Gå til innhold

Hvilken død er verst for en sau: slaktehuset eller bli tatt av ulv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ulven en sadist eller dreper den kjapt?

Anonymkode: 9ee06...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert ikke, men jeg synes ikke mer synd på sau enn andre dyr i naturen som blir drept av rovdyr. Sånn er livet.

Anonymkode: 18589...5c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli drept av ulv såklart! Hvis du veit bittelitt om korleis dyr blir tatt hånd om på veg og på slakteri så trengte du ikkje spørre. Ein ulv(ell eit anna rovdyr skremmer og gjer dyret redd før den dreper. På slakteri blir alt humant. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går omtrent for det samme.

Jeg har nesten daua av blodtap.

Anonymkode: 50a4f...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gagaen skrev:

Å bli drept av ulv såklart! Hvis du veit bittelitt om korleis dyr blir tatt hånd om på veg og på slakteri så trengte du ikkje spørre. Ein ulv(ell eit anna rovdyr skremmer og gjer dyret redd før den dreper. På slakteri blir alt humant. 

Nå vil jeg tro at sauen blir ganske redd av å bli flyttet til et slakteri også. Tror ikke det bare er fryd og gammen 😅

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke tillegge dyr sadistiske tanker, for de dreper ikke for å være ondskapsfulle eller for å pine noen. De dreper for å skaffe seg næring. Samtidig tar de selvsagt ingen bevisste valg omkring human avliving (de er jo dyr, ikke mennesker).

Sau som tas av ulv dør ofte en langsom død. Noen ganger biter ulven kun av de lettest tilgjengelige og samtidig mest næringsrike delene, f.eks jur, så sauen ligger og forblør. 

I slakteri avlives dyrene raskt. Jeg er ikke i tvil om at det er mindre vondt for et dyr å dø på slakteri enn i naturen. 

Anonymkode: fd084...44c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mest humant i et slakteri med lite lidelse.

Ved tap av sau til ulv ( eksempelvis som på Hadeland i sommeren for to år siden og i Rendalen i fjor sommer),
var ytterst få av sauene faktisk spist av/og eller drept. Størsteparten ble bitt og herjet med, og gikk rundt med mindre og større skader og lidelse, når de ble funnet og måtte avlives. Veldig smertefullt. Flere eksempler på at lam og sauer ble blitt i vommen og endt opp med å gå seg tom for tarmer, på grunn av involler og tarmer som hang seg fast i busker, kvister o.l.

Men, er nok tilfeller ved tap av sau til ulv der døden inntreffer relativt momentant og uten smerter og. 

Anonymkode: 97eb4...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.3.2019 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Er ulven en sadist eller dreper den kjapt?

Anonymkode: 9ee06...c10

Ulven er en jævla sadist og en lystmorder som elsker å påføre byttedyrene sine smerte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Ulven er en jævla sadist og en lystmorder som elsker å påføre byttedyrene sine smerte

Du snakker om dyr. Har skjønt at du er mot ulv, men du er ikke 4 år, så bør vite at dyr ikke har menneskelige følelser som mennesker. Jez

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressnivået er høyere på et byttedyr som blir jaget enn på et dyr som blir transportert. Fikk forskning og pensum på det da jeg utdannet meg for 5 år siden. Skal se om jeg finner igjen boka.

Uansett er det jo et helt merkelig spørsmål. Dyr dreper ikke kjapt. Aldri. De har ikke evnen til etisk refleksjon som oss mennesker, i tillegg har de unger og ungdyr som skal opplæres. Hva den "norske" ulven driver med vet ingen. Den er helt idiot. Igjen er transport et stressmoment for dyra om de skal til slaktehus.

Det viktigste for dyr er reproduksjon, og det rekker de som regel.

Anonymkode: 2f7c7...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2019 den 18.10, AnonymBruker skrev:

Tror det går omtrent for det samme.

Jeg har nesten daua av blodtap.

Anonymkode: 50a4f...f84

Hvordan var det? 

Anonymkode: 5701d...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du snakker om dyr. Har skjønt at du er mot ulv, men du er ikke 4 år, så bør vite at dyr ikke har menneskelige følelser som mennesker. Jez

Den har ikke følelser som oss nei, men den skal uansett ha instinkt til å drepe dyrene å ikke kun pine de kun for moro skyld.

Du bet forresten på agnet, satt det helt på spissen å viste at noen kom til å reagere 😉 men jeg står for alt jeg skrev, ulv er noe forbanna dritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.3.2019 den 18.10, AnonymBruker skrev:

Tror det går omtrent for det samme.

Jeg har nesten daua av blodtap.

Anonymkode: 50a4f...f84

Samme har jeg. Å dø av blodtap er jævlig og pågår lenge. Jeg klarte ikke å gi lyd eller bevegelse fra meg, men håpet at noen så meg. Om jeg skulle ha dødd hadde jeg heller tatt bolt eller sjokk enn blodtap.

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Den har ikke følelser som oss nei, men den skal uansett ha instinkt til å drepe dyrene å ikke kun pine de kun for moro skyld.

Du bet forresten på agnet, satt det helt på spissen å viste at noen kom til å reagere 😉 men jeg står for alt jeg skrev, ulv er noe forbanna dritt. 

De piner de ikke for moro skyld. Du må jo få deg litt kunnskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

De piner de ikke for moro skyld. Du må jo få deg litt kunnskap. 

Ikke det? Hva annet enn moro har de av å drepe 30 sau i løpet av en natt, kun en ulv?? Vil du komme hit til sommeren på ulvesafari? Kan med 99% sikkerhet love deg ulvemøte 👍

Endret av BMW 5-serie 535D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

De piner de ikke for moro skyld. Du må jo få deg litt kunnskap. 

Spørs litt hvilke ulver man snakker om. Det som har pågått i Norge siste årene er utelukkende for gøy. Andre ulver er normale rovdyr.

Anonymkode: 2f7c7...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2019 den 18.09, Gagaen skrev:

Å bli drept av ulv såklart! Hvis du veit bittelitt om korleis dyr blir tatt hånd om på veg og på slakteri så trengte du ikkje spørre. Ein ulv(ell eit anna rovdyr skremmer og gjer dyret redd før den dreper. På slakteri blir alt humant. 

Har sett dyr som får panikk når de skal inn i bilen som kjører de til slakteriet. Lagt ut både videoer og bilder på en side som drives av bønder på fb. Og transporten er å stue dem sammen i frakt, så ikke pynt på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spørs litt hvilke ulver man snakker om. Det som har pågått i Norge siste årene er utelukkende for gøy. Andre ulver er normale rovdyr.

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Evt. Innavl, skade eller noe annet som kan forklare den merkelige oppførselen.

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spørs litt hvilke ulver man snakker om. Det som har pågått i Norge siste årene er utelukkende for gøy. Andre ulver er normale rovdyr.

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Ja ikke sant, lurer på hvorfor en ulv dreper 30 sau i løpet av en natt om det ikke er for moro. De i norge er dyreparkulver, skjer ikke slik i Canada 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...