Gå til innhold

Hvis du hadde hatt gård/småbruk. Hvilke dyr og annet ville du holdt på med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje jeg kunne passet andre sine hunder mens eierne ligger på sykehus og sånn. Slet selv med dette da jeg var på sykehus mye i en periode. Vet ikke helt hvem man kontakter da som har noe med dette å gjøre. Man kan jo ikke ha hundene på kennel i månedsvis mens eieren er på sykehus heller siden det er så dyrt. Og er man syk så er man syk. Man kan da få hunden sin etterpå og det kanskje forhindrer hunden i å bli omplassert videre. Men vet ikke noe om regler på sånne ting eller hvordan man setter i gang. Jeg har hatt lyst til dette i åresvis. Jeg kunne selvfølgelig også passet på små gnagere, kaniner, fugler ol. Mens eierne er på sykehus.

veldig dumt om noen mennesker ønsker seg å ha flere dyr men ikke kan ha det siden hva skjer om eieren kommer på sykehus? Eller andre helsegreier?

Endret av Zaga
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høner og okser, fordi jeg synes begge er trivelige dyr. 

Også ville jeg dyrket tomater, løk og erter. Det er planter jeg trives med.

 

Anonymkode: 1bdc6...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Zaga skrev:

Kanskje jeg kunne passet andre sine hunder mens eierne ligger på sykehus og sånn. Slet selv med dette da jeg var på sykehus mye i en periode. Vet ikke helt hvem man kontakter da som har noe med dette å gjøre. Man kan jo ikke ha hundene på kennel i månedsvis mens eieren er på sykehus heller siden det er så dyrt. Og er man syk så er man syk. Man kan da få hunden sin etterpå og det kanskje forhindrer hunden i å bli omplassert videre. Men vet ikke noe om regler på sånne ting eller hvordan man setter i gang. Jeg har hatt lyst til dette i åresvis.

Det er bare å kontakte Mattilsynet, så hjelper de deg videre i prosessen mht. regler. Ellers når det gjelder å starte en bedrift, kan du ta kontakt med kommunen du skal starte i og her: https://www.altinn.no/starte-og-drive/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, absinthia skrev:

Det er bare å kontakte Mattilsynet, så hjelper de deg videre i prosessen mht. regler. Ellers når det gjelder å starte en bedrift, kan du ta kontakt med kommunen du skal starte i og her: https://www.altinn.no/starte-og-drive/ 

Tenkte å gjøre det gratis jeg da. Men kanskje det er mye regler med det også?

Anonymkode: 0b4bc...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenkte å gjøre det gratis jeg da. Men kanskje det er mye regler med det også?

Anonymkode: 0b4bc...315

Det er meg som skrev dette. Trykka feil på anonym jeg. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte å gjøre det gratis jeg da. Men kanskje det er mye regler med det også?

Anonymkode: 0b4bc...315

Da tror jeg at du bare bør sikre at dere har en god avtale.

Haha..jeg var faktisk i gang med å finne noe du som et alternativ, kunne kombinere dette med, slik at du også kunne drive litt « grønn omsorg» på et annet plan. Bare se her: https://www.nmbu.no/studier/evu/kurs/node/8968 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Zaga skrev:

Kanskje jeg kunne passet andre sine hunder mens eierne ligger på sykehus og sånn. Slet selv med dette da jeg var på sykehus mye i en periode. Vet ikke helt hvem man kontakter da som har noe med dette å gjøre. Man kan jo ikke ha hundene på kennel i månedsvis mens eieren er på sykehus heller siden det er så dyrt. Og er man syk så er man syk. Man kan da få hunden sin etterpå og det kanskje forhindrer hunden i å bli omplassert videre. Men vet ikke noe om regler på sånne ting eller hvordan man setter i gang. Jeg har hatt lyst til dette i åresvis. Jeg kunne selvfølgelig også passet på små gnagere, kaniner, fugler ol. Mens eierne er på sykehus.

veldig dumt om noen mennesker ønsker seg å ha flere dyr men ikke kan ha det siden hva skjer om eieren kommer på sykehus? Eller andre helsegreier?

Det tror jeg ikke er så veldig vanskelig å få til.

Jeg ville gått i dialog med mattilsynet for å sikre at område/utforming etc er innenfor loven, og fått hjelp til å vurdere hvor mange dyr du har mulighet til å ta imot samtidig. 

Spre ordet kan du sikkert gjøre via dyrebeskyttelsen, dyrleger og annonsering i lokalavis/Facebook. Når det er oppe og går, skal du ikke se bort fra at også lokale helseinstitusjoner vil være klar over at tilbudet eksisterer og vil kunne anbefale deg til pasienter som nevner at de er bekymret for sitt dyr når de er innlagt. 

En god kontrakt vil antagelig være noe av det viktigste her, mtp blant annet utgiftsdekning ved evt sykdom hos dyrene du passer og kanskje også fôr.

Anonymkode: 6c15e...678

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt hundeoppdrett og noen høner dersom jeg bodde på småbruk. 

Anonymkode: eef37...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hane og jeg ville hatt høner så jeg kan få ferske egg og en sjelden gang stekt fersk kylling. 😃

Kunne hatt sauer. Liker ikke kjøttet så ville hatt de for ulla. 

Og 2 hester. 

Okse og ku for mat og melk. 

Og griser for bacon og ribbe 😃

Eple, plomme og pære trær! Bringebær, blåbær, ripsbær, jordbær og alt av spiselige bær i Norge. 

En åker med potet, gulrot, kålhode, koleabi, blomkål, brokkoli og hva annet man kan gro i jorda av mat. 

Noen som ville kommet på besøk til denne gården? 

Middagen blir fersk stekt Kylling surret inn i bacon. Yum. 

Anonymkode: c1a3d...a84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere hadde ikke hatt tid til noe småbruk fordi dere sitter og fiser på KG hele dagen.

Jeg har småbruk, og jeg hadde et greit utvalg dyr men ble drittlei alt arbeidet og det å være bundet hjemme hele tiden.

Nå har jeg kvitta meg med dyra, forpaktet bort den lille jorda og kan bruke fritiden til å reise....og sitte på KG å fise 😊

Anonymkode: cea9c...527

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid ønsket å ha et lite småbruk, men det vil jo bli vanskelig å reise bort, så jeg vet ikke om jeg kunne forpliktet meg til det. Kanskje når jeg blir eldre? Jeg ville hatt bier, høns, katter og noen hester. Dyra ville være litt enklere å reise fra hvis jeg skulle på liten helgetur. Utenom hestene da. Jeg ville hatt noen stalljenter, som kunne få passe hestene så mye som de vil året rundt. Så kunne de evt. matet hønene og kattene også hvis jeg var på tur, mot betaling selvsagt. Ville også prøvd å ha et godt forhold til naboene så jeg kanskje kunne fått litt hjelp av dem. Familien min bor i byer rundt omkring i landet så de kunne ikke steppet inn hvis jeg skulle bort. Og kanskje hatt et lite kattepensjonat. :)Poteter og andre grønnsaker, urter og bær. Hadde vært moro å være selvforsynt, om somrene i alle fall. 

Anonymkode: 085a4...03e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ofte besteforeldrene mine på den lille gården deres, de har kyr og norsk sau + en hund ^^

Anonymkode: f45dd...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund, katt, bier, høner, kaniner, hester ( norsk hesterase f.eks døl eller fjording, som kunne blitt brukt til tømmerhogst o.l ), geiter. Ville dyrket frukt og grønt, urter og blomster som bier og humler liker godt. Kanskje ei melkeku eller to og griser.

Anonymkode: b87a7...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ville hatt villsau, høner og bier. I tillegg ville vi dyrket grønnsaker til eget bruk, og fisket.  Småbruket må ligge utpå kysten, med brukbar havn.

Jeg tviler på at vi ville klart å leve av småbruket, og sannsynligvis ville mannen vært nødt til å pendle et stykke da hans utdannelse bare gir jobb i byene. 

Anonymkode: 835f4...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2019 den 13.57, AnonymBruker skrev:

Som jeg gjør nå: Juletrær:-).

Ingen dyr, lite jobb, veldig god inntjening og massssse fritid:-)

Anonymkode: 6b4b2...06a

Genialt. Juletrebonde har jeg også alltid hatt en drøm om, haha. Pluss en liten nettbutikk eller noe på si for å fylle dagene. På gården kunne jeg gjerne hatt noen høner, glad i egg, ser du. Og hund. Det høres ut som et behagelig liv👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hund, katt, bier, høner, kaniner, hester ( norsk hesterase f.eks døl eller fjording, som kunne blitt brukt til tømmerhogst o.l ), geiter. Ville dyrket frukt og grønt, urter og blomster som bier og humler liker godt. Kanskje ei melkeku eller to og griser.

Anonymkode: b87a7...27e

Høres ut som et hefte jeg hadde, da jeg gikk på landbruksskolen, det der https://www.nb.no/items/db35376d93437dcc65040061344a23c7?page=0&searchText=Hest kanin bier grunnkurs

Jeg har skrevet om drømmejobben min, som egentlig handler om dette temaet, en gang før, så her er min ultimate småbruksdrøm, som jeg ikke kommer til å gjennomføre.

På 12.1.2019 den 21.39, absinthia skrev:

Drømmejobben min er egentlig ikke uoppnåelig, men krever en del kapital og så mye jobb, at jeg klok av skade som tidligere bedriftseier, aldri kommer til å gjennomføre det. 

Jeg drømmer om å bygge opp dette nedlagte småbruket med en slags hage for helse, pedagogikk og rekreasjon og overnattingsmuligheter + festlokale og kjøkken. 

Her skal det da være hageanlegg med sansehage, grønnsaker, nyttevekster, mange sitteplasser, her og der og noen av dem under tak. Forskjellige fugler i hagen, andedam, en liten flokk med boergeiter til blant annet landskapspleie i skogkanten og der det er kratt, tre griser, en liten flokk med høns, et par hester, Naturlekeplass i skogen ovenfor bruket. 

Et par bålplasser og en utendørs bakerovn skal det være. Veksthus, der man kan hente agurk, tomat, squash, + div sarte kryddervekster som f.eks basillikum i tilknytning til utekjøkken med tak over. Et par båter som folk som leier, eller er på kurs, kan bruke på eget ansvar. 

Et felt av ugresset mitt, skal jeg ta vel vare på, for å bruke i kurs og undervisning. 

Fjøsen må bygges om, med et lite festlokale, WC og kjøkken nede, samt noen familierom på låven. Jeg må bygge ny stall til hestene uansett, fordi det strengt tatt bare er mulig å ha små dyr i fjøset etter dagens standard, så da slår vi like godt til med rom for geiter og andre dyr i det bygget. 

 I den gamle gjødselkjelleren, skal jeg plassere alt vi nå har i uthuset og i uthuset skal det oppgraderes med urtetørke, lager og arbeidsrom, samt en miniatyrbutikk. 

Jeg har fagbakgrunn både Innenfor dyrestell, planter og pedagogikk. 

Denne hagen, skal kunne brukes av rullestolbrukere og det skal gå veier til både skogkanten og dyrekve. Det skal også være mulig å komme inn i dyrerom og andre lokaler med rullestol. Anlegget skal kunne være besøkshage for sykehjem og eldresenter, skoler, barnehager, husflidslag, kokkelaug osv..

 

Plan B: Vi bygger musikkstudio, kjøkken og et bittelite festlokale i fjøsets hovedetasje, rom på låven. 

( Mannen har en kundekrets som ønsker at han hadde eget studio) 

Oppgradering av åkeren, dyrke mer grønnsaker og potet, veksthus som det i forrige eksempel. Lage grønnsakslager, der det var gjødselkjeller. 

Nytt dyrerom og et par hester, 4 geiter, høns, ender og 3 griser. Fårekjøtt kjøper vi hos en gård et par kilometer unna, fisk har vi i havet. 2 båter som de besøkende kan bruke på eget ansvar. 

Oppgradering av hage med lysthus, bedre sitteplasser ute, muligens en grillbu, kanskje badestamp. 

Konsept med leie av studio, lydmann, overnatting, matservering til gjestene, med mest mulig lokalprodusert mat, mulig å ordne seg selv på kjøkken, mulighet for å dra på havet, grille i hagen. 

Enkel kafé deler av året, med lunchretter, suppe og kaker i noen helger. Bitteliten gårdsbutikk med selvproduserte tørkede urte og teblandinger, såpe og kanskje noe annet. 

 

Dette er noe jeg gjerne skulle ha gjort, men jeg vet hvor mye jobb det er og lar derfor være, med mindre jeg får en kvart milliard og kan ansette økonomiadministrator og minst tre dugende arbeidere til alternativ 1. , til alternativ 2, tror jeg at vi kunne klart oss selv, men ville gjerne hatt en administrator med økonomiansvar med kontortid hos oss på deltid, så jeg slapp å drive så mye på med papirer. 

 

Edit: glemte å få med at siden dette da er fiksjon, skulle jeg ha nesten ubegrenset arbeidskapasitet, samtidig som jeg hadde god tid til å slappe av og være sosial. Ingen økonomiske bekymringer, bare fryd og gammen, god mat, luft og masse solskinn. 

 

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle jeg hatt geiter, esler, katter og en eller to hunder til 🙂 og bikuber

så ville jeg forsøkt meg på litt poteter til eget konsum, og grønnsaker. Kanskje laget en liten urtehage også. 

 

Vi skal kjøpe småbruk etterhvert, men det blir nok ikke geiter og esler med det første. Katt og bikuber blir det nok. Og flere hunder må jeg nok også vente litt med, samboeren min synes det holder med to foreløpig. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer ikke så veldig stort.

Et par hester (nordlandahest?), kanskje en ponni, et par Berner Sennen, noen katter (4-5?), kaniner og kanskje et esel. 

Anonymkode: 6c15e...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...