Gå til innhold

71 år gammel kvinne dømt for hets, kalte samfunnsdebattant for en 'korrupt kakerlakk'

Anbefalte innlegg

Gjest Gregor Clegane
Skrevet (endret)

Når man ser hvor mange alvorlige mobbesituasjoner og grove seksuelle overgrep som finner sted, synes jeg denne saken virker ganske latterlig. Det er stadig rettsaker oppe hva gjelder nevnte temaer, hvor skyldig part enten blir frikjent eller tildelt en latterlig lav straff. I verste fall blir saken henlagt eller avvist, uten at noen har tatt seg bryet med å se nøyere på den. At vi da skal bruke masse ressurser på en sak som dette, virker for meg da ganske søkt. Den gamle dama sa kanskje noen lite hyggelige ord, men det samme kan vel i stor grad sies om Ali også.

Endret av Gregor Clegane
Videoannonse
Annonse
Gjest loveli
Skrevet
14 timer siden, Rosetelys skrev:

Nei hun får ikke det, for ifølge dommen: "Retten hevder også at Sumaya Ali har krav på et særlig vern mot slike grovt krenkende ytringer." Fordi: "Hun er en offentlig kjent samfunnsdebattant og en viktig talsperson for en minoritetsgruppe i Norge. Med sin ytring bidrar tiltalte til å bygge opp en hatkultur mot både Sumaya Ali selv og hennes etniske gruppe, fastslås det i dommen."

Det er godt de skriver minoritetsgruppe i Norge da, for sånn egentlig så er hun jo ikke en minoritet. Men så klart, det er viktig at alle andre enn etniske nordmenn har et særlig vern i eget land.

Hva faen??

Det er jo Ali selv som bygger opp en hatkultur mot egen person og minoritetsgruppe med sine hatefulle ytringer mot Norge, vårt politi og våre politikere! Det klarer hun fint selv! 

Vesten har blitt bakvendtland. Det er latterlig og skremmende. Jeg liker IKKE veien dette går!

Skrevet
På 28.2.2019 den 2.17, Sol70 skrev:

Er Sumaya en ung muslimsk kvinne som fungerer som en norsk samfunnskritiker? Tar jeg feil når jeg får inntrykk av at hun kanskje ikke liker oss nordmenn/vestlige/kristne noe særlig? Kjenner at jeg begynner å sympatisere en anelse med den 71-årige kvinnen nå, fikk litt avsmak av dette diktet. https://www.facebook.com/watch/?v=1918427838231439

Jeg ser ingen problemer med dette diktet, men at hun snakker stygt, fuck Listhaug og fuck police, det gir meg avsmak. Her stiller hun i samme båt som gamlemor på 71. Begge sliter med svært dårlig stil / folkeskikk.

• Liker 1
Gjest Rosetelys
Skrevet
3 timer siden, I Grosny skrev:

Jeg ser ingen problemer med dette diktet, men at hun snakker stygt, fuck Listhaug og fuck police, det gir meg avsmak. Her stiller hun i samme båt som gamlemor på 71. Begge sliter med svært dårlig stil / folkeskikk.

Jeg får beskjed om at linken ikke fungerer eller at innlegget er slettet. 

Twitterprofilen til Sumaya flommer over av negative kommentarer og stikk til nordmenn og Norge generelt. Hun virker ikke spesielt glad i landet eller glad for å bo her. Jeg tenker at hvis det er så fælt å bo her, og at landet er fullt av fæle mennesker, så finnes det en annen plass hun kan bo hvor hun også blender inn i mengden.

Skrevet

Så bra at vi nå har fått satt en endelig stopper for den usaklig debatt 😳

Skrevet (endret)
7 hours ago, Rosetelys said:

Twitterprofilen til Sumaya flommer over av negative kommentarer og stikk til nordmenn og Norge generelt. Hun virker ikke spesielt glad i landet eller glad for å bo her. Jeg tenker at hvis det er så fælt å bo her, og at landet er fullt av fæle mennesker, så finnes det en annen plass hun kan bo hvor hun også blender inn i mengden.

Det er nettopp det med diktet også, stikk til Norge og vestlig kultur. Oppfatter det som mer enn kritikk, det er som en slags ovenfra- og ned holdning og forakt for vårt samfunn. Sammen med det litt overlegne blikket på bildene de har lagt ved blir det litt mye. Linken til videoen med diktet er fra NRK's fb-side, og de linker til dette programmet men jeg kan ikke finne det der, selv om bildet på videoen er fra dikt-videoen: https://tv.nrk.no/serie/generasjoner/sesong/2/episode/4

Endret av Sol70
Skrevet
5 hours ago, Sol70 said:

Det er nettopp det med diktet også, stikk til Norge og vestlig kultur. Oppfatter det som mer enn kritikk, det er som en slags ovenfra- og ned holdning og forakt for vårt samfunn. Sammen med det litt overlegne blikket på bildene de har lagt ved blir det litt mye. Linken til videoen med diktet er fra NRK's fb-side, og de linker til dette programmet men jeg kan ikke finne det der, selv om bildet på videoen er fra dikt-videoen: https://tv.nrk.no/serie/generasjoner/sesong/2/episode/4

Nettopp, ovenfra- og ned er akkurat slik jeg oppfatter Jirde Ali.

Minner meg om slagordet "Se mennesket bak hijaben". Ja, men hvis jeg ser, og ikke liker det jeg ser, men synes det er en vemmelig liten populist?

Skrevet
15 timer siden, Rosetelys skrev:

Tøyen? Grønland? Bjørndal?

Gjest Rosetelys
Skrevet
2 timer siden, I Grosny skrev:

Tøyen? Grønland? Bjørndal?

Haha, hun blender for så vidt godt inn der også, men jeg tror det er for mange blendahvite for henne der. Jeg tenkte mer på Somalia :) 

Skrevet

Det er jo en stygg sak og jeg synes Jirde må stå i mye dritt, dessverre. Det er veldig bra at det får konsekvenser, for mobbing og hets blant voksne er ikke noe bedre enn mobbing og hets blant og unge. 

Men det sagt, vet ikke hva en lov skal kunne gjøre her annet enn og å begrense ytringsrommet? Det beste er vel at man går til motmæle mot slike uttalelser? 

Skrevet
3 hours ago, Mari Y said:

Det er jo en stygg sak og jeg synes Jirde må stå i mye dritt, dessverre. Det er veldig bra at det får konsekvenser, for mobbing og hets blant voksne er ikke noe bedre enn mobbing og hets blant og unge. 

Men det sagt, vet ikke hva en lov skal kunne gjøre her annet enn og å begrense ytringsrommet? Det beste er vel at man går til motmæle mot slike uttalelser? 

Dette er ikke en sak for rettsvesenet.

Skrevet (endret)
6 timer siden, laske skrev:

Dette er ikke en sak for rettsvesenet.

Det er det jeg prøver og å si. 

Men det betyr ikke at hetsen offentlige personer blir utsatt for er greit, og ja, jeg tør faktisk si at mye av det er mobbing. Vi har alle et ansvar for og å gripe inn og si ifra når noen blir mobbet i all offentlighet, og Internett og hvordan voksne opptrer ovenfor andre voksne er ikke noe unntak. 

Endret av Mari Y
Skrevet
1 hour ago, Mari Y said:

Det er jo synd for henne, men kan ikke si at det hun får av hets skulle overgå den massive støtten hun får av venstresiden og etablert media.

Ikke les kommentarfeltene og spill martyr. Det som sto i artiklene er innenfor det hun bør tåle. Hvis hun snakker nedsettende om politiet og Listhaug, og tror hun slipper unna kritikk med harde ord - innenfor ytringsfrihetens rammer - så er hun dum.

Man kan ikke unnslippe VG, Dagbladet, NRK og andre som omtaler deg hvis du er en hvit person som har sagt noe hetsende. Det er noe annet enn å bli kalt hettemåke i en kommentar. Hettemåke er en rimelig sammenligning med det hun kler seg i.

"Slå ring om henne, søl bensin og tenn faklene", ble fjernet fra Facebooksiden til nettstedet. Den var fjernet 9 timer etter at den var skrevet. Av posteren selv eller en moderator. Det er ikke uvanlig at moderatorer må rense ut ekstreme uttalelser. Det er ikke like regler for alle, blir det skrevet en drapstrusel på en venstreradikal side klandrer ingen andre enn posteren. Ja, det kan være en venstreekstremist fra Tjen Folket eller Antirasistisk senter som skrev den klokken 23 og tok en skjermdump.

Så har Jirde Alis venner brukt dette ene utsagnet som en spydspiss og bevis for at hele høyresiden ar rasistisk.

Skrevet
1 time siden, ops2 skrev:

Det er jo synd for henne, men kan ikke si at det hun får av hets skulle overgå den massive støtten hun får av venstresiden og etablert media.

Ikke les kommentarfeltene og spill martyr. Det som sto i artiklene er innenfor det hun bør tåle. Hvis hun snakker nedsettende om politiet og Listhaug, og tror hun slipper unna kritikk med harde ord - innenfor ytringsfrihetens rammer - så er hun dum.

Man kan ikke unnslippe VG, Dagbladet, NRK og andre som omtaler deg hvis du er en hvit person som har sagt noe hetsende. Det er noe annet enn å bli kalt hettemåke i en kommentar. Hettemåke er en rimelig sammenligning med det hun kler seg i.

"Slå ring om henne, søl bensin og tenn faklene", ble fjernet fra Facebooksiden til nettstedet. Den var fjernet 9 timer etter at den var skrevet. Av posteren selv eller en moderator. Det er ikke uvanlig at moderatorer må rense ut ekstreme uttalelser. Det er ikke like regler for alle, blir det skrevet en drapstrusel på en venstreradikal side klandrer ingen andre enn posteren. Ja, det kan være en venstreekstremist fra Tjen Folket eller Antirasistisk senter som skrev den klokken 23 og tok en skjermdump.

Så har Jirde Alis venner brukt dette ene utsagnet som en spydspiss og bevis for at hele høyresiden ar rasistisk.

Som det står der, så har det faktisk vært så ille at arrangementer har blitt avlyst pga hetsen. Hun har vært deprimert og sengeliggende. Jeg husker godt hvor ille det var selv da jeg ble mobba. Man klarer ikke fungere som normalt i det hele tatt. Det at hun får støtte skulle bare mangle. Det rettferdiggjør selvsagt ikke 'fuck Sylvi Listhaug' og 'fuck politiet', men folk får nå la henne være i fred. Man trenger ikke henge ut vedkommende fordi man har sagt ufine ting. Da får man heller poengtere hvorfor man ikke liker det som blir sagt 

Skrevet (endret)

Nå har jeg lest hele dommen på nettavisen-som-ikke-får-nevnes. Dere vet sikkert hva jeg mener.

Det kommer fram flere detaljer som tyder på at dommen er riktig. Bl.a at 71-åringen hadde brukt ordene "niggerkjærringer" og "jenter som skal voldtas" og at hun trodde hun skrev på en lukket facebookgruppe. Men det stemte ikke, innlegget hun skrev kommentaren under var på en åpen profil og det var der Rune Berglund Steen fant den.

Unnskyldningen om at det var en liten lukket gruppe stemte ikke. Hun hadde også skrevet mer enn den setningen som vi fikk høre først. Jeg synes fremdeles at fysisk kriminalitet skal prioriteres over ytringskriminalitet. Hvis politiet har ressursmangel så bør man prioritere.

Jeg tror jeg skal bruke energien på andre tilfeller enn denne kvinnen... hun er et dårlig eksempel på noen som er "forfulgt og uskyldig dømt". Sløseri med ressurser, kanskje. Men når den først kom så langt som til retten, så er det nok en riktig dom.

Obs, obs, jeg hadde lest feil! Se @Horten Market innlegg #58 nede i tråden.

Endret av ops2
Jeg kan ikke lese
Gjest Rosetelys
Skrevet (endret)
9 timer siden, Mari Y skrev:

Dette er fra samme tid i fjor. Altså ikke relevant nå.

6 timer siden, Mari Y skrev:

Som det står der, så har det faktisk vært så ille at arrangementer har blitt avlyst pga hetsen. Hun har vært deprimert og sengeliggende. Jeg husker godt hvor ille det var selv da jeg ble mobba. Man klarer ikke fungere som normalt i det hele tatt. Det at hun får støtte skulle bare mangle. Det rettferdiggjør selvsagt ikke 'fuck Sylvi Listhaug' og 'fuck politiet', men folk får nå la henne være i fred. Man trenger ikke henge ut vedkommende fordi man har sagt ufine ting. Da får man heller poengtere hvorfor man ikke liker det som blir sagt 

De fleste arrangementene gikk som planlagt. Hun holdt tale 8. mars.

Endret av Rosetelys
Skrevet (endret)
På 5.3.2019 den 17.35, ops2 skrev:

Det kommer fram flere detaljer som tyder på at dommen er riktig. Bl.a at 71-åringen hadde brukt ordene "niggerkjærringer" og "jenter som skal voldtas"

Her har du nok lest litt for raskt, dette står i dommen: "Tiltaltes utsagn kommer sist i rekken av disse utsagnene." Det du refererer, er det altså andre som har sagt, og uten at det er tatt ut tiltale mot disse.

Ellers en dårlig begrunnet dom (antar det er lov å nevne at den kan leses på Resett):

Hva bygger dommerfullmektig Yvonne Momeni dette på?

Ryddet for innhold med opphavsrett, og innhold Kvinneguiden ikke ønsker å assosieres med. Perelandra, mod.

Endret av Perelandra
Skrevet (endret)
På 5.3.2019 den 22.24, Horten Market skrev:

Her har du nok lest litt for raskt, dette står i dommen: "Tiltaltes utsagn kommer sist i rekken av disse utsagnene." Det du refererer, er det altså andre som har sagt, og uten at det er tatt ut tiltale mot disse.

Ellers en dårlig begrunnet dom (antar det er lov å nevne at den kan leses på Resett):

Hva bygger dommerfullmektig Yvonne Momeni dette på?

Ryddet for innhold med opphavsrett, og innhold Kvinneguiden ikke ønsker å assosieres med. Perelandra, mod.

Der leste jeg for fort, må bare takke deg for at du oppklarte det. 😲

Det stemmer at jeg trodde det var den 71-årige damen som skrev det. Så det var andre som postet slike utsagn.... det skal hun ikke straffes for. Her er det "Du har postet ditt utsagn etter disse utsagnene, det er bevis"?

Endret av Perelandra
Skrevet (endret)
På 6.3.2019 den 9.15, ops2 skrev:

Så det var andre som postet slike utsagn.... det skal hun ikke straffes for. Her er det "Du har postet ditt utsagn etter disse utsagnene, det er bevis"?

Ja, det er nesten ikke til å tro, men dommeren bruker altså andres innlegg som tolkningsramme for tiltales utsagn. Det jeg skriver her, kan da ikke tolkes i lys av det andre har skrevet. Ofte har vi som kommenterer, ikke lest alle tidligere kommentarer selv engang. Og spesielt gjelder det når noen fyrer av en salve over frustrasjon, som denne kvinnen gjorde.

Endret av Perelandra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...