Gå til innhold

Fyller man motorolje selv eller gjøres det på service eller EU-kontroll?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Horten Market skrev:

Mange moderne biler har ikke lenger peilepinne. Sensorer gir beskjed om lavt oljenivå. Indikator for oljebytte har vel selv 10 år gamle biler?

Oljebytte (og oljefilter) gjøres vanligvis etter 15-30 000 km, eller minst annet hvert år. Dette er modellavhengig, så se instruksjonsheftet.

En som må spørre om dette, bør ikke bytte olje selv. Det er enkelt, men noe griseri du gjerne setter bort til en ordentlig mann.

Uff da var det dumt jeg lot en kvinne fikse bilen min på verkstedet sist 

Anonymkode: fd443...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uff da var det dumt jeg lot en kvinne fikse bilen min på verkstedet sist 

Anonymkode: fd443...961

Det går nok bra. Hun har helt sikkert lært det av en ordentlig mann. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Horten Market skrev:

Det går nok bra. Hun har helt sikkert lært det av en ordentlig mann. ;)

Alle vet jo at tilogmed menn uten noen relevant kunnskap er mer kvalifisert enn en kvinnelig bilmekaniker...? Eller hva du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er flere nyere biler som har indikator for lavt oljenivå,  ikke bare oljetrykk. Og en motor havarerer ikke med en gang oljetrykket blir lavt. Det er fremdeles en oljefilm på alle deler i en god stund etter det slutter å bli pumpet rundt.

Og nei man peiler ikke olje en gang i uka. I så fall har du en bil med noe allvorlig feil som blåst toppakning, el. Og nei å fylle litt for mye er ikke skadelig. Produsenten har selvsagt lagt inn en god sikkerhetsmargin i forhold til hva som står på peilepinnen. Akkurat som at det ikke er noe veldig farlig å pumpe litt for mye eller litt for lite trykk i dekkene i forhold til hva som står i manualen.

Å bytte olje er ikke vanlig å gjøre selv. Kun etterfylling hvis det er minket under min nivå.

Anonymkode: 2005d...7aa

Nå skrev jeg ikke at det var vanlig, men det er absolutt ikke en veldig vanskelig sak å få til. Absolutt ikke umulig å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stenalina skrev:

Alle vet jo at tilogmed menn uten noen relevant kunnskap er mer kvalifisert enn en kvinnelig bilmekaniker...? Eller hva du mener?

Det kjenner jeg ikke til. Men du virker å ha erfaring med dette, så jeg stoler på deg. ;)

1 minutt siden, stenalina skrev:

Nå skrev jeg ikke at det var vanlig, men det er absolutt ikke en veldig vanskelig sak å få til. Absolutt ikke umulig å gjøre selv. 

Man må under bilen. Allerede det stopper de fleste kvinner. De fleste menn også. Lokalisere tappeskruen. Hvilken vei var det nå den skulle skrus? Sitter så inni jæ*** fast, oops, der røyk den. Feil vei, ja.

Noen gjør det lettvint med pumpe. De fleste biler har vel enda peilehull, da er det bare å stikke slangen nedi der og pumpe ut. Får ikke ut alt, men nok. Uansett unngår du ikke litt gris med denne metoden, heller. Og filteret. Kan kreve spesialverktøy å få det av.

Men jeg er enig i at det er lett når man har gjort det en gang, og har skaffet det lille utstyret som skal til. Samme gjelder bytte av bremseklosser og skiver. Alle kan klare det. For ikke å snakke om hjulbytte. Foruten at kanskje to kvinner må løfte sammen for å få et hjul av SUV-en, så er det grei skuring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Horten Market skrev:

Det kjenner jeg ikke til. Men du virker å ha erfaring med dette, så jeg stoler på deg. ;)

Man må under bilen. Allerede det stopper de fleste kvinner. De fleste menn også. Lokalisere tappeskruen. Hvilken vei var det nå den skulle skrus? Sitter så inni jæ*** fast, oops, der røyk den. Feil vei, ja.

Noen gjør det lettvint med pumpe. De fleste biler har vel enda peilehull, da er det bare å stikke slangen nedi der og pumpe ut. Får ikke ut alt, men nok. Uansett unngår du ikke litt gris med denne metoden, heller. Og filteret. Kan kreve spesialverktøy å få det av.

Men jeg er enig i at det er lett når man har gjort det en gang, og har skaffet det lille utstyret som skal til. Samme gjelder bytte av bremseklosser og skiver. Alle kan klare det. For ikke å snakke om hjulbytte. Foruten at kanskje to kvinner må løfte sammen for å få et hjul av SUV-en, så er det grei skuring.

Det å tillegge damer egenskaper som er så utrolig forskjellige fra person til person helt uten at det har noen ting å si for "debatten" synes jeg er litt sært. Kanskje ikke helt nødvendig den setninga om de to damene som måtte løfte hjul sammen. Så fint at du vet hvordan man bytter olje, alltid like hyggelig å spare penger på verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av alle moderne ting man kan putte på en bil er det ingen som enda har klart å lage et varsellys som sier at nå må det fylles på olje.

Nei, da er det langt viktigere å bruke penger på å utvikle head-up display og massasjestoler.

Anonymkode: 6adf1...4bd

Jeg har en 2013 modell audi, og jeg kan ikke peile olje på den, men der er digital måling. Kommer opp når det nærmer seg minimum, og sier at jeg må fylle på max 1 liter. Ganske greit. 

Anonymkode: 89133...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Horten Market skrev:

Lokalisere tappeskruen. Hvilken vei var det nå den skulle skrus? Sitter så inni jæ*** fast, oops, der røyk den. Feil vei, ja.

Eller oops feil tappeskrue gitt, der tømte jeg automatkassa for olje...

Anonymkode: 2005d...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2019 den 1.20, solmåneogstjerner skrev:

Det er selvsagt fullstendig overkill. Det skjønner vel du også. Mer enn nok å gjøre det ca tre ganger i året.

Nå skal oljen byttes en gang i året da så... (Eller hver xx 000 km, hva enn som kommer først) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...