Gå til innhold

Uke 16...ikke kjent liv på et døgn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i uke 16 med nummer to og har den siste uken kjent litt liv.. Men nå det siste døgnet har jeg ikke kjent noe og det stresse meg. Er det vanlig eller bør jeg oppsøke lege? 

Anonymkode: a5a1d...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så tidlig er det helt vanlig, daglig liv kan man ikke forvente før etter uke 25. Babyen har sikkert snudd seg og sparker mot ryggen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen bekymringen. Tror jeg også skrev her inne rundt uke 16/17 med andremann. Hadde det sånn enda etter OUL også. Hadde kjent liv nå og da fra uke 15, men plutselig gikk det over et døgn uten noen tegn. Dette skjedde helt fram til uke 25. Først etter da kjente jeg liv flere ganger daglig. 

Men, det er ikke godt å gå bekymret. Ring heller helsestasjon å få høre hjertelyd :) Alt er garanert fint, og det er helt normalt, men man blir jo uansett bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig og du skal ikke registrere liv hver dag så tidlig. Mange har ikke kjent liv i det hele tatt før uke 20 f.eks. 

Anonymkode: 5ae41...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig, men er du bekymret ville jeg oppsøkt legen om så bare for å få litt ro i sjelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde første time hos jordmor i dag (uke 12), og hun sa at dersom jeg fra uke 16 (etter å ha kjent liv) plutselig ikke gjør det, til tross for "stimuli" (sukker, bevegelse), så skulle jeg ringe føden.

Enkelt å si på forhånd kanskje, men kan se for meg at jeg kommer til å føle meg en smule hysterisk ved å ringe selv... Men det var altså beskjeden jeg fikk. 

----

-Josefine

Anonymkode: f91f8...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde første time hos jordmor i dag (uke 12), og hun sa at dersom jeg fra uke 16 (etter å ha kjent liv) plutselig ikke gjør det, til tross for "stimuli" (sukker, bevegelse), så skulle jeg ringe føden.

Enkelt å si på forhånd kanskje, men kan se for meg at jeg kommer til å føle meg en smule hysterisk ved å ringe selv... Men det var altså beskjeden jeg fikk. 

----

-Josefine

Anonymkode: f91f8...8a5

Spesielt av jordmor, da det er helt vanlig å ikke kjenne daglig liv så tidlig. Kan jo føre til mye unødvendig bekymring. Dessuten tar ikke føden i mot så tidlig som uke 16, da må man håpe på en velvillig fastlege eller booke en tidlig ultralyd privat. 

Anonymkode: 23854...46d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmoren min sa det var uvanlig å kjenne liv før uke 18-20. Og at hvis det er noen bekymringer før uke 22, så ringer man fastlegen/legevakten. Og at føden ikke kan hjelpe med noe før etter 22. 

Anonymkode: 58eb8...ce4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig, husker jeg var kjempebekymra innimellom! Prøv kald drikke med sukker og ligg helt still å kjenn etter. Fikk beskjed om at man ikke skal kjenne liv daglig dør uke 23, rart de sier så forskjellig rundt....

Anonymkode: 87e02...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde første time hos jordmor i dag (uke 12), og hun sa at dersom jeg fra uke 16 (etter å ha kjent liv) plutselig ikke gjør det, til tross for "stimuli" (sukker, bevegelse), så skulle jeg ringe føden.

Enkelt å si på forhånd kanskje, men kan se for meg at jeg kommer til å føle meg en smule hysterisk ved å ringe selv... Men det var altså beskjeden jeg fikk. 

----

-Josefine

Anonymkode: f91f8...8a5

Ikke at jeg er noen ekspert på området.. men ringe føden fra uke 16?? På kjennliv.no står det at man skal ringe lege eller jordmor om man er mindre enn 24 uker på vei. Etter uke 24 kan man ringe føden. Her kan det høres ut som jordmor har gitt deg feil informasjon.

Som de fleste her sier, uke 16 er veldig tidlig.. og fosteret har ikke et merkbart bevegelsesmønster så tidlig. Jeg ville ikke bekymret meg. Og dessuten har du vel OUL om noen uker? Da vil du jo få sett om alt står bra til :)

Anonymkode: 39d9d...0de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spesielt av jordmor, da det er helt vanlig å ikke kjenne daglig liv så tidlig. Kan jo føre til mye unødvendig bekymring. Dessuten tar ikke føden i mot så tidlig som uke 16, da må man håpe på en velvillig fastlege eller booke en tidlig ultralyd privat. 

Anonymkode: 23854...46d

Ikke vet jeg, skriver bare det hun sa. Og som sagt, hun spesifiserte at det var DERSOM jeg hadde kjent liv jevnlig før den tid. Altså; når som helst etter uke 16 hvor jeg har kjent jevnlig liv som plutselig stopper så skulle jeg ringe. 

------

-Josefine

Anonymkode: f91f8...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vet jeg, skriver bare det hun sa. Og som sagt, hun spesifiserte at det var DERSOM jeg hadde kjent liv jevnlig før den tid. Altså; når som helst etter uke 16 hvor jeg har kjent jevnlig liv som plutselig stopper så skulle jeg ringe. 

------

-Josefine

Anonymkode: f91f8...8a5

Det var veldig rart. For om babyen snur seg så tidlig kan det gå en uke uten å kjenne liv selv om man har kjent regelmessig med liv før. Her tar de heller ikke imot på føden før etter OUL.

Anonymkode: eae99...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo ikke kjenne liv regelmessig før etter uke 24. 

Anonymkode: 4aa58...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er veldig bekymret ville jeg tatt en telefon til føden, de kan vurdere om du kan komme innom for ultralyd eller ikke. Det er ikke sunt for babyen at mor bekymrer seg. Mye bedre å få bekreftet at alt står bra til. 

Anonymkode: f4d99...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er veldig bekymret ville jeg tatt en telefon til føden, de kan vurdere om du kan komme innom for ultralyd eller ikke. Det er ikke sunt for babyen at mor bekymrer seg. Mye bedre å få bekreftet at alt står bra til. 

Anonymkode: f4d99...e83

Man skal vel strengt tatt ringe legen/jordmor ved bekymringer så tidlig i 2. trimester.. ikke føden. Det er absolutt ingenting de kan gjøre i uke 16. Veldig mange er bekymret i 2. trimester fordi symptomene avtar og bevegelsene (om man kjenner de) er veldig uregelmessige og kan forsvinne helt en periode. Hvis alle skulle ringt føden for bekymringer så tidlig hadde det stjålet verdifull tid fra de som er lengre på vei der ungen faktisk kan reddes.

Anonymkode: 39d9d...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...