Gå til innhold

Dagmamma og skattefradag- hva skjer med dagmamma hvis....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg hadde dagmamma i hele fjor, men hun jobbet svart. Dvs vi hadde ingen kontrakt eller noenting. Jeg har selvsagt veldig lyst på foreldrefradrag på 30 000. Hun ønsket å jobbe svart for ikke å risikere å miste uføretrygden sin.

Må jeg føre opp navnet på dagmammaen for å få foreldrefradrag? Må jeg legge ved kontrakt? Hva skjer med dagmamma i forhold til trygdekontoret om jeg gjør det- skjer det noe i det hele tatt? Sjekker de sånt? Det må sies at jeg skatter til en annen kommune enn henne slik at de må gå inn for å sjekke det om de vil det.

Er dette dårlig gjort av meg eller har det ingen konsekvenser? Det er tross alt snakk om 30 000, mye penger for meg det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Hun får konsekvensr, for de vil samtidig sjekke hennes ligning. Du kan ikke bare tro at du kan føre på en dagmamma, uten at det vil få konsekvenser for henne. Da kunne jo hvem som helst bare ført på en person + utgift. Nei heldigvis er det ikke så enkelt.

Så ahr dere en avtale dere i mellom, så bør du IKKE før på henne der i det hele tatt. Greit nok at du har lyst på de pengene, men hun får store problemer.

Dette er noe du burde sjekket opp før du skaffet deg dagmamma, for nå syns jeg ikke du kan gjøre noe med det. Da burde du sagt i fra til henne med en gang.

Så bare si ha det bra til de pengene du :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hun får konsekvensr, for de vil samtidig sjekke hennes ligning. Du kan ikke bare tro at du kan føre på en dagmamma, uten at det vil få konsekvenser for henne. Da kunne jo hvem som helst bare ført på en person + utgift. Nei heldigvis er det ikke så enkelt.  

Så ahr dere en avtale dere i mellom, så bør du IKKE før på henne der i det hele tatt. Greit nok at du har lyst på de pengene, men hun får store problemer.  

Dette er noe du burde sjekket opp før du skaffet deg dagmamma, for nå syns jeg ikke du kan gjøre noe med det. Da burde du sagt i fra til henne med en gang.  

Så bare si ha det bra til de pengene du  :wink:

Jada, vi hadde en avtale vi. Men nå var det noen som fortalte meg at det ikke fikk konsekvenser for henne om jeg gjorde det, så da ville jeg bare sjekke det opp! Takker selvfølgelig ikke nei til 30 store om jeg ikke er helt nødt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du trukket fra 30000 på skatten hvis du bruker dagmamma??

Jeg syns også en må¨holde seg til det som er avtalt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Får du trukket fra 30000 på skatten hvis du bruker dagmamma??

Jeg syns også en må¨holde seg til det som er avtalt!!

Man får foreldrefradrag hvis man har hvit dagmamma ja. Men det går jo selvsagt ikke hvis det blir sjekket opp. Hadde det ikke fått konsekvenser for henne og bare hadde medført at jeg hadde fått foreldrefradrag hadde jeg selvsagt ikke nølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går ut ifra at dagmammaen du har brukt har vært billigere enn andre dagmammaer, ettersom hun arbeider svart, så da har du kanskje fått litt "fradag" pga det?

Jeg synes ikke du kan føre henne opp så lenge dere har hatt en avtale om at hun skal jobbe svart.

Ellers ble jeg veldig nysgjerrig på det med foreldrefradag...

Får man prosenter av det man har betalt, eller hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du kan da ike mene for alvor a du skal føre enne opp?

hadde jeg vert din dagmamma og jeg hadde blitt forespurt fra eks lingningskontor, så adde jeg sagt: e har aldri passet henns barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du får foreldrefradrag om du har hatt pass av barna i privat eller offentlig tilsyn.

fradraget er 25000 for et barn og 30000 for to barn.

Utgiftene MÅ dokumenteres med navn og adr på den/de som har passet barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Jeg antar at hun som svart dagmamma har tatt mindre betalt. Sånn sett har du kanskje allerede fått de 25 1000 lappene allerede? Velger man å betale svart så er det billigere, men uten rettigheter. Sånn er det med alt her i livet.

Dagmammaen mister også rettigheter, ved å velge å jobbe svart. Så jeg anbefaler alle å velge en "hvit" dagmamma både for sine egne og dagmammaens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at hun som svart dagmamma har tatt mindre betalt. Sånn sett har du kanskje allerede fått de 25 1000 lappene allerede? Velger man å betale svart så er det billigere, men uten rettigheter. Sånn er det med alt her i livet.

Dagmammaen mister også rettigheter, ved å velge å jobbe svart. Så jeg anbefaler alle å velge en "hvit" dagmamma både for sine egne og dagmammaens skyld.

Tråden er åtte år gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må dere da i tillegg huske:

1.ts har gjort noe ulovlig ved å inngå denne avtalen.Det er da papirer som skal fylkes ut ved inngåelse. Har TS feks satt inn penger jevnli på konto

2. Skattefradrag innebærer IKKE 25 000 ekstra på konto!

Det er bare et fradrag.......seriøst damer...

Anonym poster: 748f82690a30cd2c60c70b49e429fd46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...