Gå til innhold

Klarer ikke å skifte ut bilen min.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her, jeg. I dag kjører jeg en snart 20 år gammel Toyota. Det er en stor, komfortabel, og, for det meste, pålitelig bil. Men jeg innser at jeg av ørten grunner - miljø, vedlikehold, sikkerhet, "naboens blikk" - bør bytte bil. Jeg fikser ingen bilting selv, men bruker ca 10-20000 kr per år på dekk, oljeskift, små reparasjoner osv.

Men...om jeg kjøper en nyere bruktbil, er det jo fort snakk om 100-150000 kroner ut av vinduet. Det er 5-15 år med vedlikehold av den gamle på ett sekund. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal bytte.

Så er det familie, venner, naboer og kollegaer som maser om at jeg burde kjøpe ny(ere) bil. Men jeg ser altså ikke poenget, rent økonomisk, ei heller behovet, kun for meg selv. Tanker?

Anonymkode: ba4e4...a05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den dagen en fyllekjører kommer over i din veibane og treffer deg i fronten- hvilken bil vil du helst sitte i?

Hvis svaret er den du har nå, så behold den.

Anonymkode: c760a...ea8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det litt likt.

Min er 12 å gammel, men jeg liker bilen veldig godt.

Samtidig koster den meg endel penger i vedlikehold, i ettertid ser jeg at om jeg hadde summert verksted+verditap på de siste årene hadde det ikke vært langt unna tilsvarende for å eie en ny bil.

Men greier ikke å riste av meg at det er mest økonomisk å beholde den jeg har. Har ikke dårlig økonomi i det hele tatt, men jeg får meg ikke til å bytte den ut. Har ingen som maser på meg enda da, men var den 20 år hadde nok ihvertfall ungene mast.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så er det familie, venner, naboer og kollegaer som maser om at jeg burde kjøpe ny(ere) bil. Men jeg ser altså ikke poenget, rent økonomisk, ei heller behovet, kun for meg selv. Tanker?

Hvis du ikke vil bytte så bytter du ikke. Så enkelt er det i grunnen. 

Jeg hadde "gammel bil" i årevis. Den var 22 da jeg omsider gav opp og kvittet meg med den. Da var det såpass mye rust at å få den fikset så den ble  EU godkjent hadde kostet skjorta. Hadde det ikke vært for rusten hadde jeg vel trillet rundt i den enda. :fnise:

Du må rett og slett vurdere økonomi, sikkerhet og komfort ettersom tiden går så kommer du nok til et punkt der du selv ønsker å bytte bil. Da er det på tide å gjøre det. 

Da jeg omsider byttet ut "gamlingen" så gikk jeg for øvrig til motsatt ytterlighet og kjøpte en helt ny bil, og jeg må innrømme at 3 års nybilgaranti var ganske deilig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trenger litt hjelp her, jeg. I dag kjører jeg en snart 20 år gammel Toyota. Det er en stor, komfortabel, og, for det meste, pålitelig bil. Men jeg innser at jeg av ørten grunner - miljø, vedlikehold, sikkerhet, "naboens blikk" - bør bytte bil. Jeg fikser ingen bilting selv, men bruker ca 10-20000 kr per år på dekk, oljeskift, små reparasjoner osv.

Men...om jeg kjøper en nyere bruktbil, er det jo fort snakk om 100-150000 kroner ut av vinduet. Det er 5-15 år med vedlikehold av den gamle på ett sekund. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal bytte.

Så er det familie, venner, naboer og kollegaer som maser om at jeg burde kjøpe ny(ere) bil. Men jeg ser altså ikke poenget, rent økonomisk, ei heller behovet, kun for meg selv. Tanker?

Anonymkode: ba4e4...a05

Du burde beholde din gamle bil så lenge som mulig, det sparer du en formue på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke sikkert at du sparer stort på å beholde din gamle bil. 

Hadde selv en gammel Toyota en gang i tiden. Først reparerte jeg den for 6-7000,-. Kort tid etterpå var det behov for en reparasjon til over 14 000,-. I og med at de 6-7000,- jeg nylig hadde påspandert bilen hadde vært bortkastet dersom jeg ikke hadde reparert den på nytt så gjorde jeg det. Under et år etterpå var det behov for en reparasjon til 13 000,-... Og da hadde jeg jo nylig brukt over 20 000,- på reparasjoner som ble bortkastet dersom jeg ikke fikset den, så jeg gjorde det og tenkte «dette blir siste gangen!». Under et år senere gikk hele girkassa ad dundas mens jeg sto midt i et veikryss i byen. Da ble bilen pent levert på nærmeste bilopphuggeri og jeg kjøpte meg en nyere bil som jeg ikke hadde noen reparasjons-eller servicekostnader på de neste 3,5 årene. Da byttet jeg ut bilen til en som var under et år gammel og som vi nå, 2 år senere, ikke har hatt noen kostnader på ut over vanlige driftskostnader. Og det er en mye bedre bil å kjøre også...

Anonymkode: 9bdca...4c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører selv en 37 år gammel Toyota, aldri problemer men jeg følger selvfølgelig service til punkt og prikke. Bytter olje og filter hver 5000km. Tror faktisk jeg kan tjene på denne bilen hvis jeg holder den i stand, prisen på min modell har steget med over 55.000kr de siste 5 årene.

Anonymkode: 7b84e...266

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2019 den 19.13, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører selv en 37 år gammel Toyota, aldri problemer men jeg følger selvfølgelig service til punkt og prikke. Bytter olje og filter hver 5000km. Tror faktisk jeg kan tjene på denne bilen hvis jeg holder den i stand, prisen på min modell har steget med over 55.000kr de siste 5 årene.

Anonymkode: 7b84e...266

bob bob, vi har kjent folk som kjører toyota her også, men de ruster vanligvis opp i løpet av noen få år og så kjøper man en ny som ruster opp etterpå-

Anonymkode: 79336...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...