Gå til innhold

Vanlig å bli utslitt av å være sosial?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klikker i vinkel om jeg ikke får alenetid snart. Det er et evig mas om å bli med på sosiale ting, og jeg er så sliten etterpå at jeg gråter for det føles som det skjærer i hodet mitt. Når folk snakker så får jeg hodepine. Pleier gå rundt med musikk i ørene så mye som mulig, så jeg slipper å høre på bråk/folk som snakker/lyder, dette er mest på jobb. 

Ofte skrur jeg av tlf i dagesvis men folk blir så sure. En gang kom politiet på døra fordi moren min ikke fikk tak i meg :( Jeg har sagt jeg vil være i fred men folk hører jo for f.. ikke etter. er redd jeg får sammenbrudd snart :( 

Er det vanlig å ha det sånn?

Anonymkode: 44b21...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klikker i vinkel om jeg ikke får alenetid snart. Det er et evig mas om å bli med på sosiale ting, og jeg er så sliten etterpå at jeg gråter for det føles som det skjærer i hodet mitt. Når folk snakker så får jeg hodepine. Pleier gå rundt med musikk i ørene så mye som mulig, så jeg slipper å høre på bråk/folk som snakker/lyder, dette er mest på jobb. 

Ofte skrur jeg av tlf i dagesvis men folk blir så sure. En gang kom politiet på døra fordi moren min ikke fikk tak i meg :( Jeg har sagt jeg vil være i fred men folk hører jo for f.. ikke etter. er redd jeg får sammenbrudd snart :( 

Er det vanlig å ha det sånn?

Anonymkode: 44b21...884

Jepp.

Du må bare gi beskjed til gamla at du vil ha fred. 

Slapp av og lad opp, ikke stress unødig med å være sosial.

Anonymkode: b5fc7...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det sånn også. Klikker om jeg ikke får mye alenetid. Og har sagt det mange ganger til venner og kjente. Må kutte ut de som ikke respekterer det. Men svarer folk senest etter ett døgn på SMSer og slik. Om bare kort : @har alene-dager. Prates snart 😘» noe sånt

Anonymkode: debf5...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og forresten: ingen er verdt å få sammenbrudd for. Sett grenser. Du har rett til å ha det slik du vil med hensyn til dette..

Anonymkode: debf5...3a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig for introverte å bli slitne etter sosial kontakt.

Anonymkode: 5c741...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Jeg ville drøftet dette med lege. Opplever du spesielt mye stress i det siste? Eller har det alltid vært slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet utadvent og blir nok oppfattet som veldig utadvent, men jeg blir sliten av å være sosial. Jeg har lavt stoffskifte som jeg vet påvirker meg, men trenger også mye alenetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også slik. Har jobb der jeg jobber med kunder og må alltid ha en 3-5timers lur når jeg kommer hjem, selv om jeg har sovet kanskje 12 timer natten før. All sosialkontakt   s  u  g  e  r   energien ut av meg. 

Anonymkode: a56e8...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være angst, og konsentrasjonsvansker, uten at man nødvendigvis kjenner det igjen som det. Jeg har det ofte sånn, og jeg surfer «over det», og det er veldig krevende, og tungt å være med i samtaler. Blir helt fordømra kjørt. Er en touch introvert også, men wow, det er viktig å lade.

Anonymkode: cfcdf...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg ville drøftet dette med lege. Opplever du spesielt mye stress i det siste? Eller har det alltid vært slik? 

Jeg ble sånn etter jeg fikk lavt stoffskifte for 3 år siden. Blir jevnlig fulgt opp og har riktig dose på medisiner, men etter jeg fikk diagnosen så er jeg så ufattelig ømfintlig for lyder. Hvis en unge skriker på bussen f.eks må jeg bare gå av og ta neste. Det er en lyd som skjærer gjennom marg og bein og jeg fatter ikke at folk orker. 

Men det aller verste er det sosiale, og selv om jeg har forklart HUNDRE ganger til folk at jeg trenger mye hviletid så hører de ikke etter. Og jeg blir grinete og i dårlig form om jeg presser meg for mye. 

Etter jobb må jeg bare kollapse på sofaen for jeg er helt dødssliten av alle lyder og folk generelt. Men bra å lese at det ikke bare er meg. Har lyst å reise langt vekk inn i en jungel så kanskje jeg endelig får litt fred. 

Anonymkode: 44b21...884

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, ThotSlayer skrev:

Kanskje du har aspergers

Fordi man ikke liker å være sosial? 🙄

Anonymkode: 071c0...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bilbao7

Det er mye mas og jag, generelt mye lyder og støy. Når kroppen din forteller deg at du trenger pauser, så er det sikkert klokt å lytte til den.

Normalt å bli frustrert og forbannet når folk ikke respekterer de grensene en har behov for å sette for seg selv. Fortsetter folk å invadere, så vet en til slutt ikke hva en skal gjøre og får følelsen av at en mister besinnelsen. 

Lytt til kroppen din. Sett grenser. Det her høres normalt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hildur70

Jeg har ikke aspbergers og er utadvendt, men blir helt tappet av å være sosial. Er visstnok utadvendt introvert. Elsker å være alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff, glem alle diagnoser. Vi lever i en syk verden.

Gjør som du føler for, de som ikke tar hensyn til deg som menneske å dine behov må du bare kutte ut.

Så enkelt er livet, ta egne valg. Stå for det, ikke bry deg om hva andre synes om det, bare sifra tydelig om hvordan du vil ha det.

 

Anonymkode: 6c8da...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
7 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi man ikke liker å være sosial? 🙄

Anonymkode: 071c0...27c

Nei pga dette:
 

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg klikker i vinkel om jeg ikke får alenetid snart. Det er et evig mas om å bli med på sosiale ting, og jeg er så sliten etterpå at jeg gråter for det føles som det skjærer i hodet mitt. Når folk snakker så får jeg hodepine. Pleier gå rundt med musikk i ørene så mye som mulig, så jeg slipper å høre på bråk/folk som snakker/lyder, dette er mest på jobb. 

Ofte skrur jeg av tlf i dagesvis men folk blir så sure. En gang kom politiet på døra fordi moren min ikke fikk tak i meg :( Jeg har sagt jeg vil være i fred men folk hører jo for f.. ikke etter. er redd jeg får sammenbrudd snart :( 

Er det vanlig å ha det sånn?

Anonymkode: 44b21...884

Overstimulering og overfølsomhet som følge av manglende filter inn er et av kjennetegn ved aspergers. Det at man blir veldig, veldig sliten av sosial stimuli er også et kjennetegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...