Gå til innhold

Jobb man ikke er kvalifisert til - hvordan senke skuldrene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, nå har jeg gjort det igjen. Søkt på en jobb som jeg ikke er helt kvalifisert til.

Jeg har tidligere hatt jobber som jeg ikke er kvalifisert til, noe som naturligvis er bra for egenutvikling og for karrierebygging. Men man opplever et helt annet press på jobb, og man er alltid mentalt utslitt. Har konstant en klump i magen fordi man er usikker og redd for å ikke levere bra nok. Jeg er en av de som ikke takler kritikk eller at andre er misfornøyd med deg, spesielt godt. Presset av å alltid prestere perfekt er ekte.

Det siste året har jeg jobbet i et vikariat som nå snart er over. Iløpet av det året har jeg blitt singel, og har derfor betydelig flere utgifter (èn inntekt, doble utgifter). Jeg er student og har hatt et svært stressfullt år med jobb og studier kombinert, så planen var å fokusere mer på studier og mindre på jobb når vikariatet ble over (sykevikariat, så har aldri visst når siste arbeidsdag skulle komme). Skal ærlig innrømme at en pustepause er much needed.

Jeg trengte aldri den jobben av økonomiske årsaker, men jeg tok den fordi den er bra for karrieren min - og kun derfor. Pengene var bare en bonus.

MEN siden livet mitt har endret seg noe siden da, måtte jeg finne ny inntektskilde litt raskt. Søkte på det eneste som virket nyttig, og skal nå på jobbintervju - og jeg tror at jeg har gode sjanser for å få jobben. Jobben er relevant for det jeg utdanner meg innen, og det er en jobb der man kan sikre seg et godt og viktig nettverk. Men jeg vet at jeg konstant kommer til å ha en klump i magen siden jeg ikke er selvsikker nok. Man skal jo alltid søke på jobber som man ikke er kvalifiserte til om man vil nå nye høyder, men jeg er nok mer sensitiv og skjør enn alle disse businessmennene :P