Gå til innhold

metteask.blogg.no

Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Hvis det blir likt hos de som det er hos veldig mange andre i lik situasjon så har de ikke engang startet på utfordringene. Jeg tror mye her ligger på hvor mye H ønsker å bo i Norge, hvor mye han klarer å innrette seg M og hennes krav/ønsker. De største kamelene tror jeg det er han som må svelge. M styrer skuta en god stund enda og hun har allerede som gravid truet han med at hun kommer til å sende han hjem og at han ikke får se sitt barn (husker ikke dette ordrett), han vet med dette hvor landet ligger. Hun har gjort det helt klart at hun sitter på all makt ang framtid i Norge....eller ikke. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre viser innlegget hvor lite hun setter seg inn i sin mann situasjon og kunn tenker på seg, og selvsagt barna...barna kommer først selvsagt men lurt å tenke litt før handling..alle valg får konsekvenser og da er det særlig lurt å gå en ekstra runde og ikke kaste seg inn i noe med en eneste gang.  Og hennes impulsivitet og valg er ofte store..det er nå livet for dem starter.  Det er verken ferie i et varmt land eller besøk på 3 mnd...men en hverdag med alt det innebærer. Og alle vet jo dagens situasjon (korona) som ikke gjør ting noe enklere,  verken i forhold til jobb eller aktiviteter eller finne seg venner å omgås med..siden m ikke har venner han kam bli en del av, er det nok lurt for han å prøve å bli kjent med noen,  han vil garantert ha behov for å lufte sine tanker innimellom med andre enn sin kone. Slik jeg kjenner tyrkere hvertfall.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tildittbeste skrev (1 time siden):

Dessverre viser innlegget hvor lite hun setter seg inn i sin mann situasjon og kunn tenker på seg, og selvsagt barna...barna kommer først selvsagt men lurt å tenke litt før handling..alle valg får konsekvenser og da er det særlig lurt å gå en ekstra runde og ikke kaste seg inn i noe med en eneste gang.  Og hennes impulsivitet og valg er ofte store..det er nå livet for dem starter.  Det er verken ferie i et varmt land eller besøk på 3 mnd...men en hverdag med alt det innebærer. Og alle vet jo dagens situasjon (korona) som ikke gjør ting noe enklere,  verken i forhold til jobb eller aktiviteter eller finne seg venner å omgås med..siden m ikke har venner han kam bli en del av, er det nok lurt for han å prøve å bli kjent med noen,  han vil garantert ha behov for å lufte sine tanker innimellom med andre enn sin kone. Slik jeg kjenner tyrkere hvertfall.

Hun har før skrevet/sagt at med å gå ut av forholdet tidlig så gjør hun det for barna. At det er barna hun tenker på, men det er jo bull***. Tenker du på barna og setter barna først så går du ikke hen og gifter deg og får barn før man kjenner hverandre overhode. Det er kun impulsiv egoistisk handling, noe som jeg mener å gå ut av forholdet før du har gitt det en sjanse i denne situasjonen også er. 

Hun har sagt at han ikke skal ha tyrkiske venner i Norge. Noe jeg har skrevet tidligere i tråden at jeg håper de revurderer sterkt. Kan ikke tenke meg noe mer usunt enn å gå to stk oppå hverandre 24/7 uten at noen av de har noen venner. Spesielt så skakkjørt dette forholdet allerede er. Jeg vet det er et usunt tyrkisk miljø i Bergen, så jeg ville holdt meg unna akkurat det. Men det er fine folk der og, så håper han får noen gode venner som kan gjøre hverdagen enklere for han. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn føler jeg at de siste innleggene er skrevet som de er gjort for å havne høyere på listene da hun ser en inntektskilde der.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gmail skrev (1 minutt siden):

Av en eller annen grunn føler jeg at de siste innleggene er skrevet som de er gjort for å havne høyere på listene da hun ser en inntektskilde der.

Ja, vips var hun topp 10! :)  Men innsatsen er høy.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nana skrev (8 timer siden):

måtte sende sms til Mette sin eldstedatter for å komme ned i stuen/på kjøkkenet når han bodde i Norge,

Er dette sant? 😱 Har ikke fått med meg det. Hva var årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Xmasclovn skrev (7 minutter siden):

Er dette sant? 😱 Har ikke fått med meg det. Hva var årsaken?

Ja, han måtte spørre datteren før han gikk ned i første. Mener å huske at noe av det var for at hun skulle ha på seg nok klær? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visvas skrev (2 minutter siden):

Ja, han måtte spørre datteren før han gikk ned i første. Mener å huske at noe av det var for at hun skulle ha på seg nok klær? 

Alvorlig talt. Går hun naken rundt. Det er vel uansett mulig å ha på seg litt mer i noen uker. Snakk om å få noen til å føle seg uvelkommen. Ikke engang en vanlig gjest burde behandles slik, og ihvertfall mannen din i det som vil være hans nye hjem.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (1 minutt siden):

Alvorlig talt. Går hun naken rundt. Det er vel uansett mulig å ha på seg litt mer i noen uker. Snakk om å få noen til å føle seg uvelkommen. Ikke engang en vanlig gjest burde behandles slik, og ihvertfall mannen din i det som vil være hans nye hjem.

Ja, det hele var veldig spesielt og jeg forstår veldig godt at det ble for mye for han. Det var jo ikke akkurat lagt opp til at han skulle føle seg hjemme.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilletyrkia skrev (18 timer siden):

At det ser ut som om Mette ikke er så glad, og itillegg det alvorlige bilde hun la ut er noe jeg og reagerte på. Det er sikkert mange følelser ute nå, alt er spennende og nytt. Men det hadde nok vært litt lettere for mannen med et mer positivt syn på dette og det å føle seg velkommen og ventet.

Men hvis hun er redd, så er hun enkelt sagt redd. Jeg hadde vært vettskremt hvis jeg heretter skulle bo permanent sammen med en tyrkisk mann, selvom forholdet hadde startet med en forelskelse og et ønske om å være sammen resten av livet. Forskjellig språk, altså vanskeligheter med å gå i dybden i samtaler, totalt forskjellig kultur og religion. Religion kan etterhvert bli et problem selvom man har snakket ut om det på forhånd, er nok svært mange muslimske menn som vil kreve at barnet deres skal vokse opp som muslimer, selvom de har sagt noe annet før barnet kom. Så kommer dette at hun trives svært godt alene, og nå skal hun få en mann som konstant er tilstede og som hun må bruke mye tid på siden han vet svært lite om Norge, og hans rettigheter og plikter. Så kommer dette med forsørgelse, fø på en voksen mann som ikke vil få inntekt på lang tid. Men det som nesten er verst, hva om dette ikke går, at hun tidlig finner ut at de ikke " klikker"? Med en norsk mann hadde det vært mye enklere, da kunne han "bare" flyttet ut og så hadde de delt på foreldreansvaret. Med H vil det bli helt annerledes,han vil mest sannsynlig ikke få bli boende i Norge hvis de feks går fra hverandre om 1 år. Litt av et ansvar å gjøre det slutt om man da samtidig hindrer barnet sitt i å ha nær kontakt med sin egen far. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visvas skrev (1 time siden):

Spesielt så skakkjørt dette forholdet allerede er. Jeg vet det er et usunt tyrkisk miljø i Bergen, så jeg ville holdt meg unna akkurat det. Men det er fine folk der og, så håper han får noen gode venner som kan gjøre hverdagen enklere for han.

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva er det med det tyrkiske miljøet i Bergen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (6 minutter siden):

Men hvis hun er redd, så er hun enkelt sagt redd. Jeg hadde vært vettskremt hvis jeg heretter skulle bo permanent sammen med en tyrkisk mann, selvom forholdet hadde startet med en forelskelse og et ønske om å være sammen resten av livet. Forskjellig språk, altså vanskeligheter med å gå i dybden i samtaler, totalt forskjellig kultur og religion. Religion kan etterhvert bli et problem selvom man har snakket ut om det på forhånd, er nok svært mange muslimske menn som vil kreve at barnet deres skal vokse opp som muslimer, selvom de har sagt noe annet før barnet kom. Så kommer dette at hun trives svært godt alene, og nå skal hun få en mann som konstant er tilstede og som hun må bruke mye tid på siden han vet svært lite om Norge, og hans rettigheter og plikter. Så kommer dette med forsørgelse, fø på en voksen mann som ikke vil få inntekt på lang tid. Men det som nesten er verst, hva om dette ikke går, at hun tidlig finner ut at de ikke " klikker"? Med en norsk mann hadde det vært mye enklere, da kunne han "bare" flyttet ut og så hadde de delt på foreldreansvaret. Med H vil det bli helt annerledes,han vil mest sannsynlig ikke få bli boende i Norge hvis de feks går fra hverandre om 1 år. Litt av et ansvar å gjøre det slutt om man da samtidig hindrer barnet sitt i å ha nær kontakt med sin egen far. 

Fast det hade ju varit en idé att tänka igenom allt detta innan och på så sätt inte hamna i den har sitsen hon nu är i. Allt hon nu är rädd för er saker hon har blivit varnad för, men valt att inte lyssna på. För inget kunde rocka vid den här kärleken, min sann! Det är bara alla andra som upplever det som svårt...
Dom flesta förstår att man borde spendera mycket mer och längre tid tillsammans INNAN man gifter sig och skaffar barn. Det vill som oftast alltid bli svårare när nån måste flytta till ett nytt land, och barriärer som språk och kultur kan ställa till det rejält. Just då är det smart att i det minsta ha et ordentligt fundament dom emellan. Och det fundamentet skapas inte med lite mys-semester. Väljer man til tross för detta att agera så som hon gjort, så är det hennes val med konsekvenser där etter. Som man bäddar får man ligga. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (16 timer siden):

Videre ville det ikke vært like lett å få tak i en barnefar her fordi de færreste unge menn er interessert i en 40 år gammel dame med barnebarn, mens de eldre mennene gjerne har barn fra tidligere og er ikke interessert i småbarnslivet på nytt når de er 40+. 

Men da går i såfall utnyttelsen begge veier, for tror ikke tyrkere har en forkjærlighet for å gifte seg med eldre damer..om ikke den " eldre" damen har vestlig pass da. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei2016 skrev (26 minutter siden):

Fast det hade ju varit en idé att tänka igenom allt detta innan och på så sätt inte hamna i den har sitsen hon nu är i. Allt hon nu är rädd för er saker hon har blivit varnad för, men valt att inte lyssna på. För inget kunde rocka vid den här kärleken, min sann! Det är bara alla andra som upplever det som svårt...
Dom flesta förstår att man borde spendera mycket mer och längre tid tillsammans INNAN man gifter sig och skaffar barn. Det vill som oftast alltid bli svårare när nån måste flytta till ett nytt land, och barriärer som språk och kultur kan ställa till det rejält. Just då är det smart att i det minsta ha et ordentligt fundament dom emellan. Och det fundamentet skapas inte med lite mys-semester. Väljer man til tross för detta att agera så som hon gjort, så är det hennes val med konsekvenser där etter. Som man bäddar får man ligga. 

Enig i dette,men hun kan uansett ikke forandre på fortiden. Hun er redd for om hun vil klare å bo med mannen på permanent basis, og den redselen forstår jeg. Er litt av et ansvar hun har tatt på seg uansett hvor mye hun burde forstått dette på forhånd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (40 minutter siden):

Men da går i såfall utnyttelsen begge veier, for tror ikke tyrkere har en forkjærlighet for å gifte seg med eldre damer..om ikke den " eldre" damen har vestlig pass da. 

Det kan godt være sant det også, ville ikke vært første gangen i såfall. Det eneste er at de unge mennene ikke pleier å sette barn på disse damene før de ihvertfall har bena godt plantet på norsk jord. Men alt er mulig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse innleggene som kommer som perler på en snor nå er jo ren click bite. 

Jeg tror de kan klare å få dette til å fungere, men det kreves enormt mye av de begge og kanskje mest av Mette. De må jobbe med dette forholdet i flere år fremover for å få det optimalt. Han forsaker mye når han reiser fra Tyrkia,hjemland,familie osv. Mette må være innforstått med at det er tøft for han å forlate alt det trygge og kjære i Tyrkia, å må derfor gi han rom og tid til å tilpasse seg nytt liv, familie,hjem,land osv. Ikke fly i flint og kaste han ut ved første (og beste) anledning. 

Jeg tror H kan tilføre mye til familien hennes, han kan gi mye kjærlighet,lek og hjelp til både små og store. Men han må slippe å bli uglesett av kona og føle seg overvåket for hver minste feil han gjør. For feile det kommer han til å gjøre mange ganger. Det er da Mette må støtte han, hjelpe han å rette opp og gi rom for å feile.

Kanskje hadde det beste vært å legge ned bloggen osv og skjerm det nye livet best mulig fra omverden, det hadde nok gjort ting mye lettere for de alle.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
JaVel skrev (3 timer siden):

Enig i dette,men hun kan uansett ikke forandre på fortiden. Hun er redd for om hun vil klare å bo med mannen på permanent basis, og den redselen forstår jeg. Er litt av et ansvar hun har tatt på seg uansett hvor mye hun burde forstått dette på forhånd. 

Ansvaret tog hon på sig redan då hon bestämde sig för att bli gravid med en man (som hon nästan inte känner) som inte bor i samma land och som inte heller bor i et Schengen-land. Att konsekvenserna av det valet kommer nu, ja, så är det bara.

Hon får känna vad hon vill, och på generell basis kan jag absolut förstå att stora omvälvningar är tuffa. Allt hon nu är rädd för har hon dock vetat sedan länge.

Hon skriver att hon egentligen villa ha ”besøksvisum» för att kolla läget, men så ”blev det inte så”, fast istället blev det ansökan «familiegjenforening»  Är man så osäker att man egentligen inte vill söka «familiegjenforening» men gör det ändå, så är det inte ett dugg synd om henne. Ta GENOMTÄNKTA och holdbara beslut. Brukar roa ångest och rädsla.

Endret av Hei2016
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei2016 skrev (13 minutter siden):

Ansvaret tog hon på sig redan då hon bestämde sig för att bli gravid med en man (som hon nästan inte känner) som inte bor i samma land och som inte heller bor i et Schengen-land. Att konsekvenserna av det valet kommer nu, ja, så är det bara.

Hon får känna vad hon vill, och på generell basis kan jag absolut förstå att stora omvälvningar är tuffa. Allt hon nu är rädd för har hon dock vetat sedan länge.

Hon skriver att hon egentligen villa ha ”besøksvisum» för att kolla läget, men så ”blev det inte så”, fast istället blev det ansökan «familiegjenforening»  Är man så osäker att man egentligen inte vill söka «familiegjenforening» men gör det ändå, så är det inte ett dugg synd om henne. Ta GENOMTÄNKTA och holdbara beslut. Brukar roa ångest och rädsla.

Kanskje han krevde å få komme til Norge på familiegjenforeningen og ikke ville ha besøksvisum og kanskje hun tok hensyn til hans ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (4 timer siden):

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva er det med det tyrkiske miljøet i Bergen? 

Det er mannsjåvinistisk og giftig, hvis det ikke har skjedd et mirakel i det siste. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det er en gruppe man bør holde seg unna. Jeg er ikke fra Bergen selv, men dette miljøet har det vært snakket mye om blandt oss som har "bringt" tyrkere/kurdere til Norge. Det er nok et slikt miljø flere plasser, men det i Bergen var/er det mye snakk om. Damer har fått hjem en "ny mann" i negativ forstand etter møte med disse. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visvas skrev (10 minutter siden):

Det er mannsjåvinistisk og giftig, hvis det ikke har skjedd et mirakel i det siste. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det er en gruppe man bør holde seg unna. Jeg er ikke fra Bergen selv, men dette miljøet har det vært snakket mye om blandt oss som har "bringt" tyrkere/kurdere til Norge. Det er nok et slikt miljø flere plasser, men det i Bergen var/er det mye snakk om. Damer har fått hjem en "ny mann" i negativ forstand etter møte med disse. 

Men da er det bra at han ikke skal ha tyrkiske venner slik hun sa. Eg forstår ikke hvorfor det da var gale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...