Gå til innhold

Ikke bruke hettegenser på skole versus hijab.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke lov med hettegenser ?

 

Høres rart ut. 

Er vel heller at det ikke er lov at man har hetta på hettegenseren over hode og ikke at det ikke er lov med hettegenser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke hvorfor barn og voksne bare kan få ha på det de ønsker, så lenge det er forsvarlig og ikke krenker seg selv eller andre (eks. de kan ikke få lov å gå naken eller med helt gjennomsiktige klær). 

Anonymkode: 698a2...769

Hvorfor skal de ikke kunne gå med gjennomsiktige klær hvis de ønsker det?

Anonymkode: f875f...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skal være så forbasket vanskelig å bare forholde seg til regler som er satt. 

Skal de ikke brukes hette i skolen da bruker man ikke hetten i skolen. 

Det er faktisk ikke alt som må diskuteres og krangles på! 

Mer tafatte foreldre enn nå til dags må man lete lenge etter,  gjør omgivelsene og Norge en tjeneste og oppdra barna deres!

Anonymkode: 42cc9...494

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

At det skal være så forbasket vanskelig å bare forholde seg til regler som er satt. 

Skal de ikke brukes hette i skolen da bruker man ikke hetten i skolen. 

Det er faktisk ikke alt som må diskuteres og krangles på! 

Mer tafatte foreldre enn nå til dags må man lete lenge etter,  gjør omgivelsene og Norge en tjeneste og oppdra barna deres!

Anonymkode: 42cc9...494

Du mener man er tafatt fordi man stiller spørsmål ved regler? Her har du ikke forstått ordet tafatt!

ts

Anonymkode: 53342...624

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

1) Mine barn er gutter. De bruker aldri hijab, uansett religion. Det samme gjelder vel egentlig skaut.

-HI

Anonymkode: 53342...624

Å, da så. Kippa eller turban, da. Det er faktisk mye av grunnene til at hijab er lov. Hvis ikke religiøse hodeplagg var lov, kunne ikke de (veldig få!) jødiske guttene brukt kippa. Eget regelverk mot jødisk religion er vanskelig å argumentere for. Og sikhene, når har de plaget noen i Norge liksom? Forstyrret undervisningen med hodeplagget sine? 

Gutta på bakerste rad uansett religion eller mangel på sådan, med hetta over hodet, derimot... De er (og har alltid vært, om det var sixpence eller topplue), mye mer forstyrrende. Og alt annet av digre jakker, skjerf, kule capser, solbriller og annet. Luer får verken gutter eller jenter ha på inne, skaut har faktisk alltid vært liv. Turban også. 

 

Anonymkode: 3e181...f27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Thyra said:

Dersom du skulle startet en "hettegenserreligion", måtre det innebære at medlemmene brukte hetta på hettegenseren hele tiden, ikke bare når de hadde lyst. Ikke like gøy med hettegenser i 30 varmegrader, på stranden, i svømmehallen, når du aldri kunne vise frem den nye fine frisyren din osv... 

Når det er sagt, skjønner jeg ikke hvorfor ikke barna skal få bruke hetta på skolen. Det er alt for mange regler som "bare er", uten noen fornuftig grunn. 

Enig. Å bruke hijab er ikke frivillig i mange familier. Får foreldrene vite om barnet tar av seg hijaben blir det sikkert rabalder. Da må du, Ts, følge opp på lik linje. Vil du det?

Jeg er heller ikke for hijab. Syns det er dumt å tvinge jenter / overbevise jenter til å bruke det. Men de har jo en så sterk tro på dette at det er vanskelig å endre for utenforstående. 

Forklar dattera di som det er. De som går med hijab gjør det fordi de har en annen religion enn henne. Det beste er nok å respektere det.

Anonymkode: 1f69a...112

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Å, da så. Kippa eller turban, da. Det er faktisk mye av grunnene til at hijab er lov. Hvis ikke religiøse hodeplagg var lov, kunne ikke de (veldig få!) jødiske guttene brukt kippa. Eget regelverk mot jødisk religion er vanskelig å argumentere for. Og sikhene, når har de plaget noen i Norge liksom? Forstyrret undervisningen med hodeplagget sine? 

Gutta på bakerste rad uansett religion eller mangel på sådan, med hetta over hodet, derimot... De er (og har alltid vært, om det var sixpence eller topplue), mye mer forstyrrende. Og alt annet av digre jakker, skjerf, kule capser, solbriller og annet. Luer får verken gutter eller jenter ha på inne, skaut har faktisk alltid vært liv. Turban også. 

 

Anonymkode: 3e181...f27

De hodeplaggene har jeg mer forståelse for at folk bruker. Det er bundet sammen med mer positive ting, heller enn å forhindre at noe "negativt" skal skje sånn som med jentebarn og hijab. 

Med tanke på jødenes historie burde man ikke ha noe eget regelverk mot dem, nei. Enig med det du sier om sikhene.

ts

Anonymkode: 53342...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det skal være så forbasket vanskelig å bare forholde seg til regler som er satt. 

Skal de ikke brukes hette i skolen da bruker man ikke hetten i skolen. 

Det er faktisk ikke alt som må diskuteres og krangles på! 

Mer tafatte foreldre enn nå til dags må man lete lenge etter,  gjør omgivelsene og Norge en tjeneste og oppdra barna deres!

Anonymkode: 42cc9...494

Ja!! Jeg skjønner godt at lærere ikke gidder mer av dette og slutter i skolen. De gode ressurssterke lærerne kan få andre jobber, med bedre lønn og fri fra kravstore, kverulerende foreldre, som er opphengt i bagateller og med det ødelegger for sine barn, men dessverre for barna skjønner ikke foreldrene det. Drit i om poden ikke kan bruke hette i klasserommet og samarbeid heller med lærer slik at læringsmiljøet blir best mulig. Det viktigste er jo at barn lærer mest mulig og rustes for et liv etter skolen. Når de begynner å jobbe er det uansett ikke lov å gå rundt med hette på hodet. Ikke rart dagens generasjon kalles for snowflake, makan.

Anonymkode: ad2f7...489

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elever i mitt klasserom får ikke sitte inne med hette over hodet da jeg ikke ser ansiktet deres men lue eller caps er ok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du ikke ut nok rasisme i den andre hijab tråden din?

Anonymkode: e87ee...052

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/25/2019 at 8:25 AM, Thyra said:

Dersom du skulle startet en "hettegenserreligion", måtre det innebære at medlemmene brukte hetta på hettegenseren hele tiden, ikke bare når de hadde lyst. Ikke like gøy med hettegenser i 30 varmegrader, på stranden, i svømmehallen, når du aldri kunne vise frem den nye fine frisyren din osv... 

Når det er sagt, skjønner jeg ikke hvorfor ikke barna skal få bruke hetta på skolen. Det er alt for mange regler som "bare er", uten noen fornuftig grunn. 

Hvorfor? Hvorfor skal du bestemme hva en annen relegion skal tro, mene og følge?

Anonymkode: 7fd82...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk du ikke ut nok rasisme i den andre hijab tråden din?

Anonymkode: e87ee...052

Så det er rassisme å være i mot en undertrykkende og hatsk religion som vil påtivnge selv små barn at de skal tylle seg inn for å ikke "friste" menn?

Anonymkode: 7fd82...ceb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er rassisme å være i mot en undertrykkende og hatsk religion som vil påtivnge selv små barn at de skal tylle seg inn for å ikke "friste" menn?

Anonymkode: 7fd82...ceb

Hehe la oss si det er sant det du sier, rent hypotetisk, at man kler seg for å ikke "friste menn". Hva er galt i det? Ta en real konsekvensanalyse av en situasjon med to mennesker hvor den ene ikke blir fristet av den andre. 

(Er forøvrig enig i at barn ikke trenger hijab. Og vil barnet mitt bruke det, er det ikke for å ikke friste menn) 

Anonymkode: a4b8e...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Hvorfor skal du bestemme hva en annen relegion skal tro, mene og følge?

Anonymkode: 7fd82...ceb

Når noen gjør noe pga en sterk (religiøs) overbevisning, er det naturlig at dette skal gjelde hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk du ikke ut nok rasisme i den andre hijab tråden din?

Anonymkode: e87ee...052

Jeg har absolutt ikke laget andre tråder om bruken av hijab. Selv om det finnes en annen tråd som har et lignende tema, som sirkulerer rundt på KG nå om dagene, så betyr det ikke at jeg har laget den også!

 

ts.

Anonymkode: 53342...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Thyra said:

Når noen gjør noe pga en sterk (religiøs) overbevisning, er det naturlig at dette skal gjelde hele tiden. 

Javel? Basert på den logikken så burde jo muslimer da bedt til Mekka hele døgnet og ikke bare 6 ganger i døgnet?

Hvis noen ikke vil ha sko inne i en religiøs bygning pga religionen så må de etter samme logikk aldri ha sko inne noe annet sted heller fordi det skal "gjelde hele tiden"?.

Hva med å innse at du ikke er den som bestemmer hva andre skal tro og hvordan de skal utøve troen sin?

Anonymkode: 7fd82...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå må folk slutte å dra det idiotiske rasismekortet overalt bare fordi folk vil sette spørsmålstegn ved ting. Det ordet kommer snart til å miste hele sin betydning eller har kanskje allerede begynt å gjøre det mtp hvor mye det misbrukes. Ja selvfølgelig bør hette på hue være lov så lenge småjentene får gå med hijab. Sistnevnte synes jeg dog ikke har noe på noe barn å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/25/2019 at 8:16 AM, AnonymBruker said:

Det ene av barna mine sa nylig at det ikke fikk bruke hetta på hettegenseren sin over hodet sitt på skolen. Læreren hadde gitt beskjeden. Jeg kom umiddelbart til å tenke på de muslimske jentene som bruker hijab. På skolen. Det er vel ingen lærere som sier i fra til dem, når det er begrunnet med foreldres religiøse overbevisning? Det er ganske mange muslimer her vi bor, og en del jenter på barneskolen begynner tidlig med hijab. Hva hvis jeg lagde min egen religion? Vi-som-digger-hettegensere-religionen? Hvor mange personer må egentlig bli registrert i en slik organisasjon for at man skal kunne kalle det en religion? Hadde du blitt med i en slik religion? Skjønner at det er til dels dustete spørsmål dette, men jeg ble litt paff da jeg fikk vite dette. Burde jeg si i fra til læreren om at jeg finner dette urettferdig? (Ting er selvsagt satt litt på spissen i dette innlegget, men jeg er nysgjerrig på svarene. ;) )

Anonymkode: 53342...624

Men jeg synes å ha hørt at hijab ikke har noe med islam å gjøre i det hele tatt, noe som betyr at dette ikke er et religiøst plagg. Da skulle det ikke være et problem for muslimske kvinner å gå uten.

En muslimsk kvinne bla. sier følgende: Hijab er ikke noe religiøst plagg som symboliserer islam.

Hvis en muslimsk kvinne\jente kan gå med dette plagget på skolen, siden dette er en del av DERES kultur, uavhengig av religionen, da skal andre elever også bruke sine hettegensere eller andre plagg som dem foretrekker, da det er VÅR kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javel? Basert på den logikken så burde jo muslimer da bedt til Mekka hele døgnet og ikke bare 6 ganger i døgnet?

Hvis noen ikke vil ha sko inne i en religiøs bygning pga religionen så må de etter samme logikk aldri ha sko inne noe annet sted heller fordi det skal "gjelde hele tiden"?.

Hva med å innse at du ikke er den som bestemmer hva andre skal tro og hvordan de skal utøve troen sin?

Anonymkode: 7fd82...ceb

Hva med å innse at det du skisserer her er en oppkonstruert tro som ikke kommer av en sterk overbevisning, men av mer eller mindre trass? 

Skal man kle seg i et bestemt plagg av religiøse grunner, skal det ligge en annen grunn bak enn "hvis de får bruke hijab av religiøse grunner skal jeg danne min egen religion som skal bruke et plagg jeg ønsker å gå med. Når det passer meg å bruke plagget".

Jenter som kun bruker hijab innimellom når det passer dem og dropper det når det ikke passer dem vil neppe stå hardt på retten til å bruke hijab på skolen. Men de som er sterkt overbevist (eller familien deres er det) om at ingen gutter/menn skal se håret deres fordi Allah forbyr det, vil bruke hijab på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TrekStar skrev:

Men jeg synes å ha hørt at hijab ikke har noe med islam å gjøre i det hele tatt, noe som betyr at dette ikke er et religiøst plagg. Da skulle det ikke være et problem for muslimske kvinner å gå uten.

En muslimsk kvinne bla. sier følgende: Hijab er ikke noe religiøst plagg som symboliserer islam.

Hvis en muslimsk kvinne\jente kan gå med dette plagget på skolen, siden dette er en del av DERES kultur, uavhengig av religionen, da skal andre elever også bruke sine hettegensere eller andre plagg som dem foretrekker, da det er VÅR kultur.

Det er delte meninger om dette. Noen muslimer mener det som du sier. Andre mener det er obligatorisk i islam. 

Hettegenser er ikke akkurat en del av vår kultur, selv om det er et vanlig plagg. Tror heller ingen skoler forbyr plagget i seg selv, selv om ikke alle godtar at hetten er på i skoletimene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...