Gå til innhold

Hvilken død er verst for en sau: slaktehuset eller bli tatt av ulv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Missyme2 skrev:

Er du seriøs nå eller? I underkant av 20.000 blir tatt av rovdyr hvert år, mens 100.000 dør av andre årsaker. Det er ikke akkurat ekstremt få. Utrolig trist at bønder og jegere kun velger å fokusere på de som blir tatt av rovdyr. Stakkars sau sier jeg bare.

Er det bare de sauene ulven fysisk dreper som den har skylden for? Når de blir jaget av djevelen så løper de skrekkslagne og skader seg noe de ikke vanligvis gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Er det bare de sauene ulven fysisk dreper som den har skylden for? Når de blir jaget av djevelen så løper de skrekkslagne og skader seg noe de ikke vanligvis gjør....

Ikke overrasket over at en jeger ikke tror på fakta, og lager sine egne historier om hva som skjer med sauen. Alt for å legge ulven for hat? Tror det er greit at du leser deg opp på årsaker til tap av sau på beite 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Missyme2 skrev:

Ikke overrasket over at en jeger ikke tror på fakta, og lager sine egne historier om hva som skjer med sauen. Alt for å legge ulven for hat? Tror det er greit at du leser deg opp på årsaker til tap av sau på beite 😊

Jeger er jeg, men det er ikke grunn for at jeg hater ulven, eller hater ulven gjør jeg ikke direkte heller, men hater ulv i Skandinavia. Canada og Russland skal og bør ha ulv, men her i norge og Sverige er det landbruk som skal ha førsteprioritet, ikke den hersens ulven. 

Trenger ikke å lese meg opp, jeg ser hva ulven gjør med egne øyne. Vil du bli med på ulvesafari til sommeren? kan med 99% sikkerhet garantere deg å de ulv og ferske bytter av både elg og sau... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Jeger er jeg, men det er ikke grunn for at jeg hater ulven, eller hater ulven gjør jeg ikke direkte heller, men hater ulv i Skandinavia. Canada og Russland skal og bør ha ulv, men her i norge og Sverige er det landbruk som skal ha førsteprioritet, ikke den hersens ulven. 

Trenger ikke å lese meg opp, jeg ser hva ulven gjør med egne øyne. Vil du bli med på ulvesafari til sommeren? kan med 99% sikkerhet garantere deg å de ulv og ferske bytter av både elg og sau... 

Hvorfor hater du ulven? Hva med bjørn? Jerv? Eller ørn? Og hvorfor skal ikke vi i Skandinavia ha ulv? 

Er det galt at ulven tar elg også? Regner med du som jeger vet hvordan naturen fungerer 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Missyme2 skrev:

Hvorfor hater du ulven? Hva med bjørn? Jerv? Eller ørn? Og hvorfor skal ikke vi i Skandinavia ha ulv? 

Er det galt at ulven tar elg også? Regner med du som jeger vet hvordan naturen fungerer 🤔

Har ikke det kommet tydelig nok frem? Ulven er en jævla lystmorder som dreper og piner alt den ser og kommer over, en jævla sadist uten sidestykke. 

Bjørn osv har jeg vel også forklart meg rimelig greit om hva jeg synes om? Men om ikke så har jeg ikke noe imot bjørn, har møtt og sett Bjørn en gang, det var en stor og fin naturopplevelse. Bjørnen dreper kun det den spiser normalt sett noe ikke ulven gjør, bjørnen spiser også alt mulig annet i tillegg så den må ikke ha kjøtt hvert måltid. Ulv derimot ser jeg både støtt og stadig, også 2 meter fra husveggen har jeg sett ulveflokk flere ganger. 

Helt greit at den tar noen elg, men ikke dreper alle den kommer over 

Endret av BMW 5-serie 535D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, Missyme2 skrev:

Er du seriøs nå eller? I underkant av 20.000 blir tatt av rovdyr hvert år, mens 100.000 dør av andre årsaker. Det er ikke akkurat ekstremt få. Utrolig trist at bønder og jegere kun velger å fokusere på de som blir tatt av rovdyr. Stakkars sau sier jeg bare.

Siden det er et par millioner sau og lam i Norge, så er ikke et tap på 2-3% av ei besetning så ille. Det dør alltid noen dyr. Slik er naturens gang. Problemet for en bonde som har hatt ulveangrep på flokken sin er at 20-80 % av flokken hans blir drept eller avlivet pga skader. Ikke bare de 2-3% som er vanlig.   Dette blir et psykisk og økonomisk problem for bonden.  Og her har mange av sauene hans blitt torturert bare for gøy uten noe formål.  Erstatningen en bonde får er bare et symbolsk sum iforhold til en sau er verdt.   

Anonymkode: a85f7...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Har ikke det kommet tydelig nok frem? Ulven er en jævla lystmorder som dreper og piner alt den ser og kommer over, en jævla sadist uten sidestykke. 

Bjørn osv har jeg vel også forklart meg rimelig greit om hva jeg synes om? Men om ikke så har jeg ikke noe imot bjørn, har møtt og sett Bjørn en gang, det var en stor og fin naturopplevelse. Bjørnen dreper kun det den spiser normalt sett noe ikke ulven gjør, bjørnen spiser også alt mulig annet i tillegg så den må ikke ha kjøtt hvert måltid. Ulv derimot ser jeg både støtt og stadig, også 2 meter fra husveggen har jeg sett ulveflokk flere ganger. 

Helt greit at den tar noen elg, men ikke dreper alle den kommer over 

Jerven dreper flere sau enn hva ulven gjør, og den nevner du ikke engang 🤔 hører at alle sammen sier ar ulven lusker rundt hushjørnet, men etter man har satt på sporing på ulvene har det vist seg at dette ikke stemmer. Også merkelig at svært få klarer å ta et bilde av ulven som sitter på trappa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden det er et par millioner sau og lam i Norge, så er ikke et tap på 2-3% av ei besetning så ille. Det dør alltid noen dyr. Slik er naturens gang. Problemet for en bonde som har hatt ulveangrep på flokken sin er at 20-80 % av flokken hans blir drept eller avlivet pga skader. Ikke bare de 2-3% som er vanlig.   Dette blir et psykisk og økonomisk problem for bonden.  Og her har mange av sauene hans blitt torturert bare for gøy uten noe formål.  Erstatningen en bonde får er bare et symbolsk sum iforhold til en sau er verdt.   

Anonymkode: a85f7...7ba

«Torturert bare for gøy». Altså, ulven er et rovdyr. Ikke tillegg den menneskelige egenskaper. Skjønner det er problematisk for bonden når en mister store deler av flokken sin, men det er ikke engang ulven som for det største rovdyrtapet. Likevel er det den som blir lagt for hat.

Sauenæringa i Norge må det gjøres noe med, uansett. 100.000 sau som dør på beite hvert år, er kun dyreplageri og ingenting annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 3.27, SoWhat? skrev:

Ja, de dreper dem før de spiser ja. Det stemmer. 

Nei. Ulven skadebiter, den dreper ikkje nødvendigvis; men sauane må ofte avlives av mennesker etterpå pga skadene. Ulven et ikkje alle sauane den skadebiter, men kjem gjerne igjen neste dag for å skadebite meir. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Missyme2 skrev:

Jerven dreper flere sau enn hva ulven gjør, og den nevner du ikke engang 🤔 hører at alle sammen sier ar ulven lusker rundt hushjørnet, men etter man har satt på sporing på ulvene har det vist seg at dette ikke stemmer. Også merkelig at svært få klarer å ta et bilde av ulven som sitter på trappa. 

Det at jerven tar mer sau er helt feil, den statistikken er på tryne, men alle dyr som dreper sau bør skytes uansett hvilket dyr det er. 

Tror du virkelig at alle ulv har sporing på seg?? For det første så er det maaange flere ulv i Norge enn det statistikken sier og for det andre er det sno som styrer og jukser mer det der, de er store ulvevenner... 

Jeg har flere bilder av ulv på eiendommen både på viltkamera og de jeg har tatt selv med telefon, men de er verdiløse uansett.. 

Hvis du ikke har fått med deg alt i avisene det siste året med videoer og bilder i norge og Sverige har du nok fulgt litt dårlig med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sokkar skrev:

Nei. Ulven skadebiter, den dreper ikkje nødvendigvis; men sauane må ofte avlives av mennesker etterpå pga skadene. Ulven et ikkje alle sauane den skadebiter, men kjem gjerne igjen neste dag for å skadebite meir. 

Det er helt riktig. Og de sauene bøndene må avlive blir ikke registrert som ulvedrap i statistikkene, men heller "naturlige skader". Så statistikken er det ikke nødvendig å bruke noen tid på å se på, den er totalt feil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Det at jerven tar mer sau er helt feil, den statistikken er på tryne, men alle dyr som dreper sau bør skytes uansett hvilket dyr det er. 

Tror du virkelig at alle ulv har sporing på seg?? For det første så er det maaange flere ulv i Norge enn det statistikken sier og for det andre er det sno som styrer og jukser mer det der, de er store ulvevenner... 

Jeg har flere bilder av ulv på eiendommen både på viltkamera og de jeg har tatt selv med telefon, men de er verdiløse uansett.. 

Hvis du ikke har fått med deg alt i avisene det siste året med videoer og bilder i norge og Sverige har du nok fulgt litt dårlig med. 

Alle dyr som dreper sau bør skytes faktisk. Tror du virkelig at ulven eller andre rovdyr tenker at det er noens eiendom? Nei, sauen er kun et utrolig enkelt bytte. Hvis man forventer 0 tap til rovdyr, får man jaggu meg la vær å slippe ut sauen i skauen uten tilsyn. Naturens gang stopper ikke opp fordi bonden tror han har bestemmelsesrett over hva som lever og dør. 

Igjen, ikke overraskende at du ikke tror på fakta. Ingen ulvemotstandere vil lese fakta, fordi når det ikke står det de vil, stemmer det jo selvfølgelig ikke... 🙄

jada, SNO og rovdyrdata osv osv er jo alle ulvevenner med fakta som man ikke kan tro på...🤔 de eneste som har noe «å vinne» med å spre løgn i denne saken, er bonden som skaper utrolig mye hat mot ulven for å få de skutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Missyme2 skrev:

Alle dyr som dreper sau bør skytes faktisk. Tror du virkelig at ulven eller andre rovdyr tenker at det er noens eiendom? Nei, sauen er kun et utrolig enkelt bytte. Hvis man forventer 0 tap til rovdyr, får man jaggu meg la vær å slippe ut sauen i skauen uten tilsyn. Naturens gang stopper ikke opp fordi bonden tror han har bestemmelsesrett over hva som lever og dør. 

Igjen, ikke overraskende at du ikke tror på fakta. Ingen ulvemotstandere vil lese fakta, fordi når det ikke står det de vil, stemmer det jo selvfølgelig ikke... 🙄

jada, SNO og rovdyrdata osv osv er jo alle ulvevenner med fakta som man ikke kan tro på...🤔 de eneste som har noe «å vinne» med å spre løgn i denne saken, er bonden som skaper utrolig mye hat mot ulven for å få de skutt. 

Ja, det blir de som regel også. 

Du må nesten forklare meg hvor sauen går i skogen her i østre Hedmark, vet ikke om en eneste sauebonde som har de i skogen.... forskjell på øst og vest, det er sikkert sau i skauen i Bergen men det er det så absolutt ikke i Hedmark.. 

Du kan få tid til å finne ut hvor i hedmark sauen går fritt i skauen, jeg er snart ferdig på jobb og skal hjem i loppekassa. God natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.3.2019 den 3.20, SoWhat? skrev:

Har sett dyr som får panikk når de skal inn i bilen som kjører de til slakteriet. Lagt ut både videoer og bilder på en side som drives av bønder på fb. Og transporten er å stue dem sammen i frakt, så ikke pynt på det. 

Blir dårlig kjøtt av stressede dyr. De blir nok stresset pga av kjøringen, ikke at de skal bli slaktet. De blir satt på bås hos slakter for å roe seg ned  etter transport. Dyr i Norge blir humant slaktet ellers ville vi ha fått surt og dårlige kjøttprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/1/2019 at 6:09 PM, Gagaen said:

Å bli drept av ulv såklart! Hvis du veit bittelitt om korleis dyr blir tatt hånd om på veg og på slakteri så trengte du ikkje spørre. Ein ulv(ell eit anna rovdyr skremmer og gjer dyret redd før den dreper. På slakteri blir alt humant. 

Dyretransport i Norge er ikke så veldig fantastisk, dyra blir skremt her også, og i utlandet er det enda verre. 
https://www.dyrevern.no/landbruk/dyretransport_slakt/fakta_dyretransport_og_slakting 

https://www.mtlogistikk.no/artikler/ansvarslost-a-ga-fra-dyr-pa-transport/407788

Men å bli drept av ulv kan nok være enda verre for slike tamdyr, da de hverken har vett til eller kan løpe fra ulven, så da blir de jo stående og blir gjerne bare skamfert istedenfor drept. Ville dyr som kan komme seg unna får nok en raskere død.

Anonymkode: d6b18...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, BMW 5-serie 535D said:

Ja, det blir de som regel også. 

Du må nesten forklare meg hvor sauen går i skogen her i østre Hedmark, vet ikke om en eneste sauebonde som har de i skogen.... forskjell på øst og vest, det er sikkert sau i skauen i Bergen men det er det så absolutt ikke i Hedmark.. 

Du kan få tid til å finne ut hvor i hedmark sauen går fritt i skauen, jeg er snart ferdig på jobb og skal hjem i loppekassa. God natt

Det går sau fritt i skogen og på fjellet i nesten hele Norge. Ett unntak er de prioriterte rovdyrsonene der mange har sluttet å slippe dyr på beite, og det er sikkert der du bor siden du sier østre Hedmark. De fleste sauer som dør og blir skadet i utmark blir ikke drept av rovdyr, dette vet vi jo. Jeg bor ved Mjøsa og kan fortelle at det er mye sau på Hedmarksvidda, i Ringsakerfjellet og oppover mot Sjusjøen.

"– I 2016 har vi estimert tapet totalt til 104 500 sau og lam av 2 094 000 som ble sluppet. Dette er dyr som ikke kommer hjem fra utmarksbeite på grunn av ulykker, sykdom, at de ikke gjenfinnes eller at de tas av rovdyr, sier Huso.
– Det er omtrent 67 000 dyr som er tapt av andre årsaker enn rovdyr, legger han til."
https://www.nrk.no/ho/xl/ulven-er-ikke-sauens-storste-fiende-1.13566997

Når det gjelder det at ulven skader og dreper helt vilt rundt seg, ulven "rydder", funksjonen dens er å få bort syke og svake dyr, noe som ikke funker når en flokk med sau står og måper til den. Man må løpe, hvis ikke er man for syk/dum/svak til å leve og føre genene videre, slik er naturen. Tamdyr som vi har avlet frem passer ikke i denne modellen.

Anonymkode: d6b18...ede

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
AnonymBruker
På 12.3.2019 den 3.32, AnonymBruker skrev:

Åj. Nå dreit du deg ut. De fleste kadaver har bare de tre bittene og ingenting annet. De er jagd ihjel eller blitt forlatt etter nakkebittet. Det er en grunn til at de må flå der dyret ligger.

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Ulv eller hund . Hund jager  men spiser ikke.

Anonymkode: bedf1...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jævligste jeg har sett etter ulveangrep var ei sau som hadde fått revet opp magen så tarmene hang ut, og lammet hennes som stod med avrevet ben og forsøkte å finne frem til juret for å få litt melk 😣 

Anonymkode: c74f0...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...