Gå til innhold

Lease bil rett før ulønnet permisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal fra april til oktober ha ulønnet permisjon og være hjemme med min datter. Vi har i dag en bil fra 2012, uten lån, som vi er redde for at kan få noen store utgifter på i denne perioden. Planen var alltid å selge denne bilen før den hadde gått så lang/blitt så gammel at vi kunne regne med store utgifter. Vi vurderer nå å lease en bil, men er så usikker på timingen med tanke på at jeg skal ha ulønnet perm i 7 måneder snart. Vi har regnet på utgifter og inntekter måned for måned og vil på det laveste ha ca 30 000 på bufferkonto og 18 000 på diverse andre sparingen. Vi eier leilighet så sannsynlighet for store uforutsette utgifter her er lav. 

Hvis vi venter for lenge med leasing vil verdien på bilen vi har i dag være lavere enn startleien på leasing. I dag er verdien og startleien lik. 

Er vi kjempe dumme hvis vi velger å lease denne bilen? Trenger litt "argumenter" for og imot her... 

Anonymkode: 5cce0...faf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må jo regne på mnd kostnadene ved leasing + at de fleste skal ha et etableringsgebyr på endel tusen. 

Anonymkode: 05dc2...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvfølgelig regnet med begge deler 🙂

Anonymkode: 5cce0...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lease er billigere enn å kjøpe tilsvarende bil med lån. Dette har vi allerede sjekket. Pluss i ett bilmarked som endrer seg voldsomt slipper vi å tenke på hva bilen vil være verdt når vi ønsker å selge. 

Bilen vi har nå kan gå lenge ja, men den nærmer seg den alderen hvor det fort kan komme store kostnader på slitedeler og lignende. Vi vil uansett bytte bil innen 1 - 1,5 år maks. 

Vi er ett par som verdsetter å ha forutsigbare utgifter. Og da er det mest "fornuftige" å eie eller å lease en forholdsvis ny bil. 

Anonymkode: 5cce0...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...