Gå til innhold

Hvor ille er det for bilen å parkere på gir heller enn brekket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil som skal vrakes om halvannet år. Plutselig fungerer ikke brekka. Står i en bratt bakke hjemme (nesten 20 grader), og nå skjer det på gir. Er dette problematisk for motoren?

Anonymkode: 89e36...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe problem for motoren, men er bakken for bratt kan den hoppe ut av gir og trille avgårde, så du bør ha med deg noe til å legge ved hjulene for å bremse den slik at det ikke skjer. Et par murstein eller noe.

Anonymkode: 3b67e...3e0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan definitivt hoppe ut av gir og trille avgårde, som den over sier, sett noe foran dekkene for å hindre den i å trille

Anonymkode: dba96...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vrake bilen om 1,5 år? Selvfølgelig fikser du håndbrekket. 

 

Anonymkode: fcbd2...358

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bil som skal vrakes om halvannet år. Plutselig fungerer ikke brekka. Står i en bratt bakke hjemme (nesten 20 grader), og nå skjer det på gir. Er dette problematisk for motoren?

Anonymkode: 89e36...861

Du parkerer i en bratt bakke uten håndbrekk og er bekymret for motoren på bilen?! Kanskje du heller burde tenke litt på konsekvensen om bilen din hopper ut av gir og kjører over et barn?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, prt90 skrev:

Du parkerer i en bratt bakke uten håndbrekk og er bekymret for motoren på bilen?! Kanskje du heller burde tenke litt på konsekvensen om bilen din hopper ut av gir og kjører over et barn?

Typisk KG. Alle innlegg har døden av gravide, barn og bestemødre til følge.

Hvordan kan den hoppe ut av gir av presset? Det ligger to steiner ved hjulene som jeg testet etter jobb i dag...bilen triller ikke over de selv om gir og bremse tas vekk.

Anonymkode: 89e36...861

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Typisk KG. Alle innlegg har døden av gravide, barn og bestemødre til følge.

Hvordan kan den hoppe ut av gir av presset? Det ligger to steiner ved hjulene som jeg testet etter jobb i dag...bilen triller ikke over de selv om gir og bremse tas vekk.

Anonymkode: 89e36...861

 

JA! Jeg er så lei. Tragisk. Jeg har i min bekjentskapskrets folk som er i mot el-bil, særlig Tesla, da de ikke lager lyd, og hva om det kommer en unge?! ALL argumentasjon er "tenk om det kommer en unge?!"

Til TS, så besitter jeg ikke fagkunnskap. Kjører automat, og hørte av noen at brekket burde være på i bratte bakker da å kun ha bilen i P legger press på motoren og det kan "smelle" når du setter den i D. Men igjen, dette er KG, der automat er fy-fy

Anonymkode: 83ccf...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber et sted hvor vi daglig har ca. 60 biler ute på veien, og jeg vet om flere tilfeller bare de siste årene hvor biler har trillet fordi sjåføren parkerte i en bakke uten å sette på håndbrekket. 

Heldigvis har det kun medført materielle skader (hittil!), men at bilen kan trille på f. eks. et barn er absolutt en realitet. 

Anonymkode: 260b4...53a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen kan trille selv om den står i gear.

For motoren er det ikke særlig skadelig,  men for bil kan det være skadelig, og for omgivelser direkte farlig.

Endret av Husholdning1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke parkert på brekke på over ett år siden det fryser på vintern. Jeg parkerer i gir, og gjerne med snuta inn mot en vegg e.l. slik at om den skulle begynne å rulle så ruller den inn i noe istedenfor. Er det ikke mulig å stå sånn så parkerer jeg et annet sted

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har en bil som skal vrakes om halvannet år. Plutselig fungerer ikke brekka. Står i en bratt bakke hjemme (nesten 20 grader), og nå skjer det på gir. Er dette problematisk for motoren?

Anonymkode: 89e36...861

Det er som regel ikke noe problem å stramme håndbrekket. Det bør du gjøre, hvor i verden bor du?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stoppekloss

Stoppekloss 90 kr. hos Biltema 

Klikk på rød tekst...

Hvordan sluttet brekket å virke, -gradvis, Eller helt plutselig...

Kan jeg spørre  om type bil, og årsmoddell... OFTE Lett å Stramme brekk :Nikke:

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde manuelt gir så parkerte jeg alltid på gir, brukte kun brekket om jeg sto i en bakke for sikkerhets skyld. Jeg ville ha satt en stein el. foran hjulet. 

Anonymkode: c7c9f...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en fortauskant eller annen kant på siden kan du svinge hjulene helt over inntil den.

Anonymkode: 4773e...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, ikkevoksen said:

Hvis du ikke vil kontakte politiet så får du bare ha det så godt. Du vet jo svaret her.

 

24 minutter siden, Sliten&kjørt51 said:

Stoppekloss

Stoppekloss 90 kr. hos Biltema 

Klikk på rød tekst...

Hvordan sluttet brekket å virke, -gradvis, Eller helt plutselig...

Kan jeg spørre  om type bil, og årsmoddell... OFTE Lett å Stramme brekk :Nikke:

 

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det er en fortauskant eller annen kant på siden kan du svinge hjulene helt over inntil den.

Anonymkode: 4773e...358

 

44 minutter siden, AnonymBruker said:

JA! Jeg er så lei. Tragisk. Jeg har i min bekjentskapskrets folk som er i mot el-bil, særlig Tesla, da de ikke lager lyd, og hva om det kommer en unge?! ALL argumentasjon er "tenk om det kommer en unge?!"

Til TS, så besitter jeg ikke fagkunnskap. Kjører automat, og hørte av noen at brekket burde være på i bratte bakker da å kun ha bilen i P legger press på motoren og det kan "smelle" når du setter den i D. Men igjen, dette er KG, der automat er fy-fy

Anonymkode: 83ccf...d27

Trådstarter bare kødder. Det går ikke an å være så komplett idiot. Ignorer hele dritten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er ikke i forskriftsmessig stand. Og du kjenner til det. 

Konsekvensene kan være alt fra bøter, tap av førerkort, ingen forsikringsutbtaling, til fengsel - om man er maks uheldig i en situasjon. 

Selvfølgelig fikser du handbrekket. 

Anonymkode: ba7f0...385

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brekket sluttet ganske brått å virke. Den har litegrann virkning, så jeg tror ikke vaieren er helt gåen, men kan hende den har strekt seg litt. Den har blitt strammet opp flere ganger de siste årene da denne bilen alltid har hatt trøbbel med parkbremsen. Den er skiftet flere ganger. Italiensk merke.

Anonymkode: 89e36...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Typisk KG. Alle innlegg har døden av gravide, barn og bestemødre til følge.

Hvordan kan den hoppe ut av gir av presset? Det ligger to steiner ved hjulene som jeg testet etter jobb i dag...bilen triller ikke over de selv om gir og bremse tas vekk.

Anonymkode: 89e36...861

Hvorfor spør du da?

Anonymkode: 2350b...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...