Gå til innhold

Hvordan møter du lavtlønte og fattige som er misunnelig på deg som ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble ung ufør 1. September . Hadde da gått på aap i 8 år og reglene ble skjerpet . Legen min anbefalte ufør . Tjener i år 330 før skatt , da jeg er ringevikar i kommunen . Jobber nesten hver uke da noen alltid er syke . Går greit med noen timer , men fulltid er uaktuelt . 50 er også knallhardt , synes synd på de som starter kl 5 hver morgen og stresser . Nytter ikke leve av 50 prosent vask  . Fulltids har utbetalt 290 . Takknemlig for min uføre, tåler ikke stress. Har utmattelse 

Anonymkode: 8a674...d28

Man får ikke ung ufør-tillegg når man har egen opptjening. 

Anonymkode: f4383...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den høyeste uføretrygden er 379 000 kr i året. Slik jeg har forstått gjelder dette mennesker som har vært i arbeid i mange, mange år med høy lønn, før de ble syke.  Hvis dette er feil så håper jeg noen retter på meg. 

Anonymkode: 41f81...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den høyeste uføretrygden er 379 000 kr i året. Slik jeg har forstått gjelder dette mennesker som har vært i arbeid i mange, mange år med høy lønn, før de ble syke.  Hvis dette er feil så håper jeg noen retter på meg. 

Anonymkode: 41f81...12f

383000 ca. Brutto. 

Minstesats er 220893 for gifte/samboere og 240270 for enslige. 

Ung ufør er 257709 for gift/samboer og 281930 for enslige. 

Anonymkode: f4383...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fulltids har utbetalt 290

Minstelønn per time

  • Arbeidstakere som utfører renhold for private bedrifter som driver salg av renholdstjenester, skal minst ha en lønn per time på: 181,43 kroner.

Anonymkode: 41f81...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen her har jeg nå 150 kr timen , vasket siden 2015 . I kontrakten skriver de at arbeidstiden er fra kl 7 for å slippe å betale tillegg . Mange starter kl 5 på morgenen , for å vaske kl 7 er håpløst . Personalet i barnehagen blir irritert om man vasker kl 7 , snakker av erfaring . Mange velger å vaske på kveld istedet, men kveldstillegg får man ikke . Vaske i barnehage er noe av de mest ugunstige jobber som finnes . Synes synd på disse som jobber faste. 

Anonymkode: 8a674...d28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den høyeste uføretrygden er 379 000 kr i året. Slik jeg har forstått gjelder dette mennesker som har vært i arbeid i mange, mange år med høy lønn, før de ble syke.  Hvis dette er feil så håper jeg noen retter på meg. 

Anonymkode: 41f81...12f

Så rik jeg ville vært med så mye penger. Ja da ville jeg hatt det fint. Hilsen på dagpenger og får avslag på avslag om jobb. Lever under 250 000 året, men det går rundt utrolig nok. Blir ikke reise og middager ute selvsagt. Men man lærer å leve med lite penger.

Anonymkode: ca5dc...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.3.2019 den 16.19, AnonymBruker skrev:

Det skal nok godt gjøres å få det til å gå rundt da ja. Fy f***.... Så vanskelig det må være å finne motivasjon til å gå på jobb når en får så lite igjen for det. Stakkars folk! 😕

Anonymkode: 81270...c3f

Kan skrive under på denne. Jobbet som stuepike. Ikke mye penger til noe ekstra kos da lønna kom. Følte jeg sleit meg ut for ingenting. 

Anonymkode: b4bcc...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 17.50, AnonymBruker skrev:

Så renholdere tjener ca 32 000 før skatt, det er jo absolutt langt over det de fleste uføre får. 

Anonymkode: 41f81...12f

Tull. Jobbet som stuepike og som 100 prosent stilling hadde vi 16.000 utbetalt.

Anonymkode: b4bcc...5e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 20.10, AnonymBruker skrev:

En gang for alle. 

1. Det er ikke uføre sin skyld, at DU har en rævva jobb, med rævva betaling. Hvis det er så shit, så får du finne deg en bedre jobb (det er jo så enkelt å finne noe som passer AKKURAT DEG) 

2. Å sitte hjemme, er deprimerende i lengden, 18 tusen i mnd, er ikke ett luksusliv, enten du tror det eller ikke. 

3. Og være såppas syk at man ikke kan jobbe, gir ikke MER fritid. Ja, sure. Du har ingen jobb å måtte gå til, men du har fortsatt deg selv å ta vare på. Holde orden på leiligheten. Ta vare på dyrene dine feks, ta vare på deg selv. Komme deg på butikken, som kan være en utfordring, FOR MANGE. 

4. 18 k i mnd, er iKKE verdt å sitte hjemme å slakke for. Kanskje 40-50 tusen ja, men 18? Nei. Da vil jeg faktisk heller jobbe, og kunne nyte leiligheten som ett fristed. Ikke ett fengsel. 

5. Ja, mange uføre er i frivellig arbeid, eller på "ferie" eller andre ting, men det er ikke det samme som å måtte stå opp klokken 08.00 hver morgen, for så å jobbe til klokken 16.00. Ingen arbeidsgivere, vil ha en ustabil person som KANSKJE ikke dukker opp på jobb, pga ett kraftig pyskisk sammenbrudd, eller noen som er fysisk syke, og ikke kunne jobbe den dagen. 

6. Det er ikke bare å finne seg en jobb, siden noe jobber frivellig. Tilbake til pungt 5. 

7. Og ikke ha friheten man ønsker så sårt, er det værste som finnes. Friheten er å gå på jobb, og KUNNE jobbe, sosialisere, og utfordre fryktene sine. 

Hvis noen jobber frivellig, 1-2-3 dager i uken, så er det KJEMPEBRA, selv om de er uføretrygded. At de fortsatt prøver å gjøre noe for samfunnet, på toppen av det hele, sier jævlig mye. Hvorfor jobbe uføre frivellig? FORDI INGEN ØNSKER Å SITTE HJEMME! MEN INGEN JOBB VIL LA DEG JOBBE, NÅR DET PASSER DEG. 

 

Anonymkode: e13a7...806

Angående nr 1. Hva om det er en person som sliter såpass med psyken at hun eller han ikke klarer å gjennomføre utdanning? 

Anonymkode: b4bcc...5e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 1.02, wintergirl skrev:

Hvorfor tar alle det for gitt at de som er i jobb er friske? Man kan faktisk ha psykiske lidelser selv om man er i jobb, men det syns ikke utenpå når de er blant andre. Kanskje det er en grunn til at mange har lav utdannelse også. Hva gir uføretrygdede rett til å slenge nedlatende kommentarer om andre når de selv vet hvordan det er å slite? Mange måter å slite på. 

Der skrev du akkurat det jeg poengterte i mitt forrige innlegg :) ❤️

Anonymkode: b4bcc...5e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så rik jeg ville vært med så mye penger. Ja da ville jeg hatt det fint. Hilsen på dagpenger og får avslag på avslag om jobb. Lever under 250 000 året, men det går rundt utrolig nok. Blir ikke reise og middager ute selvsagt. Men man lærer å leve med lite penger.

Anonymkode: ca5dc...a30

Det er når man har tjent minst 6G før uførhet. Det er slett ikke gjennomsnittet. 

Anonymkode: f4383...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så rik jeg ville vært med så mye penger. Ja da ville jeg hatt det fint. Hilsen på dagpenger og får avslag på avslag om jobb. Lever under 250 000 året, men det går rundt utrolig nok. Blir ikke reise og middager ute selvsagt. Men man lærer å leve med lite penger.

Anonymkode: ca5dc...a30

Jeg spør av nysgjerrighet, ikke for å være kjip; men hvorfor blir du sur på uføre som får (kanskje) litt mer enn deg, istedetfor politikere og andre med makt og innflytelse til å endre på din situasjon? Som eksempel; min uutdannede  pappa fikk aldri noe annet enn renholdsjobb, men det var i gamledager, da stort sett alle var fagorganisert og man kunne leve av lønn selv fra et såkalt lavstatusyrke. Dermed kunne han kjøpe leilighet med kun lønn som vaskehjelp. Siden den gang er det masse som er skjedd i arbeidsmarkedet hva angår lønns-og arbeidsbetingelser. Idag er det vel ingen som hadde fått lån til en 3-roms på en vaskejobb.  Men ikke noe av dette er forårsaket av uføre. Hvorfor blir du sur på uføre da??

Anonymkode: 1b0a0...1a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der skrev du akkurat det jeg poengterte i mitt forrige innlegg :) ❤️

Anonymkode: b4bcc...5e0

Mange som er klar over dette. Enten man selv er i den situasjonen selv eller kjenner/Vet om noen. ❤😊 Veldig mange har noe å stri med, selv om det ser ser ut som de har alt på stell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.3.2019 den 15.55, Million skrev:

Jeg savner arbeidsplassen min ennå, etter så mange år.

Jeg gikk av med alderspensjon for 11 år siden, og jeg kan fortelle deg at jeg har ikke savnet arbeidet én dag. Selvsagt. Det er nok akkurat med jobben din som med somrene i din barndom - da var det alltid finvær. Tror du, for du husker bare det som var bra.

Anonymkode: 5d6d1...79d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk av med alderspensjon for 11 år siden, og jeg kan fortelle deg at jeg har ikke savnet arbeidet én dag. Selvsagt. Det er nok akkurat med jobben din som med somrene i din barndom - da var det alltid finvær. Tror du, for du husker bare det som var bra.

Anonymkode: 5d6d1...79d

Nei, jeg kan garantere deg at jeg husker også det negative. Dessverre.

Jeg vil dessverre ikke gå inn på hva som skjedde i detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør av nysgjerrighet, ikke for å være kjip; men hvorfor blir du sur på uføre som får (kanskje) litt mer enn deg, istedetfor politikere og andre med makt og innflytelse til å endre på din situasjon? Som eksempel; min uutdannede  pappa fikk aldri noe annet enn renholdsjobb, men det var i gamledager, da stort sett alle var fagorganisert og man kunne leve av lønn selv fra et såkalt lavstatusyrke. Dermed kunne han kjøpe leilighet med kun lønn som vaskehjelp. Siden den gang er det masse som er skjedd i arbeidsmarkedet hva angår lønns-og arbeidsbetingelser. Idag er det vel ingen som hadde fått lån til en 3-roms på en vaskejobb.  Men ikke noe av dette er forårsaket av uføre. Hvorfor blir du sur på uføre da??

Anonymkode: 1b0a0...1a2

Er ikke sur på uføre. Noen får mye og andre mindre. Jeg vil ha rettferdighet. Borgerlønn til alle. Der alle kan føle seg inkludert. Vil en ha mer penger så må de jobbe. Fikk jeg borgerlønn så kunne jeg jobbet ringevikar her og der. Nå kan jeg ikke det pga jeg mister dagpenger og ramler ut av systemet. Å leve av 1-2 vaktee i uken går ikke som singel. Med borgerlønn i bunn ville faktisk flere jobbet. Systemet er tunggrodd og flere blir bare fattigere. 

Anonymkode: ca5dc...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Million skrev:

Nei, jeg kan garantere deg at jeg husker også det negative. Dessverre.

Men likevel savner du arbeidet. Da kan ikke det negative ha vært noe særlig å nevne på. 

Anonymkode: 5d6d1...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, wintergirl skrev:

Mange som er klar over dette. Enten man selv er i den situasjonen selv eller kjenner/Vet om noen. ❤😊 Veldig mange har noe å stri med, selv om det ser ser ut som de har alt på stell. 

Nettopp. Dette er særdeles aktuelt også for uføre ;) 

 

Hvis du er så syk i jobben din, finnes det andre muligheter. Det er faktisk litt opp til deg selv også. Ikke de uføre. 

Anonymkode: f4383...0e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Dette er særdeles aktuelt også for uføre ;) 

 

Hvis du er så syk i jobben din, finnes det andre muligheter. Det er faktisk litt opp til deg selv også. Ikke de uføre. 

Anonymkode: f4383...0e5

Nå tenkte ikke jeg på meg selv opp i dette. Alle kan gjøre det bedre, hvis de virkelig vil.Alle 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, wintergirl skrev:

Nå tenkte ikke jeg på meg selv opp i dette. Alle kan gjøre det bedre, hvis de virkelig vil.Alle 

Nei, ikke alle. Mange, jeg kan faktisk strekke meg til å si de fleste, kan. Men ikke absolutt alle. 

Anonymkode: f4383...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...