Gå til innhold

Selge en bil som har vært kollisjonsskadet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

For 2 år siden kjøpte jeg en bil som hadde vært kondemnert. Verksted kjøpte så bilen og fikset skaden. Støtfanger bak og ny airbag bak. Dette ble jeg såklart informert om og fikk med papirer på utbedring og kontroll hos NAF / statens vegvesen. Dette verkstedet har gjort dette i over 20 år. 

Nå vurderer jeg å selge bilen, og ser lignende biler ligger ute til 150 000 - 170 000 kr. Selvfølgelig informerer jeg om historikken og legger ved papirer på utført arbeid. Gikk nylig gjennom EU uten feil.

Kan jeg se for meg å få samme pris som tilsvarende biler, eller må jeg mye ned i pris pga den har vært kollisjonsskadet tidligere? 

Anonymkode: 9212a...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilen er ikke mer verdt en hva noen er villig til å betale for den. Jeg hadde aldri i verden kjøpt en bil som hadde vært kondemnert. 

Prisen må vesentlig ned i forhold til vanlig listepris. Hvor mye er relativt, men på listepris 150 000 bør du nok ned under 100 000.

Anonymkode: ff0ee...21f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

For 2 år siden kjøpte jeg en bil som hadde vært kondemnert. V

Anonymkode: 9212a...4d6

verdt ca. 0 kroner

Anonymkode: 8a230...5f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen hadde vert kondemnert hadde bilen havnet på høggærn. Det har nok litt å si men minimalt, det er bare en grunn for kjøperen til å diskutere/presse prisen litt lavere enn en uskadet bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

verdt ca. 0 kroner

Anonymkode: 8a230...5f8

Delvis enig, men en eller annen plass så sitter det en idiot........ 😂 

Men seriøst, ingen kjøper en bil som har vært kondemnert for så å bli oppbygd igjen. De er mildt sagt ikke ettertraktet på bruktmarkedet. 

Kanskje du får solgt den som delebil til halv pris av listepris, men da er du heldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Om bilen hadde vert kondemnert hadde bilen havnet på høggærn. Det har nok litt å si men minimalt, det er bare en grunn for kjøperen til å diskutere/presse prisen litt lavere enn en uskadet bil. 

Eh.... Nei. Det finnes firma som kjøper bilvrak, for så å rette dem ut, og sette de i stand. De må så vises biltilsynet, og så selger de dem. 

Resultatet blir sjeldent bra, firmaet som setter de i stand vil jo selvsagt bruke minst mulig penger og arbeid, for å tjene mest mulig. Resultatet blir som regel et rent minimum av det som er nødvendig for at bilen skal bli godkjent. 

Anonymkode: ff0ee...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh.... Nei. Det finnes firma som kjøper bilvrak, for så å rette dem ut, og sette de i stand. De må så vises biltilsynet, og så selger de dem. 

Resultatet blir sjeldent bra, firmaet som setter de i stand vil jo selvsagt bruke minst mulig penger og arbeid, for å tjene mest mulig. Resultatet blir som regel et rent minimum av det som er nødvendig for at bilen skal bli godkjent. 

Anonymkode: ff0ee...21f

Åja, det visste jeg ikke. Om det er slik så faller nok salgsprisen endel ja, jeg hadde aldri kjøpt en slik bil i allefall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nær 100% av postene beskriver ts sin klage på at et bilvrak er mer verdt enn vrankpant som galskap.

lær av det ts!

Anonymkode: 8a230...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange her kjøper og selger biler "for a living"? Det er selvsagt ikke nødvendig å gå så altfor langt ned i pris. Om bilen har blitt rettet opp og du ikke har opplevd problemer de årene du har brukt den...hvor er problemet? Men ikke bruk ordet "kondemnert", for det er feil.

Jeg har selv kjørt rundt i en gammel Toyota som har blitt rettet opp to ganger fordi bestefar ble litt dårlig til å forstå kryss mot slutten. Den bilen knirker litt mer enn en vanlig Toyota men er ellers i fin stand.

Anonymkode: 98b65...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange her kjøper og selger biler "for a living"? Det er selvsagt ikke nødvendig å gå så altfor langt ned i pris. Om bilen har blitt rettet opp og du ikke har opplevd problemer de årene du har brukt den...hvor er problemet? Men ikke bruk ordet "kondemnert", for det er feil.

Jeg har selv kjørt rundt i en gammel Toyota som har blitt rettet opp to ganger fordi bestefar ble litt dårlig til å forstå kryss mot slutten. Den bilen knirker litt mer enn en vanlig Toyota men er ellers i fin stand.

Anonymkode: 98b65...f36

Kondemnert er det riktige ordet å bruke, bilen har vært såppas skadet at forsikringsselskapet ikke betaler for reparasjon men heller betaler ut en sum i erstatning. Bilverkstedet har kjøpt vraket, reparert og fått reparasjonen godkjent. Bilen kan etterpå selges til kunde som i dette tilfellet er TS.

Bilen er selvsagt ikke verdt like mye som tilsvarende modeller som ikke har vært skadet, det TS må være veldig ærlig om er å informere om at bilen har vært kondemnert. Hvis det ikke blir opplyst om og eventuell kjøper finner ut av det i ettertid så kan TS bli erstatningspliktig, det kan bli veldig dyrt.

Anonymkode: ee37e...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...