Gå til innhold

Å eie en bil, hva må jeg huske på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har hatt lappen i 10 år, men har aldri eiet en bil selv da jeg har bodd i byen, men har flytta nå. Og skal kjøpe min første bil nå før sommeren kommer. Hva er det jeg må huske på etter at jeg har kjøpt bilen? 

Kommer bare på to ting selv, men vet jo at det må være flere, kommer bare ikke på det. Så hjelp!

Jeg må ha bilforsikring, dette ordner jeg. 
Jeg må ha en plass å oppbevare sommer- og vinterdekk, det er i orden.

Hva er det jeg ikke kommer på? Og hvilke andre praktiske ting med bilen må jeg tenke på, utenom det som er med oljeskifte, og alle slags væsker (kjøle-, bremse- og spylevæske)? 

Takk for hjelp!

Anonymkode: bfbfb...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha refleksvest i bilen. Hvis ikke får du mangel på EU kontroll. 

Anonymkode: f0872...434

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterstramme dekk et par uker etter skift, sjekke oljen med jevne mellomrom, service, EU-kontroll, varseltrekant, lappesett/reservedekk/skum, piggdekkoblat om du har piggdekk og bor et sted hvor oblat er nødvendig, refleksvest og varseltrekant, vaske bilen inni og utenpå med jevne mellomrom (er lurt iallefall), sjekke at lysene virker som de skal iblant.

Anonymkode: 10b73...88b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bør vaskes innimellom og så er det viktig å bruke låseolje i låsen + silikon på listene i døra om vinteren. Jeg bruker silikon på stift fra biltema og smører ca hver 3. Uke. 

Anonymkode: 3d335...6ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Autopassbrikke? Spørs hvor du bor og hvor du skal. 

Refleksvest og varseltrekant pleier følge med bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte vindusviskere og etterfylle luft i dekkene, i tillegg til det andre har nevnt. Så bør du lære å vaske og polere bilen, det er en liten vitenskap i seg selv. Lakkskader bør utbedres med lakkstift. Interiøret må også holdes ved like, rengjøres med egnede midler, skinn skal renses og settes inn med krem.

Alternativ 1: Finn deg en mann, så gjøres alt dette tilsynelatende av seg selv. :)

Alternativ 2: Kjøp deg en gammel bil og glem alt sammen. Kjør til den streiker.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som kan gjøre bileierskap billigere:

Bestill time på verksted når du helt tydelig hører en lyd! som plutselig er der, men som ikke har vært der før.
Lyden kan komme fra motoren, eller fra hjulene. Dunking kan også bety at eksosens fester er i ferd med å gi slipp
og den slår inni bilen ett eller annet sted. Det kan gå hull i eksosen...men det hører du klart og tydelig. Skift eksos.
Egen bil er gøy! :laugh:  P.s. gå aldri tom for bensin eller olje når du kjører. Ha begge deler i reserve med deg i bilen,
spesielt ved langkjøring der ingen kunne tru at noen bensinstasjon kunne bu. De gjør som regel heller ikke det
når du virkelig trenger det i nøden. Meld deg inn i viking/naf, så finner de deg nesten uansett hvor du er når den 
røde varsellampen plutselig blinker i bilen din. De er reddende engler langs veiene de vi der. 

Slepetau og startkabler er heller ikke dumt. Ha alltid riktig reservehjul med deg og det må ha riktig trykk. 
Denne listen kommer nok til å bli lengre, men jeg bidrar med litt, så kan neste skribent overta stafettpinnen. 
Lykke til, ts. 

 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilmerker er dyre å forsikre, sjekk hva du må betale i forsikring før du kjøper bilen.

Du bør helst bytte vindusviskere hvert år, spade i bilen på vinteren og førstehjelpsutstyr.

Anonymkode: 97a61...016

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dte kan også være lurt å ha med varme klær og tepper, hvis du skulle være uheldig å kjøre av veien/få motorstopp. Bergningsfolka kommer dessverre ikke etter fem minutter. 

Nyere biler har ikke alltid reservehjul. Dette stresset meg, som opplevde to punkteringer på omtrent like mange uker. I stedet for reservehjul har du skum du kan bruke. Jeg kjøpte ny(ere) bil i '18, med dette opplegget. Selgeren sa han heller anbefalte å ringe bergning, for skummet kan ødelegge dekket. Uansett, jeg har et sommerdekk i bagasjerommet (og motsatt om sommeren) sånn i tilfelle!

Anonymkode: 5be81...416

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Enig i den siste der, alltid ha pledd i bilen.. Kan lønne seg å ha startkabler samt en spade også.. 
Man vet aldri når man kan få bruk for det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...