Gå til innhold

Hvorfor blir jeg kjørt forbi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som du tar hensyn til kjøreforhold og omgivelser, noe som er bra. Noen steder er mange vant til å kjøre raskere enn fartsgrensen, om det er riktig eller ikke er en sak. Det du kan gjøre hvis du merker noen vll forbi er å legge deg så langt til venstre som mulig eller finne et sted å kjøre inn til siden for å slippe dem forbi. Ikke at du har plikt til det så lenge du ikke er til hinder for normal trafikk (noe jeg ikke tror du er) men du vet aldri hvorfor noen har det travelt. 

Så må du huske på at noen bare er sånn. Jeg nekter å kjøre når min far sitter på for da går samtalen slik:

Far: The Kitten, hvis du gjør sånn og sånn så kommer du foran ALLE!

Meg: Pappa jeg har ikke noe behov for å komme foran ALLE. Jeg vil bare komme trygt fra A til B

Far: Ja, da får vi ligger her bak ALLE andre da.... (Alle er de som er bak teller visst ikke)

Skrevet
24 minutter siden, Vox_populi skrev:

Ved 60 km/t eller mindre er grensa 25 km/t. Blir du tatt i 81 i 60-sone er det bare 8500 i bot, men er du i 86, ryker lappen også.
I 76 eller mer får du tre "stjerner" i boka deres.
Lykke til, det er fort gjort å bomme om du kjører slik på grensa.

Jo lavere fartsgrensen er jo nermere er jeg, men på rv2 osv i skauen i 80 sona er det bare å ligge i 110 uten problemer. Heldigvis er jeg ganske kjent med hvor politiet pleier å stå, har lurt meg unna de hittil, men såklart jeg kan være uheldig. I byen, Elverum og Hamar er jeg svært forsiktig, samme med De jævla 20 og 30 sonene, der er jeg kun 2-3 kmh over fartsgrensen på speedometeret, så er helt trygg. 

Men var en gang jeg var jævla trøtt når jeg kjørte, skulle til Trysil, der er det en jævla strekningsmåling, fant ut at jeg lå i 100, så jeg måtte stoppe for å la tiden gå litt 😂 hadde jeg ikke sett det kunne det blitt en dyr tur, det var en av de første turene med BMW'en...

Skrevet
21 minutter siden, The Kitten skrev:

Det du kan gjøre hvis du merker noen vll forbi er å legge deg så langt til venstre som mulig eller finne et sted å kjøre inn til siden for å slippe dem forbi. Ikke at du har plikt til det så lenge du ikke er til hinder for normal trafikk (noe jeg ikke tror du er) men du vet aldri hvorfor noen har det travelt. 

Så langt til venstre som mulig? Tror ho heller bør så langt til høyre som mulig 😉😂

Skrevet
1 minutt siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Så langt til venstre som mulig? Tror ho heller bør så langt til høyre som mulig 😉😂

Jeg mente selvfølgelig høyre. Da jeg skulle lære forskjell på høyre og venstre sa folk: Høyre er den du skriver med. Jeg skriver med begge, så for meg ble begge høyre. :sjenert:

Skrevet
1 minutt siden, The Kitten skrev:

Jeg mente selvfølgelig høyre. Da jeg skulle lære forskjell på høyre og venstre sa folk: Høyre er den du skriver med. Jeg skriver med begge, så for meg ble begge høyre. :sjenert:

Ja jeg forsto det 🙂 sånn sett ja, da er det nok lett å ta feil 

Skrevet
6 timer siden, The Kitten skrev:

Det du kan gjøre hvis du merker noen vll forbi er å legge deg så langt til venstre som mulig

Nei, det kan h*n ikke.. Ikke foreslå ulovlige ting er du snill.. Man skal holde så langt til høyre som mulig.. Man 

eller finne et sted å kjøre inn til siden for å slippe dem forbi. Ikke at du har plikt til det så lenge du ikke er til hinder for normal trafikk

Jo, det har man så lenge vedkommende bak signaliserer at de vil forbi! Seriøst, håper ikke du har lappen...? Les trafikkreglene §12 4. ledd .. Du tar feil. 

Les første setning her er du snill... Skal ABSOLUTT ikke plassere deg mot venstre!!!! 

Sitat

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Jeg nekter å kjøre når min far sitter på for da går samtalen slik:

Dersom det ligger en bil foran deg som ligger litt sakte, og det er lang kø bak deg, da er det DU som skaper denne køen.

Du skaper køen ved å ikke kjøre forbi. Det er ikke den første bilen som skaper køen, det er vedkommende som ikke kjører forbi.. 

Skrevet
6 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

😂 hadde jeg ikke sett det kunne det blitt en dyr tur, det var en av de første turene med BMW'en...

Er da irrelevant hva slags bil, RAM'en min gjør også 100 der... 

AnonymBruker
Skrevet

Enten så er det fordi du kjører for sakte i forhold til de andre. De mer erfarne vet ofte hvilke veier som "tåler" høyere fart og 80% av befolkningen legger seg da i den farten. Du blir da en sinker. 
Det kan også være at du kjører litt vinglete, bremser og gasser hele tiden. Noe som gjør at du fremstår som usikker og ustabil. Kombiner det med svingete veier og du virker enda mer utrygg å ligge bak. Da vil folk ofte kjøre forbi deg, fordi om de skal holde seg litt bak så må de ligge langt under fartsgrensen. Og du fremstår som ustabil, utrygg og uforutsigbar, type bråbrems på grunn av et blad på veien-utrygg. Så de vil da helst ligge foran deg. Vanlig for nyoppkjørte. Du ser det kanskje ikke selv og føler sikkert selv at du er verdensmester og trygg. 

Anonymkode: ba88b...39b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at de erfarne bilførere bare skal kjøre uansvarlig og slippes forbi? Når de kjører for fort og hensynsløst? En bil klarer å holde en viss hastighet i en sving med riktige dekk før det slipper. Og i hvert fall på is og snø. Synes ikke det er så «erfarent». 

Anonymkode: fb162...aae

Hvordan andre kjører er ikke ditt problem eller ansvar. Ditt ansvar er å ferdes hensynsfullt,  aktsomt  og ett elelr annet mer jeg ikke kommer på i farten. Forsvarlig? Veitrafikklovgivningens bestemmelser. 

Når andre biler til stadighet signaliserer at de ikke er fornøyd med din kjøring så er der tydelig noe flere reagerer på. Å være hensynsfull betyr ikke at du skal ligge som en bremsekloss for dem bak deg. Du er heller ikke ansvarlig for å forhindre at noen kjører så fort at de blir tatt i fartskontroll, men når du er kjent med at du irriterer livet av dem bak deg, til stadighet, så er du ansvarlig for å kjøre inn til siden og slippe forbi. På den måten forhindrer du livsfarlige forbikjøringer der både du selv og andre kan bli drept. 

En annen sak et om du takler blikjøring så godt at du bør ferdes i trafikken når andre irriterer seg over din oppførsel i trafikken?

Anonymkode: b568b...70a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare en tanke som slo meg. Du er sikker på at det er 60 der du kjører i 60? 

Opplever veldig ofte at folk tror det er 60 når fartsgrensen egentlig er 80. 

Anonymkode: f7e79...6df

• Liker 1
Gjest NotYou
Skrevet

Jeg kjører alltid forbi de som ligger akkurat i fartsgrensa dersom det er over 60 sone. 

Skrevet (endret)
14 minutter siden, NotYou skrev:

Jeg kjører alltid forbi de som ligger akkurat i fartsgrensa dersom det er over 60 sone. 

Kjører du audi ? 😄

Jeg lå ofte for fort tidligere.. Men nå om dagen er det tungtveiende grunner for meg til å følge fartsgrensen.. Mister lappen = miste evnt fremtidig jobb. 

Endret av AndreasBR
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og tilsvar, samt spekulasjoner. 

Ninab82, mod

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, The Kitten said:

Om det er noen trøst så ga den kommentaren fullstendig mening for meg siden vi kjører på feil side av veien her.

Anonymkode: 9e830...c3e

• Liker 1
Skrevet

Spørsmål om kommentarer til moderering skal tas direkte til moderator på PM eller på Ris og ros.

Sitat

* Respekter moderatorene. Hetsing og uthenging av moderatorer eller administratorer kan føre til utestengelse uten varsel. Kommentarer og spørsmål til moderering skal legges på Ris og ros-forumet, eller på PM direkte til moderator.

Ninab82, mod

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.3.2019 den 22.06, fjellmann skrev:

Farmor og søstera hennes ble stoppa av politiet for ca 10 år siden der politiet ba de om å kjøre litt fortere.  Søstra spurte om han mente at de skulle ligge 10 km over fartsgrensa, og fikk til svar at de ønsket de.  Men det ble stille fra politiet sin side når de spurte om å få det skriftlig..  😂

Har mange ganger kjørt forbi politibil i 10 -15 over grensa på motorveien. Ikke noe problem.

Anonymkode: 39e40...74d

Skrevet
3 timer siden, AndreasBR skrev:

Nei, det kan h*n ikke.. Ikke foreslå ulovlige ting er du snill.. Man skal holde så langt til høyre som mulig.. Man 

Jo, det har man så lenge vedkommende bak signaliserer at de vil forbi! Seriøst, håper ikke du har lappen...? Les trafikkreglene §12 4. ledd .. Du tar feil. 

Les første setning her er du snill... Skal ABSOLUTT ikke plassere deg mot venstre!!!! 

Dersom det ligger en bil foran deg som ligger litt sakte, og det er lang kø bak deg, da er det DU som skaper denne køen.

Du skaper køen ved å ikke kjøre forbi. Det er ikke den første bilen som skaper køen, det er vedkommende som ikke kjører forbi.. 

Siden du tydeligvis er Norgesmester i bilkøring er du sikkert oppegånde nok til å lese vider og se at jeg skrev feil. (Litt logisk tankegang ville også gitt deg den innsikten).

TS skriver ingenting om at personen gir tydelig beskjed om at de vil forbi. Om TS ikke oppfatter tegnene er det noe hun må jobbe med. 

Hvor skriver jeg at det er snakk om å ligge bak en bil? 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, The Kitten skrev:

Siden du tydeligvis er Norgesmester i bilkøring er du sikkert oppegånde nok til å lese vider og se at jeg skrev feil. (Litt logisk tankegang ville også gitt deg den innsikten).

TS skriver ingenting om at personen gir tydelig beskjed om at de vil forbi. Om TS ikke oppfatter tegnene er det noe hun må jobbe med. 

Hvor skriver jeg at det er snakk om å ligge bak en bil? 

Verdensmester? Latterlig forsøk på hersketeknikk. Aldri hverken påstått eller sagt noe som skal insinuere at jeg er verdensmester. Hvor mange bokstaver har du på førerkortet ditt? Antagelig har jeg fler enn deg, og får håpe jeg derfor har litt mer opplæring enn deg. 

At du skrev feil ble vel informert om av deg i en senere kommentar, ergo kan jeg ikke ha sett dette når jeg svarte på din kommentar.. Du har jo ikke engang redigert og rettet innlegget ditt. Står fortsatt venstre der.

Nei, jeg har aldri påstått at bilene bak TS har gitt tydelig tegn om at de vil forbi. Jeg svarte deg.
Du skrev at: "eller finne et sted å kjøre inn til siden for å slippe dem forbi. Ikke at du har plikt til det så lenge du ikke er til hinder for normal trafikk " og jeg svarte derfor at jo, det har du.. Man har en plikt til å vike, bare lese trafikkreglene §12 4. ledd.
Derfor har dette ingenting med hva TS har skrevet om hva bilene bak gjør, men hva du tror.. Nemlig at du ikke har plikt til å flytte på deg.

Unnskyld, men er du virkelig så dårlig på å se kontekst mellom det du selv skriver og det andre svarer deg?? 
OK!  Med teskje: 

Sitat

Far: The Kitten, hvis du gjør sånn og sånn så kommer du foran ALLE!

Meg: Pappa jeg har ikke noe behov for å komme foran ALLE. Jeg vil bare komme trygt fra A til B

Far: Ja, da får vi ligger her bak ALLE andre da.... (Alle er de som er bak teller visst ikke)

Her er det du skrev. Så var det jeg skrev, med tanke på at DERSOM du ligger som #2 bak ei sinke, så er det DU som skaper køen. 

Forstod du nå?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har mange ganger kjørt forbi politibil i 10 -15 over grensa på motorveien. Ikke noe problem.

Anonymkode: 39e40...74d

Det er ikke noe jeg vil anbefale.. De kan finne på å stoppe deg.. Beste er å bare følge flyten i trafikken.. 
Dersom øvrig trafikk også går 10 over vil jeg tro det normalt vil virke mot sin hensikt at Politiet stopper noen.. 

Skrevet
1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Verdensmester? Latterlig forsøk på hersketeknikk. Aldri hverken påstått eller sagt noe som skal insinuere at jeg er verdensmester. Hvor mange bokstaver har du på førerkortet ditt? Antagelig har jeg fler enn deg, og får håpe jeg derfor har litt mer opplæring enn deg. 

At du skrev feil ble vel informert om av deg i en senere kommentar, ergo kan jeg ikke ha sett dette når jeg svarte på din kommentar.. Du har jo ikke engang redigert og rettet innlegget ditt. Står fortsatt venstre der.

Nei, jeg har aldri påstått at bilene bak TS har gitt tydelig tegn om at de vil forbi. Jeg svarte deg.
Du skrev at: "eller finne et sted å kjøre inn til siden for å slippe dem forbi. Ikke at du har plikt til det så lenge du ikke er til hinder for normal trafikk " og jeg svarte derfor at jo, det har du.. Man har en plikt til å vike, bare lese trafikkreglene §12 4. ledd.
Derfor har dette ingenting med hva TS har skrevet om hva bilene bak gjør, men hva du tror.. Nemlig at du ikke har plikt til å flytte på deg.

Unnskyld, men er du virkelig så dårlig på å se kontekst mellom det du selv skriver og det andre svarer deg?? 
OK!  Med teskje: 

Her er det du skrev. Så var det jeg skrev, med tanke på at DERSOM du ligger som #2 bak ei sinke, så er det DU som skaper køen. 

Forstod du nå?

Jeg debatterer ikke med personer med vilje leser feil og mistolker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...