Gå til innhold

Hvorfor gjøre så mye ut av foreldremøter? Kafedialog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker de noen gang på oss med angst som sliter hver gang med å gå.Men gjør det for barna.Hver gang. Og så skal vi ha kafedialog hver gang. Det er så unødvendig. Alltid diskutere ting fra en konvolutt der lærerene går rundt og hører og følger med. Hva søren er det for noe?

Og 2timers foreldremøte? Holder lenge med 1time.. Og masse dødtid. Utrolig vanskelig å bare "ta seg sammen".Noe de som har det vet.Men andre gjerne ikke skjønner. Fungerer utmerket i andre sammenhenger.Men avslutninger og foreldremøter er helt forferdelig. 

Alltid godt når det er ferdig. 

Bryr meg om barna og alt som hører med. Men alltid samme tingene som blir tatt opp og aldri noe nytt eller ting som er nødvendig å bruke en kveld på. Kunne like godt skrevet alt på en mail.

Vet det er flere som tenker det samme.

1time foreldremøte og ta opp alt som skal og ferdig.

Er ikke nldvendig og drøye alt for å se sampsill på foreldre og annet. 

 

 

Anonymkode: 8fab0...3e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blås i å gå. Vi med mange barn dropper alle felles foreldremøter etterhvert uansett. Ubegripelig for meg at lærere ikke klarer å kondensere informasjon bedre. All info burde sendes på mail, så kan de som vil gå for å prate gjøre det.

Anonymkode: 04945...e36

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MMHMMM!

Du er ikke den eneste som tenker slik. Jeg har ikke sosial angst eller noe slikt. Kan fint stille opp på møtene og prate med alle og om alt. Men jeg blir bare så inmari rastløs når jeg ser at det brukes så mye unødvendig lang til på alt sammen. og for å ikke snakke om hvor mye dødtid det er på slike møter.

Herregud, det må da gå an å ta gi informasjon på en bedre måte, ta opp aktuelle tema og korte ned på tiden.

Å mingle rundt med folk kan jeg gjøre når det passer meg, ikke når en lærer organiserer dette...

Anonymkode: a0859...c14

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blås i å gå. Vi med mange barn dropper alle felles foreldremøter etterhvert uansett. Ubegripelig for meg at lærere ikke klarer å kondensere informasjon bedre. All info burde sendes på mail, så kan de som vil gå for å prate gjøre det.

Anonymkode: 04945...e36

Blås i å gå? Det synes jeg var et ufornuftig råd. Hjem-skole-samarbeid er utrolig viktig, så foreldremøter burde man gå på. Enig i at møtene kan være kortere, men jeg kan love deg en ting: det er ikke lærerne som vil ha lange møter. 

Hint: skoleledelsen. 

Anonymkode: 802ad...08f

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor nå, er de flinke til å fatte seg i korthet.  Nå skal det sies at det bare er små klasser med 10-16 elever, men alt går effektivt unna. Tror det har en sammenheng med at mange har lang kjørevei og at det er en del familier som har mange barn. 

Foreldremøter der jeg har bodd før, har i bunn og grunn dreid seg om at man diskuterte noen få viktige punkter, men at det var 2-5 foreldre, som hadde voldsomt behov for å si enkle ting med mange ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjempeviktig for klassemiljøet at foreldrene kjenner hverandre. Det minsker mobbing og bidrar til et trygt og gått oppvekstmiljø. 

Heia sosialisering på foreldremøter! 

Anonymkode: b24ea...369

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjempeviktig for klassemiljøet at foreldrene kjenner hverandre. Det minsker mobbing og bidrar til et trygt og gått oppvekstmiljø. 

Heia sosialisering på foreldremøter! 

Anonymkode: b24ea...369

Jeg er så enig! Vi er en sammensveiset og fin foreldregruppe, mye takket være at vi samles og snakker sammen også om andre ting enn kun det som foregår i skoletiden. Vi løser mange problemer nettopp fordi vi kjenner hverandre som noe mer enn bare "forelderen til", og vet hvordan vi skal snakke sammen.

Anonymkode: 3772a...e60

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjempeviktig for klassemiljøet at foreldrene kjenner hverandre. Det minsker mobbing og bidrar til et trygt og gått oppvekstmiljø. 

Heia sosialisering på foreldremøter! 

Anonymkode: b24ea...369

Ikke sant! Men det er så typisk at noen tenker kun på seg og sitt. Så lenge ens eget barn ikke blir mobbet så gir man blanke i om andre blir det.

Anonymkode: 79925...299

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo kjempeviktig for klassemiljøet at foreldrene kjenner hverandre. Det minsker mobbing og bidrar til et trygt og gått oppvekstmiljø. 

Heia sosialisering på foreldremøter! 

Anonymkode: b24ea...369

Men tror du virkelig at disse påtvungne "gruppeoppgavene" gjør at folk blir bedre kjent?

Siste foreldremøte jeg var på, så hadde vi "snakk 10 minutter om grenser ift. skjermbruk med den som sitter ved siden av deg". Hvor mange av de andre foreldrene til de 75 elevene i de klassene som var representert tror du jeg ble bedre kjent med?

Riktig - den ene jeg kjente godt fra før som jeg kom sammen med og som jeg hadde snakket med gjennom møtet.

Jeg HATER tvangssosialisering, mye fordi jeg sterkt misliker å bruke tid på generelt pisspreik med folk jeg ikke kjenner. Det som er fint er frivillig sosialisering på foreldrenes egne premisser og i en mer åpen setting.
Foreldrekvelder der man møtes og prater. (Kjempebra for å virkelig bli kjent!) Felles sosiale aktiviteter med barna (Delvis bra, for eksempel pølsegrilling i skogen. Blir fort mye fokus på egne barn, og dermed lett å holde seg til de man kjenner fra før.)

Altså: JA til at foreldre bør legge innsats i å bli kjent med de andre foreldrene i klassen. NEI til at skolen skal tvinge på foreldrene "sosialisering" i forbindelse med foreldremøter.

Anonymkode: c373a...ce3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant! Men det er så typisk at noen tenker kun på seg og sitt. Så lenge ens eget barn ikke blir mobbet så gir man blanke i om andre blir det.

Anonymkode: 79925...299

Tror du det at man har sittet og diskutert et tema skolen har bestemt i en liten gruppe har veldig forebyggende effekt for mobbing på skolen?
Jeg opplever heller at det legger til rette for "utestengning" av enkelte foreldre som ikke trives i denne typen setting.
De som snakker høyest gjør det uansett, og de utadvendte synes jo dette er supert, for da får de snakket masse til et "publikum".

Det er IKKE her, eller på julefrokost, eller alle de andre gangene de fleste er superstresset og ser på klokka og håper de kan få gå snart, at grunnlaget for at foreldrene blir kjent med hverandre skapes.

Anonymkode: c373a...ce3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du egentlig ha ut av et foreldremøte da? Det er lovpålagt to stk pr år. 

Jeg er ikke overmåte lykkelig for foreldremøter heller, det er krevende med sosialisering, men jeg tror det har mye godt for seg i forhold til klassemiljø. Og da er det verdt det. 

Anonymkode: 5c802...1ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men tror du virkelig at disse påtvungne "gruppeoppgavene" gjør at folk blir bedre kjent?

Siste foreldremøte jeg var på, så hadde vi "snakk 10 minutter om grenser ift. skjermbruk med den som sitter ved siden av deg". Hvor mange av de andre foreldrene til de 75 elevene i de klassene som var representert tror du jeg ble bedre kjent med?

Riktig - den ene jeg kjente godt fra før som jeg kom sammen med og som jeg hadde snakket med gjennom møtet.

Jeg HATER tvangssosialisering, mye fordi jeg sterkt misliker å bruke tid på generelt pisspreik med folk jeg ikke kjenner. Det som er fint er frivillig sosialisering på foreldrenes egne premisser og i en mer åpen setting.
Foreldrekvelder der man møtes og prater. (Kjempebra for å virkelig bli kjent!) Felles sosiale aktiviteter med barna (Delvis bra, for eksempel pølsegrilling i skogen. Blir fort mye fokus på egne barn, og dermed lett å holde seg til de man kjenner fra før.)

Altså: JA til at foreldre bør legge innsats i å bli kjent med de andre foreldrene i klassen. NEI til at skolen skal tvinge på foreldrene "sosialisering" i forbindelse med foreldremøter.

Anonymkode: c373a...ce3

Men da er det jo organiseringen det er noe feil med, ikke det at de prøver. 

Med den holdningen din til at du hater det og dette er pisspreik, så ville det jo vært et mirakel om du fikk noe igjen for det. 

Anonymkode: b24ea...369

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal klage sånn på foreldremøter hele tida. Det er noe som følger med å ha barn. Er det ikke ok å vite hvem foreldrene til vennene til barna deres er? Er det ikke ok å vite at når de er på besøk der, så vet du hvilke voksne som også er der? Jeg har angst så det holder, men jeg holder da for faen meg ut et foreldremøte her og der uten at jeg skal lage et svært sirkus ut av det. Vi kan ikke forvente at verden skal snurre rundt våre behov, vi må finne måter å forholde oss til verden på. Se på det som god eksponering og slutt å syt!

Anonymkode: dc8a5...475

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altep,jeg er lærer og alle lærere jeg jobber med syntes også sånne felles foreldremøtersom varer lenge er noe herk. Helt greit og nødvendig med møte i blant altså, men det holder med ett i året og at det kun gis nødvendig informasjon fort og effektivt også at det er åpent litt etterpå i tilfelle det er foreldre som vil snakke sammen. Jeg gidder aldri sette frem kaffe og kaker på foreldremøter, da blir folk så lenge 😇 

Utviklingssamtaler individuelt med barn og foreldre derimot synes jeg det er viktig at foreldre prioriterer! 

Anonymkode: 498ed...46e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene TS, jeg sliter med det samme, har asperger i tillegg og avskyr sosiale situasjoner, og folk som gnåler og maser! 

Og i tillegg blir vi påtvunget å delta på dugnader ! 

Mannen min greier alltid å sno seg unna som en sleip ål! Sørger for å jobbe de dagene, så JEG må gå ennå jeg skyr slike arrangementer!

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lærere er like dritt lei foreldremøter de og. Vi blir stort sett pålagt hvordan det skal foregå av ledelsen. Også tar det lenger tid i klasser der det er utfordringer. Da er foreldremøte en fin arena til å diskutere klassemiljø i fellesskap. 

Også er det jo faktisk sånn at noen skoler må drive foreldreoppdragelse. Når skolen legger merke til at fks flere barn mobber på nett, så MÅ foreldre lære om sånt. Ellers er forebygging greit. Ved å lære foreldre om fks nettvett eller sette de inn i ting som den nye mobbeloven (som mange foreldre sikkert fikk info om på foreldremøter i fjor), så slipper man forhåpentligvis å «slukke branner». Det ER ikke alle som gidder å lese den meldinga på fronter.....

Anonymkode: 7832f...ab3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo kjempeviktig for klassemiljøet at foreldrene kjenner hverandre. Det minsker mobbing og bidrar til et trygt og gått oppvekstmiljø. 

Heia sosialisering på foreldremøter! 

Anonymkode: b24ea...369

Men vi som i utgangspunktet er introverte blir ikke kjent med andre på disse møtene. Man kan sitte der, ha noen smalltalk-spørsmål klare i hodet sitt, men så finner man aldri en passende anledning til å spørre dem/finner ikke en person som virker ok å snakke med/alle andre plaprer tett og raskt med hverandre etc. Er man naturlig introvert så har ikke disse noe møtene å si, positivt sett, for det sosiale. Da arbeider man gjerne bedre sosialt i mindre grupper, for eksempel ved henting og bringing av arvingen når vedkommende har leke-avtaler hjemme hos andre/på dørstokken deres.

Anonymkode: e2eae...351

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å gå på foreldremøter er en viktig del av det følge opp barna sine. Og en dialog med de andre er jo kjempefint! 

Syns det er supert å diskutere f.eks skjembruk, så jeg vet hvor grensene til barnas venner er.  

Tema for et møte vi skal på i uke 11 er "hvordan kan foreldre bidra til inkluderende læringsmiljø". Håper på fine gruppesamtaler!

Anonymkode: 888d3...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vi som i utgangspunktet er introverte blir ikke kjent med andre på disse møtene. Man kan sitte der, ha noen smalltalk-spørsmål klare i hodet sitt, men så finner man aldri en passende anledning til å spørre dem/finner ikke en person som virker ok å snakke med/alle andre plaprer tett og raskt med hverandre etc. Er man naturlig introvert så har ikke disse noe møtene å si, positivt sett, for det sosiale. Da arbeider man gjerne bedre sosialt i mindre grupper, for eksempel ved henting og bringing av arvingen når vedkommende har leke-avtaler hjemme hos andre/på dørstokken deres.

Anonymkode: e2eae...351

Du har selv valgt å få barn da hører slike ting med.  Enig at møtene kan være kortere.

Anonymkode: 2fddb...551

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vi som i utgangspunktet er introverte blir ikke kjent med andre på disse møtene. Man kan sitte der, ha noen smalltalk-spørsmål klare i hodet sitt, men så finner man aldri en passende anledning til å spørre dem/finner ikke en person som virker ok å snakke med/alle andre plaprer tett og raskt med hverandre etc. Er man naturlig introvert så har ikke disse noe møtene å si, positivt sett, for det sosiale. Da arbeider man gjerne bedre sosialt i mindre grupper, for eksempel ved henting og bringing av arvingen når vedkommende har leke-avtaler hjemme hos andre/på dørstokken deres.

Anonymkode: e2eae...351

Dette var veldig generaliserende.

Jeg er introvert. Jeg var tidligere også svært sjenert og hadde alle ting klar i hodet, men det kom ikke ut. Jeg har lært meg å være mer utadvendt. Dvs at jeg har fått tro nok på meg selv til at jeg kan ta ordet selv om det er andre jeg ikke kjenner veldig godt til stede. Det er nesten så det er litt for mye av det gode enkelte ganger.

Man blir ikke bedre av å ikke prøve - men det kan være lurt å alliere seg med noen som vet at man er introvert og sliter med forsamlinger.

Jeg tenker også at selv om det ikke er noe kjekt med angst og slike anledninger og at det ikke "bare er å ta seg sammen" så har man godt av å ufordre angsten litt slik at man ser at man overlever. For vi er vel enige om at angst - jævlig ubehagelig for de som har det - er en feilkobling der en blir engstelig, nervøs og til og med syk av noe som egentlig er helt ufarlig? Jeg understreker at jeg forstår det er en stor utfordring for de som har angst dette, og jeg sier ingenting om at det "bare er å ta seg sammen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...