Gå til innhold

Tør du fly nye flytyper? 737 max-8

Tør du fly nye flytyper?  

45 stemmer

1. 1. Tør du fly nye flytyper

• Ja føler jeg bringer verden fremover ved å være prøvekanin. Dersom ingen flydde nye flytyper ville vi aldri kommet noen vei i utviklingen..)
      2
    • Nei, det er skummelt å fly nye fly mye høyere risiko da enn med mer utprøvde flytyper
      18
    • Ja føler det er trygt jeg
      22
    • Vet ikke
      3

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter at 2 av 350,  737 MAX-8, har krasjet på kort tid etter at de ble lansert, sitter jeg med en følelse av at noe er galt med flyets desgin. Virker som at det er noen nye systemer som skal sikre at flyene ikke krasjer, gjennom å f.eks dytte nesen ned om sensorene indikerer at angle of attack er for høyt etc, men når det kommer feil på sensorene slik at sensorene indikerer fare uten at det er reellt virker det bli konflikt mellom flyet og pilotene, pilotene merker at noe er galt med sensoren og det automatiske systemet men klarer å dytte nesen opp manuelt når flyet går rett frem, men når de svinger for å returnere til flyplassen og disse automatiske systemene setter inn støtet samtidig som flyet er sidelengs fordi de svinger virker de ikke ha nok tid til å overstyre automatikken som peker nesen ned, og mister kontroll og krasjer.

Kanksje har de ikke nok opplæring i å skru av de automatiske systemetet ved feil på sensorer, eller det tar for lang tid så de rekker det ikke i en slik fase av flygningen, uansett virker det som at noe ikke fungerer helt optimalt med dette nye systemet er mitt inntrykk ihvertfall.

Hva tenker dere om saken, trygt eller ikke? Evt utrygt men verdt det for å bringe vitenskapen fremover? Feil blir jo rettet etterhvert så selv om det eventuelt er utrygt nå vil det jo bli trygt snart etter et par krasj så vil en jo ha lært opp alle pilotene til å koble ut systemet ved feil på målinger FØR en svinger, eller sørgert for at systemet er mindre aggressivt når en svinger

Men dette er bare mine spekulasjoner, tiden vil vise hva som er fakta, inntil da må en ta sine vurderinger basert på begrenset informasjon. Hva tenker dere om saken? Kjør debatt ! Og sorry om jeg skremte noen Norwegian passasjerer da 🙄

Anonymkode: b3d11...d52

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tør ikke fly noen fly jeg, enten de er nye eller gamle. Om mulig ville jeg nok vært enda reddere for å fly et av denne typen. 

Anonymkode: aeb6e...000

• Liker 1
Gjest ThotSlayer
Skrevet

Det å fly er langt tryggere enn å kjøre bil

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ThotSlayer skrev:

Det er ikke det som er poenget her. 

Poenget er at noen nyere flytyper er så spekket med ny teknologi, at flyverne ikke har nubbsjans til å overstyre dersom teknologien svikter. I hvertfall er det dette jeg har klart å lese meg til etter de to siste ulykkene med nye fly. 

Anonymkode: f9a12...024

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og ikke f.... om jeg hadde satt meg i et Boeing 737 Max 8 i disse dager. 

Det er rundt 350 i verden nå av disse nye flyene. 2 har vært involvert i grusomme ulykker i løpet av ganske kort tid. Kina har satt alle sine på bakken. Samme med Ethiopian. EU sier: Vi avventer litt, men får vi vite om ett - 1- bittelite uhell til, da er det full stopp. 

Norwegian sier at de stoler på infoen fra Boeing. Vel, jeg gjør ikke det. 

• Liker 4
Gjest ThotSlayer
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke det som er poenget her. 

Poenget er at noen nyere flytyper er så spekket med ny teknologi, at flyverne ikke har nubbsjans til å overstyre dersom teknologien svikter. I hvertfall er det dette jeg har klart å lese meg til etter de to siste ulykkene med nye fly. 

Ja, godt du er pilot og har kjennskap til all denne teknologien du hevder svikter. Du er bare paranoid og overhysterisk.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, ThotSlayer skrev:

Ja, godt du er pilot og har kjennskap til all denne teknologien du hevder svikter. Du er bare paranoid og overhysterisk.

Les deg opp.

Og les deg gjerne opp også på medier i det store utland om denne saken. Hvis du ikke gidder det, kom gjerne med veldokumenterte innlegg om hvorfor jeg er paranoid og overhysterisk. Merk: Veldokumenterte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stoler mer på sikkerheten (og vedlikeholdet) av et fly i et vestlig land, enn jeg gjør i mange andre "fattige land". Er det innafor å mene? 

Anonymkode: 81310...55e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, ThotSlayer skrev:

Du tok ikke poenget?

Anonymkode: 64dd8...47b

• Liker 1
Gjest ThotSlayer
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Les deg opp.

Og les deg gjerne opp også på medier i det store utland om denne saken. Hvis du ikke gidder det, kom gjerne med veldokumenterte innlegg om hvorfor jeg er paranoid og overhysterisk. Merk: Veldokumenterte. 

Wikipedia er din venn:

After one year of service, 130 have been delivered to 28 customers, logging over 41,000 flights in 118,000 hours and flying over 6.5 million passengers. flydubai observed 15% more efficiency than the NG, more than the 14% promised, and dependability reached 99.4%. Long routes include 24 over 2,500 nmi (4,630 km), including a daily Aerolineas Argentinas service from Buenos Aires to Punta Cana over 3,252 nmi (6,023 km).[46]

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX

https://randy.newairplane.com/2018/05/22/737-max-a-year-of-serving-the-globe/

De tallene er baserer seg på statusen pr 21 mai 2018. De har faktisk vært mer i bruk siden også, som gjør at statistikken blir enda mer i favør meg, og mindre i favør deg.

Du er hysterisk og paranoid.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stoler mer på sikkerheten (og vedlikeholdet) av et fly i et vestlig land, enn jeg gjør i mange andre "fattige land". Er det innafor å mene? 

Anonymkode: 81310...55e

Igjen: Les deg opp. Dette er nye fly. Ikke noe skrap som de har fordi de er "fattige". 

Ethiopian har et veldig godt rykte på seg for å ta flysikkerheten på alvor. 

• Liker 1
Gjest ThotSlayer
Skrevet

Du tok ikke poenget?

Jo det gjorde jeg, men jeg påpeker at det er større risiko for andre ting her i verden og at det er meningsløst å bekymre seg for flytrafikk.

Det å fly har alltid vært, og kommer alltid til å være, det tryggeste man kan gjøre.

Det er bare sauer som deg og flere andre som går rundt og bekyrmer seg for noe de ikke har peiling på.

Gjest ThotSlayer
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Igjen: Les deg opp. Dette er nye fly. Ikke noe skrap som de har fordi de er "fattige". 

Ethiopian har et veldig godt rykte på seg for å ta flysikkerheten på alvor. 

Dokumentasjon, takk.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ThotSlayer skrev:

Wikipedia er din venn:

After one year of service, 130 have been delivered to 28 customers, logging over 41,000 flights in 118,000 hours and flying over 6.5 million passengers. flydubai observed 15% more efficiency than the NG, more than the 14% promised, and dependability reached 99.4%. Long routes include 24 over 2,500 nmi (4,630 km), including a daily Aerolineas Argentinas service from Buenos Aires to Punta Cana over 3,252 nmi (6,023 km).[46]

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX

https://randy.newairplane.com/2018/05/22/737-max-a-year-of-serving-the-globe/

De tallene er baserer seg på statusen pr 21 mai 2018. De har faktisk vært mer i bruk siden også, som gjør at statistikken blir enda mer i favør meg, og mindre i favør deg.

Du er hysterisk og paranoid.

jada. Foreslår at vi kommer tilbake ti saken når resultatet fra de svarte boksene (som egentlig er oransje) foreligger...

• Liker 1
Gjest ThotSlayer
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

jada. Foreslår at vi kommer tilbake ti saken når resultatet fra de svarte boksene (som egentlig er oransje) foreligger...

Det skal jeg ikke være uenig i.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekker ikke flytype før jeg bestiller flybilletter.  Que sera sera. Men håper de som er ansvarlige kan undersøke om sikkerheten til disse flyene er som det skal være.

Anonymkode: 59a39...9db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ThotSlayer skrev:

Jo det gjorde jeg, men jeg påpeker at det er større risiko for andre ting her i verden og at det er meningsløst å bekymre seg for flytrafikk.

Det å fly har alltid vært, og kommer alltid til å være, det tryggeste man kan gjøre.

Det er bare sauer som deg og flere andre som går rundt og bekyrmer seg for noe de ikke har peiling på.

Nei, du tok ikke poenget. TS bekymrer seg ikke for flytrafikk generelt, men at 2 av 350, 737 MAX-8, har krasjet på kort tid etter at de ble lansert, sitter h*n med en følelse av at noe er galt med flyets desgin.

• Liker 4
Gjest ThotSlayer
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du tok ikke poenget. TS bekymrer seg ikke for flytrafikk generelt, men at 2 av 350, 737 MAX-8, har krasjet på kort tid etter at de ble lansert, sitter h*n med en følelse av at noe er galt med flyets desgin.

Følelser er ikke fakta.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, ThotSlayer skrev:

logging over 41,000 flights

(4,630 km)

45 minutter siden, ThotSlayer skrev:

Ok la oss si det er flydd 100'000 flyvninger nå med dette flyet siden det var 40'000 første år også har det sikkert økt litt 2.året (jada grov forenkling men hold ut..) og la oss anta at de har flydd hver ca 4000 km per flytur (jada forenkling dette også..)

Da snakker vi 400'000'000 km flydd, med "2" dødsfall (altså dropper å gange med antall passasjerer og dele på antall passasjerer)

Da ender du med 0.5 dødsfall per 100 millioner km flydd for en person på dette flyet.

Vet du hva tilsvarende er for biler på norske veier? 0.3 dødsfall per 100 millioner km kjørt

Ja å fly er tryggere, og det kan det godt hende det er med dette flyet også, men du vet ikke det før i etterkant, etter at en har masse data. De første som flyr nye fly vet jo ikke dette. Uansett selv i verste fall så snakker vi "bil" risiko her, så ingen grunn til panikk, men det bør få en til å undres likevel. For Vanlige fly snakker vi en hundredel av denne risikoen... Så dette er signifikant annerledes for spesifikt dette flyet, med denne begrensede dataen (kan være tilfeldig grunnet low sample size selvsagt, men det vet vi ikke).  Det er derfor noe jeg stusser over, og jeg mistenker at en kanskje gikk litt for langt i å spare penger og heller burde spandert på pilotene en liten simulasjonstrening i spesifikt de nye aspektene på flyene, det ville kostete en del penger, men muligens ville det være verdt det. Tiden vil vise.

• Liker 1
Gjest ThotSlayer
Skrevet (endret)

Ok la oss si det er flydd 100'000 flyvninger nå med dette flyet siden det var 40'000 første år også har det sikkert økt litt 2.året (jada grov forenkling men hold ut..) og la oss anta at de har flydd hver ca 4000 km per flytur (jada forenkling dette også..)

Da snakker vi 400'000'000 km flydd, med "2" dødsfall (altså dropper å gange med antall passasjerer og dele på antall passasjerer)

Da ender du med 0.5 dødsfall per 100 millioner km flydd for en person på dette flyet.

Vet du hva tilsvarende er for biler på norske veier? 0.3 dødsfall per 100 millioner km kjørt

Ja å fly er tryggere, og det kan det godt hende det er med dette flyet også, men du vet ikke det før i etterkant, etter at en har masse data. De første som flyr nye fly vet jo ikke dette. Uansett selv i verste fall så snakker vi "bil" risiko her, så ingen grunn til panikk, men det bør få en til å undres likevel. For Vanlige fly snakker vi en hundredel av denne risikoen... Så dette er signifikant annerledes for spesifikt dette flyet, med denne begrensede dataen (kan være tilfeldig grunnet low sample size selvsagt, men det vet vi ikke).  Det er derfor noe jeg stusser over, og jeg mistenker at en kanskje gikk litt for langt i å spare penger og heller burde spandert på pilotene en liten simulasjonstrening i spesifikt de nye aspektene på flyene, det ville kostete en del penger, men muligens ville det være verdt det. Tiden vil vise.

Godt forsøk på matematikk og logikk, men fakta er at flere dør i trafikken enn de som dør i flyulykker.

Du gjør også den store feilen og baserer dine analyser på antagelser og forenklinger. Og personlige spekulasjoner som kan forkastes.

Det eneste du har rett i er at tiden vil vise hva som er sannheten, men for nå er det ingen grunn til å være hysterisk eller bekymre seg.

Endret av ThotSlayer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...