun er jo nok et bevis på at fedme/overvekt sitter mye i hodet. Om hun føler seg bedre (noe hu selv sier) på lavkarbo så hvorfor ikke? Lavkarbo handler ikke bare om vektnedgang 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå