Gå til innhold

Hvorfor gjøre så mye ut av foreldremøter? Kafedialog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skolen er vel pålagt disse møtene. Men skolen er ikke pålagt å lage en sosial happening ut av det. Jeg har vært på en del rare foreldremøter, blant annet der man ble satt i grupper (ikke velge selv, nei) og fikk utdelt fargeblyanter. Holdt på å gå fra hele seansen, men håpet jo på litt info. Læreren ble nok henført av sine egne ideer, og klarte ikke å gi den informasjonen de fleste foreldrene kom for å få.

Andre foreldremøter har vært veldig informative og gode. Verdt oppmøtet. Foreldremøter er vel noe som hører til det å få barn, og noe man går på for å få informasjon om klassemiljø, læreplaner, hva jobbe med m.m. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men vi som i utgangspunktet er introverte blir ikke kjent med andre på disse møtene. Man kan sitte der, ha noen smalltalk-spørsmål klare i hodet sitt, men så finner man aldri en passende anledning til å spørre dem/finner ikke en person som virker ok å snakke med/alle andre plaprer tett og raskt med hverandre etc. Er man naturlig introvert så har ikke disse noe møtene å si, positivt sett, for det sosiale. Da arbeider man gjerne bedre sosialt i mindre grupper, for eksempel ved henting og bringing av arvingen når vedkommende har leke-avtaler hjemme hos andre/på dørstokken deres.

Anonymkode: e2eae...351

og da skal alle andre innrette seg etter oss?

Jeg er også introvert, og vet hvordan det er. Jeg for min del greier å presse meg igjennom det med svette håndflater fordi jeg tenker det er viktig for mitt barn. På samt måte som jeg kan bli pålagt ting på jobben  så tenker jeg at dette er noe jeg bare må gjennomføre fordi det er viktig. Vi må alle ut av komfortsonen vår innimellom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne foreldremøter hadde ikke jeg møtt på. Vi har felles informasjon for trinnet først også går vi til klasserommet og har et eget møte for bare klassen. Det tar sjeldent mer enn 1 time, maks 1,5 t. Det har aldri vært noen tvangssosialisering av noe slag. 

Anonymkode: e8869...78b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig gjør jeg alt jeg kan for å korte ned tiden på møtene, dvs jeg sier ikke et ord. Det betyr ikke noe om jeg sier noe uansett. 

 

At elevene bruker to skoletimer for 20-25 min i bassenget, jaja. 

At 25 jenter skal dele på 10 dusjer, jaja. 

Ingen som bryr seg om hva man sier når kommunens økonomi er som den er. 

 

Anonymkode: 42460...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjempeviktig for klassemiljøet at foreldrene kjenner hverandre. Det minsker mobbing og bidrar til et trygt og gått oppvekstmiljø. 

Heia sosialisering på foreldremøter! 

Anonymkode: b24ea...369

Påtvunget kleint sosialt treff?Med observering?der du kanskje ikke passer helt inn og får angst? Nei takk.. Kan snakke med folk.Men ikke på denne måten. Andre barnet mitt har foreldremøter på 1time. Veldig greit. Masse vas men helt greit. Men 2timer. Seriøst.. 

Anonymkode: 8fab0...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så enig! Vi er en sammensveiset og fin foreldregruppe, mye takket være at vi samles og snakker sammen også om andre ting enn kun det som foregår i skoletiden. Vi løser mange problemer nettopp fordi vi kjenner hverandre som noe mer enn bare "forelderen til", og vet hvordan vi skal snakke sammen.

Anonymkode: 3772a...e60

Når det er over 50 elever i klassene og 50-100foreldre som kommer. Det er trangt, kleint og masse vas. Bedre med effektive møter på halve tiden eller mindre.Så erdet gjerne flere som kommer.

 

Anonymkode: 8fab0...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men tror du virkelig at disse påtvungne "gruppeoppgavene" gjør at folk blir bedre kjent?

Siste foreldremøte jeg var på, så hadde vi "snakk 10 minutter om grenser ift. skjermbruk med den som sitter ved siden av deg". Hvor mange av de andre foreldrene til de 75 elevene i de klassene som var representert tror du jeg ble bedre kjent med?

Riktig - den ene jeg kjente godt fra før som jeg kom sammen med og som jeg hadde snakket med gjennom møtet.

Jeg HATER tvangssosialisering, mye fordi jeg sterkt misliker å bruke tid på generelt pisspreik med folk jeg ikke kjenner. Det som er fint er frivillig sosialisering på foreldrenes egne premisser og i en mer åpen setting.
Foreldrekvelder der man møtes og prater. (Kjempebra for å virkelig bli kjent!) Felles sosiale aktiviteter med barna (Delvis bra, for eksempel pølsegrilling i skogen. Blir fort mye fokus på egne barn, og dermed lett å holde seg til de man kjenner fra før.)

Altså: JA til at foreldre bør legge innsats i å bli kjent med de andre foreldrene i klassen. NEI til at skolen skal tvinge på foreldrene "sosialisering" i forbindelse med foreldremøter.

Anonymkode: c373a...ce3

Enig!

Anonymkode: 8fab0...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altep,jeg er lærer og alle lærere jeg jobber med syntes også sånne felles foreldremøtersom varer lenge er noe herk. Helt greit og nødvendig med møte i blant altså, men det holder med ett i året og at det kun gis nødvendig informasjon fort og effektivt også at det er åpent litt etterpå i tilfelle det er foreldre som vil snakke sammen. Jeg gidder aldri sette frem kaffe og kaker på foreldremøter, da blir folk så lenge 😇 

Utviklingssamtaler individuelt med barn og foreldre derimot synes jeg det er viktig at foreldre prioriterer! 

Anonymkode: 498ed...46e

Her er 2 felles foreldremøter i året og 2 med kun barnet. 1 i året er mer enn nok. Samme med avslutninger. 2sanger og 2timer sosialisering. Hjelpe meg..

Anonymkode: 8fab0...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er så irriterende å prøve å si noe. Eller få ja eller nei til svar. At du er den som drar i gang samtale etter samtale.Med publikum. Forferdelig.

 

 

Anonymkode: 8fab0...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...