Gå til innhold

Folk som ikke vet forskjell på hvem og hvilke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Feks hvem vogn liker du best? Hvem mat er best av pizza og taco?

Er dette Pga dysleksi? Synes det er ufattelig mange som ikke kan forskjellen på dette, og det er litt irriterende å lese. Sier de også feil?  

Anonymkode: 09f5a...e90

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt at folk sier det er dialekt. Men det er veldig irriterende ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i mitt stille sinn at de som hevder det er grunnet sin dialekt rett og slett er late, eventuelt at de ikke fulgte med i timen. "Hva penn liker du best å skrive med", "hvem land liker du å reise til". 

Det irriterer meg også. Det irriterer meg nesten like mye som de som faktisk skriver dialekt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feks hvem vogn liker du best? Hvem mat er best av pizza og taco?

Er dette Pga dysleksi? Synes det er ufattelig mange som ikke kan forskjellen på dette, og det er litt irriterende å lese. Sier de også feil?  

Anonymkode: 09f5a...e90

Hvem mennesker foretrekker vel ikke pizza fremfor taco?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier de også feil?

Det er jo nettopp fra dialektene dette problemet skriver seg. Hvilken/hvilket/hvilke er importert fra Danmark og hører ikke hjemme i de fleste norske dialektene. I stedet brukes andre måter å uttrykke det samme på: hva slags, hva for (en), noe som, foruten dialektord som h)åkken. Hvem brukt om ting tror jeg opprinnelig kommer fra barnespråket, men er vanskelig å argumentere mot. Ordet fungerer jo utmerket, og min spådom er at det vil etablere seg i bokmålet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Østlandsfenomen. De samme sier gjerne henne i stedet for hun.

"Henne hadde så fin (s)kjole"

Ufattelig irriterende!

Anonymkode: db7ea...8fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok dumskap. Det har vokst frem de siste årene så er nok generasjonen som vokser opp nå som ikke kan det. Dessverre. "Hvem farge skal jeg velge?" Det værste er jo at de mener det seriøst🙈 Så å dra inn dysleksi tror jeg er en fornærmelse for de som har det klarer helt klart å skille de. 

Anonymkode: 5c684...161

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det her på forumet er en del som gjør det med vilje, fordi mange finner det irriterende. Sånn opprinnelig er det et dialektfenomen, og jeg har ikke inntrykk av at folk flest som bruker det muntlig også skriver slik.

16 hours ago, AnonymBruker said:

Østlandsfenomen. De samme sier gjerne henne i stedet for hun.

"Henne hadde så fin (s)kjole"

Ufattelig irriterende!

Anonymkode: db7ea...8fd

Definitivt ikke. Jeg kommer fra en plass der "hvem" brukes i steden for "hvilken", "henne" som subjekt derimot har jeg kun lest her på forumet.

Anonymkode: 623c6...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...