Gå til innhold

Begravelse - tungt å bære kiste?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er 1 mann for lite til å bære kiste i begravelse, og har derfor tilbudt meg å kunne bære.. Ble fortalt at det er veldig tungt, men må det et mannfolk til altså? Jeg vil ikke si jeg er veldig godt trent, men har normalt god styrke i armene. Og er det eventuelt slik at noen fra byrået/kirken kan stille om man er for få? 

Anonymkode: 00e30...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du behøver ikke mer enn normal styrke i armene. Det er ikke såå tungt.

Jeg er ikke spesielt stor og sterk,men har vært med å bære tre ganger. Det er tyngre i hjertet enn for kroppen💗

  • Liker 28
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med å bære kisten til min bestemor for ikke lenge siden. Vi var seks stykker som bar kisten. Jeg er veldig tynn og har ikke allverdens med kraft i armene, men det gikk veldig fint. 

Anonymkode: 1d5c8...cb0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo ann på hvor mye den avdøde veide da. Jeg har sett flere damer være med å være kiste og avdøde vil jeg anta var rundt 120-130 kilo. Mange steder bører de bare ut kirken og setter den på en tralle som frakter kista videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor, var det bare snakk om å bære ut av kirken, og så de siste meterne til selve graven. Det gikk fint, selv med manglende muskelstyrke. Kanskje er det et problem om det er stor høydeforskjell.

Anonymkode: ee5c4...b53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er 1 mann for lite til å bære kiste i begravelse, og har derfor tilbudt meg å kunne bære.. Ble fortalt at det er veldig tungt, men må det et mannfolk til altså? Jeg vil ikke si jeg er veldig godt trent, men har normalt god styrke i armene. Og er det eventuelt slik at noen fra byrået/kirken kan stille om man er for få? 

Anonymkode: 00e30...948

Gå i midten, det er lettest. Går nok veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, TeamWP skrev:

Du behøver ikke mer enn normal styrke i armene. Det er ikke såå tungt.

Jeg er ikke spesielt stor og sterk,men har vært med å bære tre ganger. Det er tyngre i hjertet enn for kroppen💗

Takk for svar! Da melder jeg meg ❤️ 

Anonymkode: 00e30...948

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig tungt, med mindre det er en tungvekter dere bærer. 

Vi var bare damer som bar min mormor til graven og det var langt lettere enn jeg trodde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kisten veier jo litt, pluss avdøde. Om du er bekymret, be om å få gå som nr 2 på den siden du er sterkest. 

Husk at dere er 6 stykker. 

Anonymkode: e5236...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tungt, men ikke FOR tungt,  om du skjønner.

Det kommer selvfølgelig an på hvem som ligger oppi kisten og litt på hvilken type kiste det er. Sist jeg bar hadde jeg en ring på som kom i klem og det gjorde fryktelig vondt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med å bar bestemor sin kiste, vi er 6 barnebarn; fire menn og to kvinner. Kusina mi og jeg ble anbefalt å bære i midten da det er lettest. Er ikke supersterk, men det gikk helt fint. 

Hvor tungt det er å bære kisten kommer jo litt på hvor tung den døde er. Men det er uansett litt vekt å bære da kisten i seg selv veier litt. 

Er glad vi ikke har den skikken med å bære kisten på skulderen sånn som f.eks England har 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er noe jeg skal klare fint, da. Det er min bestemor, så ingen tungvekter ❤️

Anonymkode: 00e30...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bar min bestemor, sto bakerst, angret på den 😅 men er ikke væren enn at folk flest klarer det

Anonymkode: f731f...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sånn kiste er jo temmeoig stor og tung da + kroppsvekten til den avdøde, som kan variere temmelig mye fra person til person...     

Anonymkode: 6fe88...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske kister veier ikke så mye. De vanlige hvite ca 30-40 kg. Har man så en normal størrelse person i kisten på 70 kg, blir det ikke mer enn ca 20 på hver person. 

Jeg har båret noen kister i gravferd nå og det er helt uproblematisk vektmessig. Bar svigerfar inn i kirken hvor vi bare var 4 stk, og det gikk også fint. Det var betydelig verre for mannen min som i en dansk begravelse måtte buksere ut kista hvor den avdøde veide 120 kg. Siden inngangen var trang var det kun plass til to bærere inn døra. Da ble det tungt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med å bære bestemor, men det har nok sammenheng med lite søvn hele uken før begravelsen. Bar ut av kirken og 300 meter til gravplassen. Gikk fint, men var tungt. Gikk foran på høyre side, og jeg har ikke særlig med styrke i venstre arm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er tungt! Jeg var med på å nesten miste kista en gang... ikke mye gøy! 

Tenk på hvor du plasserer deg ift tyngde og hvilken arm du er sterkest, så går det nok bra.

Anonymkode: 08a9a...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bærte min farmor og syntes det var tungt og jeg er ganske sterk! Men tror det var både pga litt uheldige sko på grus/gress og at kisten var faktisk ganske tung. Jeg ble i allefall overrasket over hvor tungt det var, min farmor min var jo en bitteliten dame som veide omtrent ingenting.. 

Anonymkode: 8bb9f...2dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bærte farfar når jeg var 16. Sto bakerst. Det var ikke tungt, men vi bærte jo til en trillebåre- aldri sett noen bære kista rundt hele kirkegården..

Anonymkode: ebdbc...612

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min manns bestemor døde, var hennes to kvinnelige barnebarn med og bar kista, og hun veide nok over 100 kilo.  De to kvinnene bar i midten. To av de mannlige bærerne var til gjengjeld svært sterke, men jeg vet at spesielt den ene kvinnen, den av dem som var spinklest og utrent, ble sliten.  Uansett; dette er noe man orker. 

Anonymkode: d219b...d87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...