Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Andrea59 skrev (14 minutter siden):

…men…hvis dere begge er uvaksinerte og du har vondt i halsen og skal teste deg og dere lever sammen i huset - så burde vel ikke han gå i banken - og treffe folk der?? I alle fall burde dere vel - i det minste for syns skyld - ha munnbind på (i klippet ditt på IG)?

 

🙌🙌🙌 nemlig 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mette.ask
Andrea59 skrev (10 minutter siden):

…men…hvis dere begge er uvaksinerte og du har vondt i halsen og skal teste deg og dere lever sammen i huset - så burde vel ikke han gå i banken - og treffe folk der?? I alle fall burde dere vel - i det minste for syns skyld - ha munnbind på (i klippet ditt på IG)?

 

Han er ikke i karantene selv om jeg har vondt i halsen og har testet meg. 

At vi ikke er vaksinert gjør ingen forskjell på oss og andre.

Munnbind er primært beregnet å skulle hindre smitteoverføring fra den som bærer munnbind, først og fremst ved å hindre spredning av dråper fra nese og munn, men kan også brukes for å beskytte brukeren mot dråpesmitte, f.eks. ved nærkontakt med pasienter som hoster og nyser, og bør i noen tilfeller kombineres med øyebeskyttelse.

Avstanden fra ansikt til ansikt er viktigst. Står man rygg til rygg eller etter hverandre er smitterisikoen lavere. Sitter man ved siden av hverandre bør det være én meter fra skulder til skulder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette.ask
nomore82 skrev (51 minutter siden):

Retningslinjer, anbefalinger og definisjoner endrer seg. Det ser vi hele tiden i denne pandemien.

Men hva er grunnen til at du stolte på denne personen som sa dette gikk greit?

Skulle vedkommende jeg hadde I bilen den gang heller tatt fellestransport? Om en ikke har andre muligheter går det fint å kjøre andre til teststasjonen. Men da må en sitte fremme og den andre bak + bruke munnbind. Og ja, jeg stoler på korona telefonen, hvorfor skulle jeg ikke gjort det? 

Nå var det meg og min ektemann som satt i samme bil. Han satt bak og jeg satt fremme. Ikke en person fra en annen husstand, men min mann! Jeg er ikke påvist noe som helst og tar test fordi jeg har litt vond hals. Det betyr at jeg er i karantene frem til jeg får svar på testen.

Min mann går på skole i dag (hans avgjørelse, om noen skulle tro jeg tvinger han ut 🙈😅) og han måtte I banken (igjen hans avgjørelse) + handle mat i dag (vi trenger mat). Deretter blir vi begge hjemme til vi får svar på min test. 

Jeg som er i karantene har kun vært i bilen og hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår bare ikke hvorfor alt dette må deles i sosiale medier? Vaksineprat, testing, forkjølelse og regler. Det blir bare ett stort sammensurium og styr, og en hel masse forklaringer, bortforklaringer og jamen/neimen. Dette begynner å bli tragikomisk, og ikke all oppmerksomhet er god oppmerksomhet. 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.ask skrev (47 minutter siden):

Og ja, jeg stoler på korona telefonen, hvorfor skulle jeg ikke gjort det? 

Nei jeg synes du skal stole på de. Men jeg skjønner ikke hvorfor du mener du kan stole på fagfolk da, men ikke når det gjelder det å ta vaksinen?

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adriana74 skrev (28 minutter siden):

Jeg jobber i helsevesenet og denne MA er mye snakket om i pauserommet. Og i dag ble det en ny runde med henne som samtaletema. For det første. Å rope høyt ut at hun er helsepersonell og ikke tar vaksine—— galskap. Bedre å ikke si noe tenker jeg. 
Så drar mannen hennes i banken og da etter at MA er testet. Tenk om hun viser seg å ha Covid-19. Da har altså mannen hennes som da har stor sannsynlig for smitte vært i en bank og så matbutikk for da å i så fall kan risikerer å smitte andre. 
 

Faaan altså

Han skal faktisk på skolen også, før de skal holde seg hjemme 🤦🏽‍♀️ Ref: 

Mette.ask skrev (1 time siden):

Min mann går på skole i dag (hans avgjørelse, om noen skulle tro jeg tvinger han ut 🙈😅) og han måtte I banken (igjen hans avgjørelse) + handle mat i dag (vi trenger mat). Deretter blir vi begge hjemme til vi får svar på min test. 

Jeg som er i karantene har kun vært i bilen og hjemme. 

Mange som risikerer å potensielt bli smittet i mellomtiden det altså, før de omsider skal holde seg hjemme.

Endret av Ina89
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ina89 skrev (6 minutter siden):

Han skal faktisk på skolen også, før de skal holde seg hjemme 🤦🏽‍♀️ Ref: 

Mange som risikerer å potensielt bli smittet i mellomtiden det altså, før de omsider skal holde seg hjemme.

Galskap .

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette.ask
Adriana74 skrev (30 minutter siden):

Jeg jobber i helsevesenet og denne MA er mye snakket om i pauserommet. Og i dag ble det en ny runde med henne som samtaletema. For det første. Å rope høyt ut at hun er helsepersonell og ikke tar vaksine—— galskap. Bedre å ikke si noe tenker jeg. 
Så drar mannen hennes i banken og da etter at MA er testet. Tenk om hun viser seg å ha Covid-19. Da har altså mannen hennes som da har stor sannsynlig for smitte vært i en bank og så matbutikk for da å i så fall kan risikerer å smitte andre. 
 

Faaan altså

Jeg må innrømme at slike kommentarer som dette gjør at jeg virkelig forstår hvor heldig jeg er med min arbeidsplass og arbeidsmiljø vårt ❤️

Vi snakker ikke negativt om andre mennesker eller andres menneskers valg på pauserommet. Kanskje noen tenker noe, men de holder seg for god til å snakke høyt om det. 

Vi har fokus på positivitet, samhold og forståelse. 

For alt du og Ina89 vet, så er det en som sitter der og har takket nei til vaksinen men som ikke tørr å si det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette.ask
Ina89 skrev (10 minutter siden):

Han skal faktisk på skolen også, før de skal holde seg hjemme 🤦🏽‍♀️ Ref: 

Mange som risikerer å potensielt bli smittet i mellomtiden det altså, før de omsider skal holde seg hjemme.

Du som helsepersonell vet reglene ved karantene etter korona test, vil jeg tro!? 

JEG er i karantene, ikke min mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ina89 skrev (10 minutter siden):

Han skal faktisk på skolen også, før de skal holde seg hjemme 🤦🏽‍♀️ Ref: 

Mange som risikerer å potensielt bli smittet i mellomtiden det altså, før de omsider skal holde seg hjemme.

Arrester meg gjerne om jeg tar feil.. men jeg ble veldig forkjøla for noen mnd siden. For meg føltes det helt feil å sende barna i skole og i bhg og at mannen min kunne dra på jobb, men det kunne de altså. Det var kun jeg som skulle holde meg hjemme til eventuell positiv test.... Det strittet imot min magefølelse (selvom jeg trodde ikke jeg hadde corona), men det var altså anbefalingene.
 

Så når de anbefalingene gjaldt meg gjelder det jo Mette også. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.ask skrev (Akkurat nå):

Du som helsepersonell vet reglene ved karantene etter korona test, vil jeg tro!? 

JEG er i karantene, ikke min mann. 

Men du som helsepersonell burde også vite såpass at dersom du er smittet, er mest sannsynlig din mann smittet, ergo bør han holde seg hjemme han også. Ingen grunn til å leke med helsen til andre, er det vel?

Og forresten, så kan jeg opplyse deg om at alle ansatte på mine arb.plasser er vaksinerte, så ingen grunn til bekymring. Uten at jeg skal brette mer ut om min arb.plass enn nødvendig, da jeg er opptatt av taushetsplikt osv, så er det veldig «gjennomsiktig» hos oss og grunnet smittevern ville det vært helt åpenlyst for alle dersom noen «later» som de har tatt vaksinen. Det er heldigvis svært lite helsepersonell som dropper vaksinen. Takk Gud for det. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette.ask skrev (6 minutter siden):

Du som helsepersonell vet reglene ved karantene etter korona test, vil jeg tro!? 

JEG er i karantene, ikke min mann. 

Men man har lov å ta hensyn selvom man ikke må. Banken kunne helt sikkert ventet til du hadde testet negativt, du har en voksen datter som sikker kunne handlet det mest nødvendige, evt foreldrene dine. Så hadde man begrenset mye.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ina89 skrev (2 minutter siden):

Men du som helsepersonell burde også vite såpass at dersom du er smittet, er mest sannsynlig din mann smittet, ergo bør han holde seg hjemme han også. Ingen grunn til å leke med helsen til andre, er det vel?

Og forresten, så kan jeg opplyse deg om at alle ansatte på mine arb.plasser er vaksinerte, så ingen grunn til bekymring. Uten at jeg skal brette mer ut om min arb.plass enn nødvendig, da jeg er opptatt av taushetsplikt osv, så er det veldig «gjennomsiktig» hos oss og grunnet smittevern ville det vært helt åpenlyst for alle dersom noen «later» som de har tatt vaksinen. Det er heldigvis svært lite helsepersonell som dropper vaksinen. Takk Gud for det. 

Men det er jo ikke det som er anbefalt. Fint at du gjør det på den måten, men du kan ikke hakke på andre som følger rådene fra fhi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette.ask
Diamant20 skrev (3 minutter siden):

Men man har lov å ta hensyn selvom man ikke må. Banken kunne helt sikkert ventet til du hadde testet negativt, du har en voksen datter som sikker kunne handlet det mest nødvendige, evt foreldrene dine. Så hadde man begrenset mye.

Rart med det 🤔. Det ene øyeblikket er min mann tøffel, jeg har buksene i familien og er den som styrer min mann sine meninger... Og i neste øyeblikk skal jeg bestemme hva min mann skal gjøre... 

Han er ikke i karantene og kan ta disse valgene helt selv, slik han kan med alt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mette.ask skrev (1 minutt siden):

Rart med det 🤔. Det ene øyeblikket er min mann tøffel, jeg har buksene i familien og er den som styrer min mann sine meninger... Og i neste øyeblikk skal jeg bestemme hva min mann skal gjøre... 

Han er ikke i karantene og kan ta disse valgene helt selv, slik han kan med alt annet. 

Min mening er at en voksen mann klarer å tenke sånn selv. Men hvis han ikke får lest norske medier så er det vel kanskje ikke så rart.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.ask skrev (Akkurat nå):

Rart med det 🤔. Det ene øyeblikket er min mann tøffel, jeg har buksene i familien og er den som styrer min mann sine meninger... Og i neste øyeblikk skal jeg bestemme hva min mann skal gjøre... 

Han er ikke i karantene og kan ta disse valgene helt selv, slik han kan med alt annet. 

Men da blir det faktisk helt galt av deg å påstå hardnakket hvor god du er på smittevern og tiltak for å forebygge smitte når dere faktisk ikke føler for å ta vaksinen, som er det beste smittevernstiltaket vi har! Er det en sannsynlighet for at du kan være smittet, noe det åpenbart er, så er det like stor sannsynlighet for at mannen din er smittet. Ergo, stor sannsynlighet for at en rekke uskyldige mennesker nå potensielt kan være smittet av dere, fordi dere ikke føler for å ta hensyn. 

Det er ren og skjær egoisme.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette.ask
Diamant20 skrev (Akkurat nå):

Min mening er at en voksen mann klarer å tenke sånn selv. Men hvis han ikke får lest norske medier så er det vel kanskje ikke så rart.

Så du tror alle som bor med en som har tatt test for korona blir hjemme og dropper både avtaler, skole og jobb.. Når en selv ikke er i karantene? 

Han følger med på nyheter i Tyrkia OG I Norge 😉. Han er blitt veldig flink I norsk på kort tid, nettopp fordi han ser både tv og filmer på norsk. Det er alltid lettere å forstå et språk enn det er å snakke det selv. Forøvrig er han blitt utrolig flink på å snakke norsk også med tanke på hvor kort tid han har vært her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.ask skrev (Akkurat nå):

Så du tror alle som bor med en som har tatt test for korona blir hjemme og dropper både avtaler, skole og jobb.. Når en selv ikke er i karantene? 

Han følger med på nyheter i Tyrkia OG I Norge 😉. Han er blitt veldig flink I norsk på kort tid, nettopp fordi han ser både tv og filmer på norsk. Det er alltid lettere å forstå et språk enn det er å snakke det selv. Forøvrig er han blitt utrolig flink på å snakke norsk også med tanke på hvor kort tid han har vært her. 

Når jeg har vært sammen med folk som må teste seg har jeg vært ekstra forsiktig, ja. Og jeg kjenner mange som har gjort det samme. I tillegg synes jeg det er meget spesielt å ikke være litt ekstra forsiktig med den smittesituasjonen som er i Bergen nå, her jeg bor har vi aldri vært i nærheten av liknende, men jeg har fortsatt vært ekstra forsiktig. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...