Gå til innhold

4åring som sliter med magen. Hva kan hjelpe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:

gå tilbake til fastlegen og få en skikkelig utredning. Vil sterkt fraråde å eliminere matvarer på egen hånd. Test for cøliaki før dere kutter gluten.

Anonymkode: 33e2c...6cb

Han er allerede testet for det, han har ikke cøliaki. 

Anonymkode: fb644...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts, tro meg dette er ingen enkel eller kjapp prosess. Vi har vært gjennom det. Ting tar litt tid. Men ikke gjør noe på egenhånd da du aldri vil vite noe sikkert. Det vil alltid være soørsmål om du har gjort ting riktig? Om du har tatt riktig vurdering osv osv. 

Muligens vil du få litt kjapp henvisning da det er snakk om barn. Barn prioriteres vettu...

Anonymkode: ca3ef...761

Håper han blir prioritert. 

Men virkelig, å ikke gjøre noe mens man venter høres helt rart ut. Han får jo også vondt. Melk skal jeg hvertfall kutte ut nå, det er ikke akkurat sånn at noe grusomt skjer om man kutter ut melk. I verstefall blir han bedre. 

Anonymkode: fb644...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnet forstoppet? Når tarmen er forstoppet fungerer den ikke optimalt og man kan reagere på matvarer man egentlig ikke er allergisk mot. Melk og gluten er matvarer det er vanlig å reagere på når man er forstoppet. Det kan ta flere uker fra man fjerner matvarer fra kosten til man merker bedring. Anbefaler å be om henvisning til barnelege som tar lappetester (allergiprøver). Det er enklere å få utslag på lappetester ifht vanlige allergiprøver. Ellers kan det være lurt å spise mat som inneholder melkesyrebakterier. Og spise mat som de gode bakteriene liker (grønnsaker og fullkorn) og lite av det de dårlige tarmbakteriene liker (sukker). 

Håper dere finner ut av det😃

Anonymkode: 78823...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Er barnet forstoppet? Når tarmen er forstoppet fungerer den ikke optimalt og man kan reagere på matvarer man egentlig ikke er allergisk mot. Melk og gluten er matvarer det er vanlig å reagere på når man er forstoppet. Det kan ta flere uker fra man fjerner matvarer fra kosten til man merker bedring. Anbefaler å be om henvisning til barnelege som tar lappetester (allergiprøver). Det er enklere å få utslag på lappetester ifht vanlige allergiprøver. Ellers kan det være lurt å spise mat som inneholder melkesyrebakterier. Og spise mat som de gode bakteriene liker (grønnsaker og fullkorn) og lite av det de dårlige tarmbakteriene liker (sukker). 

Håper dere finner ut av det😃

Anonymkode: 78823...254

Han er ikke forstoppet. Heller motsatt. 

Takk for tipsene :)

 

Anonymkode: fb644...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er barnet forstoppet? Når tarmen er forstoppet fungerer den ikke optimalt og man kan reagere på matvarer man egentlig ikke er allergisk mot. Melk og gluten er matvarer det er vanlig å reagere på når man er forstoppet. Det kan ta flere uker fra man fjerner matvarer fra kosten til man merker bedring. Anbefaler å be om henvisning til barnelege som tar lappetester (allergiprøver). Det er enklere å få utslag på lappetester ifht vanlige allergiprøver. Ellers kan det være lurt å spise mat som inneholder melkesyrebakterier. Og spise mat som de gode bakteriene liker (grønnsaker og fullkorn) og lite av det de dårlige tarmbakteriene liker (sukker). 

Håper dere finner ut av det😃

Anonymkode: 78823...254

Støtter denne. Det var jeg som skreiv at vi var hos spesialist. Han tok lappetester på vårt barn.

Anonymkode: ca3ef...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Jeg har ikke kuttet ut matvarer så lenge som jeg burde, hører jeg. 

Hva burde jeg luke ut først, melk eller gluten? Vi har ganske lite melkeprodukter i hus fra før, så å kutte ut det først blir enklest sånn rent praktisk. Vi bruker allerede Havremelk feks i stedet for vanlig melk osv. 

Ts

Anonymkode: fb644...f63

Kontakt legen, ikke gjennomfør elimimerimgsdiett på egenhånd.

Anonymkode: 9d58d...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er allerede testet for det, han har ikke cøliaki. 

Anonymkode: fb644...f63

Testet via blodprøve eller via biopsi fra tarm? Av og til så kan blodprøven ikke påvise cøliaki, men en biopsi kan. Mere omfattende til barn siden barn legges i narkose for skopi av tàrmen. 

Du bør ikke kutte gluten uten å ha vært i dialog med lege. Å leve glutenfritt er ganske omfattende, særlig hos barn som må få spesialkost når de f.eks er i bursdager. Og det er gluten i veldig mange matvarer. 

Melk er lettere å kutte, men du må følge med å lese innholdsfortegnelse på alle produkter du kjøper. 

Anonymkode: 1a315...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Støtter denne. Det var jeg som skreiv at vi var hos spesialist. Han tok lappetester på vårt barn.

Anonymkode: ca3ef...761

Hva er lappetester?

Anonymkode: 3eaf6...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er lappetester?

Anonymkode: 3eaf6...8c2

Google food allergy patch test.. 

Anonymkode: ca3ef...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært gjennom det samme med vår yngste. Siden jeg selv reagerer på ting, så skjønte jeg hvor problematikken lå rimelig kjapt. Men når de er så små, så er det vondt å få utslag på prøver. Vi ble henvist til barnelege, og mens vi venta, så kutta jeg ut absolutt all melk på han. Og da mener jeg ikke å gå over til laktosefritt, men helt melkefritt. Kom inn til barnelegen, som sa det var en grei start, og at vi da skulle holde kontakten videre siden han heller ikke var sikker på om det kunne være cøliaki (arvelig belastet) selv om det ikke ga utslag på prøven. Etter seks uker på melkefri kost, fikk han en halv skive med et tynt lag smøreost, og da var vi i gang igjen. Nå har vi et eldre barn og, og det hender han sniker til seg til han ikke skal, og det merker vi med en gang. Å prøve å kutte ut melk på egenhånd er faktisk ikke farlig, så lenge du venter på time hos en spesialist, og du prøver å eksponere igjen etter en stund. Men for barnets del videre oppover i skole og også i barnehage, så er det veldig greit å ha diagnose på ting hvis det skulle være noe de reagerer på. 

Anonymkode: fa3ff...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...