Gå til innhold

Sedan, stasjonsvogn, flerbruksbil eller SUV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har nå en liten flerbruksbil og en stor sedan. Begge er moden for utskiftning. Jeg ser at sedaner generelt sett er mye billigere enn alt det andre, og SUVer har vel de høyeste driftskostnadene. Hva er deres erfaringer med familiebiler? Det er jo uhyre sjeldent man pakker bilen til taket...flere her som klarer seg med enkle sedaner?

Anonymkode: ae69c...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde en hatchback Opel Astra G (to voksne og en baby) og hadde god plass i denne. Vi hadde ikke den største barnevogna, så vi sparte nok litt plass på dette. Vi kjørte ofte av gårde i helgene (to timer) og var ikke noe problem, plass til oss og bagasje og diverse babyutstyr samt mat. Kjørte også flyttelass over lang rekkevidde med denne bilen, og det var utrolig hvor mye det var plass til i den! Tenker det også blir lettere når babyen ble eldre, og ikke trengte alt av babyutstyr. Vi ønsket heller ikke stasjonsvogn pga estetikken

Pr i dag er jeg alene, og klarer meg kjempefint med en sedan, riktig nok litt større enn Astra, men jeg tror egentlig ikke at det er en kjempestor forskjell på volumet i bagasjerommet.

Sedaner tror jeg er billigere fordi det er lavere etterspørsel etter dem på det europeiske markedet. Dessverre. Sedaner er de peneste bilene! Jeg skal ha sedan så lenge jeg kan. Vil ikke en gang gå over til elbil fordi jeg ikke liker at de er så kompakte og lite pene

Anonymkode: b5370...e8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett som det sies. På bruktmarkedet får du mest for pengene om du kjøper sedan. Hva er behovet? Om sedan er stor nok så er saken grei. SUV er ekstremt lite bil for pengene. De preges fortsatt av dårligere løsninger, plassutnyttelse og mer ujevn materialkvalitet. I tillegg har du ulempene og merkostnadene med vekt og tyngdepunkt. Om man bor eller ferdes på dårlige veier vil man naturligvis være avhengig av denne type bil. Stasjonsvogner som golf alltrack o.l med 4wd er nok det fornuftigste for veldig mange nordmenn.

Endret av Mannisinbestealder
Feilskriving
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med stasjonsvogn da? Får mye fint der. Til grei pris og greit vedlikehold. Det blir jo en mellomting mellom din sedan og suv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi hadde stasjonsvogn før også. Veldig praktisk. Men mitt inntrykk etter litt annonsetitting og prøvekjøring er at stasjonsvogner ofte er mer "brukt opp" også: Ordinært vedlikehold er utsatt. Unger har spredd et rikt utvalg av kroppsvæske og godterirester i alle sprekker. De eldre menneskene som er den typiske sedaneieren har gjerne tatt bedre vare på bilen sin...og skal ha mindre penger for den. 🤪

Anonymkode: ae69c...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest praktiske bilen er jo en høy stasjonsvogn med firehjulstrekk, type Skoda Octavia Scout og Audi A4 Allroad. Der får du mye plass og gode kjøreegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...