Gå til innhold

Tror dere karakterkravet i matte og norsk vil ha noe å si for poenggrensen på sykepleierstudie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror dere karakterkravet med 3 i snitt i matte og norsk vil ha noe å si for poenggrensen på sykepleierstudie? Det er nytt fra i år av.

Anonymkode: 0049c...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenggrensene på sykepleie har jo vært et stykke opp på 40-tallet de fleste steder i flere år, så jeg tror ikke at disse karakterkravene vil ha så veldig mye å si. Med 40 poeng har man gjerne ikke mange 2-ere uansett, og i alle fall ikke i norsk. De (få?) som har 2 i matte, men likevel høyt nok snitt, er nok like greit at ikke kommer inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ullvott skrev:

Poenggrensene på sykepleie har jo vært et stykke opp på 40-tallet de fleste steder i flere år, så jeg tror ikke at disse karakterkravene vil ha så veldig mye å si. Med 40 poeng har man gjerne ikke mange 2-ere uansett, og i alle fall ikke i norsk. De (få?) som har 2 i matte, men likevel høyt nok snitt, er nok like greit at ikke kommer inn. 

De med 2 i matte kan være veldig flinke sykepleiere likevel. Du lærer medikamentregning og det er enklere enn mye av matten du har på videregående. Du bruket dessuten ikke matte så mye på jobb likevel og er du usikker så finnes det leger å spørre.

Anonymkode: 78b4d...1b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo synd hvis vi skal gå glipp av flotte sykepleiere pga karakterkrav. Det er også synd at noen ikke får utdannelsen de drømmer om av samme grunn. Medikamentregning kan være vanskelig men min erfaring er at matte som er rettet direkte inn mot praksis er langt enklere enn vanlig matte på VGs. 

Anonymkode: 31c83...cac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, stryktallene fra årets medikamentregningeksamen på de ulike sykepleieutdanningene tilsier at det absolutt er nødvendig med bedre mattekunnskaper, når 60% stryker på basis mattekunnskap holder det ikke å si at bestått er nok. En 3er i matte er såvidt over laveste karakterkrav, men betyr i alle fall at du har noe mer innsikt enn de som fikk en 2er i sympati fra læreren. Flere av eksamenene er lagt ut på nett, de fleste har to timers svartid med kalkulator, men mange av dem har jeg gjort med 100% riktige svar på et kvarter over middagsbordet. Det er virkelig ikke vanskelig, det er skremmende at så mange stryker. Jeg tror imidlertid ikke poenggrensen kommer til å gå så mye nedover av den grunn, men det totale antall søkere kommer gjerne til å bli redusert fordi det ikke er vits i å søke for dem med for lav karakter. Og til deg over som mener man bare kan spørre en lege, nei det kan du ikke. Du må klare å gjøre din egen jobb, og de fleste steder er det kun lege tilstede i korte perioder av gangen, og som regel kun på dagtid.

Anonymkode: 749b1...315

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De med 2 i matte kan være veldig flinke sykepleiere likevel. Du lærer medikamentregning og det er enklere enn mye av matten du har på videregående. Du bruket dessuten ikke matte så mye på jobb likevel og er du usikker så finnes det leger å spørre.

Anonymkode: 78b4d...1b0

Hvis man begynner å mase på leger om grunnleggende matematikk, tror jeg man får passet påskrevet av legen... med rette. 

Anonymkode: 9a248...9d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarte såvidt å få 3 i matte, men sto uten problem på medikamentregningen. Har heller ikke hatt noe særlig trøbbel med regningen på jobb. Er det av det mest kompliserte så diskuteres det uansett.

Anonymkode: e9d11...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo synd hvis vi skal gå glipp av flotte sykepleiere pga karakterkrav. Det er også synd at noen ikke får utdannelsen de drømmer om av samme grunn. Medikamentregning kan være vanskelig men min erfaring er at matte som er rettet direkte inn mot praksis er langt enklere enn vanlig matte på VGs. 

Anonymkode: 31c83...cac

Men slik er det i norges firkantede system. Har noen svenske venner og der ser de på faget du skal søke deg inn på. De driter i om du har dårlige karakterer i matte hvis du ikke skal studere noe som krever matematiske kunnskaper. De har hørt om dette også fra andre norske og synes det virker skikkelig dårlig og ulogisk her.

Men i Norge er det ene og alene poengsnittet som teller. 

Jeg kom ikke inn på studiet jeg ville selv om jeg har 6 i faget. Uansett, har funnet andre muligheter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Men slik er det i norges firkantede system. Har noen svenske venner og der ser de på faget du skal søke deg inn på. De driter i om du har dårlige karakterer i matte hvis du ikke skal studere noe som krever matematiske kunnskaper. De har hørt om dette også fra andre norske og synes det virker skikkelig dårlig og ulogisk her.

Men i Norge er det ene og alene poengsnittet som teller. 

Jeg kom ikke inn på studiet jeg ville selv om jeg har 6 i faget. Uansett, har funnet andre muligheter. 

 

Sykepleiefag finnes vel ikke på VGS, videre er dette direkte feil da det blant annet er krav om fysikk, kjemi, biologi og matematikk for å søke på medisinutdanningen i Sverige. I tillegg til at du søker med vitnemålet (med unntak av de som tar høyskoleprøven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte såvidt å få 3 i matte, men sto uten problem på medikamentregningen. Har heller ikke hatt noe særlig trøbbel med regningen på jobb. Er det av det mest kompliserte så diskuteres det uansett.

Anonymkode: e9d11...d91

 

Samme her.Opplever derimot at de som var veldig gode i matte på vgs sliter mer på medikamentregninga enn det jeg gjorde. 

Anonymkode: cc20b...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...