Gå til innhold

Undersøkelse: Menn mener det er likestilling – kvinner er ikke like enige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

To av tre menn mener kvinner er likestilt i Norge. Men bare én av fire norske kvinner mener det samme. Det viser en fersk undersøkelse.

https://www.nrk.no/norge/undersokelse_-menn-mener-det-er-likestilling-_-kvinner-er-ikke-like-enige-1.14461165

Mer bevis på at menn ikke forstår hva likestilling er for noe.

Anonymkode: b999f...be0

Det er vel mer et bevis på at kvinner er mindre intelligente enn menn og mye mere sutrete. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Likestilling handler ikke bare om lønn og jobb. Det er veldig mange aspekter hvor kvinner fortsatt blir undertrykt i Norge. 

La oss ta sex, for eksempel. Hvis kvinner har hatt over et visst antall sexpartnere, uttrykker at de er glade i sex, har ons eller kler seg på en viss måte blir vi omtalt som horer av mange. Menn blir ikke dømt etter de samme prinsippene. Samtidig, hvis de ikke er glad i sex, aldri har hatt ons eller har hatt sex med få så er vi plutselig pripne, grå mus. 

Hvis kvinner tar ansvar, er i en lederstilling eller generelt utøver autoritet, så er vi sjefete og bitchy. Menn får ikke kritikk for det samme, fordi det er forventet. 

I voldtektssaker blir offeret veldig ofte stilt til veggen: hvorfor kledde du deg sånn? Hvorfor drakk du? Hvorfor sa du ikke nei? Hvorfor kjempet du ikke mer? Du flørtet med han tidligere på kvelden, så derfor må da ha ønsket det. Voldtektsoffer blir generelt behandlet helt forferdelig i Norge og i verden generelt, mens gjerningsmannen blir unnskyldet.

Så har vi saker med seksuell trakassering. Da er det bare å ta en titt i tråden om Ørjan Burøe der mange har poengtert hvor skjevt samfunnet behandler de som har blitt trakassert og de som trakasserer. Kemma har mottatt drapstrusler, Burøe får støtteerklæringer.

Jeg kunne kommet med mange flere eksempler, men jeg stopper her nå. Likevel jeg vil tilføye at grunnen til at menn føler vi er mer likestilt enn det vi kvinner gjør, er nok rett og slett fordi de ikke har satt seg godt nok inn i saken og fordi de aldri har fått følt det på kroppen. Det er bare å spole tilbake 104 år så hadde vi ikke stemmerett engang. Samfunnet har tatt mange store og fantastiske steg framover det siste århundret, men tusenvis av år med diskriminering forsvinner ikke på en brøkdel av tiden. Vi har fortsatt en jobb å gjøre for likestillingen, om man liker det eller ikke. 

Anonymkode: 86f68...654

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling handler om at alle har like muligheter og samme rettigheter noe vi har i Norge, det handler i motsetning til hva noen tror ikke om likt utfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likestilling handler ikke bare om lønn og jobb. Det er veldig mange aspekter hvor kvinner fortsatt blir undertrykt i Norge. 

La oss ta sex, for eksempel. Hvis kvinner har hatt over et visst antall sexpartnere, uttrykker at de er glade i sex, har ons eller kler seg på en viss måte blir vi omtalt som horer av mange. Menn blir ikke dømt etter de samme prinsippene. Samtidig, hvis de ikke er glad i sex, aldri har hatt ons eller har hatt sex med få så er vi plutselig pripne, grå mus. 

Hvis kvinner tar ansvar, er i en lederstilling eller generelt utøver autoritet, så er vi sjefete og bitchy. Menn får ikke kritikk for det samme, fordi det er forventet. 

I voldtektssaker blir offeret veldig ofte stilt til veggen: hvorfor kledde du deg sånn? Hvorfor drakk du? Hvorfor sa du ikke nei? Hvorfor kjempet du ikke mer? Du flørtet med han tidligere på kvelden, så derfor må da ha ønsket det. Voldtektsoffer blir generelt behandlet helt forferdelig i Norge og i verden generelt, mens gjerningsmannen blir unnskyldet.

Så har vi saker med seksuell trakassering. Da er det bare å ta en titt i tråden om Ørjan Burøe der mange har poengtert hvor skjevt samfunnet behandler de som har blitt trakassert og de som trakasserer. Kemma har mottatt drapstrusler, Burøe får støtteerklæringer.

Jeg kunne kommet med mange flere eksempler, men jeg stopper her nå. Likevel jeg vil tilføye at grunnen til at menn føler vi er mer likestilt enn det vi kvinner gjør, er nok rett og slett fordi de ikke har satt seg godt nok inn i saken og fordi de aldri har fått følt det på kroppen. Det er bare å spole tilbake 104 år så hadde vi ikke stemmerett engang. Samfunnet har tatt mange store og fantastiske steg framover det siste århundret, men tusenvis av år med diskriminering forsvinner ikke på en brøkdel av tiden. Vi har fortsatt en jobb å gjøre for likestillingen, om man liker det eller ikke. 

Anonymkode: 86f68...654

I mot setning til hva en del kvinner ser ut til å tro så er det ikke bare kvinner som har blitt utsatt for diskriminering opp igjennom historien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev:

I mot setning til hva en del kvinner ser ut til å tro så er det ikke bare kvinner som har blitt utsatt for diskriminering opp igjennom historien.

Selvsagt er det jo ikke det, det sa jeg heller aldri, men det er ikke det vi snakker om nå. I denne tråden diskuterer vi hvorfor menn og kvinner har ulik oppfatning av graden av likestilling i Norge, og dermed er kommentaren din fullstendig irrelevant. 

Anonymkode: 86f68...654

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

La oss ta sex, for eksempel. Hvis kvinner har hatt over et visst antall sexpartnere, uttrykker at de er glade i sex, har ons eller kler seg på en viss måte blir vi omtalt som horer av mange. Menn blir ikke dømt etter de samme prinsippene.

Hvorfor er det slik, tror du?

Quote

Hvis kvinner tar ansvar, er i en lederstilling eller generelt utøver autoritet, så er vi sjefete og bitchy. Menn får ikke kritikk for det samme, fordi det er forventet. 

Jeg er ikke sikker på at dette er sant. Tviler på at det finnes brukbar statistikk på området. Men det kan tenkes at kvinnelige ledere er mer bitchy, generelt. Kanskje fordi de "må", kanskje fordi å være "bitchy" er en mer typisk feminin måte å få makt, enn den mannlige, som oftere dreier seg om autoritet og fysisk styrke? Jeg vet ikke, men min personlige erfaring er at menn og kvinner bruker forskjellige våpen når de er i konkurranse med hverandre.

Quote

Jeg kunne kommet med mange flere eksempler, men jeg stopper her nå. Likevel jeg vil tilføye at grunnen til at menn føler vi er mer likestilt enn det vi kvinner gjør, er nok rett og slett fordi de ikke har satt seg godt nok inn i saken og fordi de aldri har fått følt det på kroppen. Det er bare å spole tilbake 104 år så hadde vi ikke stemmerett engang. Samfunnet har tatt mange store og fantastiske steg framover det siste århundret, men tusenvis av år med diskriminering forsvinner ikke på en brøkdel av tiden. Vi har fortsatt en jobb å gjøre for likestillingen, om man liker det eller ikke. 

Anonymkode: 86f68...654

Det stemmer nok at menn og kvinner ikke uten videre forstår hverandres utfordringer. Fra min synsvinkel som mann, er det langt mellom kvinnene som tar opp problemer som rammer menn i mye større grad enn kvinner, som selvmord, frafall fra skolen og ulykker på arbeidsplassen. Se for deg protestene, parolene og kronikkene hvis det var kvinner som toppet de statisikkene. Kanskje vi menn burde lære av kvinnene og ikke bare finne oss i den himmelropende skjevheten som rammer oss bare fordi vi er menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Roci skrev:

Likestilling går så klart begge veier, det handler om å ha like muligheter, ikke at noen skal ha lønnsfordeler kun i kraft av sitt kjønn. Man kan jo snu spørsmålsstillingen også - hvorfor skal du få høyere lønn bare fordi du er flinkere til å snakke for deg? Det som er iteressant er jo egentlig ikke AT lønnsforskjeller fortsatt eksisterer, men hvorfor. Det kan delvis forklares med at kvinner i større grad velger lavtlønte yrker, men hvorfor er en så viktige samfunnsoppgave som f.eks. omsorgsyrker lavtlønnet? Det er kanskje det man må se på, blant annet.

Jeg håper jo at Maria er bedre nå enn for 6 år siden, og burde da i mine øyne få bedre lønn, men spør man ikke, så får man ikke. Slik er det i arbeidslivet og slik har det til nå fungert best i verden. I Google så tjener kvinner mer enn menn, og det er forståelig, etterspørsel = verdi, uavhengig av kjønn!

Se det fra en annen perspektiv, er det riktig at Camilla får lederstilling pga hun er kvinne, og ikke Petter som har flere års erfaring og utdanningen de er ute etter? Er det likestilling? Er det rettferdig behandling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Likestilling handler ikke bare om lønn og jobb. Det er veldig mange aspekter hvor kvinner fortsatt blir undertrykt i Norge. 

I voldtektssaker blir offeret veldig ofte stilt til veggen: hvorfor kledde du deg sånn? Hvorfor drakk du? Hvorfor sa du ikke nei? Hvorfor kjempet du ikke mer? Du flørtet med han tidligere på kvelden, så derfor må da ha ønsket det. Voldtektsoffer blir generelt behandlet helt forferdelig i Norge og i verden generelt, mens gjerningsmannen blir unnskyldet.

Anonymkode: 86f68...654

I voldtektssaker er det veldig likt, hvordan tror du det er å være mann å bli voldtatt i dagens samfunn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er likestilling 

- kvinne 

Anonymkode: 79337...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ghostwalker skrev:

I voldtektssaker er det veldig likt, hvordan tror du det er å være mann å bli voldtatt i dagens samfunn? 

For det første, så nevnte jeg spesifikt kvinner. For det andre så vet jeg at det er vanskelig for voldtatte menn i samfunnet. Voldtekt kommer generelt med svært mye skam og skyldfølelse, noe som støttes opp av giftig maskulinitet gir et bilde av at menn ikke kan bli voldtatt fordi de er fysisk sterke, eller at de ikke skal vise følelser. Nå vet jeg ikke akkurat hvordan det føles å være en mann i dagens samfunn, fordi jeg selv er en kvinne. Men det jeg derimot vet er hvordan det er å være et voldtektsoffer, jeg har på alt av stigma, skam, smerte og selvbebreidelse. Jeg har tiet og jeg har pratet. Å ha opplevd å bli voldtatt er ubeskrivelig vondt, traumene kan ikke settes ord på.

Bare fordi jeg kjemper for kvinner, betyr ikke at jeg ikke bryr meg om menn. Jeg står ved siden av voldtektsofre ved alle aldre og blant begge kjønn. MEN jeg snakker fra et kvinnelig perspektiv, og det er ikke å komme bort fra at flere kvinner enn menn blir voldtatt, og at flere menn voldtar enn kvinner. Det er like horribelt uansett hvilket kjønn som gjør det, og victim-blaming er like grusomt uansett. Det er ikke greit av deg å anta at bare fordi jeg akkurat nå poengterer at vi ikke lever i et perfekt likestilt samfunn så bryr jeg meg ikke om mannlige voldtektsofre. 

Anonymkode: 86f68...654

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Roci skrev:

Likestilling går så klart begge veier, det handler om å ha like muligheter, ikke at noen skal ha lønnsfordeler kun i kraft av sitt kjønn. Man kan jo snu spørsmålsstillingen også - hvorfor skal du få høyere lønn bare fordi du er flinkere til å snakke for deg? Det som er iteressant er jo egentlig ikke AT lønnsforskjeller fortsatt eksisterer, men hvorfor. Det kan delvis forklares med at kvinner i større grad velger lavtlønte yrker, men hvorfor er en så viktige samfunnsoppgave som f.eks. omsorgsyrker lavtlønnet? Det er kanskje det man må se på, blant annet.

Fordi verdien pengemessig er liten. Verdien er større når det kommer til utdanning, mens omsorg for voksne (og aller mest eldre), er mindre. Det er selvfølgelig en kald måte å se det på, men det er realiteten. Vår moral og etikk tilsier at vi skal ta vare på det svakeste i samfunnet, og betaler folk greit nok til at de er villige til å ta jobben med å gjøre det. Pengemessig er dette fremdeles kun tap av penger.

Det skal sies at slike yrker gir langt, langt bedre bedre betaling i Norge enn i de fleste andre land. Det er av den grunn av at vi har valgt å prioritere det såpass mye som vi gjør. Omsorgsyrker vil likevel aldri bli noen lønnsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, så nevnte jeg spesifikt kvinner. For det andre så vet jeg at det er vanskelig for voldtatte menn i samfunnet. Voldtekt kommer generelt med svært mye skam og skyldfølelse, noe som støttes opp av giftig maskulinitet gir et bilde av at menn ikke kan bli voldtatt fordi de er fysisk sterke, eller at de ikke skal vise følelser. Nå vet jeg ikke akkurat hvordan det føles å være en mann i dagens samfunn, fordi jeg selv er en kvinne. Men det jeg derimot vet er hvordan det er å være et voldtektsoffer, jeg har på alt av stigma, skam, smerte og selvbebreidelse. Jeg har tiet og jeg har pratet. Å ha opplevd å bli voldtatt er ubeskrivelig vondt, traumene kan ikke settes ord på.

Bare fordi jeg kjemper for kvinner, betyr ikke at jeg ikke bryr meg om menn. Jeg står ved siden av voldtektsofre ved alle aldre og blant begge kjønn. MEN jeg snakker fra et kvinnelig perspektiv, og det er ikke å komme bort fra at flere kvinner enn menn blir voldtatt, og at flere menn voldtar enn kvinner. Det er like horribelt uansett hvilket kjønn som gjør det, og victim-blaming er like grusomt uansett. Det er ikke greit av deg å anta at bare fordi jeg akkurat nå poengterer at vi ikke lever i et perfekt likestilt samfunn så bryr jeg meg ikke om mannlige voldtektsofre. 

Anonymkode: 86f68...654

Grunnen til jeg nevnte menn, er jo at de får akkurat den samme behandlingen... Derfor syns jeg det blir for dumt å trekke frem det som et argument. Vi snakker om hva som mangler av likestilling, ikke hva som er av likestilling i dag, ergo ubrukelig argument! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ghostwalker skrev:

Jeg håper jo at Maria er bedre nå enn for 6 år siden, og burde da i mine øyne få bedre lønn, men spør man ikke, så får man ikke. Slik er det i arbeidslivet og slik har det til nå fungert best i verden. I Google så tjener kvinner mer enn menn, og det er forståelig, etterspørsel = verdi, uavhengig av kjønn!

Se det fra en annen perspektiv, er det riktig at Camilla får lederstilling pga hun er kvinne, og ikke Petter som har flere års erfaring og utdanningen de er ute etter? Er det likestilling? Er det rettferdig behandling? 

Hva er det da som gjør at kvinner ikke spør,? Når det gjelder kjønnskvotering, så mener jeg absolutt ikke at en lederstilling skal gå til en kvinne bare fordi hun er kvinne, og jeg tror heller ikke at det var den opprinnelige hensikten. Men der kvinner er kraftig underrepresenterte og kvalifikasjonene ellers er like, så kan man velge å ansette kvinnen framfor mannen. Likeledes bør det selvsagt legges til rette for å kvotere menn til studier og yrker/stillinger der de er underrepresenterte. 

Når det gjelder det å ha like muligheter,  så er man forøvrig nødt å ta høyde for at menn og kvinner kan ha ulike forutsetninger i noen henseende, så da må likestillingstiltak omfatte å utjevne denne forskjellen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Example skrev:

Fordi verdien pengemessig er liten. Verdien er større når det kommer til utdanning, mens omsorg for voksne (og aller mest eldre), er mindre. Det er selvfølgelig en kald måte å se det på, men det er realiteten. Vår moral og etikk tilsier at vi skal ta vare på det svakeste i samfunnet, og betaler folk greit nok til at de er villige til å ta jobben med å gjøre det. Pengemessig er dette fremdeles kun tap av penger.

Det skal sies at slike yrker gir langt, langt bedre bedre betaling i Norge enn i de fleste andre land. Det er av den grunn av at vi har valgt å prioritere det såpass mye som vi gjør. Omsorgsyrker vil likevel aldri bli noen lønnsvinner.

Hva tror du ville skjedd i et samfunn uten omsorgsarbeidere? Ville kvinner vært mer likestilte lønnsmessig da? Argumentet virker dumt, og det er selvsagt satt kraftig på spissen. Poenget mitt er at vårt moderne samfunn ikke klarer seg uten disse tjenestene, og at man derfor ikke kan bruke som et argument i likestillingsdebatten at kvinner har seg selv å takke for at de er lavtlønte, når de er så "dumme" å velge disse yrkene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Example skrev:

Fordi verdien pengemessig er liten. Verdien er større når det kommer til utdanning, mens omsorg for voksne (og aller mest eldre), er mindre. Det er selvfølgelig en kald måte å se det på, men det er realiteten. Vår moral og etikk tilsier at vi skal ta vare på det svakeste i samfunnet, og betaler folk greit nok til at de er villige til å ta jobben med å gjøre det. Pengemessig er dette fremdeles kun tap av penger.

Det skal sies at slike yrker gir langt, langt bedre bedre betaling i Norge enn i de fleste andre land. Det er av den grunn av at vi har valgt å prioritere det såpass mye som vi gjør. Omsorgsyrker vil likevel aldri bli noen lønnsvinner.

Ja her er vi ved roten. 

Tradisjonelt kvinnearbeid har jo vært i prinsippet helt ulønnet opp gjennom historien. Sånn sett ren slavedrift kan man si. Og der mannen fikk mulighet til inntjeningen i familien når hun var med barn ble han også eneforvalter. Det var og ble helt opp til hans gode vilje i hvilken grad hun fikk styring over halvparten av hans inntekt. 

Så det er vel nettopp her vi ser den største revolusjonen - at kvinner i det hele tatt blir lønnet. Så er det opp til oss som samfunn å verdsette omsorg. Jo mindre barneomsorg verdsettes desto færre vil ha barn. Og jo lavere lønn vi gir i helsejonber desto lavere status og desto dårligere omsorg til våre gamle og syke. 

Anonymkode: bd287...27b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Roci skrev:

Hva er det da som gjør at kvinner ikke spør,? 

Si det. Jeg antar at det er "risiko" og at man tviler på seg selv(undervurderer). Kvinner er ofte mer tilbakeholdne enn menn, vil være mer sikre på ting og tang, og det straffer seg oftest økonomisk. Det er stort sett bare å kaste seg inn i ting. 

Sitat

– Jeg hadde en gang en kvinnelig sjef som spurte meg om jeg ville bli teknisk sjef. Da sa jeg at det måtte jeg tenke på, og lurte på om hun var seriøs. Hun svarte at et sånt svar ville hun aldri fått fra en mann, sier Kragseth.

Det er noe med tryggheten, man sier seg heller fornøyd med tingenes tilstand, fremfor å spørre sin sjef om lønnsforhøyelse, spørre sin sjef om den nye stillingen som er ledig internt osv. Det er ikke noe galt med det, og det forventes egentlig av deg som arbeidstaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Ghostwalker skrev:

Si det. Jeg antar at det er "risiko" og at man tviler på seg selv(undervurderer). Kvinner er ofte mer tilbakeholdne enn menn, vil være mer sikre på ting og tang, og det straffer seg oftest økonomisk. Det er stort sett bare å kaste seg inn i ting. 

Det er noe med tryggheten, man sier seg heller fornøyd med tingenes tilstand, fremfor å spørre sin sjef om lønnsforhøyelse, spørre sin sjef om den nye stillingen som er ledig internt osv. Det er ikke noe galt med det, og det forventes egentlig av deg som arbeidstaker. 

Det tror jeg også - om det er biologisk eller kulturelt er ikke godt å si men at kvinner sjeldnere krever høyere lønn er nok riktig.

Så hva gjør vi med dette? Skal kvinner bli som menn eller menn bli som kvinner? Kanskje finnes svaret i balanse? Hvis menn og kvinner skal kunne oppleve likestilling kan ikke selve vilkårene for lønnsøkning kun lene seg til tariff eller kun den som skriker høyest. Samfunnet må regulere dette slik at et arbeidsliv ikke kun er tilpasset 50% av befolkningen. På samme måte må det reguleres for andre skjevheter, feks der etnisitet viser seg å komme dårlig ut etc. 

Anonymkode: bd287...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, FrodeF said:

Det er vel mer et bevis på at kvinner er mindre intelligente enn menn og mye mere sutrete. 

 

Hva er det med deg, egentlig!

Anonymkode: 095ba...d25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Likestilling handler ikke bare om lønn og jobb. Det er veldig mange aspekter hvor kvinner fortsatt blir undertrykt i Norge. 

La oss ta sex, for eksempel. Hvis kvinner har hatt over et visst antall sexpartnere, uttrykker at de er glade i sex, har ons eller kler seg på en viss måte blir vi omtalt som horer av mange. Menn blir ikke dømt etter de samme prinsippene. Samtidig, hvis de ikke er glad i sex, aldri har hatt ons eller har hatt sex med få så er vi plutselig pripne, grå mus. 

Hvis kvinner tar ansvar, er i en lederstilling eller generelt utøver autoritet, så er vi sjefete og bitchy. Menn får ikke kritikk for det samme, fordi det er forventet. 

I voldtektssaker blir offeret veldig ofte stilt til veggen: hvorfor kledde du deg sånn? Hvorfor drakk du? Hvorfor sa du ikke nei? Hvorfor kjempet du ikke mer? Du flørtet med han tidligere på kvelden, så derfor må da ha ønsket det. Voldtektsoffer blir generelt behandlet helt forferdelig i Norge og i verden generelt, mens gjerningsmannen blir unnskyldet.

Så har vi saker med seksuell trakassering. Da er det bare å ta en titt i tråden om Ørjan Burøe der mange har poengtert hvor skjevt samfunnet behandler de som har blitt trakassert og de som trakasserer. Kemma har mottatt drapstrusler, Burøe får støtteerklæringer.

Jeg kunne kommet med mange flere eksempler, men jeg stopper her nå. Likevel jeg vil tilføye at grunnen til at menn føler vi er mer likestilt enn det vi kvinner gjør, er nok rett og slett fordi de ikke har satt seg godt nok inn i saken og fordi de aldri har fått følt det på kroppen. Det er bare å spole tilbake 104 år så hadde vi ikke stemmerett engang. Samfunnet har tatt mange store og fantastiske steg framover det siste århundret, men tusenvis av år med diskriminering forsvinner ikke på en brøkdel av tiden. Vi har fortsatt en jobb å gjøre for likestillingen, om man liker det eller ikke. 

Anonymkode: 86f68...654

Men asså kjære vene tror du det er kun kvinner som blir diskriminert? En annen ting er at de hore kommentarene er det som oftest kvinner som gir til hverandre. En ting vil jeg si angående seksuell diskriminering, om en jente diskriminerer meg så finnes det NULL konsekvenser, ingen bryr seg og jeg må bare drite i det fordi jeg er mann og jeg må fremstå som sterk hele tiden. Sånn er det ikke for kvinner overhodet, de blir støttet og sett på som helter om de står frem med å bli diskriminert. Om du helt ærlig mener Burøe ikke har fått mye hat for det han har gjort så er du overhodet ikke objektiv i ditt syn, han har blitt totalslaktet (fortjent).

 

Hvis menn topper både frafall i skole, selvmordsstatisikk, og flere og flere ender opp som singel uten barn, hvordan kan det da være sånn at kvinner har det verst? Det er flere kvinner som får høyere utdanning, familieliv og de jobber mindre, likevel er de ikke likestilt? 

Anonymkode: 2f9df...818

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Roci skrev:

Hva tror du ville skjedd i et samfunn uten omsorgsarbeidere? Ville kvinner vært mer likestilte lønnsmessig da? Argumentet virker dumt, og det er selvsagt satt kraftig på spissen. Poenget mitt er at vårt moderne samfunn ikke klarer seg uten disse tjenestene, og at man derfor ikke kan bruke som et argument i likestillingsdebatten at kvinner har seg selv å takke for at de er lavtlønte, når de er så "dumme" å velge disse yrkene.

Det er heller ikke poenget. Det er ikke dumt å velge disse yrkene, fordi det er de tryggeste jobbene man kan få. I en tid med kraftige endringer i arbeidslivet, hvor roboter og automatisering tar over mange jobber, er omsorgsyrker de som er minst utsatt. I det moderne Norge har vi en forventning om at vi blir tatt vare, dersom vi blir syke, og det samme når vi blir gamle.

Poenget er at disse jobbene aldri vil bli noen lønnsvinnere. Rett og slett fordi lønn først og fremst måles ut ifra den pengemessige verdien av arbeidet vi gjør. Eldre og syke mennesker som ikke kommer tilbake til arbeidslivet, er mennesker som Norge og samfunnet går i tap på. Vi mener at mennesket har en egenverdi, som gjør at vi bruker ressurser på de, selv om de er syke. Derfor finnes disse stillingene, og det er bred politisk enighet om at vi skal ha det slik. Vi betaler også skatt, med en forventning om at når det er vår tur, så vil samfunnet også ta vare på oss også.

Dog sier det selv at lønninger stort sett vil være høyere i jobber hvor den pengemessige verdien av arbeidet vårt er større. En arbeidsgiver i det private markedet vil alltid vurdere verdien av arbeidet en arbeidstaker gjør, før stillingen blir utlyst. Når man er inne på kjønnsforskjeller, så er det ofte menn som er mest bevisste på dette. Det kan ha med kunnskapen om nettopp dette. Menn er ofte flinkere enn kvinner på å kreve sin rett, og gå for høyere lønn. De er jevnt over mer interesserte i økonomi enn kvinner, og vet sin verdi. De vil bruke dette til sin fordel, og kreve så høy lønn som man tror man er verdt for arbeidsgiver, og bevise sin verdi som arbeidstaker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...