Gå til innhold

Hvis du hadde hatt gård/småbruk. Hvilke dyr og annet ville du holdt på med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en drøm om å bo på gård/småbruk. Synes det hadde vært kjekt å bevare gamle tradisjoner, dyrke norske råvarer, bevare det som er utrydningstruet osv (feks humler). Også hadde det vært kjekt med dyr, men ikke for å tjene penger. Feks ville jeg ikke hatt sau for det er allerede alt for mye sv det i Norge. 

Se vekk i fra penger, lover og regler, hvilke dyr ville du hatt? Og hvorfor? Og hva annet kunne du tenkt deg å drive med på gården? 

Anonymkode: 24f78...306

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det alt for mye sau i Norge? Det ser virkelig ikke sånn ut mtp at hele landet holder på å gro igjen pga for lite dyr på utmark. 

Jeg ville i alle fall hatt hester og høner og geit. 

Anonymkode: dc495...828

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde hatt muligheten til det så ville det vært en drøm å være selvforsynt. 

En ku med årlig kalv som gir melk til smør, ost og fløte. Høner, griser, grønnsaker, poteter, korn... fiskevann i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg gjør nå: Juletrær:-).

Ingen dyr, lite jobb, veldig god inntjening og massssse fritid:-)

Anonymkode: 6b4b2...06a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det alt for mye sau i Norge? Det ser virkelig ikke sånn ut mtp at hele landet holder på å gro igjen pga for lite dyr på utmark. 

Jeg ville i alle fall hatt hester og høner og geit. 

Anonymkode: dc495...828

Det slaktes for mye sau i hvertfall. Fryselagerne er fulle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville hatt bier. Både fordi insekter er utrolig viktige for alt annet liv, men også fordi jeg synes birøkt virker interessant og fascinerende. Vaktler kunne også vært spennende å ha: både egg og kjøtt er litt eksklusivt, og dessuten er vaktler veldig søte :) 

Dessuten kunne jeg tenkt meg å drive med skogsdrift.

 

Anonymkode: 7fcc9...317

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer selv å flytte fra by til landet å gjøre det samme, men er redd.

Jeg ville hatt høner, hund, katt og kanskje en minigris😊

Anonymkode: c3212...342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktbonde i Hardanger. Og, som en annen her, drevet med bier.

Anonymkode: a22b9...9db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Absol skrev:

Det slaktes for mye sau i hvertfall. Fryselagerne er fulle.

Det handler vel om at færre spiser sau i forhold til andre typer kjøtt, noe som selvsagt er synd fordi sauen er et av de dyrene som har det best mtp dyrevelferd i forhold til f.eks kylling og storfe. 

Anonymkode: dc495...828

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høner! Kinesiske silkehøns for eksempel. Dritstilige. Ikke de beste eggleggerne, men jeg ville ikke holdt høner for å få masse egg. Et og annet egg hadde holdt lenge. Og så den asiatiske hønserasen som er kullsvart! Helt kullsvart, bein, hanekam, nebb, fjær,  øyne, ALT er svart på de. Kule å se på.

Og hadde jeg hatt småbruk, skulle jeg innredet store rom med store bur i fjøs eller stall til å huse MANGE marsvin! Jeg elsker marsvin, de er så kule og søte. Liker lydene de lager. Har hatt marsvin et par ganger i mitt liv. De to siste lærte ordet "gress", og begynte og løpe rundt i buret og hvine når jeg sa "gress!". Var ute og hentet gress til dem hver dag hele sommeren, og var det varmt nok ute, fikk de gå ute på plenen og beite selv under et beskyttende hjemmebygd bur av tre og hønsenetting, med dekke over en del så de hadde skygge om de ønsket.

Hadde jeg bodd på småbruk, hadde jeg DYRKET løvetann også, for marsvin elsker løvetann :) Hadde avlet frem marsvin og solgt dem rimelig videre, bare fordi det er koselig og morsomt og for å ha det som hobby, ikke for å nødvendigvis tjene noe på det.

Marsvin er bunnløse hull når det kommer til grønnsaker og gress. På et småbruk kan man så grønnsaker fra frø på en rimelig måte, og ha masse hjemmedyrket mat til marsvinene.

Hund har jeg fra før, men jeg ville nok skaffet en eller to til av samme rase om jeg bodde landlig til.

Ayam-Cemani-Chicken1-830x790.jpg

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Vaktler, høner, nyttige blomster og kurs i selvforsyning basert på hva som vokser i naturen. Kunnskap som er på vei til å forsvinne. For eksempel var vi mye på soppturer, mamma lagde saft av å henge flasker ut i bjørketrærne om våren, og faren min lagde seljefløyter. Mamma pyntet salater og kaker med spiselige blomster. Alt dette er det lite kunnskap om i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat kjøpt småbruk og planlegger i første omgang høner og hest, og kanskje noen geiter etterhvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kikker iblandt på å drive med svin for kjøttproduksjon, da i tilfelle økologisk/frittgående. Etter hva jeg har regnet på, skulle det la seg gjøre å gå med overskudd. Jeg ville evt ikke drevet for stort, men heller arbeidet mot en foredlet linje, og prøvd meg fram med forskjellig fôr og metoder som gir forskjellig smak og kvalitet på kjøttet. Dette kunne være interresant å fordype seg i. Jeg ville lagt tilrette for slakt og deling på plassen, da mannen slakter.

Som sidenæring til økologisk svin ville jeg drevet med poteter. Dette er to næringer som kan være lurt å kombinere, da man kan bruke annensorti potetene som tilleggsfôr til grisene.

Jeg har et stort forbruk av egg, så pga dette alene ville jeg hatt høner. Og med frittgående griser og høner kunne jeg rettet meg inn mot kommunale og private skoler og barnehager mht åpen gård for dagsbesøk.

Endret av etnavn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satset på bær og div frukt. Produsert likør. 

Anonymkode: d8c88...728

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel

Hester, sauer, griser, jorbær, moreller, høner og haner. Poteter og blomkål og rabarbra og en pus. Krisebær

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det alt for mye sau i Norge? Det ser virkelig ikke sånn ut mtp at hele landet holder på å gro igjen pga for lite dyr på utmark. 

Jeg ville i alle fall hatt hester og høner og geit. 

Anonymkode: dc495...828

Man kan ikke akkurat skaffe seg sau og sette de ut i naturen og tro at det er greit, så dette er irrelevant for ts. At det er mangel på villsau i Norge er ikke noe TS kan løse ved å sette ut tamsau. Privatpersoner kan ikke holde på sånn slik de vil

Anonymkode: 2ff10...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...