Gå til innhold

Daten har ikke helt trua på plantebasert kosthold, sa han...Og jeg er veganer-


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, WonderWomaan skrev:

En helg? Hahahaha!!! Jeg dør! Han der skulle jeg likt å ta en prat med altså. Hihi...hadde blir intressant. 

Jeg prøvde vegansk til 1 middag og ble steindårlig i magen. Jeg tåler nemlig ikke særlig med fiber og tåler ikke i det hele tatt bønner, linser og kikerter. Så siden du synes det er så ufattelig morsomt at han prøvde det en helg, må du ihvertfall ville le og ta deg en prat med meg, så hva vil du si? Og siden du vil ta en prat med folk for å få tarmene deres til å tåle den typen kost så må du for all del også prate med meg for å få tarmen min til å slutte å ha cøliaki i samme slengen. Jeg er spent på hva du har å si :)

Anonymkode: 572ca...c39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde vegansk til 1 middag og ble steindårlig i magen. Jeg tåler nemlig ikke særlig med fiber og tåler ikke i det hele tatt bønner, linser og kikerter. Så siden du synes det er så ufattelig morsomt at han prøvde det en helg, må du ihvertfall ville le og ta deg en prat med meg, så hva vil du si? Og siden du vil ta en prat med folk for å få tarmene deres til å tåle den typen kost så må du for all del også prate med meg for å få tarmen min til å slutte å ha cøliaki i samme slengen. Jeg er spent på hva du har å si :)

Anonymkode: 572ca...c39

Vegansk kosthold må man venne seg til litt og litt. Full endring i diett er jo sjokk for kroppen. Og veganere spiser ikke bare linser og bønner altså hele tiden. Du spiser vel ikke grov brød eller noe slikt i det hele tatt da? Siden du ikke tåler fiber...

Hvem vet hva middagen din bestod av. Var det laget av bunnen av? Eller var det vegansk mat tilsatt mye tilsetningsstoffer som generelt er dårlig for kroppen. Er mye som kan spille inn hvorfor du reagerte...

Det jeg synes er tåpelig og morsomt er at en helg er for lite...seriøst liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg prøvde vegansk til 1 middag og ble steindårlig i magen. Jeg tåler nemlig ikke særlig med fiber og tåler ikke i det hele tatt bønner, linser og kikerter. Så siden du synes det er så ufattelig morsomt at han prøvde det en helg, må du ihvertfall ville le og ta deg en prat med meg, så hva vil du si? Og siden du vil ta en prat med folk for å få tarmene deres til å tåle den typen kost så må du for all del også prate med meg for å få tarmen min til å slutte å ha cøliaki i samme slengen. Jeg er spent på hva du har å si :)

Anonymkode: 572ca...c39

Jeg spiser vegansk, og det kan gå lang tid mellom hver gang jeg spiser belgfrukter, og jeg spiser ikke korn.

Anonymkode: 25d5e...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du respekterer altså ikke han siden du ikke lar han spise kjøtt i sitt eget hjem.

Anonymkode: a7989...506

Joda, han synes den maten jeg lager er mye bedre enn det han eventuelt måtte lage selv. Valget er ganske enkelt, sier han, maten er dritgod og han føler det gjør bra for kroppen hans. Så her er det gjensidig respekt. 

Anonymkode: 419b8...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres utrolig selvsentrert og egoistisk ut. Så lenge han respekterer ditt valg, er du fornøyd. Men så lenge du ikke respekterer hans valg, hva da? Får ikke han lov til å steke seg en biff hjemme om han vil?

Anonymkode: 84519...6b1

Han vil ikke spise biff hjemme, så det er ikke noe tema. Han spiser mye heller den maten jeg lager, enn å spise kjøtt hjemme. Han har kjøttpålegg på matpakka si, ellers foretrekker han helt klart vegansk i heimen. 

Fatter ikke hvordan du kan trekke en sånn idiotisk slutning ut av det lille innlegget mitt? 

Anonymkode: 419b8...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor har vi tarmer som plantespisere da? 

Anonymkode: 19069...1cf

Har du noe kilder på dette?

Anonymkode: 237cb...69a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, WonderWomaan skrev:

Vegansk kosthold må man venne seg til litt og litt. Full endring i diett er jo sjokk for kroppen. Og veganere spiser ikke bare linser og bønner altså hele tiden. Du spiser vel ikke grov brød eller noe slikt i det hele tatt da? Siden du ikke tåler fiber...

Hvem vet hva middagen din bestod av. Var det laget av bunnen av? Eller var det vegansk mat tilsatt mye tilsetningsstoffer som generelt er dårlig for kroppen. Er mye som kan spille inn hvorfor du reagerte...

Det jeg synes er tåpelig og morsomt er at en helg er for lite...seriøst liksom. 

Du har tydeligvis særdeles lite kunnskap om tarmsykdommer når du tror tarmene bare kan venne seg til å spise alt mulig. Jeg har vært syk i 15 år og det som holder meg frisk er et lavt fiberinnhold og glutenfritt kosthold. Om jeg spiser en salat til lunsj blir jeg kjempedårlig for eksempel. Da får jeg diare og enorme mengder tarmgass. Jeg har lært meg så mye om min egen helse at jeg vet ca hvilken mengde fiber jeg tåler daglig. Jeg kan godt spise grovbrød til frokost og lunsj (som jeg har baket selv for å ha riktig mengde med fint og grovt mel for at magen skal tåle det), men kan f.eks ikke samme dag spise havregrynsgrøt eller noe særlig med grønnsaker. Verstingene er og vil alltid være bønner, linser og kikerter som magen absolutt ikke tåler. Spiller ingen rolle om det er hjemmelaget eller kjøpt. 

Jeg skjønner du er hellig overbevist om at veganisme er den rette vei, og det er det sikkert for deg, men det er det ikke for andre. Du kan ikke si at magene til folk venner seg til det, for sånn funker det ikke for folk som må gå på dietter pga allergi.

Jeg har heller ingen kvaler med å spise animalske produkter og er selv overbevist om at det er det mest naturlige for mennesket da man kun får b12 som mennesket kan ta opp i tarmen sin via animalske produkter. 

Det blir for dumt å le og tenke du skal prate noen til å tåle vegansk mat eller på noe vis forkynne at dette er riktig. Det er jo på det viset like ille som Jehovas Vitne om man skal drive å snakke folk til å bli veganske. Jeg har hørt det samme fra veganere før, at jeg som ikke tåler den typen mat også bør bli veganer, selv om jeg da hadde dødd av underernæring fordi jeg nesten ikke kunne spist noe som helst av det som gir meg den næringen jeg trenger i dag. Er det noe som er morsomt så er det å være så forskrudd at man tror jeg av en eller annen grunn ville blitt med på det. 

Jeg synes faktisk det er godt gjort at noen i det hele tatt gidder å spise vegansk en helg da jeg ikke hadde giddet det selv om jeg hadde tålt det. 

Anonymkode: 572ca...c39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser vegansk, og det kan gå lang tid mellom hver gang jeg spiser belgfrukter, og jeg spiser ikke korn.

Anonymkode: 25d5e...2d4

Ok, da får du kose deg med det så skal jeg kose meg med mat jeg tåler og liker :) Er ikke det en grei deal? Mine tarmer er ikke laget for et vegansk kosthold. Sånn er det bare. Jeg har ingen grunn til å være veganer og ofrer derfor ikke liv og helse for en ideologi jeg ikke tror på. Jeg har så mye restriksjoner i kosten fra før at jeg har ingen grunn til å føre på flere enn nødvendig. I de verste periodene der jeg kun kan spise potet og kjøtt og egg så hadde jeg ikke greid meg særlig bra om jeg ikke hadde spist animalske produkter på grunn av en ideologi. 

Anonymkode: 572ca...c39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, theTitanic skrev:

Skjønner ikke hvorfor han må spise vegansk hjemme for å respektere deg. Hva gir deg rett til å bestemme over han? 

Her spiser vi forskjellig mat. Det er da ikke noe problem. Hvis jeg slanker meg skal jeg nekte mannen sukker og sjokolade?? Hvis jeg ikke drikker, skal jeg nekte han å drikke? Hvis jeg ikke liker konserter skal jeg nekte han å gå på en? Hvis jeg ikke liker våpen skal jeg nekte han å gå på jakt? 

En kjæreste/ektemann er et selvstendig individ med egne interesser, synspunkter og smaksløker. 

Svarer det samme som jeg har gjort to ganger tidligere. Mannen min spiser helst den maten jeg lager til ham, han FORETREKKER vegansk mat i heimen. Han har kjøttpålegg på matpakka, ellers velger han vegansk.

Og når han slanker seg, så sitter ikke jeg og slafser i meg sjokolade ;)  Slapp av, han er et selvstendig individ. Skjønner ikke hva alle tar sånn på vei for. 

Anonymkode: 419b8...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarer det samme som jeg har gjort to ganger tidligere. Mannen min spiser helst den maten jeg lager til ham, han FORETREKKER vegansk mat i heimen. Han har kjøttpålegg på matpakka, ellers velger han vegansk.

Og når han slanker seg, så sitter ikke jeg og slafser i meg sjokolade ;)  Slapp av, han er et selvstendig individ. Skjønner ikke hva alle tar sånn på vei for. 

Anonymkode: 419b8...134

Alle tok på vei fordi det virket som om han hadde null bestemmelsesrett over eget kosthold. Om det er noe han selv vil av egen vilje eller om han mangler ryggrad til egne meninger eller du driver maktmisbruk vet jo ikke vi. Det er din egen ordlegging som førte til reaksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke alt man trenger når man er veganer, de fleste er ikke veganere livet ut fordi dem får mangel sykdommer eller andre sykdommer pga kostholdet. Tenk deg for veldig lenge siden, det er ikke mulig å plante planter å spise det året rundt.....  Jeg er også i mot hvordan dyrene blir behandlet i masse produksjon men man kan jo velge hvor man kjøper sine animalske produkter 

Anonymkode: 7489f...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis særdeles lite kunnskap om tarmsykdommer når du tror tarmene bare kan venne seg til å spise alt mulig. Jeg har vært syk i 15 år og det som holder meg frisk er et lavt fiberinnhold og glutenfritt kosthold. Om jeg spiser en salat til lunsj blir jeg kjempedårlig for eksempel. Da får jeg diare og enorme mengder tarmgass. Jeg har lært meg så mye om min egen helse at jeg vet ca hvilken mengde fiber jeg tåler daglig. Jeg kan godt spise grovbrød til frokost og lunsj (som jeg har baket selv for å ha riktig mengde med fint og grovt mel for at magen skal tåle det), men kan f.eks ikke samme dag spise havregrynsgrøt eller noe særlig med grønnsaker. Verstingene er og vil alltid være bønner, linser og kikerter som magen absolutt ikke tåler. Spiller ingen rolle om det er hjemmelaget eller kjøpt. 

Jeg skjønner du er hellig overbevist om at veganisme er den rette vei, og det er det sikkert for deg, men det er det ikke for andre. Du kan ikke si at magene til folk venner seg til det, for sånn funker det ikke for folk som må gå på dietter pga allergi.

Jeg har heller ingen kvaler med å spise animalske produkter og er selv overbevist om at det er det mest naturlige for mennesket da man kun får b12 som mennesket kan ta opp i tarmen sin via animalske produkter. 

Det blir for dumt å le og tenke du skal prate noen til å tåle vegansk mat eller på noe vis forkynne at dette er riktig. Det er jo på det viset like ille som Jehovas Vitne om man skal drive å snakke folk til å bli veganske. Jeg har hørt det samme fra veganere før, at jeg som ikke tåler den typen mat også bør bli veganer, selv om jeg da hadde dødd av underernæring fordi jeg nesten ikke kunne spist noe som helst av det som gir meg den næringen jeg trenger i dag. Er det noe som er morsomt så er det å være så forskrudd at man tror jeg av en eller annen grunn ville blitt med på det. 

Jeg synes faktisk det er godt gjort at noen i det hele tatt gidder å spise vegansk en helg da jeg ikke hadde giddet det selv om jeg hadde tålt det. 

Anonymkode: 572ca...c39

Vil bare nevne at jeg har vært syk i over 10år. Har IBS, fibromyalgi og annen  kronisk sykdom. Endring til et vegetarianer kosthold og perioder vegansk har reddet meg. Jeg har nå lite problemer med magen og tarmene etter mye prøving og feiling. Så må skuffe deg der. Har faktisk jævlig mye peiling. 

 

Er individuelt hva slags kosthold som passer folk. Men for noen er redningen plantebasert. Er heller kjemikalier og tilsetninger i mat folk burde bekymre seg og ikke om folk spiser kjøtt eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke pine mannen med kostholdet ditt, slipp han fri.

Anonymkode: 02205...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke alt man trenger når man er veganer, de fleste er ikke veganere livet ut fordi dem får mangel sykdommer eller andre sykdommer pga kostholdet. Tenk deg for veldig lenge siden, det er ikke mulig å plante planter å spise det året rundt.....  Jeg er også i mot hvordan dyrene blir behandlet i masse produksjon men man kan jo velge hvor man kjøper sine animalske produkter 

Anonymkode: 7489f...5d7

Mange ikke- veganere mangler jo mye av vitaminer og mineraler jo. Mange tar tilskudd av både B vitaminer, D vitaminer, jern og annet selv om de spiser kjøtt. Med tiden utvikler disse folkene også mangel sykdommer. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette minner meg om mannen som ikke fikk kjøttkaker annet enn på bursdagen sin, stakkars.

Anonymkode: b33b0...97d

Da får han lære seg å lage middag selv da, stakkaren. Idioti å kalle menn stakkarslig. 

Anonymkode: 19069...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, theTitanic skrev:

Alle tok på vei fordi det virket som om han hadde null bestemmelsesrett over eget kosthold. Om det er noe han selv vil av egen vilje eller om han mangler ryggrad til egne meninger eller du driver maktmisbruk vet jo ikke vi. Det er din egen ordlegging som førte til reaksjoner. 

Hvordan dere får til dette ut av denne setningen jeg skrev, er for meg helt uforståelig:

"Selv spiser mannen min kun vegansk mat hjemme hos oss, uten hender det at han bestiller noe kjøtt, men så lenge han respekterer mitt valg er jeg fornøyd."

Så fordi jeg skrev dette, har dere funnet ut at jeg er sammen med en uselvstendig mann, uten meninger, ryggrad eller vilje. 

Jaggu godt gjort!

 

Anonymkode: 419b8...134

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan dere får til dette ut av denne setningen jeg skrev, er for meg helt uforståelig:

"Selv spiser mannen min kun vegansk mat hjemme hos oss, ute hender det at han bestiller noe kjøtt, men så lenge han respekterer mitt valg er jeg fornøyd."

Så fordi jeg skrev dette, har dere funnet ut at jeg er sammen med en uselvstendig mann, uten meninger, ryggrad eller vilje. 

Jaggu godt gjort!

 

Anonymkode: 419b8...134

 

Anonymkode: 419b8...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det har kommet med en n for mye i mitt første innlegg. Skal være:

"Selv spiser mannen min kun vegansk mat hjemme hos oss, UTE hender det at han bestiller noe kjøtt, men så lenge han respekterer mitt valg er jeg fornøyd. 

Ble litt krøll med innleggene her nå, sorry for det :) Vanskelig å slette som anonym også. 

Anonymkode: 419b8...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er heller at han hadde drukket to kasser vegansk øl. Det hørtes nokså mye ut.

Ellers høres det ut som daten din har bra holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, WonderWomaan skrev:

Vil bare nevne at jeg har vært syk i over 10år. Har IBS, fibromyalgi og annen  kronisk sykdom. Endring til et vegetarianer kosthold og perioder vegansk har reddet meg. Jeg har nå lite problemer med magen og tarmene etter mye prøving og feiling. Så må skuffe deg der. Har faktisk jævlig mye peiling. 

 

Er individuelt hva slags kosthold som passer folk. Men for noen er redningen plantebasert. Er heller kjemikalier og tilsetninger i mat folk burde bekymre seg og ikke om folk spiser kjøtt eller ei.

Man kan ikke si man har peiling bare fordi man har en sykdom selv, og du viser selv at du ikke har det når du tror man bare kan venne seg til å spise mat som man ikke tåler. Det er rett og slett ikke riktig, og det å le og si at du skal snakke med noen fordi de sier de ble dårlig av en type mat viser bare veldig lite forståelse, som om at du kan snakke folk til å tåle noe de tydeligvis ikke tåler. 

Super for deg at du er bra, og du bør lytte til det du selv skriver i større grad, nemlig at det er individuelt hva slags kosthold som passer folk. Det betyr å også å ha forståelse for at folk velger ulikt og gi rom for det. 

Anonymkode: 572ca...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...