?!? Skrevet 25. februar 2019 #1 Del Skrevet 25. februar 2019 Har tenkt å skrive en bok, men i boken min møter hovedpersonen en kjent person. Den kjente personen kommer til å være med i nesten hele boka. Men har jeg rett til å bruke en kjent person med i boka eller må jeg spørre om tillatelse fra personen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #2 Del Skrevet 25. februar 2019 Ja, du må få tillatelse. Hvordan hadde du likt det om noen diktet opp ting om deg i en bok, og skrev en fiktiv versjon av deg? Du kjenner jo ikke personen, så det vil jo aldri bli en versjon personen vil kjenne seg igjen i heller. Enda mer «krenkende», ikke sant. Dette er veldig vanlig i Fanfiction, gjerne med plottet «Normal jente møter tilfeldigvis mannlig, superhot superkjendis, og superkjendisen faller pladask for jenta». Typisk sånn «ønske-fanfiction», hvem har vel ikke drømt om å møte kjendiscrushet og oppleve at vedkommende faller pladask for en? Jeg grøsser alltid litt når folk skriver om ekte folk, for jeg synes det er ganske frekt rett og slett, å bruke folk på den måten. Men uansett. ikke noe seriøst forslag ville gitt ut noe slikt, fordi man ville risikere å bli saksøkt av personen for å bruke ens navn og slik. Du kan jo dikte opp din egen kjendis i boka, og basere vedkommende løst på den ekte personen...? Du må jo endre nok til at det ikke kan gjenkjennes som vedkommende, men du kan jo fortsatt «se for deg» kjendisen du tenker på. Anonymkode: 56d7e...442 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
?!? Skrevet 25. februar 2019 Forfatter #3 Del Skrevet 25. februar 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du må få tillatelse. Hvordan hadde du likt det om noen diktet opp ting om deg i en bok, og skrev en fiktiv versjon av deg? Du kjenner jo ikke personen, så det vil jo aldri bli en versjon personen vil kjenne seg igjen i heller. Enda mer «krenkende», ikke sant. Dette er veldig vanlig i Fanfiction, gjerne med plottet «Normal jente møter tilfeldigvis mannlig, superhot superkjendis, og superkjendisen faller pladask for jenta». Typisk sånn «ønske-fanfiction», hvem har vel ikke drømt om å møte kjendiscrushet og oppleve at vedkommende faller pladask for en? Jeg grøsser alltid litt når folk skriver om ekte folk, for jeg synes det er ganske frekt rett og slett, å bruke folk på den måten. Men uansett. ikke noe seriøst forslag ville gitt ut noe slikt, fordi man ville risikere å bli saksøkt av personen for å bruke ens navn og slik. Du kan jo dikte opp din egen kjendis i boka, og basere vedkommende løst på den ekte personen...? Du må jo endre nok til at det ikke kan gjenkjennes som vedkommende, men du kan jo fortsatt «se for deg» kjendisen du tenker på. Anonymkode: 56d7e...442 Ja, jeg er enig i det du sier. Trengte bare litt hjelp. Har tenkt å dikte opp min egen kjendis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå