Gå til innhold

Sosialt forakt, er det en form for rasisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sier ikke at man skal la være å kritisere noen for å ta dårlige valg, leve usunt osv. Men det forundrer meg litt at personer som er så opptatt av at vi ikke skal behandle noen som kommer fra andre land (utenfor Europa) anneledes, ikke krenke relgioner, andres tradisjoner og deres syn på kvinner etc. Samtidig har så mye sosialt forakt.

Mye av dette foraktet kan være rettet i mot noen som de mener er enkle, litt "harry", dårlig smak, handler på Fretex. Sliter sosialt. Har angst eller andre psykiske lidelser. Ikke etterlever bestemte normer, har et avikende politisk syn, soler seg toppløs. Kler seg for ungt i forhold til alder. Har mange barn, er overtroiske. Lista er lang.

Anonymkode: f2d30...50f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For den som er utsatt for slik forakt oppleves det noe ikke ulikt rasisme. Det å forakte andre uansett grunn er galt. 

Men det er en liten forskjell, man kan aldri det man er født med. Men det er jo mulig å endre seg, hva man gjør og hvordan man framstår. Av og til er det riktig å gjøre det. Av og til ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosial forakt eller fordømmelse er etter min erfaring noe "tomme" mennesker ynder å fordrive tiden med. Disse menneskene er det ærlig talt dønn kjedelig å tilbringe tid sammen med og jeg skyr dem som pesten. Det burde derfor vært vanskelig for meg å besvare spørsmålet ditt, men siden disse menneskene er svært gjennomsiktige så er det ikke så vanskelig likevel. Det er ikke PK å kritisere andres religion, tradisjoner eller kvinnesyn, derfor kunne det ikke falle dem inn å gå mot strømmen, selv om de innerst inne, og mot formodning, skulle mene noe annet. Jeg tror egentlig ikke disse menneskene har egne meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje det mest interessante er hvor stueren denne forakten ofte er, så lenge den retter seg mot bestemte grupper, mens annen form for forakt er ekstremt uglesett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...