Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

cerruti skrev (25 minutter siden):

Jeg tenkte akkurat det samme! Hvorfor i alle dager skal hun dele masse om dette? Som attpåtil er slankeoperert og da har et annerledes spisebehov enn uopererte. Hvis vi sidestiller psykisk sykdom (spiseforstyrrelse) med fysisk sykdom, så hvor greit er det at en uutdannet (kvakksalver) kommer med råd om å bli frisk fra en sykdom som ikke er tuftet i forskningen? Nei, her bør man virkelig være sitt ansvar bevisst - særlig når man er godt voksen. 

Det værste er nesten at jeg ser hvorfor hun gjør det, fordi hun nok har klokkertro enn så lenge på at dette ER løsningen. 

kjenner dog igjen alt av meg selv i henne, stadige smeller, overspising som fy og klokkertro på at dette fikser et superstrikt kostregime…..

Fikk totalt SJOKK da jeg kontaktet ROS for hjelp, og fikk servert hvordan programmet skulle utføres osv. Alt var motsatt av hva jeg hadde gjort før. Bare det å få servert at sjansen for å gå litt opp i vekt som resultat av programmet var grusomt… Men, jeg var lei. Drittlei av å ha det livet jeg hadde, evig runddans med overspising, streng diett og overspising….. Så jeg stolte på veilederen, de som tross alt er gode på dette og vet hva som er lurt og ikke. Jeg pusha igjennom og stod ofte leeeeeenge på hvert steg i programmet og veilederen min hadde virkelig tålmodighet. Da jeg til det kjedsommelige sikkert, hadde de samme tankene og problemstillingene igjen og igjen🙈 Men det funka, litt etter litt og at jeg idag er frisk, føles fantasrisk og surrealistisk… 

Så kan på en måte forstå HD, samtidig så håper jeg at hun på et punkt forstår at det ikke nytter å behandle spiseforstyrrelse med strikt kostholdsregime…. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pingi198 skrev (3 timer siden):

Ok, nå kjenner jeg det knyter seg litt i magen her… HD har ganske stor følgerskare, og grei påvirkningskraft. Og jeg tro meg, jeg tror faktisk hun tror hun gjør det rette med å fronte avstand fra sukker/karbohydrater. Jeg har selv frontet det, og trodde oppriktig det hjalp på ekte på overspisingslidelse. Men etterhvert forstod jeg (etter fødsel av mitt barn, og med annet hovedfokus enn meg selv) at keto ikke hadde løst en dritt mtp spiseforstyrrelsen. Ja, jeg hadde gått suksessfullt ned i vekt over 60 kg. klart å blitt gravid og holdt en «viss kontroll» før barn. Overspiste dog som søren i perioder, som jeg da kalte utskeielse🙈 det var ikke utskeielse, det var overspising til tusen, og gjerne noen uker i strekk. 
med keto holdt jeg dog noenlunde kontroll før barn, fordi jeg hadde kun meg å konse på i all hovedsak. Men ser jo i ettertid at frisk fra spiseforstyrrelsen pga keto, var jeg slette ikke…. 
Alle vet at livet etter barn er helt annerledes enn før. I graviditeten holdt jeg meg også fint…..la minimalt på meg og 14 dager etter fødsel var jeg 5 kg opp i forhold til før graviditet. 

Men så raknet alt, med mange desperate forsøk med vekselvis keto og lange perioder med overspising. Hadde null kontroll😞 Egentlig ble nesten overspisingslidelsen verre, fordi jeg følte meg helt grusom som ikke klarte kunsten å holde kontrollen til en viss grad. Og vekta steg og steg…..

Nå fronter HD keto og avstand fra usunn mat som en løsning, og det kommer nok til å vedvare en god stund er jeg redd. Jeg har hatt en del dårlig samvittighet selv, for at jeg frontet som jeg gjorde. Prøver å rette opp igjen i det nå da på SOME, hvor jeg deler om overspisingslidelse og hva som virkelig KAN hjelpe. Hva jeg gjorde feil og trodde før osv. heldigvis er det flere av mine følgere som har tatt steget og søkt den riktige hjelpen, etter mange år❤️ (Jeg er langt ifra like stor på SOME som HD)

Jeg kjenner det knyter seg, fordi jeg fatter påvirkningskraften sånt har. At mange følger det, og tror det skal hjelpe. 

lavkarbo og keto kan være bra for mange mennesker det, helsemessig osv. Men behandling for spiseforstyrrelse er det absolutt IKKE, det kan heller gjøre vondt verre  over tid…

så jeg er ikke negativ til keto/lchf, men kunne ønske hun kunne se at det IKKE hjelper for overspisingslidelse. For det er det hun har snakket om siste døgnet, hvorpå det kom en reel igår kveld om at ved å droppe sånn og sånn mat gikk alt så mye bedre….

Det stemmer ikke…og kunne ønske hun kunne innsett dette, iallefall etterhvert. Om ikke annet enn for hennes egen del. 

Det er nettopp dette som er så kritikkverdig med HD. Jeg håper at en del av følgerne misforstår og tror «sukker» betyr godteri/ chips (det er jo alltid det som vises frem blant annet nå i reels) og ikke alle karbohydrater.

Hun fronter reelen med hashtaggene #ketolife #ketoweightloss #spiseforstyrrelse og #overspisingslidelse så bare der er et rødt flagg. Hun hadde også spørsmålsrunde for et par dager siden hvor en følger lurte på om hun spiser sukker nå og det sa hun ja til fordi starten på 2022 har vært så tung at det har vært umulig å unngå. Enda et rødt flagg (typisk diett hendelse). 

Jeg har sett flere i kommentarfeltene som lar seg påvirke av kostholdet hun fronter og at det nå skal blandet med spiseforstyrrelsen og frontes som behandling er et kjempeproblem. 

Jeg tror også at HD virkelig tror på dette og genuint tror at hun hjelper folk, men dette er bare skadelig og jeg håper hun innser det om ikke altfor lenge. Forhåpentligvis kan denne nye åpenheten om spiseforstyrrelsen åpne øynene hennes også. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama

Jeg var faktisk litt usikker på om jeg skulle kommentere siste story, men siden noen allerede har tatt det opp så gjør jeg det. Dette fordi det er sykt provoserende å se hva HD driver med og hvor kynisk dette er. Hun skal altså bidra til mer «åpenhet» les «selge» løsninger til en så omfattende og komplisert problematikk som en spiseforstyrrelse. Det er så forkastelig og uetisk at folk burde  unfollow av den grunn. 

72F79839-E938-40DC-B57E-0348202B8449.png

13773EE0-F93B-4651-BD45-2B5D15904609.jpeg

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
*blueberry* skrev (8 minutter siden):

Det er nettopp dette som er så kritikkverdig med HD. Jeg håper at en del av følgerne misforstår og tror «sukker» betyr godteri/ chips (det er jo alltid det som vises frem blant annet nå i reels) og ikke alle karbohydrater.

Hun fronter reelen med hashtaggene #ketolife #ketoweightloss #spiseforstyrrelse og #overspisingslidelse så bare der er et rødt flagg. Hun hadde også spørsmålsrunde for et par dager siden hvor en følger lurte på om hun spiser sukker nå og det sa hun ja til fordi starten på 2022 har vært så tung at det har vært umulig å unngå. Enda et rødt flagg (typisk diett hendelse). 

Jeg har sett flere i kommentarfeltene som lar seg påvirke av kostholdet hun fronter og at det nå skal blandet med spiseforstyrrelsen og frontes som behandling er et kjempeproblem. 

Jeg tror også at HD virkelig tror på dette og genuint tror at hun hjelper folk, men dette er bare skadelig og jeg håper hun innser det om ikke altfor lenge. Forhåpentligvis kan denne nye åpenheten om spiseforstyrrelsen åpne øynene hennes også. 

Det er mange som tar alt hun skriver seriøst, selv om det mangler vitenskapelig forankring i det som legges ut. Når ikke helsevesenet eller forskning en gang klarer å knekke koden på dette, så skal altså denne «mirakelkuren» fikse det hele. Også den mentale delen. Jeg er rystet over at man kan holde på med denne type forretningsdrift uten at man kan stilles til ansvar. Det gjelder forsåvidt flere influensere i samme vekt/trening nedgang bransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (28 minutter siden):

Det er mange som tar alt hun skriver seriøst, selv om det mangler vitenskapelig forankring i det som legges ut. Når ikke helsevesenet eller forskning en gang klarer å knekke koden på dette, så skal altså denne «mirakelkuren» fikse det hele. Også den mentale delen. Jeg er rystet over at man kan holde på med denne type forretningsdrift uten at man kan stilles til ansvar. Det gjelder forsåvidt flere influensere i samme vekt/trening nedgang bransje.

Kliniske ernæringsfysiologer som spesialiserer seg i spiseforstyrrelser kan litt om overspisingslidelse, samme med psykologer som spesialiserer seg innenfor samme felt. Disse to typene  spesialist er det best å kontakte hvis noen her inne lurer på det. Fastlege kan evt hjelpe med å finne noen nær deg. ROS er også et alternativ har jeg sett.

Jeg hadde jo håpet på at HD skulle komme til et trendskifte (håper fortsatt) fordi både Instagram og tiktok har et «binge eating recovery» samfunn som virkelig øker markant ledet frem av diverse dietitians (kliniske ernæringsfysiologer) og folk som har fått hjelp. Recovery er in, og det er virkelig på tide. Fokuset er på å slutte med all restriktiv oppførsel, psyken rundt osv.

Det er masse gode tips der ute og jeg håper at de som føler seg trigget eller verre av HD sin fronting av keto avfølger og prøver disse hashtaggene i stede:

#nodiet #recovery #edrecovery #foodfreedom #dietculturerebel #dietitiansofinstagram

Hvordan kjenne igjen kliniske ernæringsfysiologer på Instagram? Se etter «dietitian» eller «RD» (registred dietitian) i bio. Vær skeptisk til de som kun har «PT» eller «nutritionist» selv om det absolutt er noen flinke folk der også så er ikke dette beskyttede titler slik som «dietitian» (HD bruker jo PT i bioen). 

Endret av *blueberry*
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har sperret for kommentarer på siste innlegg på insta, så kanskje følgerene er mer våkne enn det hun tror 👍 for jeg tviler på det ble stengt fordi det ble overfylt med ros og bekreftelse! Edit; hun har visst ikke sperret det! 

Hun er rett og slett blitt giftig. Hun tror hun hjelper andre, men hun drar egentlig alle med ned i dragsuget.. 

Endret av Lileep
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (1 minutt siden):

Hun har sperret for kommentarer på siste innlegg på insta, så kanskje følgerene er mer våkne enn det hun tror 👍 for jeg tviler på det ble stengt fordi det ble overfylt med ros og bekreftelse! 

Hun er rett og slett blitt giftig. Hun tror hun hjelper andre, men hun drar egentlig alle med ned i dragsuget.. 

Klikker du på boblesymbolet kan du kommentere og se kommentarfeltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, *blueberry* said:

Klikker du på boblesymbolet kan du kommentere og se kommentarfeltet. 

Ah, ok. Det visste jeg ikke. På andre innlegg kan man se og kommentere under uten å trykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (20 minutter siden):

Ah, ok. Det visste jeg ikke. På andre innlegg kan man se og kommentere under uten å trykke. 

Ja, jeg er usikker på hvorfor dette skjer. Om det er noe man velger selv eller en Instagram glitch. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke. På siste reelen fronter hun plutselig at hun ikke spiser sukker. I slutten av Jan. sluttet hun å vise keto, for å så innrømme noen uker senere at hun spiste sukker. For kun ca. 3 dager siden gjenntok hun at hun fortsatt spiser sukker.

Nå er hun plutselig på lavkarbo eller? Hun er så dobbeltmoral.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

monstergospel skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner ikke. På siste reelen fronter hun plutselig at hun ikke spiser sukker. I slutten av Jan. sluttet hun å vise keto, for å så innrømme noen uker senere at hun spiste sukker. For kun ca. 3 dager siden gjenntok hun at hun fortsatt spiser sukker.

Nå er hun plutselig på lavkarbo eller? Hun er så dobbeltmoral.

Tror hun glemmer litt. Og juger litt( mye).

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingi198 skrev (På 2/18/2022 den 6.48):

Det viser egentlig bare hvor viktig det er å ta tak i spiseforstyrrelsen FØRST ☺️ Gjør man ikke det, vil mest sannsynlig den evige spiralen opp og ned i vekt bare fortsette. Selv om man er operert… dessverre. Spiseforstyrrelse som overspising er veldig komplekst. Jeg var et ille tilfelle… overspist siden jeg var 8 år ca. Fikk nok og møtte et absolutt bunnpunkt når omtrent ALT av kg kom på igjen, nok en gang. 
søkte hjelp via fastlege først, men psykolog i det offentlige hjalp ikke for meg. Men fikk etterhvert tips om ROS (www.nettros.no) 

Anbefales virkelig. Jeg hadde ikke trua, og hadde ENORM motstand mot opplegget osv. i programmet deres for overspising. Fordi spiseforstyrrelsen min og jeg ble skikkelig utfordra på alle punkter. Fikk beskjed om stikk motsatt av hva jeg trodde…. IKKE slanke meg, IKKE ha strenge matregler, spise HVA jeg ville. Og selvsagt en haug med andre viktige steg mot å bli frisk. 

Det var SVÆRT utfordrende og hele meg stritta imot lenge… men takket være en veileder på ROS som virkelig var tålmodig, og kunne veilede meg trygt og godt, er jeg idag frisk😍 

Trodde jeg var sukkeravhengig slik som HD….. men Nope, det var spiseforstyrrelsen…. Ikke sukkeravhengighet. 

har idag et 100% normalt forhold til mat, kan spise alt og har det så bra i forhold til det 😍

Har selv trodd streng keto var løsningen, men nei….. gjelder ikke meg…. Holdt på mye som HD gjør. Desperate forsøk, ramla av hver gang livet skjedde (som er ofte med småbarn og lite søvn). Tok lang tid dog, før jeg forstod at jeg måtte ta tak i det egentlige problemet, en gang for alle. Og gi det 100%. Var så lei av å ha det sånn som jeg hadde det, og har er barn som jeg ikke ønsker skulle vokse opp med en mamma på stadige slankekurer, restriktive og strenge dietter og tull og fjas😞

For første gang i hele mitt liv stortrives jeg på vanlig sunn mat, spiser litt godteri. Men det er ingen krise, og har ikke den alt eller ingenting følelsen lenger. Tar noen biter, ferdig med det…. 

hadde ALDRI trodd det var mulig for meg, men jo, det finnes håp🥰 

Har siden mars ifjor gått gradvis nedover i vekt, er på 15 minus nå☺️ 

Highligthet det jeg mener er viktigst her. Bra innlegg!!

Akkurat det jeg også måtte innse før jeg klarte å slutte med jojoslanking og overspising. 

Ikke tenke på slanking, ingen strenge matregler, spise HVA jeg ville. 

Heller tilføre sunne matvarer litt og litt. Da vil man automatisk spise noe mer sunt. 

Og uten regler så slipper man å ta noen potetgullflak, få dårlig samvittighet fordi det ikke er lov på dietten, tenke at alt er ødelagt og derfor maule to poser til. 

Uten regler så bare spiser man potetgull uten noen vond spiral med tanker i hodet. Så spiser man kanskje et sunnere måltid neste gang. Man bare spiser uten å tenke over det. 

En ting som også kan være bra, er å kvitte seg med redselen for sult. Det er absolutt ikke farlig å være sulten. Og det er meningen å føle sult innimellom. Man skal ikke være stappmett til en hver tid. 

Neste måltid smaker også bedre dersom man er sulten!

HD kjefter på insta og sier at frasen hun får er "det er jo bare å begrense seg"..

Men jeg syntes at her inne får hun mange råd som ikke handler om å bare begrense seg.

Uansett rart å mene at å begrense seg er et umulig råd, men "spis kun bacon og fet mat" er et godt råd. Nei, det er ikke det, det er en jojokur. Vi ser hvor mange ganger hun har vært på keto siste årene, det er mange! Hver gang dropper hun ut fordi sukkerbehovet blir for sterkt ved stress. Hva med å prøve noe nytt, HD?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommentarfeltet i siste reel 🙈 skjønner hun ikke at hun er like "fæl" med å poengtere både det ene og det andre, mens når folk i Kommentarfeltet kommentere så blir de halshugget? 

Her er det KUN rom for en mening tydeligvis. Og den som snakker høyest skal ha eneretten...

Tips: bare slutt å del slike strenge og bastante meninger om kosthold du sier du ikke følger en gang.... så slipper du disse kommentarene...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. Du deler ikke informasjon om din datter som vi vet alt for mye om allerede..... 

Hun må tilogmed dra det inn i kommentarfeltet at hun er flink på skjerme baby. Hvorfor skal det være noe å ta opp i det hele tatt??? 

Screenshot_20220219-125518_Instagram.jpg

Endret av Hvasierdu
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor hun skal fronte kosthold og trening. I bioen står det hun er personlig trener. Hun er jo mer AV disse greiene, enn på. Den dietten hennes funker jo ikke, hun sprekker jo hele tiden. Hvorfor er det da så viktig å holde seg borte fra sukker, når hun går over til fråtsing gang på gang? Det finnes en spiseforstyrrelse klinikk som jeg så på "Helene sjekker inn", hadde heller testet ut det. Jeg forstår heller ikke hvorfor hun klager på at folk kommenterer hun må "kose seg". Det er bare å si nei takk når noen tilbyr sukker, enn å fortelle at hun ALDRI kan ha sukker. Jeg har aldri opplever folk prøver å pushe meg å spise sukker, det holder med å si "nei takk". 

Endret av EtLiteTroll
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun ber jo om kommentarer, men blir sur når folk kommenterer. 

Hadde hun ikke frontet kosthold og problemer knyttet til kosthold, så hadde hun sluppet disse kommentarene. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

monstergospel skrev (2 timer siden):

Highligthet det jeg mener er viktigst her. Bra innlegg!!

Akkurat det jeg også måtte innse før jeg klarte å slutte med jojoslanking og overspising. 

Ikke tenke på slanking, ingen strenge matregler, spise HVA jeg ville. 

Heller tilføre sunne matvarer litt og litt. Da vil man automatisk spise noe mer sunt. 

Og uten regler så slipper man å ta noen potetgullflak, få dårlig samvittighet fordi det ikke er lov på dietten, tenke at alt er ødelagt og derfor maule to poser til. 

Uten regler så bare spiser man potetgull uten noen vond spiral med tanker i hodet. Så spiser man kanskje et sunnere måltid neste gang. Man bare spiser uten å tenke over det. 

En ting som også kan være bra, er å kvitte seg med redselen for sult. Det er absolutt ikke farlig å være sulten. Og det er meningen å føle sult innimellom. Man skal ikke være stappmett til en hver tid. 

Neste måltid smaker også bedre dersom man er sulten!

HD kjefter på insta og sier at frasen hun får er "det er jo bare å begrense seg"..

Men jeg syntes at her inne får hun mange råd som ikke handler om å bare begrense seg.

Uansett rart å mene at å begrense seg er et umulig råd, men "spis kun bacon og fet mat" er et godt råd. Nei, det er ikke det, det er en jojokur. Vi ser hvor mange ganger hun har vært på keto siste årene, det er mange! Hver gang dropper hun ut fordi sukkerbehovet blir for sterkt ved stress. Hva med å prøve noe nytt, HD?

Det du beskriver her er MATRO🥰 Det er akkurat sånn jeg har fått det, matro og overtenker ikke noe jeg spiser lenger 🥳 Det var knallhardt arbeid… virkelig. Brukte 1 år på programmet til ROS☺️ Ca dobbelt så lang tid som gjennomsnittet. Men hos ROS teller de ikke timer det tar å bli frisk. 

HD kommer nok til å gå i denne runddansen en god stund til. Hun tror nok oppriktig at hun hjelper andre, og at hun gjør det rette for seg selv. Med overspisingslidelse kan det være mange fornektelser, og håpløshet ++ 

men en dag, kanskje hun skifter retning. Lov å håpe☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå hun prater/har pratet mer om å få med hodet for å bli bedre av spiseforsyrrelser, enn keto og dietter er jo rein løgn? 
Hun nevner av og til at hodet må være med, men hun sier det kun i en bisetning. Og det at hun har snakket mye om det rundt slankeoperasjonen er vel også løgn, for hun var jo mesterens mester i kosthold og hadde alt på stell. Mulig hun nevnte det i en bisetning den gangen, men å ta det opp som temaer på samme måte som hun tyter om keto osv, det har hun aldri gjort. Det har aldri vært fokus på den biten! 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvasierdu skrev (1 time siden):

Hun ber jo om kommentarer, men blir sur når folk kommenterer. 

Hadde hun ikke frontet kosthold og problemer knyttet til kosthold, så hadde hun sluppet disse kommentarene. 

HD kommer ALLTID i forsvarsposisjon når noen kritiserer det hun deler, eller bare mener noe annet enn henne😅

Må være fryktelig slitsomt å ha det sånn når man er influencer.

Så nylig en annen influencer som hadde laget smoothie til barnet sitt, og fikk beskjed om at småbarn ikke skulle ha spinat, hun takket med "Glad vi passer på hverandre🙏". Så mye hyggeligere måte å svare på, enn å bli sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...