Gå til innhold

LES OG HJELP EN SOM ER DÅRLIG I NORSK


LoveYA

Anbefalte innlegg

Hei dere må hjelpe meg med det her. på skolen fikk vi 4 oppgaver og jeg valgte nummer 1 og der står det: Skriv en tekst der du forklarer hva en dialekt er . Videre skal du velge deg ut to dialekter som du sammenligner og kommenterer. Til slutt skal du komme med noe tanker om hvorfor dialekten er så viktig for oss, og si noe om hvorfor dialekter kan dø ut. Lag en passende tittel. 

 

Det er oppgavn jeg valgte kan dere gi meg råd til hva en dialekt er?? og jeg valgte å sammenligne østnorsk og trøndsk, men hvordan skal jeg sammen ligne dem. kan dere gi meg råd til oppgaven?? plizz

 
  •  
  •  

 

 

  •  

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, LoveYA skrev:

Hei dere må hjelpe meg med det her. på skolen fikk vi 4 oppgaver og jeg valgte nummer 1 og der står det: Skriv en tekst der du forklarer hva en dialekt er . Videre skal du velge deg ut to dialekter som du sammenligner og kommenterer. Til slutt skal du komme med noe tanker om hvorfor dialekten er så viktig for oss, og si noe om hvorfor dialekter kan dø ut. Lag en passende tittel. 

 

Det er oppgavn jeg valgte kan dere gi meg råd til hva en dialekt er?? og jeg valgte å sammenligne østnorsk og trøndsk, men hvordan skal jeg sammen ligne dem. kan dere gi meg råd til oppgaven?? plizz

 
  •  
  •  
  •  

 

 

  •  

 

Deg igjen 😊 Kom du deg på skolen i går? Uansett, dette klarer du fint selv. Reflektere først over spørsmålene, og skriv ned hva du har kommet frem til, så kan vi sikkert se om du er inne på noe eller ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver aldri andres oppgaver, ikke gratis i hvert fall. Derimot hender det jeg hjelper noen som har konkrete spørsmål og som viser at han har arbeidd med oppgaven selv: lagd disposisjonen, kan man si. 
Din framgangsmåte er ikke den rette om du vil ha hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Deg igjen 😊 Kom du deg på skolen i går? Uansett, dette klarer du fint selv. Reflektere først over spørsmålene, og skriv ned hva du har kommet frem til, så kan vi sikkert se om du er inne på noe eller ikke. 

En dialekt er variant av talemålet innenfor et geografisk område, vi kan også si at det er variant av et nasjonalspråk.


 

I Trøndelag snakker vi trøndsk, fordi Trøndelag ligger nesten midt i landet. Vi sier for eksempel “Æ”, og på Østlandet sier folk “Jeg”     

 

 

 

Jeg har skrevet dette bare vi må ha minst 1-2 sider ohhhhhhh dette klarere jeg ikke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LoveYA skrev:

En dialekt er variant av talemålet innenfor et geografisk område, vi kan også si at det er variant av et nasjonalspråk.


 

I Trøndelag snakker vi trøndsk, fordi Trøndelag ligger nesten midt i landet. Vi sier for eksempel “Æ”, og på Østlandet sier folk “Jeg”     

 

 

 

Jeg har skrevet dette bare vi må ha minst 1-2 sider ohhhhhhh dette klarere jeg ikke...

Du er absolutt inne på noe, bare pass på at du ikke skriver direkte av fra læreboka. Men denne stusset jeg på: " I Trøndelag snakker vi trøndersk fordi Trøndelag ligger nesten midt i landet". Er du helt sikker på den formuleringen? Det kan nemlig virke som at det er noe i jordsmonnet i Midt-Norge som gjør at det akkurat der er naturlig å snakke trøndersk. Prøv og formuler den setningen litt annerledes, så meningsinnholdet kommer klarere frem. 

Men du er på godt vei. Lykke til 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...