Gå til innhold

Begravelse - tungt å bære kiste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har (dessverre) vært med på dette fem ganger. 

Er en normalt bygd normalt trent jente. Aldri opplevd det som tungt. Avstanden har variert mye, men har lite å si. Det å bære rett frem krever lite, det er i løft, bøy og i trapper du kjenner vekten. 

Bar høyre foran (med venstrehand) ned kirketrappa i høye hæler en gang, da måtte jeg anstrenge meg i og med man får all vekt. Og stiletthæler over gress var heller ikke noe særlig, da må man bære alt mens man går på tå. Etter det stilte jeg med flate sko. 

Og en gang bar jeg med to som ikke bar, kun hadde handen på handtaket, da var det jo en del tyngre enn når alle bærer sitt. 

Anonymkode: 5ad8c...45e

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved dødsfall i nær familie, så var vi seks stykker som bar. To av oss var jenter. Jeg ble overrasket over hvor tung kisten var, og det var vi flere om. Mannen som lå oppi var stor, men veldig tynn da han døde. Så veier jo kisten i seg selv en del også da.

Anonymkode: bbda0...98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved dødsfall i nær familie, så var vi seks stykker som bar. To av oss var jenter. Jeg ble overrasket over hvor tung kisten var, og det var vi flere om. Mannen som lå oppi var stor, men veldig tynn da han døde. Så veier jo kisten i seg selv en del også da.

Anonymkode: bbda0...98c

Må legge til at vi bar fra kirka til gravstedet, ca 600 meter. Jeg og den andre jenta bar på midten, og begge i stiletthæler. Det var ikke lurt å gå med.

Men som noen andre sier, det var tyngst for hjertet. 

Anonymkode: bbda0...98c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt mulig. Jeg har båret to ganger. Første gang fotenden (det var min far som lå inni så jeg "måtte" gå først syntes jeg) og andre gang i midten (min tante). Signerer helhjertet på de innleggene som sier "pass på fottøyet". Min far døde i forbindelse med en juleferie og jeg hadde ikke helt planlagt det da jeg reiste på besøk, så jeg hadde skoletter med litt spiss hæl - på blankis utenfor kirka. Ikke spesielt kjekt. Bær med den hånden du vet eller tror du er sterkest i, og pass på blomster når du løfter opp kisten inne i kirka. Det står gjerne mye blomster rundt og det er ikke lurt å strekke seg over dem. (Hadde kink i ryggen i 6 uker etter fars begravelse av den grunn.) Sett dem heller pent til side så du står helt inntil kisten når du løfter opp. 

Det er også greit å tenke litt gjennom evt. smale døråpninger i forkant. "Vår" kirke har så smal ytterdør at en kiste og to bærere ikke kan gå rett gjennom, man må vri og vende litt på seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mer enn to uker siden jeg bar sist, er kvinne. 

Skal gi deg noen tips som begravelsesbyråets dame ga oss: det er lettest å bære forrest på kista, tenk også på at det ikke bør være veldig stor høydeforskjell på dere to som går fremst. Flate sko er best. Hold i håndtaket uten å klemme til av all kraft. Ikke heis opp skulder eller i albuen, la kista henge i en arm som henger rett ned. Ei kiste jeg bar for mange år siden, hadde håndtak som var vonde på innsida. De siste to gangene jeg har båret har håndtakene vært rundet både på inn- og utsida, og dermed bedre å holde. Man kan også evt ha på seg tynne skinnhansker. 

Jeg er nok en vanlig 'hverdagsstyrke', men er ingen muskelbunt. Dette går helt fint! Tyngst i ♥️😪... 

Anonymkode: 425b9...91d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var med på å bære en kiste(med et menneske så klart) fra kapellet der den ble oppbevart, og rett inn i kirken. Ikke så veldig langt, men det hadde nok gått an å bære lengre også. Jeg er slank og veldig svak i armene, men det gikk fint. Så fint at du melder deg, og kondolerer med bestemoren din ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damer, at dere er tynne/slanke har ikke noen sammenheng med styrke. Tynne kan være sterke, tjukke kan være svake. 

Jeg er skikkelig feit og løfter ikke en finger hele året så jeg er kjempesterk, og det gikk kjempefint for meg å bære kista. Men kusina mi, ei lita spinkel flis som bor på treningsstudio, hadde store problemer 🙄

Anonymkode: db6e9...eff

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har båret mamma, pappa, søster, mitt fortidligfødte barn, nevø og niese, er ikke særlig sterk, men det tyngste løftet kjennes i hjertet ❤️ Det nytter ikke å bryte sammen...

Anonymkode: a0d69...f77

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er 1 mann for lite til å bære kiste i begravelse, og har derfor tilbudt meg å kunne bære.. Ble fortalt at det er veldig tungt, men må det et mannfolk til altså? Jeg vil ikke si jeg er veldig godt trent, men har normalt god styrke i armene. Og er det eventuelt slik at noen fra byrået/kirken kan stille om man er for få? 

Anonymkode: 00e30...948

Det som vil være tungt er hvis det er manuell senkning av kisten. (Ja det finnes steder hvor dette faktisk gjøres fortsatt). Så er det vel 4 av bærerne som gjør dette og det så ut til å være veldig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært kiste flere ganger, og det kommer jo ann på hvor tung avdøde er. Det er minst tungt å gå i midten. Det går uansett veldig bra altså.

Anonymkode: f6174...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bar kiste som 17 åring og var tjukk og utrent, men det gikk helt fint, bar i midten. Om det ikke er snakk om en ekstremt tung person så går det helt fint.

Anonymkode: 342ad...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at det var spesielt tungt. Det viktige er å fordele slik at man får litt jevn høyde, mellom dem som går på motsatt side. 

Jeg var med å bære på en middels stor mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om ikke personen var veldig tung, så nei. Verre psykisk enn fysisk for min del. Vi var to kvinner, en fjortenåring og tre menn som var morfar. Psykisk var det grusomt tungt, men fysisk var det ikke verre enn å løfte en sekk poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mange gode tips her. Vil legge til det med farten. Føttene mine stokka seg litt fordi farten varierte og det ble bremset og økt underveis. Avtal jevn fart.

og fordel dere etter høyde.

om noen ikke klarer bære og skal være med bare for syns skyld; prøv å avtale at noen som kan bære vekt bærer.

Anonymkode: 956c3...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2019 den 15.46, AnonymBruker skrev:

Jeg bærte farfar når jeg var 16. Sto bakerst. Det var ikke tungt, men vi bærte jo til en trillebåre- aldri sett noen bære kista rundt hele kirkegården..

Anonymkode: ebdbc...612

Jeg måtte bære for ikke så lenge siden, og jeg sto bakerst og på venstre hånd. I tillegg er jeg ikke noen kraftkar, og vi måtte gå opp en bratt og grusom bakke på kirkegården og til slutt måtte jeg støtte opp med høyre hånd. I tillegg var det en fra begravelsesbyrået som "hjalp" ved å dra i en hank helt foran på kisten, som virket mot sin hensikt da det ble mer vekt på oss bak i motbakken. Melder meg ikke frivillig til noe slikt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I vår familie har vi alltid brukt Borgen kapell. Der går kisten ned i gulvet, og jeg liker det ikke. Har vært i begravelser på ris også, der bærer man ut av kirken/kappel (husker plutselig ikke om det er kirke eller kappel) og det føles ikke så «ekkelt» på en måte. 

Jeg har aldri vært med å bært, men jeg har også sett det har blitt brukt tralle. 

Anonymkode: 9a2c7...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2019 den 13.33, AnonymBruker skrev:

Vi er 1 mann for lite til å bære kiste i begravelse, og har derfor tilbudt meg å kunne bære.. Ble fortalt at det er veldig tungt, men må det et mannfolk til altså? Jeg vil ikke si jeg er veldig godt trent, men har normalt god styrke i armene. Og er det eventuelt slik at noen fra byrået/kirken kan stille om man er for få? 

Anonymkode: 00e30...948

Jeg har dessverre rukket å bære en del kister i løpet av min relativt unge alder. Og to av gangene har vi vært to menn på begge endene av kista, og to barn på midten. Det har gått helt fint, selv om en av de avdøde var rimelig røslig. Men én gang måtte vi bære kisten langt, og da sleit jeg. Ikke fordi det var så tungt, men fordi det var hetebølge og hendene mine ble såpass klamme at grepet begynte å glippe. I tillegg var han som gikk på min ende ganske mye kortere enn meg, så jeg ble gående på en litt rar måte. Akkurat da skulle jeg ønske vi hadde hatt en trillebåre. Men det gikk det og 😊 

Dersom avdøde er særdeles tung og dere skal bære langt vil jeg anbefalt at alle er voksne. Ellers skal det gå fint om du ikke er veldig ute av form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

God dag! Nå er vel jeg veldig sein på denne thread'n her, men følte jeg måtte kommentere. Har bært i to begravelser så langt I mitt liv, og begge har gått nokså ålreit. Så at det var en kar oppe i kommentarfeltet her som nevnte manuell senkning, det har jeg vært med på to ganger nå så jeg må nesten gi noen tips: 

Manuell senkning er det ikke mye av i dag, men det skjer fortsatt i landsbygder og ofte steder med stavkjørkjer. Anbefaler sterkt tynne skinnhansker til dette uansett om det er vår, sommer, høst, eller vinter. Jeg var med på en begravelse i vinterstid, og med manuell senkning uten hansker kan dette føles ekstremt tungt. Det gjelder å få en fin balanse på kisten så den går fint nedi, men hvis du slipper tauet for å så ta tak med andre hånda kan dette gå feil.  Mange kommer til å si til deg at dette går fint så lenge du holder godt på tauet å senker det ned hånd for hånd. Jeg vil si at det beste er å se på alle de andre som senker, for å så få en god balanse underveis. På den begravelsen jeg var med på i vinterstid brente jeg meg skikkelig på det kalde tauet, som gled gjennom hendene mine og gjorde ekstremt vondt.  Må sies at i begge begravelsene jeg har vært i der jeg har opplevd manuell senkning, har det aldri blitt en perfekt balanse. Dette er sånn det fort blir når man senker kisten manuelt med tau, men dette går bra. Ingenting å være skamfull over-- så lenge du ikke slipper tauet fullt for da blir det kræsj. 😁

Når det kommer til å bære kisten synes jeg personlig det er best å gå fremst. Som andre her sier er det selvsagt lettest i midten. Når det gjelder høyde, så bar jeg fremst vedsiden av min far; jeg var på venstresiden og han på høyre.. Vi har stor høydeforskjell men dette gikk ganske bra. Å fordele høyden har vel en del å si tenker jeg, men så lenge den ene ikke må ta hardt tak og bære ved å løfte skulderen ekstremt skal dette gå bra uansett.

Til andre som leser denne thread'n senere som meg og snart skal i gravøl; ikke bekymre deg, å bære kisten skal gå bra. Det er værre med de som skal senke kisten manuelt med tau, fordi det må jeg understreke kan være veldig tungt for armene, ryggen, og selvsagt hjertet❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer vel også ann på hvor tung den avdøde personen var da. 

at en gammel og skrøpelig bestemor (eller bestefar) var relativt enkel å bære, betyr ikke at alle andre er like "lette" å bære. 

Anonymkode: 38976...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...